Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff: Er det ok å kritisere tynne folk?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-04-08, 21:49   #61
Majsa
Quiet, please
 
Majsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.636
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinoff: Er det ok å kritisere tynne folk?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Fordi idealet er å være tynn. "Å, så tynn du har blitt, du ser jo kjempeflott ut!". "Har du slanka deg? Så fin du er!" osv. osv.

Sjelden jeg hører det gitt. Mer "Nå ser du syk ut". Og jeg er faktisk ikke SÅ tynn. For tynn, ja, men ikke sykelig.

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

noen tynne syns det er passende å kommentere potetgullet i handlevogna mi. Fra der til at "(...) siden overvektige synes det er (...)", er det langt. Jeg sier aldri at tynne damer pleier å kommentere hva jeg handler, selv om jeg har hørt det i køen på Obs! noen ganger.

Ja, jeg er overrasket. Jeg var virkelig så naiv at jeg trodde ikke det fantes mennesker som gadd å være så uhøflig mot vilt fremmede mennesker.

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Jeg for min del synes at det er mange såkalt overvektige som kler vekten sin veldig godt. Som sikkert målt i BMI og/eller fettprosent er overvektige, men som likevel ikke er det. Noen kler å være frodige.

Jeg har mang en gang vært dødelig misunnelig på venninner eller andre jeg treffer som har store, flotte pupper, brede, runde hofter og runde kinn. Ganske sårende når disse klager over vekta si og i neste øyeblikk forteller meg at jeg ser syk ut. Hvordan er det egentlig meningen at man skal se ut?

Opprinnelig lagt inn av tvillingmamma83, her.

det er det jo du som må se, hvis du blir lei deg av komentarer om du er tykk eller tynn med mindre du veier 35 kg så er det jo ingen som kan gjøre noe med det, det er jo det det er snakk om!

Vet ikke helt om jeg skjønte hva du mente her, men mener du at folk rundt en ikke bør reagere hvis man veier 35-40 kg. og virker fornøyd med det? Det finnes kanskje noen etter eller annet sted som er 1,50 høye og ikke trenger å veie mer, men de aller fleste ville vært syke hvis de veide så lite. Som en god venn bør man absolutt blande seg inn hvis noen man bryr seg om blir så tynn med vilje.

__________________
Majsa (1976), Mann (1969), Aurora(nov 2004) og Hannah(mai 2007)
Majsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-08, 22:00   #62
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.719
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: Er det ok å kritisere tynne folk?

Jeg er enig med HI at vitser om undervekt nok blir lettere akseptert enn vitser om overvekt. Når det er sagt - veldig mange vitser er kvinnefiendtlige, rasistiske, homofobe, gjør narr av nordlenninger (<- det er mye verre enn å være homofob. ), østlenninger (<- gøyale!), menn (<- enda morsommere!!). Og så videre i det uendelige.

Tror aldri vi kommer til å bli enige om hva som er morsomt og hva som er støtende. Selv er jeg veldig lite glad i vitser som kommer rett etter ulykker ala 9/11, barneheia. Det blir for "nært" for meg.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-08, 22:35   #63
Majsa
Quiet, please
 
Majsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.636
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinoff: Er det ok å kritisere tynne folk?

Bare fordi du liker Østlending-vitser, him, føler jeg for å spikke litt på deg. Nordlendinger og Østlendinger.

__________________
Majsa (1976), Mann (1969), Aurora(nov 2004) og Hannah(mai 2007)
Majsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-08, 22:36   #64
tvillingmamma83
høyt og lavt
 
tvillingmamma83 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 228
tvillingmamma83 er litt kul
Standard

Sv: Spinoff: Er det ok å kritisere tynne folk?

majsa. det var et svar, men det jeg mente er at, det er en selv som må føle om man har den vekten man er komfortabel med.
det er jo både tykke å tynne mennesker som ikke blir lei seg over frekke kommentarer, fordi at de er fornøyd med sin egen vekt. så derfor kan man ikke finne noe fasit svar på om det er kommentarer til tykke eller tynne mennesker som er mest sårende!

men selv om man er komfortabel med en vekt så behøver den ikke være den rette, helsemessig.

