Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Har abort blitt prevensjon?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-02-14, 22:42   #61
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har abort blitt prevensjon?

Polyanna, da. Nå forutsetter du at folk flest er rasjonelle mennesker igjen. Tsktsk.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-14, 22:56   #62
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.253
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har abort blitt prevensjon?

Nope, det gjør jeg ikke. Irasjonaliteten endrer ikke noe mellom de to scenariene. Det eneste som endrer seg er alvorligheten av utfallet.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-14, 22:56   #63
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.242
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har abort blitt prevensjon?

Ikke alle, Teo. Bare nok til å få en signifikant p-verdi mhp reduksjon i antallet uønskede svangerskap.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-14, 01:29   #64
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.968
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har abort blitt prevensjon?

Jeg kunne ha blitt dn del av den statestikken da jeg for ti år siden ble gravid med guttungen. Jeg var 19, gikk siste året på vgs og vi hadde akkurat kjøpt hus, vi klarte ikke å se for oss at livet skulle start enda.Ved kontroll før abort viste det seg imidlertid at vi var 15uker på vei så da var ikke valget der lengre og det gikk jo bra, selv om det ble meget tøft en periode.

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-14, 11:57   #65
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.518
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har abort blitt prevensjon?

Eg meiner ikkje å argumentere for ei innstramming, altså. Det bare slo meg at dersom abort i stor grad brukest som eit alternativ til prevensjon (noko desse tala tyder på), er det jo grunn til å tenke samfunnsøkonomi her. Prevensjon må jo nødvendigvis vere billigare for samfunnet enn denne store mengda abortar?

Eg ser ikkje korleis det praktisk skal kunne gjennomførast utan at det får dei konsekvensane som er skissert over og det vil jo nødvendigvis føre til fleire ressurssvake unge mødre.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-14, 12:15   #66
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.253
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har abort blitt prevensjon?

Nå leste jeg i en avis på toget i dag at over en tredjedel, eller var det nærmere halvparten, av aborter utføres etter at prevensjon har sviktet. Hva som menes med sviktende prevensjon kan sikkert diskuteres. ("Veit du kva du kallar ein mann som trur på sikre periodar?" spurte biologilæreren på ungdomsskolen da vi hadde seksuallære. "Du kallar han pappa!" )

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-14, 12:22   #67
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.461
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har abort blitt prevensjon?

Jeg vil tro at man oppgir sviktende prevensjon også, fordi det er flaut å si at man lot det stå til og ikke tenkte konsekvenser.

Jeg kan godt stå fram og si at jeg har tatt abort. Delvis på grunn av sviktende prevensjon, delvis fordi jeg ikke tenkte konsekvenser. Men det som er helt sikkert, jeg tenkte aldri at "blir jeg gravid så kan jeg bare ta abort". Det tror jeg heller ikke er vanlig, jeg tror det er vanlig å la seg rive med og tenke at det ikke er sååå lett å bli gravid. Særlig om det har gått bra i mange år allerede.

Jeg var midt i den store bolken med dem som tar abort, i starten av et forhold, i starten av en karriere, og jeg kjente at det bare var FEIL. Jeg har aldri angret, og jeg har aldri tenkt over hva som kunne vært. Det var allikevel en svært opprivende opplevelse, og det er ikke over med en gang aborten er over. Hormonene som har blitt satt i sving forsvinner ikke like fort, og jeg gikk gjennom en emosjonell berg-og-dalbane i et par måneder etterpå.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-14, 12:36   #68
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.253
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har abort blitt prevensjon?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Men det som er helt sikkert, jeg tenkte aldri at "blir jeg gravid så kan jeg bare ta abort".

Nei, det er jeg enig i at jeg tror er sjelden. Men jeg tror at forskjellen på "jeg må bruke prevensjon, for jeg vil faen ikke bli gravid og måtte ta abort!" og "jeg må bruke prevensjon, for jeg vil faenihelveteabsoluttikkeforaltiverden få et barn nå!!" er nok til å endre adferd noe. Ikke fra null til max prevensjonssikring for alle, men fra ok til bra sikring for mange. Og det vil selvsagt slå ut på totaltallene. Men, som sagt, jeg syns ikke det er noe argument for å gjøre noe med lovgivningen.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-14, 12:40   #69
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.461
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har abort blitt prevensjon?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Nei, det er jeg enig i at jeg tror er sjelden. Men jeg tror at forskjellen på "jeg må bruke prevensjon, for jeg vil faen ikke bli gravid og måtte ta abort!" og "jeg må bruke prevensjon, for jeg vil faenihelveteabsoluttikkeforaltiverden få et barn nå!!" er nok til å endre adferd noe. Ikke fra null til max prevensjonssikring for alle, men fra ok til bra sikring for mange. Og det vil selvsagt slå ut på totaltallene. Men, som sagt, jeg syns ikke det er noe argument for å gjøre noe med lovgivningen.

