Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Den tristeste sangtråden som finnes

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-11-06, 10:32   #61
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den tristeste sangtråden som finnes

Opprinnelig lagt inn av Linemix, her.

Susanne Vegas Luca er også ganske trist, syns jeg. På en usymfonisk måte. Og også Tom's diner, altså hvis man tolker den dithen at hun har litt kjærlighetssorg: "... As I'm listening to the bells of the cathedral. I am thinking of your voice. And of the midnight picnic once upon a time before the rain began ... "
Hvordan tolker dere denne, forresten? Bare som en sånn "her sitter jeg og mediterer" eller kanskje hun ER lykkelig forelsket? Jeg mener, regn behøver jo ikke å være negativt?

Jeg har alltid tenkt på den som en melankolsk, litt vemodig sang, men ikke nødvendigvis en som omhandler kjærelighetssorg. Et søk på Wikipedia kan avsløre følgende:

Vega wrote the song based on a comment by her friend Brian Rose, a photographer, who mentioned that in his work, he sometimes felt as if "he saw his whole life through a pane of glass, and [...] like he was the witness to a lot of things, but was never really involved in them." She attempted to think and write in this fashion (including a male perspective [1]) while sitting at Tom's Restaurant, a diner on the corner of Broadway and 112th Street in New York City, which would later become famous as a location for some exterior scenes in the popular television sitcom Seinfeld.

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-06, 10:39   #62
Linemix
Aktiv
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 244
Linemix er populærLinemix er populærLinemix er populærLinemix er populær
Standard

Sv: Den tristeste sangtråden som finnes

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Jeg har alltid tenkt på den som en melankolsk, litt vemodig sang, men ikke nødvendigvis en som omhandler kjærelighetssorg. Et søk på Wikipedia kan avsløre følgende:

Vega wrote the song based on a comment by her friend Brian Rose, a photographer, who mentioned that in his work, he sometimes felt as if "he saw his whole life through a pane of glass, and [...] like he was the witness to a lot of things, but was never really involved in them." She attempted to think and write in this fashion (including a male perspective [1]) while sitting at Tom's Restaurant, a diner on the corner of Broadway and 112th Street in New York City, which would later become famous as a location for some exterior scenes in the popular television sitcom Seinfeld.

Aha! Vel, hun har lykkes med teksten, da. Det må jeg si. Et lite kunstverk, kan man kanskje si, hvis kunst er å formidle en ide gjennom et visst medium på en slik måte at andre kan oppfatte ideen/følelsen. Min tolkning har nok å gjøre med at når jeg har følelsene utenpå kroppen (som når jeg er lei meg eller glad), legger jeg ekstra godt merke til omgivelsene, og kanskje også meg selv i omgivelsene, som SV forsøker seg på i denne teksten.

Linemix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-06, 10:55   #63
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den tristeste sangtråden som finnes

Ja, man legger merke til omgivelsene veldig klart og tydelig, men obervasjonen er distansert på en måte; på grunn av den sinnsstemningen man befinner seg i, les; ser ting gjennom en glassrute.

Noe annet som er interessant med denne låten, synes jeg, er at hun har skrevet den ut fra et mannlig perspektiv. Jeg hadde ikke tenkt på det før jeg leste det her, bortsett fra at jeg synes det var litt pikant at hun la merke til kvinnen som var "straightening her stockings" osv.

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-06, 11:03   #64
Linemix
Aktiv
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 244
Linemix er populærLinemix er populærLinemix er populærLinemix er populær
Standard

Sv: Den tristeste sangtråden som finnes

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Ja, man legger merke til omgivelsene veldig klart og tydelig, men obervasjonen er distansert på en måte; på grunn av den sinnsstemningen man befinner seg i, les; ser ting gjennom en glassrute.

Noe annet som er interessant med denne låten, synes jeg, er at hun har skrevet den ut fra et mannlig perspektiv. Jeg hadde ikke tenkt på det før jeg leste det her, bortsett fra at jeg synes det var litt pikant at hun la merke til kvinnen som var "straightening her stockings" osv.

Gjennom en glassrute, ja. Det er spennende den der med mannen som står ute og "does he see me, no he does not really see me ... he sees his own reflection". Ja, en god kommentar på kommunikasjon, da. Den observasjonen der går sikkert RETT inn i en av disse faste modellene for å vise kommunikasjon.
He, he. Ja, den siste der hadde nok ikke jeg lagt merke til på den dame. Åh, hun er dyktig altså, neste gang hun kommer til Oslo, så får vi stille opp hele gjengen her, hva!

