Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Tar du barna med i valglokalet?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Tar du barna med i valglokalet?
Ja, jeg synes det er viktig at barna får se demokrati i praksis. 115 69,28%
Ja, men bare fordi jeg ikke har barnepass. 24 14,46%
Nei, det har jeg aldri tenkt på. 18 10,84%
Nei, jeg har det travelt nok om jeg ikke skulle ta med barn også. 7 4,22%
Sofademokrat / dustepåll. 2 1,20%
Deltakere: 166. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-09-11, 17:41   #61
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.396
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tar du barna med i valglokalet?

Nå har vi stemt, vesla på 3 år og mellombror på 11 år var med meg inn i båsen, mens 9-åringen var med pappa'n. Mannen min som er litt sånn riktig av seg spurte en av vaktene om det var ok at han tok niåringen med inn og det var det.

Veldig spennende for ungene - særlig 11-åringen er så interessert og lærte mye i dag.

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 18:09   #62
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.098
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar du barna med i valglokalet?

Ja. Ungene er med.

Litt fordi det er mest praktisk, men også for at de får innføring i at vi skal stemme ved valg og så gir det en fin mulighet til å snakke om styresettet. De kommer med masse gode spørsmål i etterkant; hver av dem basert på sitt kunnskapsnivå.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 18:12   #63
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tar du barna med i valglokalet?

Vi tar dem med, fordi vi drar sammen jeg og mannen, og barnevakt er vel egentlig aldri noe vi har til vanlig.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 18:20   #64
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.031
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tar du barna med i valglokalet?

Jeg tok Herremannen med inn i båsen, og viste han hvordan stemmesedlene så ut osv osv. Ingen sa noe på det.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 18:48   #65
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.084
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tar du barna med i valglokalet?

Der jeg stemte, fikk de ikke ta med store barn inn i båsen, enda de ikke kunne lese. Babyen min fikk lov, da.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 18:51   #66
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.442
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar du barna med i valglokalet?

Det har ikke blitt slik foreløpig, i hvert fall ikke når han har vært stor nok til å skjønne noe av det. I år har mannen forhåndsstemt og jeg stemte i dag når Herremannen var på bursdagsfeiring på grunn av at jeg uansett bare skulle fordrive tiden så da passet det godt. Jeg får bare stemme i kommunevalget og Pelenmannen har forhåndsstemt fra utlandet sist stortingsvalg. Neste gang blir han med, tenker jeg. Vi har uansett snakket om det og forklart.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 18:54   #67
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.983
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tar du barna med i valglokalet?

Vi har stemt i dag, og datteren var mest opptatt av om Høyre bare svinger til høyre og Venstre det samme, og når hun blir voksen skal hun stemme på Danmark. Heldigvis var hun i spøkefullt humør da hun kom med disse utsagn, hun visste godt at vi skulle bestemme hvem som skal bestemme. Da minsten svarte "BIIL" på spørsmålet om hva han skulle stemme ble dagen akkurat som den skulle være.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 19:01   #68
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar du barna med i valglokalet?

Det var trangt om saligheten der jeg stemte, så 3- og 6-åringen måtte sitte utenfor og vente.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 19:04   #69
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.842
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tar du barna med i valglokalet?

Opprinnelig lagt inn av GydaG, her.

Vi har stemt i dag, og datteren var mest opptatt av om Høyre bare svinger til høyre og Venstre det samme, og når hun blir voksen skal hun stemme på Danmark. Heldigvis var hun i spøkefullt humør da hun kom med disse utsagn, hun visste godt at vi skulle bestemme hvem som skal bestemme. Da minsten svarte "BIIL" på spørsmålet om hva han skulle stemme ble dagen akkurat som den skulle være.

Jeg forklarte litjtausa at vi stemmer på de vi vil skal bestemme. Hun kom da fram til at alle burde stemme på seg selv.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 19:41   #70
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.554
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tar du barna med i valglokalet?

Jeg kommer nok til å ta de med en eller annen gang, men akkurat nå for tiden hadde jeg nok ikke fått ro i det hele tatt til å konsentrere meg om jeg skulle tatt dem med.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 19:52   #71
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.624
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tar du barna med i valglokalet?

Det stemmer at (store) barn ikke skal få være med i valgbåsen. Begrunnelsen er at de kan ha blitt sendt med f.eks. mor for å passe på at hun stemmer "riktig".

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 19:59   #72
Hønni
 
Hønni sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.322
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar du barna med i valglokalet?

Minsten var med i dag. Gutta har vært med tidligere år.
Viktig at de er med, synes jeg.

__________________
Gutta (02) og Lillesøster (06)


Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 20:02   #73
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.103
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar du barna med i valglokalet?

Jeg har vel hatt med storebror en gang, men da bare av praktiske grunner. Har aldri tenkt på at det er viktig av pedagogiske grunner. Skal stemme alene imorgen også. Tror det er ganske komplekst hva som gjør at de forstår hva et demokrati er i praksis, og at det ikke er avgjørende om jeg har dem med imorgen.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 20:26   #74
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar du barna med i valglokalet?

Jepp - av pedgogiske grunner. Guttene har lyst selv, de synes det er spennende.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 20:34   #75
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.942
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar du barna med i valglokalet?

Jeg innrømmer at jeg ikke helt ser den store pedagogiske effekten av å være med i valglokalet. Jeg har hatt storesøster med meg til byen og vi har snakket med ulike politikere i valgbodene slik at hun selv kunne stille spørsmål og se hva de forskjellige svarte. I tillegg til at vi snakker en del om politikk hjemme.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 20:38   #76
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar du barna med i valglokalet?

Ren konkretisering. Det høres i hvert fall ut som noe pedagogisk. Som barn var jeg veldig nysgjerrig selv på hva i alle dager dette å stemme var for noe og det å være med inn i valglokalet konkretiserte det. Vi har i hvert fall ingen ambisjoner om å droppe å ta med ungene.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 20:43   #77
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tar du barna med i valglokalet?

Ja, har hatt dem med hver gang og de skal være med i morgen også.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 20:45   #78
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.190
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tar du barna med i valglokalet?

Som barn var jeg selv med mine foreldre, og jeg husker det som noe høytidelig og "Noe Vikitg Man Gjør". Det er den pedagogiske effekten jeg er ute etter. Teori og praksis er begge deler viktig.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 20:57   #79
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.107
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar du barna med i valglokalet?

Jeg har tatt henne med, ja, for å vise hvordan det hele går for seg. Men i dag var hun opptatt med helt andre ting.

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 21:51   #80
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.739
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tar du barna med i valglokalet?

Knerten er vel for liten til at noen kan påstå han er "sendt med for å passe på at vi stemmer rett", så jeg satser på at det går greit, men gjør det ikke det, så får vi vel uansett ikke stemme samtidig, så da får vel den ene stå i kø med ungene mens den andre stemmer da. Eller, forresten, nå som vi står etter hverandre på listene så er det vel mulig vi er klar mer likt, før vi giftet oss sto jeg i en laaaaaang kø for mitt etternavn, mens han bare ruslet bort bak et par personer med sitt...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no