Jeg vet ikke. Og jeg vet hvertfall ikke hvordan man skulle fått til en sånn mental endring, jeg vet ikke om man egentlig er så bevisst den forskjellen heller. Man tenker kanskje "jeg vil ikke bli gravid", men tenker lite på hva konsekvensen av å være gravid er. Altså abort eller mamma. Det var hvertfall ikke tanker som slo meg før jeg satt der med en positiv test og bare visste med absolutt hele meg at dette var helt, helt, helt uaktuelt.

Det er helt umulig å vite hvordan man reagerer på en abort. Jeg reagerte slik at jeg vet at jeg aldrialdrialdri kommer til å gjøre det igjen, andre syns det er helt greit. Og jeg vet ærlig talt ikke om jeg vil at det skal være aborten noen skal være redd for heller.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-14, 12:45   #70
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.253
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har abort blitt prevensjon?

Nei, jeg vet ikke. Kanskje man kan få litt mer hjelp til å reflektre rundt dette på forhånd, som en del av seksualundervisningen, kanskje, men jeg er enig i at før man sitter der så er det temmelig teoretisk.

Jeg leste forresten i samme artikkel at borti halvparten (eller var det det som var en god tredjedel?) av de som tar abort har tatt det før.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-14, 12:51   #71
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.461
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har abort blitt prevensjon?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Nei, jeg vet ikke. Kanskje man kan få litt mer hjelp til å reflektre rundt dette på forhånd, som en del av seksualundervisningen, kanskje, men jeg er enig i at før man sitter der så er det temmelig teoretisk.

Jeg aner ikke hvordan seksualundervisning foregår nå, men det var ganske begredelige greier vi fikk servert. Jeg har foreldre som alltid har snakket åpent om sex, men ikke nødvendigvis om prevensjon. Den praten tok jeg initiativ til selv, faktisk. Så selv om jeg både var opplyst og oppegående og hadde beskyttet meg selv mot uønsket graviditet i mange år så skjedde det en glipp, en glipp som jeg fint kunne unngått om jeg ikke hadde tenkt at det sikkert gikk bra.

Jeg vil at antallet uønskede graviditeter skal ned, og på den måten redusere antall aborter. Ikke skremme noen fra å ville gjennomføre en abort. Jeg tror det er viktig at de som virkelig føler at det er feil fremdeles ikke nøler med å ta abort, men at man kanskje sørger for at det er større aksept for å få barn på ugunstige tidspunkt for dem som ikke helt vil ta abort, men gjør det allikevel.

Jeg aner ikke hvordan eller om det er riktig. Jeg syns det er skikkelig vanskelig.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-14, 13:41   #72
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.518
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har abort blitt prevensjon?

Eg synest og dette er vanskeleg og er veldig på linje med deg, Tallulah der. Eg synest abortstatistikken er høg, men eg meiner ingenting om einskildskjebnar. Og eg trur ikkje dette kan regulerast gjennom lovgiving, eigentleg.

Då eg var ung og naiv tenkte eg ofte at det er synd at adopsjon ikkje er eit av alternativa her i landet. Det er bli foreldre eller ta abort. Samtidig, etter å ha gjennomført eit ganske komplisert svangerskap og ikkje blitt frisk igjen, og sett på kva det kan gjere med kroppen og livet, har eg slutta å tenke at adopsjon er eit alternativ. Graviditeten i seg sjølv er jo ein påkjenning, den og.

Eg veit ikkje kor eg vil med dette, men eg kjenner litt på meg sjølv at eg reagerer instinktivt negativt på statistikken, utan å eigentleg ha nokre klare tankar om kva alternativet skulle eller burde vere. Men kanskje høgare aksept for å få barn på tidspunkt som "ikkje passer", er ein tanke?

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-14, 14:18   #73
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.461
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har abort blitt prevensjon?