Linemix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-06, 11:33   #65
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶
 
Silence sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.639
Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Den tristeste sangtråden som finnes

Og for dere andre som heller ikke husker teksten:

Susanne Vega - Tom's diner

I am sitting
In the morning
At the diner
On the corner

I am waiting
At the counter
For the man
To pour the coffee

And he fills it
Only halfway
And before
I even argue

He is looking
Out the window
At somebody
Coming in

It is always
Nice to see you
Says the man
Behind the counter

To the woman
Who has come in
She is shaking
Her umbrella

And I look
The other way
As they are kissing
Their hellos

I'm pretending
Not to see them
Instead
I pour the milk

I open
Up the paper
There's a story
Of an actor

Who had died
While he was drinking
It was no one
I had heard of

And I'm turning
To the horoscope
And looking
For the funnies

When I'm feeling
Someone watching me
And so
I raise my head

There's a woman
On the outside
Looking inside
Does she see me?

No she does not
Really see me
Cause she sees
Her own reflection

And I'm trying
Not to notice
That she's hitching
Up her skirt

And while she's
Straightening her stockings
Her hair
Is getting wet

Oh, this rain
It will continue
Through the morning
As I'm listening

To the bells
Of the cathedral
I am thinking
Of your voice...

And of the midnight picnic
Once upon a time
Before the rain began...

I finish up my coffee
It's time to catch the train

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-06, 12:10   #66
Ibidelma
sporadisk
 
Ibidelma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 3.750
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Den tristeste sangtråden som finnes

Johnny Cash sin sang "give my love to Rose" får tårene mine frem, samt "Hurt".
Pink FLoyd's "Hey You" bringer frem mye følelser i meg og.

Glad sang:
I can Smash Potatoes-... I can do the twist....husker ikke hva den heter

Og Lets twist again

__________________
"Langt langt borte, mye lenger enn du tror"
06 08
Ibidelma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-06, 13:21   #67
tutta
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Den tristeste sangtråden som finnes

Iris med Goo Goo og Let her cry med Hootie er helt nydelige

Gråter lett av George Michaels Mothers pride og flere andre,men her står det helt stille nå........

Når jeg vokste opp og var lei meg og ikke fikk sove listet jeg meg ned trappen i huset og lå på magen og gråt til Pavarotti.......
Musikk er fantastisk terapi når man er trist og lei

  Svar med sitat
Gammel 12-11-06, 14:32   #68
TGM
drømmende
 
TGM sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.200
TGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Den tristeste sangtråden som finnes

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Ellers er jo den sangen Sigvart Dagsland skrev når svogeren gikk bort, Alt eg såg, ufattelig trist! Den får tårene til å piple samme hva!

Det er min største grinesang tror jeg. Den kom ut da mamma og pappa skilte lag, og jeg torturerte mamma ved å spille den og grine i flere dager.



Nå om dagen går det mye i Robbie Williams for meg. No regrets sitter jeg og griner til akkurat nå.

__________________


Sist redigert av TGM : 15-11-06 kl 20:54.
TGM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-06, 14:42   #69
Frost
Bør lage seg en tittel selv
 
Frost sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 2.897
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Den tristeste sangtråden som finnes

Jeg elsker triste mealnkolske sanger. Jo tristere jo bedre.
Slade- Everyday er den ultimate kjærlighetssorg-sangen.
Flere triste favoritter er:
Saybia- I surrender
Christer Sandelin- Jag lever nu
Cue- Burnin
Janove Ottesen-Go tell her
Muse- Unintended
Johnny Cash- Hurt
Maria Mena- Just hold me
Cue- Hello


Sist redigert av Frost : 12-11-06 kl 23:56.
Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-06, 14:46   #70
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶
 
Silence sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.639
Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Den tristeste sangtråden som finnes

Ja, Maria Mena med Just hold me er bare så vakker.

Og teksten til min ultimate kjærlighetssorgsang:

Sitat:

Bonnie Raitt: Can't make you love me

Turn down the lights, turn down the bed
Turn down these voices inside my head
Lay down with me, tell me no lies
Just hold me close, dont patronize - dont patronize me

Chorus: cause I cant make you love me if you dont
You cant make your heart feel something it wont
Here in the dark, in these lonely hours
I will lay down my heart and Ill feel the power
But you wont, no you wont
cause I cant make you love me, if you dont

Ill close my eyes, then I wont see
The love you dont feel when youre holding me
Morning will come and Ill do whats right
Just give me till then to give up this fight
And I will give up this fight

Chorus: cause I cant make you love me if you dont
You cant make your heart feel something it wont
Here in the dark, in these lonely hours
I will lay down my heart and Ill feel the power
But you wont, no you wont
cause I cant make you love me, if you dont

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-06, 20:50   #71
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Den tristeste sangtråden som finnes

Det meste av Tori Amos og Joni Mitchell. Og de Fara nevner.

