Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Liker du 7-armet lysestake?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Se resultatene: Hva syns du om 7 armet lysestake
Ja, det hører julen til 62 34,25%
Avhengig av type 65 35,91%
Nei, ikke fint uansett 52 28,73%
Dustepoll 2 1,10%
Deltakere: 181. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-11-08, 09:11   #61
Mammarit
Nybegynner
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Lesja, Oppland
Innlegg: 14
Mammarit har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Liker du 7-armet lysestake?

Sier meg helt enig med hattifnatten- dette er jo en helt vanlig adventstake og har ingen ting med den jødiske tro og deres feiring av hanukka å gjøre. Det er jo et kristent symbol med adventstjerne og adventstake. Kan en ikke pynte med kristne symboler i jula, burde en heller ikke feire den kristne julehøytiden

Mammarit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-08, 09:23   #62
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.798
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Liker du 7-armet lysestake?

Jeg har en hvit en i tre som skal settes i stuevinduet. Jeg synes den er fin, og det ser veldig fint ut utenfra. Om andre synes den er harry, jødisk eller på annen måte relliøs bryr jeg meg fint lite om.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-08, 09:35   #63
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.798
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Liker du 7-armet lysestake?

Jeg synes ikke de er så fine akkurat, men jeg setter en frem i kjøkkenvinduet, fordi det er tradisjonen. Sett utenfra synes jeg det er trivelig med alle lysene i vinduene

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-08, 09:55   #64
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Liker du 7-armet lysestake?

Jeg synes det er helt greit i jula.
Jeg har hvite.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-08, 10:03   #65
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Liker du 7-armet lysestake?

Har to stk som jeg har fått etter farmor. Synes det blir advent og jul når vi tar de frem, også ser vinduet så koselig ut når det er mørkt ute.
Krysset av for ja

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-08, 10:22   #66
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.807
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Liker du 7-armet lysestake?

Jeg har ikke noe i mot de, men spesielt vakre er de ikke. Jeg har en selv som jeg tar frem hvert år, men det er mer i mangel på å ha funnet noe annet som jeg liker. Jeg synes generelt at mye av adventslysestakene/stjernene/dilldallet er lite pent og jeg har aldri funnet noe som jeg synes er fantastisk fin adventsbelysning.

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-08, 10:32   #67
Tito
I gapestokken
 
Tito sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.471
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Liker du 7-armet lysestake?

De aller fleste liker jeg ikke, men tror jeg har sett en eller to typer som var ok.

__________________
A mother who radiates self-love and acceptance actually vaccinates her daughter against low self-esteem.
- Naomi Wolf
Tito er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-08, 10:33   #68
amor
Den som gir seg...
 
amor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.710
amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Sv: Liker du 7-armet lysestake?

Jeg velger stjerner i vinduene istedenfor.

Har ingenting i mot bruken av denne typen lysestake og synes det er en stor del av julen når folk har fått sine lys i vinduene når adventstiden begynner.

__________________
Mamma til fem
Wish It ☆ Dream It ☆ Do It
amor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-08, 11:13   #69
Smash
Impulsiv innimellom
 
Smash sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Innlegg: 2.932
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Liker du 7-armet lysestake?

Syns ikke de gamle typene er særlig fine, men endel av de nye liker jeg. Uansett så er det fint med lys i vinduene.

__________________
2002 2004 2008 2010
Smash er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-08, 11:49   #70
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Liker du 7-armet lysestake?

Liker dem litt avhengig av type og hvordan de passer inn Ellers er det utrolig koselig med lys i vinduer overalt!

Selv har vi enkle stjerner og en litt utradisjonell lysestake.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-08, 14:31   #71
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 11.066
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Liker du 7-armet lysestake?

