Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Verdens beste hveteboller?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-02-09, 14:52   #61
Sessa
Ferskus
 
Sessa sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Hordaland
Innlegg: 67
Sessa har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Verdens beste hveteboller?

Bruker dere vanlig gjær (blå) eller den røde for søt gjærbakst?

__________________
Babyer holder seg til reglene. Sine egne.
Sessa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-09, 15:03   #62
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verdens beste hveteboller?

Jeg bruker bare blå. Det er alltid den jeg har i hus.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-09, 20:12   #63
Gammel bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Verdens beste hveteboller?

Opprinnelig lagt inn av Tuneland, her.

Kan dere slutte å hente opp denne tråden hele tiden? Jeg har så lyst på boller, men mangler ingredienser. : prøver å ignorere, men greier det ikke:

:erter:

Jeg har forresten spist boller hver dag siden lørdag nå - de roper på meg fra fryseren!

  Svar med sitat
Gammel 17-02-09, 20:15   #64
Tuneland
grand multipara
 
Tuneland sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.740
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Sv: Verdens beste hveteboller?

Nå må du bare erte, for jeg bakte i går.

__________________
~Tuneland~
Mamma til fem flotte fyrer f 92, 02, 04, 05 og 08.
Tuneland er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 00:17   #65
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verdens beste hveteboller?

Hvordan unngår man at bollene blir tørre? Bortsett fra å fryse dem da. Mine ble tørre allerede morgenen etter, de lå i godt lukket plastpose på kjøkkenbenken. Vet ikke om det er grei oppbevaring altså, men de skal vel ikke bli tørre SÅ kjapt? Jeg bakte dem kvelden før.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 00:50   #66
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.847
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Verdens beste hveteboller?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Hvordan unngår man at bollene blir tørre? Bortsett fra å fryse dem da. Mine ble tørre allerede morgenen etter, de lå i godt lukket plastpose på kjøkkenbenken. Vet ikke om det er grei oppbevaring altså, men de skal vel ikke bli tørre SÅ kjapt? Jeg bakte dem kvelden før.


Jeg synes boller alltid blir tørre dagen derpå. Putter derfor alt som ikke skal spise umiddelbart i fryseren.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 06:53   #67
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.108
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Verdens beste hveteboller?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Hvordan unngår man at bollene blir tørre? Bortsett fra å fryse dem da. Mine ble tørre allerede morgenen etter, de lå i godt lukket plastpose på kjøkkenbenken. Vet ikke om det er grei oppbevaring altså, men de skal vel ikke bli tørre SÅ kjapt? Jeg bakte dem kvelden før.

Hvetebakst er definitivt samme dag, men du kan kjøre dem litt i mikro'n noen få sekunder. Da blir de nesten som nye igjen.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 07:52   #68
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.133
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Verdens beste hveteboller?

Jeg synes også hvetebakst er best helt ferskt, synes ikke det er godt etter en tur i fryseren heller jeg, så det blir ikke ofte vi nyter det. Har et sted en oppskrift på noen sinnsykt gode skolebrød, har den ikke her nå, men i den deigen er det foruten gjær både hornsalt og et egg, noe som også er hevende, og de skal settes på kalde stekeplater i en ovn som enda ikke har nådd steketemperaturen, da fortsetter hevingen kjempefint inne i ovnen. Deigen er dessuten veldig klissete, så disse skolebrødene trilles ikke ut, de 'kladdes' ned på stekeplata ganske tett med en slikkepott eller noe sånt.

Disse er helt sinnsykt gode, men bør altså spises samme dag synes jeg, prøvde å fryse dem, men det ble ikke så utrolig godt.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 07:57   #69
Hønni
 
Hønni sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.323
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verdens beste hveteboller?

Jeg tror jeg spiste verdens beste boller på søndag.
Trikset til bollebakeren var å blande gjæren, det smeltede varme smøret, sukkeret og melken og la det stå og putre for seg selv i ti minutter før man bakte videre, og så heve bollene på brett over kjøkkenvasken med varmt vann i.