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-06, 21:23   #72
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.793
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den tristeste sangtråden som finnes

Jeg blir litt trist av å lese dette jeg...*lettrørt*

Tyven, tyven Med Dumdum er kjempetrist
I pappas begravelse ble änglamark av Taube sunget - og den er veldig trist av den grunn. Det samme er Nocturne som også er av taube

Tears in heaven er trist av samme grunn som "tyven tyven"

Ellers er fola, fola blakken og blåmann, blåmann urtriste...

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-06, 21:25   #73
Ingrid-lille
Dramaqueen
 
Ingrid-lille sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Nordens Paris
Innlegg: 1.402
Ingrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Den tristeste sangtråden som finnes

Jeg har et sært forhold til mange sanger. Nesten så jeg begynner å grine bare av å lese titlene her jo.

Men jeg nevner

Iris Goo Goo Dolls

Everybody hurts med REM

Vi har ei tulle og lykkeliten har jeg spesielt forhold til da de er spilt i to barnebegravelser jeg har vært i.

Nå skal jeg jaggu sette meg å høre litt trist musikk og sipe litt altså..

Ingrid-lille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-06, 21:26   #74
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den tristeste sangtråden som finnes

Hver gang jeg leser overskriften på denne tråden leser jegDen tristeste sengetråden som finnes og lurer på hvem som trenger hjelp med sexlivet. :bluss:

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-06, 21:29   #75
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.112
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den tristeste sangtråden som finnes

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Hver gang jeg leser overskriften på denne tråden leser jegDen tristeste sengetråden som finnes og lurer på hvem som trenger hjelp med sexlivet. :bluss:

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-06, 21:50   #76
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.637
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den tristeste sangtråden som finnes

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Den tristet for meg er den med hun gamle damen som sitter alene på bursdagen sin. Hun har dekket bordet, men det ene barnet etter det andre ringer for å melde avbud....

Åhh, jeg kommer aldri på hva sangen heter, men synes den er så trist.

Jeg jobber som programleder på radio en gang i uken, og for en stund siden startet vi føljetongen Sanger som får oss til å gråte. Vi spiller én tåreperse i hvert program. Den aller første jeg spilte var den du nevner. Den heter Den store dagen, og det er Benny Borg som fremfører den. Aldeles hjerteskjærende. Jeg husker at vi sang den i musikktimene da jeg gikk i fjerde klasse (det var vel omtrent da den lå inne på Norsktoppen), og da var det mange fuktige barneøyne...

Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 09:01   #77
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den tristeste sangtråden som finnes

Opprinnelig lagt inn av smurfine, her.

Johnny Cash sin sang "give my love to Rose" får tårene mine frem, samt "Hurt".

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 09:05   #78
Linemix
Aktiv
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 244
Linemix er populærLinemix er populærLinemix er populærLinemix er populær
Standard

Sv: Den tristeste sangtråden som finnes

Jeg syns egentlig hele Closing time av Tom Waits er til å grine av (fordi den er så fin og trist.) Minner meg om en kjærste som jeg var så veldig, veldig forelsket i. Han hørte på denne plata og leste Line av Axel Jensen, og forsøkte på alle måter å ha et veldig komplisert indre. Egentlig mer enn passe patetisk, men han var utrolig kjekk og svært intelligent og studerte filosofi, og jeg var atten år og veldig romantisk og nydyp.

Linemix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 09:32   #79
Mani
Helt vanlig
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.535
Blogginnlegg: 16
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Den tristeste sangtråden som finnes

Veslesvarten, blåmann bukken og tears in heaven

Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 21:30   #80
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.793
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den tristeste sangtråden som finnes

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Den tristet for meg er den med hun gamle damen som sitter alene på bursdagen sin. Hun har dekket bordet, men det ene barnet etter det andre ringer for å melde avbud....

Åhh, jeg kommer aldri på hva sangen heter, men synes den er så trist.

Neida, det gjør ingenting - om det er no'-bare ring, for jeg finns jo her hver dag *synger høyt med skjelvende stemme og tårer i øynene*

Den sangen er fryktelig tris ja!

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no