Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hva er din miljøsynd?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-02-24, 23:36   #61
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.842
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er din miljøsynd?

Hvor kommer denne tanken fra at vedfyring er negativt? Hvis man har rentbrennende ovn og unngår de verste luftforurensingsdagene om man bor i storby, så er ikke lokalforirensing noen stor issue. For klima, så har vi ingen sjanse til å klare omstillingen fra fossil energi i industri og transport hvis folk bruker strøm til oppvarming om vinteren. Eller som energikommisjonen sa: strømnettet vårt er helt avhengig av vedfyring. Så ha heller dårlig samvittighet for å slå på panelovner og gulvvarme på kalde vinterdager, hvis dere kunne ha brukt ved og latt industrien få den strømmen.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-24, 23:42   #62
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.298
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er din miljøsynd?

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Har teip på ...

Bruker du engangs handlenett? Da kan du legge batterier og lyspærer i det og ta det med på butikken og kaste det i el-returen der.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-24, 23:44   #63
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.933
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din miljøsynd?

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Bruker du engangs handlenett? Da kan du legge batterier og lyspærer i det og ta det med på butikken og kaste det i el-returen der.

Ja, og nå har de fått det på min lokale butikk. Det har de ikke hatt tidligere, så nå ligger det masse tapet i et gammelt glass her. Jeg byttet masse batterier nylig når Ingunn liksom skulle ta strømmen vår.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-24, 08:34   #64
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.276
Blogginnlegg: 264
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er din miljøsynd?

Jeg kunne vært bedre på kildesortering. Jeg sorterer ikke ut plast for det må leveres i egne containere, og den ene gangen jeg prøvde fikk jeg ikke opp lokket. Kaster litt for mye mat, og kjører litt for mange småturer jeg egentlig kunne syklet.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-24, 10:09   #65
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.838
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva er din miljøsynd?

Fly, dieselbiler (men usikker på totalregnakapet der siden vi bruker opp bilene før de erstattes) hytte og hund, uhorvelig mengder sykkel og ski utstyr.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-24, 10:16   #66
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.696
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er din miljøsynd?

Flyreiser i jobb.
Stort hus som er varmt
Boblebad utenfor som er på hele året
Papirbleier og våtservietter til to babyer.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-24, 11:28   #67
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.853
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er din miljøsynd?

Tenkte ikke på at kjæledyr er miljøsynd.
Veier opp med å vaske sjelden. Takk for argumentet.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-24, 11:58   #68
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.825
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva er din miljøsynd?

Det med kjæledyr er det nok ikke så mange som tenker på at er miljøbelastning. Jeg har en bekjent som nettopp ble veganer av miljøhensyn. Samtidig som han skaffa 50 kilos bikkje.

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-24, 11:58   #69
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.841
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva er din miljøsynd?

Gammel bensinbil og stort forbruk av sånne blanke brødposer...

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-24, 14:18   #70
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.859
Blogginnlegg: 215
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din miljøsynd?

Opprinnelig lagt inn av Galathea, her.

Det med kjæledyr er det nok ikke så mange som tenker på at er miljøbelastning. Jeg har en bekjent som nettopp ble veganer av miljøhensyn. Samtidig som han skaffa 50 kilos bikkje.



Det er nok vel så mange av oss som ser på hunden som barnet sitt. Neida. Joda.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-24, 14:44   #71
Hønni
 
Hønni sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.321
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din miljøsynd?

Hytter, flysreiser og kasting av mat. Nå har jeg arvet en dieselbil, så en stakket stund er det en synd. Den skal selges da, så jeg får penger for å kvitte meg med den synden.

__________________
Gutta (02) og Lillesøster (06)


Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-24, 14:46   #72
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 8.015
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er din miljøsynd?

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.



Det er nok vel så mange av oss som ser på hunden som barnet sitt. Neida. Joda.

Vi fikk oss hund i stedet for attpåklatt, og hunden forurenser veldig mye mindre enn et barn og lever kortere, så det var nærmest miljøvennlig.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-24, 14:57   #73
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.323
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din miljøsynd?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

... Og vasker ikke ofte nok til at vaskemidler og kluter er en vesentlig del av regnestykket.