Syvarmede staker tilhører jødedommen. Adventsstaker er de ikke, adventsstaker har nemlig bare fire lys . Hos oss går det i stjerner i vinduene og fire adventslys.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-08, 15:14   #72
Majsa
Quiet, please
 
Majsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.636
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Liker du 7-armet lysestake?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Syvarmet lysestake er også brukt som symbol blant en del kristne amerikanere, men det har kanskje ikke blitt noen trend å pynte med i vinduer før jul. Kanskje like greit siden amerikanere gjerne har mer enn nok lys å pynte med i juletider.

Hadde kanskje forsvunnet litt i vinduet her, ja ...

__________________
Majsa (1976), Mann (1969), Aurora(nov 2004) og Hannah(mai 2007)
Majsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-08, 20:37   #73
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Liker du 7-armet lysestake?

Opprinnelig lagt inn av Majsa, her.

Hadde kanskje forsvunnet litt i vinduet her, ja ...

Neida, jeg ser den jeg, bak nissehodet på verandaen, i vinduet til høyre.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-08, 20:45   #74
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Liker du 7-armet lysestake?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg har en hvit en i tre som skal settes i stuevinduet. Jeg synes den er fin, og det ser veldig fint ut utenfra. Om andre synes den er harry, jødisk eller på annen måte relliøs bryr jeg meg fint lite om.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-08, 20:53   #75
Macky
Flink jente
 
Macky sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.303
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Liker du 7-armet lysestake?

Har aldri hatt det, og kommer aldri til å skaffe meg det.

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-08, 20:56   #76
Hønemor!
Superaktiv
 
Hønemor! sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Vestfold
Innlegg: 430
Hønemor! har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Liker du 7-armet lysestake?

Kommer nok inn i mitt hus, nei..

__________________
EK 13.05.08
Hønemor! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-08, 20:58   #77
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Liker du 7-armet lysestake?

Opprinnelig lagt inn av Hønemor!, her.

Kommer nok inn i mitt hus, nei..

Hæ? Nå må du bestemme deg.

Årh, jeg blir så furten av dere som ikke vil ha slike staker i vinduene, det er jo det som er jul! #"#"%//(%/&%. Det er jo så nydelig å se alle lysestakene i andres vinduer når man spaserer ute i desember. Håper det vil være mange, MANGE mennesker som setter frem slike lysestaker i alle år fremover, ellers er mye av julefølelsen liksom borte.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-08, 21:08   #78
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Liker du 7-armet lysestake?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Hæ? Nå må du bestemme deg.

Årh, jeg blir så furten av dere som ikke vil ha slike staker i vinduene, det er jo det som er jul! #"#"%//(%/&%. Det er jo så nydelig å se alle lysestakene i andres vinduer når man spaserer ute i desember. Håper det vil være mange, MANGE mennesker som setter frem slike lysestaker i alle år fremover, ellers er mye av julefølelsen liksom borte.


Og jeg synes de er så utrolig støgge og malplasserte at jeg irriterer meg over dem. Jeg tror nesten jeg foretrekker amrikansk lysdekor...

Jeg fikk sjokk når jeg etter noen år ute tilbragte min første adventstid på mange år i Norge og dette var blitt "mote".

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-08, 21:10   #79
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Liker du 7-armet lysestake?

De er jo så koselige. Ingenting er så julete som de stakene. Jeg går aldri så mye tur som i jula, pga. alle lysene i folks vinduer. Så disse lysene inspirerer meg til ekstra mosjon.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-08, 21:14   #80
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Liker du 7-armet lysestake?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

De er jo så koselige. Ingenting er så julete som de stakene. Jeg går aldri så mye tur som i jula, pga. alle lysene i folks vinduer. Så disse lysene inspirerer meg til ekstra mosjon.

De stakene er ikke det minste julete. Selv om kristendommen på en måte bygger på judaismen så synes jeg det er ekkelt å "tjuvlåne" deres symbolikk på den måten. Lys i mørketiden er fint det, men for meg er det stjernen som er julete, ikke en menorah-look alike greie.

Jeg kunne godt delta på Hannukah feiring jeg altså, men da med respekt for andres symboler.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no