Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Den Store Riskremundersøkelsen 2022

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Har du hørt om riskrem, og i tilfelle, har du hørt om/pleier du å ha mandel i den?
Jeg vet hva riskrem er 57 49,57%
Jeg vet ikke hva riskrem er 0 0%
Vi spiser riskrem i julen, men uten mandel 53 46,09%
Vi har ikke tradisjon for riskrem i det hele tatt 16 13,91%
Vi spiser riskrem, og jeg bor i Nord-Norge 5 4,35%
Vi spiser riskrem, og jeg bor i Trøndelag 10 8,70%
Vi spiser riskrem, og jeg bor på Vestlandet (nord) 7 6,09%
Vi spiser riskrem, og jeg bor på Vestlandet (sør) 13 11,30%
Vi spiser riskrem, og jeg bor på Sørlandet 4 3,48%
Vi spiser riskrem, og jeg bor på Østlandet (sør) 39 33,91%
Vi spiser riskrem, og jeg bor på Østlandet (nord) 5 4,35%
Vi spiser riskremen med mandel i 20 17,39%
Ingen av alternativene passer 3 2,61%
God jul! 30 26,09%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 115. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-12-22, 19:40   #61
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Den Store Riskremundersøkelsen 2022

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Forresten, jeg tror de fleste/alle i den andre tråden vet hva riskrem er. Men mandel i riskremen var det skremmende få som hadde hørt om. Er del sånn ca like mange som det er Rogalendinger som ikke har noe særlig kjennskap til den rare skikken med å servere suppe til pannekaker. Det hørte jeg om for første gang som 35-åring tror jeg.

Alltid spist mandel i riskrem

Stavanger..

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-22, 21:14   #62
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.975
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den Store Riskremundersøkelsen 2022

Jeg kommer fra Akershus og er vant med marsipankake til dessert på julaften. Helt sprøtt men vi hadde det i hele min oppvekst. Det var litt luksus. Vi spiste litt hver dag og gledet oss til det.

Fra jeg traff mannen, i 1999 har vi hatt flere desserter og vi har vært mange. Riskrem med varm kirsebærkompott, karamellpudding og fruktsalat med is eller krem.

Ingen Mandel i riskremen. Vi pleier å ha grøt på 1.søndag i advent og har Mandel i grøten den dagen.
Har også risgrøt på lille julaften og bruker restene til riskremen på julaften.

Karamellpudding står i ovnen og er akkurat ferdig med riskremen.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-22, 21:22   #63
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 28.020
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den Store Riskremundersøkelsen 2022

Rogalending, ikke vokst opp med riskrem-tradisjon. Vi har riskrem av og til i julen, om set passer seg sånn. Men aldri på julaften.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-22, 22:42   #64
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.553
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den Store Riskremundersøkelsen 2022

Jeg er vestlending bosatt på Østlandet. Vokst opp med riskrem som sporadisk dessert, ikke bare jul. Men når bestefar var hos oss i jula, da hadde vi det.

Aldri mandel i den, den var i grøten.

Minstemann elsker riskrem, så her har det etter hvert blitt en av flere desserter til jul. Barna er ikke så glad i karamellpuddingen.



Men vi var på National og så Juleselskap i går, og den er satt til Stavanger. Og der har de riskrem med mandel.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-22, 22:45   #65
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.991
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Den Store Riskremundersøkelsen 2022

Spiser riskrem med mandel, bor på Sørlandet.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-22, 23:38   #66
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.995
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den Store Riskremundersøkelsen 2022

Har svart, men ikke på geografien. Vi bor sør på østlandet.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-22, 07:52   #67
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.788
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den Store Riskremundersøkelsen 2022

Kommer fra Stavanger, flyttet til Østlandet. Spiser riskrem til dessert etter julemiddagen. Har mandel i. Dette er det jeg er vokst opp med.

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-22, 08:51   #68
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.979
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Den Store Riskremundersøkelsen 2022

Riskrem uten mandel.

Jeg forbinder riskrem med mandel med Danmark. De drivet med slikt der også.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-22, 08:56   #69
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 38.256
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den Store Riskremundersøkelsen 2022

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Riskrem uten mandel.

Jeg forbinder riskrem med mandel med Danmark. De drivet med slikt der også.

Hakkede mandler, ja, men en hel mandel i også?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-22, 12:17   #70
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.163
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den Store Riskremundersøkelsen 2022

Mine eks-dansker hadde hel mandel i også, i hvert fall.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-12-22, 12:38   #71
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.634
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den Store Riskremundersøkelsen 2022

Flere av de som spiste grøt med mandel i her i går hadde hørt om mandel i riskrem, alle fra Nordland.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-22, 00:11   #72
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.995
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den Store Riskremundersøkelsen 2022

Jeg fikk mandelen i riskremen i år!

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-22, 00:30   #73
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 29.314
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den Store Riskremundersøkelsen 2022

Her var det svigermor som fikk den. Altså i grøten, ikke i riskremen.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-12-22, 01:34   #74
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.083
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Den Store Riskremundersøkelsen 2022

Her var det ene poden som fikk mandelen i riskremen.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-22, 09:50   #75
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.146
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den Store Riskremundersøkelsen 2022

Født og oppvokst i Oslo øst ( mor og besteforeldre også fra Oslo) har alltid spist riskrem med mandel, det samme gjorde «alle» andre vi kjente også. Jeg fikk mandelen i år og fikk selvsagt marsipangris.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-22, 12:58   #76
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.973
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den Store Riskremundersøkelsen 2022

Kommer fra Bergen og har ingen riskremtradisjon.

Jeg synes riskrem er en helt grei dessert, men ikke blant de jeg velger selv.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-22, 14:42   #77
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.790
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Den Store Riskremundersøkelsen 2022

Jeg vet hva riskrem er, og jeg spiser det ikke. Jeg synes ikke det er spesielt godt…

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-22, 14:44   #78
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 38.256
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den Store Riskremundersøkelsen 2022

Jeg synes desserter trenger variasjon i tekstur, så det er godt med litt krønsj. Har ikke prøvd ennå, men kan tenke meg at disse mandlene (hakket) smaker fantastisk til riskrem:

https://oda.com/no/recipes/653-spoon...ryddermandler/

(Jeg har laget dem, altså, og de er utrolig enkle og sykt gode, kan ikke få anbefalt dem nok! Men jeg har ikke prøvd dem til riskrem.)

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-22, 21:29   #79
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den Store Riskremundersøkelsen 2022

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg synes desserter trenger variasjon i tekstur, så det er godt med litt krønsj. Har ikke prøvd ennå, men kan tenke meg at disse mandlene (hakket) smaker fantastisk til riskrem:

https://oda.com/no/recipes/653-spoon...ryddermandler/

(Jeg har laget dem, altså, og de er utrolig enkle og sykt gode, kan ikke få anbefalt dem nok! Men jeg har ikke prøvd dem til riskrem.)

Årh, laget brente mandler i forregårs og skulle ønske jeg så denne tidligere, men de vanlige ble gode de og. Skal teste disse neste gang.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-22, 21:55   #80
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 38.256
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den Store Riskremundersøkelsen 2022

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Årh, laget brente mandler i forregårs og skulle ønske jeg så denne tidligere, men de vanlige ble gode de og. Skal teste disse neste gang.

Ja, de var virkelig utrolig enkle, men også helt usedvanlig gode! Brukte nok hakket mer krydder enn oppgitt. Jeg er elendig på å gidde å måle opp.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no