__________________
stolt mamma til gutta boys
tvillingmamma83 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-08, 22:38   #65
tvillingmamma83
høyt og lavt
 
tvillingmamma83 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 228
tvillingmamma83 er litt kul
Standard

Sv: Spinoff: Er det ok å kritisere tynne folk?

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Ok. Jeg skjønner hva du mener og ser at vi diskuterer forskjellige ting. Selv om tråden opprinnelig handlet om å kritisere tynne/tykke snakket jeg nå om at andre skal bry seg om noen blir for tynne. Så selv om jeg sier til deg at 35 kg er min idealvekt, så bør du (om du er vennen min) kontakte noen som har mulighet til å gi meg hjelp.

Jeg har hatt spiseforstyrrede venninner som har likt at andre har kommentert hvor tynne de er, så jeg ser klart poenget ditt, men jeg mener altså at den tynne/tykke ikke nødvendigvis vet hva som er best for seg selv.

ja men da er vi enige da

__________________
stolt mamma til gutta boys
tvillingmamma83 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-08, 22:41   #66
Majsa
Quiet, please
 
Majsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.636
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinoff: Er det ok å kritisere tynne folk?

Opprinnelig lagt inn av tvillingmamma83, her.

majsa. det var et svar, men det jeg mente er at, det er en selv som må føle om man har den vekten man er komfortabel med.
det er jo både tykke å tynne mennesker som ikke blir lei seg over frekke kommentarer, fordi at de er fornøyd med sin egen vekt. så derfor kan man ikke finne noe fasit svar på om det er kommentarer til tykke eller tynne mennesker som er mest sårende!

Det er jeg helt enig i. Frekke kommentarer som kan såre bør man spare seg for uansett hva det gjelder. Jeg snakket om vennlige råd til noen man bryr seg om som ikke tar vare på seg selv.

__________________
Majsa (1976), Mann (1969), Aurora(nov 2004) og Hannah(mai 2007)
Majsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-08, 23:51   #67
Hulemannen
pappa
 
Hulemannen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 53
Hulemannen er litt kul
Standard

Sv: Spinoff: Er det ok å kritisere tynne folk?

Jeg er takknemlig til Milfrid, som tok tak i TH-trakasseringen i den andre tråden og gjorde den til en generell diskusjon om det er greit å kritisere tynne folk.

Jeg er enig med de av dere som sier at man ikke skal kritisere hvordan folk ser ut, om de er tynne, overvektige, kvisete, utrente, overtrente eller hva det nå skal være av kroppslige lyter eller perfeksjoner. Kropp er sårt for veldig mange -- spesielt i tenårene, men også i voksen alder. Kritikk av kropp kan såre hvem som helst, og gjøre stor skade hos noen. Vi kan godt kritisere kroppsidealer, men ikke den enkeltes kropp.

__________________
...som ydmykt innrømmer at han er pappa til verdens mest praktfulle jenter, født 2008 og 2010
Hulemannen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-08, 09:04   #68
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.719
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: Er det ok å kritisere tynne folk?

Opprinnelig lagt inn av Majsa, her.

Bare fordi du liker Østlending-vitser, him, føler jeg for å spikke litt på deg. Nordlendinger og Østlendinger.

Jeg får være glad du ikke er mann, for da hadde du sikkert funnet flere skrivefeil. (Jeg tror bla kvinnefiendtlige er feil ... )

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-08, 09:52   #69
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: Er det ok å kritisere tynne folk?

Opprinnelig lagt inn av Majsa, her.