__________________
Gutta (02) og Lillesøster (06)


Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 14:37   #70
Gammel bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Lyspære

Sv: Verdens beste hveteboller?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Hvordan unngår man at bollene blir tørre? Bortsett fra å fryse dem da. Mine ble tørre allerede morgenen etter, de lå i godt lukket plastpose på kjøkkenbenken. Vet ikke om det er grei oppbevaring altså, men de skal vel ikke bli tørre SÅ kjapt? Jeg bakte dem kvelden før.

Jeg tror noe av det viktigste er å ikke steke dem for lenge. Når de er gyldne/lys brune på toppen og har fått litt hard skorpe under, er de som regel ferdige.

Når det gjelder oppvarming av gjærbakst, er mitt tips å ha frosne boller rett i kald ovn på 150 grader. Når ovnen har blitt varm (altså 150 grader), er bollene ferdig tint (med mindre de er veldig store).

  Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 15:04   #71
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verdens beste hveteboller?

Pida: de ble ikke tørre etter steking altså, de var saftige og deilige. De var kjempetørre dagen etterpå.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 16:25   #72
Elida
Nybegynner
 
Elida sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Sørlandet
Innlegg: 10
Elida har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Verdens beste hveteboller?

Ja, da blir det baking av boller etterpå. :sikle:

Elida er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 16:27   #73
Kneazle
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Verdens beste hveteboller?

Mine ble ikke tørre dagen derpå, Iset.

  Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 16:43   #74
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Verdens beste hveteboller?

Jeg har bakt Det søte liv-bollene i tja...i alle fall ti år. De blir alltid like gode, og de holder seg godt i minst et par dager så fremt de får kjøle seg ned før de havner i plastposen.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 16:58   #75
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verdens beste hveteboller?

Mine var helt avkjølt da de havnet i posen, jeg trodde først det var det som gjorde at de ble tørre for det blir vel mer fuktighet i posen om de legges der litt lunkne? Jeg vet ikke jeg ...

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 20:20   #76
Gammel bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Verdens beste hveteboller?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Pida: de ble ikke tørre etter steking altså, de var saftige og deilige. De var kjempetørre dagen etterpå.

Skjønner, men jeg har flere ganger glemt et brett med boller/rundstykker/horn osv. litt for lenge i ovnen, og selv om de er gode når de er ferske, holder de seg dårligere enn de som er mindre stekt. Du kan jo eksperimentere litt med det, om du vil.

  Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 21:05   #77
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verdens beste hveteboller?

Det kan godt hende ja, de ble litt vel mørke oppå. Takk for tipset.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 21:36   #78
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.108
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Verdens beste hveteboller?

Pokker, nå fikk jeg lyst på boller. :tomt i fryseren:

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 22:59   #79
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.159
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Verdens beste hveteboller?

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Jeg synes også hvetebakst er best helt ferskt, synes ikke det er godt etter en tur i fryseren heller jeg, så det blir ikke ofte vi nyter det. Har et sted en oppskrift på noen sinnsykt gode skolebrød, har den ikke her nå, men i den deigen er det foruten gjær både hornsalt og et egg, noe som også er hevende, og de skal settes på kalde stekeplater i en ovn som enda ikke har nådd steketemperaturen, da fortsetter hevingen kjempefint inne i ovnen. Deigen er dessuten veldig klissete, så disse skolebrødene trilles ikke ut, de 'kladdes' ned på stekeplata ganske tett med en slikkepott eller noe sånt.

Disse er helt sinnsykt gode, men bør altså spises samme dag synes jeg, prøvde å fryse dem, men det ble ikke så utrolig godt.

Oppskrift?

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 23:02   #80
Fru Snurp
Overdriver
 
Fru Snurp sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.054
Fru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populær
Standard

Sv: Verdens beste hveteboller?

Jeg lurer på om de bollene fra det søte liv blir gode med havremelk og blå margarin også? Må prøves, både med og uten...

__________________
Fru Snurp (70tallet) og Gla'gutten ♥ (2008)
Fru Snurp er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no