Jeg er enig med deg, Nokon. Jeg tror nok adopsjon er mye kultur, i USA er jo dette mye mer vanlig. Men jeg tror ikke man skal kimse av de fysiske og mentale skadene dette kan gi kvinner og jenter som velger en slik løsning, heller. Adopsjon hadde ikke vært et valg for meg. Hadde jeg gjennomgått et svangerskap hadde jeg beholdt barnet. Men jeg vet ikke om jeg hadde vært en veldig god mamma på det tidspunktet, og barnet hadde garantert ikke hatt foreldre som bodde sammen. Jeg vet ikke om det er bedre, egentlig.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-14, 14:20   #74
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har abort blitt prevensjon?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg er enig med deg, Nokon. Jeg tror nok adopsjon er mye kultur, i USA er jo dette mye mer vanlig. Men jeg tror ikke man skal kimse av de fysiske og mentale skadene dette kan gi kvinner og jenter som velger en slik løsning, heller. Adopsjon hadde ikke vært et valg for meg. Hadde jeg gjennomgått et svangerskap hadde jeg beholdt barnet. Men jeg vet ikke om jeg hadde vært en veldig god mamma på det tidspunktet, og barnet hadde garantert ikke hatt foreldre som bodde sammen. Jeg vet ikke om det er bedre, egentlig.

For mange abortmotstandere er det viktigst at barnet blir født, ikke hva slags liv eller konsekvenser fødselen vil få for barn og foreldre.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-14, 14:23   #75
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.461
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har abort blitt prevensjon?

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

For mange abortmotstandere er det viktigst at barnet blir født, ikke hva slags liv eller konsekvenser fødselen vil få for barn og foreldre.

Ja, og det er nok basert på en slags romantisk idé om at bare man ser barnet så blir man jo så glad i det. Og i mitt (og mange andres) tilfelle hadde det nok stemt det altså, men jeg tviler allikevel på om morsegenskapene mine hadde vært gode nok da, som alenemor som hadde vært nødt til å gi opp en karrierevei. Av og til er ikke kjærlighet nok.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-14, 14:56   #76
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.891
Blogginnlegg: 348
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har abort blitt prevensjon?

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

For mange abortmotstandere er det viktigst at barnet blir født, ikke hva slags liv eller konsekvenser fødselen vil få for barn og foreldre.

Ikke sant? Samtidig så har det tradisjonelt vært de miljøene som er mest imot abort som har vært mest fordomsfulle og fordømmende mot enslige mødre.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-02-14, 15:34   #77
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.061
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har abort blitt prevensjon?

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Ikke sant? Samtidig så har det tradisjonelt vært de miljøene som er mest imot abort som har vært mest fordomsfulle og fordømmende mot enslige mødre.

Jeg husker godt da Mette Marit ble en offentlig person. Da hadde jeg en prat med min gamle grandtante. Hun er meget aktiv i meninghetsarbeide og har meninger om det meste. Hun var klar på at det var klart bedre å være alenemor enn alternativet (som hun ikke engang turde å sette navn på).

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-14, 16:00   #78
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har abort blitt prevensjon?

Jeg registrerer i alle fall at fordommer også finnes her på forumet.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-14, 16:27   #79
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.077
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har abort blitt prevensjon?

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Eg meiner ikkje å argumentere for ei innstramming, altså. Det bare slo meg at dersom abort i stor grad brukest som eit alternativ til prevensjon (noko desse tala tyder på), er det jo grunn til å tenke samfunnsøkonomi her. Prevensjon må jo nødvendigvis vere billigare for samfunnet enn denne store mengda abortar?

Eg ser ikkje korleis det praktisk skal kunne gjennomførast utan at det får dei konsekvensane som er skissert over og det vil jo nødvendigvis føre til fleire ressurssvake unge mødre.

Eg heller ser ingen alternativ til lova slik ho er no. Men ang samfunnsøkonomi, kva kostar det ang dei som treng hjelp, dei som likevel ikkje takla aborten, som treng hjelp, og er det ikkje ein risiko for å bli infertil (heiter det det) når ein har tatt abort? Dette er sikkert ikkje pk å seie, men eg lurer no likevel.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-14, 16:31   #80
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.077
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har abort blitt prevensjon?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Nei, jeg vet ikke. Kanskje man kan få litt mer hjelp til å reflektre rundt dette på forhånd, som en del av seksualundervisningen, kanskje, men jeg er enig i at før man sitter der så er det temmelig teoretisk.

Jeg leste forresten i samme artikkel at borti halvparten (eller var det det som var en god tredjedel?) av de som tar abort har tatt det før.

Då eg hadde vg3 i fjor i religion og etikk fekk dei velge etisk problemstilling. Alle ville ha seksualitet. Ingen hadde snakka om det med dei før i skulesamanheng. I år tok eg det også opp i vg1 i samband med VIP-prosjektet (psykisk helse). Eg trur det er få som tørr snakke om det. Ho som var kontaktlærar saman med meg hadde aldri kunna gjort det på den måten eg gjorde, sa ho.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no