Jeg har mang en gang vært dødelig misunnelig på venninner eller andre jeg treffer som har store, flotte pupper, brede, runde hofter og runde kinn. Ganske sårende når disse klager over vekta si og i neste øyeblikk forteller meg at jeg ser syk ut. Hvordan er det egentlig meningen at man skal se ut?

At du syntes det er sårende at dine overvektige venninner klager om vekta si.. mens de faktisk er overveltige. Det syntes jeg er veldig rart. Det er som jeg føler jeg har det. Iom at jeg ikke er FEIT liksom (jeg er vel som hun på bildet ditt ca), så har jeg ikke "lov" til å si at jeg ikke er fornøyd. Skal jeg slanke meg så får jeg lite forståelse av mange. "Du er jo fin som du er", "at du gidder" osv. Fint at de syntes det, men det er vel strengt tatt ikke deres sak når det er JEG som bor i denne kroppen. Jeg vet at folk ikke oppfatter meg som stygg, men jeg liker ikke ha masse fett.

Men det er veldig rart at de må kommentere at du er tynn også da.
Kan ikke si noe på den...

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-08, 10:05   #70
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.719
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: Er det ok å kritisere tynne folk?

Opprinnelig lagt inn av Majsa, her.

Iom at jeg ikke er FEIT liksom (jeg er vel som hun på bildet ditt ca), så har jeg ikke "lov" til å si at jeg ikke er fornøyd.

Hvilket bilde?

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-08, 10:08   #71
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinoff: Er det ok å kritisere tynne folk?

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

A... du syntes det er sårende at dine overvektige venninner klager om vekta si.. mens de faktisk er overveltige. Det syntes jeg er veldig rart. Det er som jeg føler jeg har det. Iom at jeg ikke er FEIT liksom (jeg er vel som hun på bildet ditt ca), så har jeg ikke "lov" til å si at jeg ikke er fornøyd. Skal jeg slanke meg så får jeg lite forståelse av mange. "Du er jo fin som du er", "at du gidder" osv. Fint at de syntes det, men det er vel strengt tatt ikke deres sak når det er JEG som bor i denne kroppen. Jeg vet at folk ikke oppfatter meg som stygg, men jeg liker ikke ha masse fett.


Så du mener vi skal være støttende og hjelpe f.eks anorektikere til å fortsette å slanke seg? Det er de som bor i deres kropp også, og de som hater hvert gram av fett.

Det er en ting å komentere på hva og hvordan noen ER. Men jeg synes faktisk det bør ikke bør være tabu å komentere når noen går løs på en farlig vei.

Dette med at man aldri kan være for tynn er noe som i enkelte kretser er gjengs oppfatning. Jeg synes det er fint at noen påpeker de var finere før de ble undervektige.

En sunn kropp har jo faktisk en god del fett på seg, den skal ha det.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-08, 11:32   #72
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.925
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: Er det ok å kritisere tynne folk?

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Det er en ting å komentere på hva og hvordan noen ER. Men jeg synes faktisk det bør ikke bør være tabu å komentere når noen går løs på en farlig vei.

Dette med at man aldri kan være for tynn er noe som i enkelte kretser er gjengs oppfatning. Jeg synes det er fint at noen påpeker de var finere før de ble undervektige.

.

Det er helseskadelig å være for overvektig også. Synes du det er fint å påpeke at noen var finere før de ble overvektige?

Jeg forstår poenget ditt. Men er det rett at det er så mye mer sturerent å være direkte og ærlige mot tynne mennesker, enn mot tykke mennesker? Hvis vi av helsemessige grunner bør kunne si noe til dem som er for tynne, så bør vi vel strengt tatt kunne si det samme til de som er for tykke? Men hva er for tykk og for tynn?