Jeg tror jeg er ganske miljøbevisst, men min største synd er kanskje at vi har to elbiler, og den ene er ganske tung.
Og at jeg ikke resirkulerer nespressopoddene mine.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-24, 19:38   #74
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.895
Blogginnlegg: 348
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din miljøsynd?

Vi har akkurat flyttet inn i nytt hus, og nybygg er ikke akkurat miljøvennlig. Men nyhuset har balansert ventilasjon og er energieffektivt så det holder, så om en femti års tid har det kanskje gått opp i opp?

Vi har blitt veldig mye flinkere til å redusere avfall, da. Kaster veldig lite mat, kildesorterer godt, og har en hytte som er et gammelt hus som ikke er pusset opp, hvor vi lever ganske miljøvennlig på ferie hev sommer, dusjer kun i regnvann og bader i fjorden hele sommeren. (er usikker på hvordan utedoen gjør det i miljøregnskapet.) Vi har elbil og en 12 år gammel bensinbil som vi tenker å bruke opp. Jeg reiser kollektivt til jobb og har hjemmekontor to dager i uken.

Min største synd er nok noen flyturer i året. En ferietur i gjennomsnitt de siste 8 - 10 årene, men et par jobbreiser hvert år i tillegg.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-24, 22:08   #75
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.420
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er din miljøsynd?

Handle på nett, for selv om jeg kjøper nesten alt på Tise eller Finn skal det jo fraktes.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-24, 22:12   #76
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.255
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er din miljøsynd?

Opprinnelig lagt inn av Hønni, her.

Nå har jeg arvet en dieselbil, så en stakket stund er det en synd. Den skal selges da, så jeg får penger for å kvitte meg med den synden.

[Dette er ikke til deg, direkte, Hønni - mer en generell betraktning.]
Det er en feilslutning at dieselbil per definisjon er en stor synd. Hvis man skal kjøpe en ny bil nå, så er det en ting. Men om man har en dieselbil (eller en bil med annen type drivstoff for den del), så er det absolutt mest miljøvennlig å bruke denne og reparere den som best man kan, så lenge som mulig. For når bilen ikke kan brukes mer, og etter at alt av materiale som enten kan gjenvinnes eller brennes er tatt ut, så sitter man likevel igjen med ganske mange kilo som må legges på deponi.

Det er store miljøkostnader når man produserer en bil og skal frakte den fram til bestemmelsessted. Dette gjør at biler bør brukes så lenge som overhode mulig.

Egentlig burde staten sponse reparasjon av gamle biler.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-24, 22:53   #77
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.245
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din miljøsynd?

At jeg bor i Norge og lever deretter… Jeg har biler… usikker på om det egentlig spiller så stor rolle om det er el- eller diesel i det lange løp. Jeg tar fly når det gjør at jeg får oppleve noe jeg vil eller jeg skal noe med jobb. Jeg kjøper nye ting når de går i stykker, jeg har stort sett hverken tid eller kompetanse til å reparere. Jeg har en viss standard for hvordan ting skal være… i norsk sammenheng ikke veldig høy, men jeg kjenner jo på at ting bør pusses opp om de ser shabby ut ved første øyekast. Vi har for mye matsvinn, vi bruker ting laget av plast, vi lar ofte komfort og økonomi styre valgene vi gjør. Jeg kjøper ikke et klesplagg som er øko-sertifisert fra ende til annen hvis alternativet er billigere eller bedre.

Selv om jeg HAR miljøbevissthet i valgene jeg tar er det lite som kan kompensere for at jeg bor i Norge, har valgmuligheter og er vant til komfort som få i verden kan unne seg.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-24, 08:57   #78
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.860
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er din miljøsynd?

For min del er det helt klart fly. Tror det skal godt gjøres å få noe værre med min livsstil. Jeg kjører en del elbil, men tror ikke det kommer i nærheten av fly for min del. Vi har familie og feriehus sånn til at vi flyr dit.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-24, 10:42   #79
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.475
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva er din miljøsynd?

Jeg har også tre barn og har stadig en katt eller to, så det er kanskje det som er min største miljøsynd....

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-24, 10:45   #80
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.696
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er din miljøsynd?

I tillegg til å ha reisejobb som gir ganske mange reiser i året er nok det å ha 4 barn absolutt den største synden.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no