Jeg har ei venninne som var overvektig, ikke tykk. Hun har nå slanket seg så mye at hun i mine øyne er blitt "for tynn". Hun burde ha stoppet for noen kilo siden. Og vet du hva? Som gode venninner(?) så har vi sagt det til henne. At vi er litt bekymret. Men det var ikke en av oss som sa et pip da hun gikk opp i vekt og ble overvektig . Og jeg tror heller ikke vi kommer til å si noe om hun legger på seg igjen (som det nok er en fare for, da hun er jo-jo-slanker).

Det sier litt om holdningene i samfunnet. Tror vi at slanke mennesker tåler mer? Det henger kanskje sammen med det noen har påpekt - at det å være tynn er et ideal og sånn sett ikke noe negativt. Føler vi kanskje at vi delvis gir et kompliment når vi påpeker at noen er for tynne?

Ikke vet jeg. Jeg bare reagerer på at det genrelt sett er veldig lav terskel for hva man kan si om overvekt, mens tråden om TH så tydelig viser at man kan si ganske mye ufint om det å være tynn.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-08, 12:59   #73
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: Er det ok å kritisere tynne folk?

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Så du mener vi skal være støttende og hjelpe f.eks anorektikere til å fortsette å slanke seg? Det er de som bor i deres kropp også, og de som hater hvert gram av fett.

Det er en ting å komentere på hva og hvordan noen ER. Men jeg synes faktisk det bør ikke bør være tabu å komentere når noen går løs på en farlig vei.

Dette med at man aldri kan være for tynn er noe som i enkelte kretser er gjengs oppfatning. Jeg synes det er fint at noen påpeker de var finere før de ble undervektige.

En sunn kropp har jo faktisk en god del fett på seg, den skal ha det.

Jeg har ikke sagt med et eneste ord at man skal støtte anorektikere.
Har heller ikke snakket om undervektige, men folk som er LITT overvektige og ønsker å gjøre noe med det.

Lurer på hva du legger i en god del fett jeg? Jeg mener ikke at en sunn kropp skal ha en god del fett. Den skal ha noe ja, men ikke en god del.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-08, 13:01   #74
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: Er det ok å kritisere tynne folk?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Hvilket bilde?

Det var meg du quotet.

Majsa la et bilde av en dame hun mente så bra ut. Tipper jeg er i samme vektklasse som den dama.. og da if. mange er teit som ønsker være normalvektig.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-08, 14:12   #75
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 29.346
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: Er det ok å kritisere tynne folk?

Dama fra Greys anathomy. Dr. Torres.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-08, 15:42   #76
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinoff: Er det ok å kritisere tynne folk?

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Det er helseskadelig å være for overvektig også. Synes du det er fint å påpeke at noen var finere før de ble overvektige?

Jeg forstår poenget ditt. Men er det rett at det er så mye mer sturerent å være direkte og ærlige mot tynne mennesker, enn mot tykke mennesker? Hvis vi av helsemessige grunner bør kunne si noe til dem som er for tynne, så bør vi vel strengt tatt kunne si det samme til de som er for tykke? Men hva er for tykk og for tynn?

Jeg har ei venninne som var overvektig, ikke tykk. Hun har nå slanket seg så mye at hun i mine øyne er blitt "for tynn". Hun burde ha stoppet for noen kilo siden. Og vet du hva? Som gode venninner(?) så har vi sagt det til henne. At vi er litt bekymret. Men det var ikke en av oss som sa et pip da hun gikk opp i vekt og ble overvektig . Og jeg tror heller ikke vi kommer til å si noe om hun legger på seg igjen (som det nok er en fare for, da hun er jo-jo-slanker).

Det sier litt om holdningene i samfunnet. Tror vi at slanke mennesker tåler mer? Det henger kanskje sammen med det noen har påpekt - at det å være tynn er et ideal og sånn sett ikke noe negativt. Føler vi kanskje at vi delvis gir et kompliment når vi påpeker at noen er for tynne?

Ikke vet jeg. Jeg bare reagerer på at det genrelt sett er veldig lav terskel for hva man kan si om overvekt, mens tråden om TH så tydelig viser at man kan si ganske mye ufint om det å være tynn.

Tror du ikke vi feite får høre at vi er feite. Ikke alltid like direkte kanskje, men for oss som svinger i vekt er det veldig merkbart hvordan folk behandler en forskjellig. Da mener jeg samme menneskene ikke folk generellt.

Når en går opp i vekt er det ingen bevisst handling, det er ikke noe en søker mot, slik det er å gå ned i vekt iallefall når det ikke er sykdom osv med i bildet.

Nå viser det seg at for oss jojo slankere så er det faktisk snakk om hormonelle årsaker til at vi går opp i vekt, og da hjelper det veldig lite å få det påpekt.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-08, 16:53   #77
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.254
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: Er det ok å kritisere tynne folk?

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Nå viser det seg at for oss jojo slankere så er det faktisk snakk om hormonelle årsaker til at vi går opp i vekt, og da hjelper det veldig lite å få det påpekt.

Nja... det trenger jo ikke være hormonelt? Selv er jeg jojo med +- 5 kg. 5 kg+ når jeg gir beng i trening, spiser snop, digg, junkfood og drikker vin og cider. 5 kg - når jeg trener gjevnlig, er mer nøye med maten og reduserer sukker, fett, vin og andre usunne greier. De fleste jojoer jeg kjenner (og jeg kjenner en del som går opp/ned 5-10 kg) er som meg, de legger på seg når kostholdet blir usunt og aktivitetsnivået går ned, og tar av i det de legger om kosten og trener mer.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-08, 17:08   #78
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinoff: Er det ok å kritisere tynne folk?

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Nja... det trenger jo ikke være hormonelt? Selv er jeg jojo med +- 5 kg. 5 kg+ når jeg gir beng i trening, spiser snop, digg, junkfood og drikker vin og cider. 5 kg - når jeg trener gjevnlig, er mer nøye med maten og reduserer sukker, fett, vin og andre usunne greier. De fleste jojoer jeg kjenner (og jeg kjenner en del som går opp/ned 5-10 kg) er som meg, de legger på seg når kostholdet blir usunt og aktivitetsnivået går ned, og tar av i det de legger om kosten og trener mer.


At det er hormonelt betyr ikke at det ikke henger sammen med kosthold. Men at det er et hormondrevet sug etter usunn mat.

Jeg er ikke lege, og selv for leger så er dette ganske nytt i og med at disse hormonene og deres virkning er ganske ny kunnskap slik jeg forstår.
5 kilo er hva jeg kaller små justeringer i vekt.

Det jeg snakker om er nok litt større variasjoner og da gjerne 5 kilo ned, 7 opp, 7 kilo ned, 10 opp 10 kilo ned 15 opp osv. Kroppen sikrer seg nemlig og legger gjerne på seg et par kilo mer i sin driv etter å komme tilbake til sin ønskevekt (den høyeste vekten du har hatt i mer enn et år eller så).

Disser hormonene Ghrelin og Gip (litt usikker på skrivemåte) produseres i tarmen og finnes i blodet på mennesker som har gått ned i vekt.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-08, 17:13   #79
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spinoff: Er det ok å kritisere tynne folk?

Men hva vil du fram til, Maz? At det er så mye vanskeligere og tøffere for en overvektig og jo-jo-slanker enn en ufrivillig mager person som like mye som slankekurer kan gå på hauger av fetekurer uten å legge på seg et gram? Trodde vi diskuterte om det var ok å kritisere tynne folk, og da snakker vi vel ikke om vanlig slanke folk eller anorektikere, men ufrivillig undervektige som hele tiden blir kommentert ufint direkte i fjeset.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-08, 17:30   #80
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.254
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: Er det ok å kritisere tynne folk?

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

5 kilo er hva jeg kaller små justeringer i vekt.

5 kg kan føles som 50 for den som bærer de.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no