Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Stygge dialekter?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Se resultatene: Er noen dialekter finere enn andre? (spesifiser i tråden)
Ja 130 90,91%
Nei 5 3,50%
Det tør jeg ikke ha noen mening om 3 2,10%
Vet ikke 0 0%
Dustepoll 5 3,50%
Deltakere: 143. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-12-08, 00:22   #61
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Jeg kommer ikke på noen dialekter som er stygge. Det er noen jeg liker bedre (f.eks. nordlandsk eller fra området Lærdal i Sogn og Fjordane), men det betyr ikke at de som havner lenger nede på lista er stygge.

Da jeg var liten var jeg så misunnelig på alle som snakket dialekt. Jeg hadde ikke dialekt, jeg.

Opprinnelig lagt inn av Fargo, her.

Noe annet som facinerer meg, og jeg synes er søtt, er at østlendinger drar med seg dialekten over til engelsk. "And then we came to The Eastern Islands", kan du jo bare tenke deg hvordan Thor Heyerdahl sang det. Og slik snakker de engelsk, hele bunten. Salige Heyerdahl snakket pinadø spansk på samme viset.

Feil.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 00:25   #62
Fargo
Hogger i stein
 
Fargo sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 602
Fargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populær
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Neimen Sitron da, den var jo grønn, den prikken. Er selv enig om at dialekter egner seg best i tale, og ikke i skrift. Men, duverden for noen frysninger jeg får når jeg hører Fallkniven av bysbarnet Peter Wessel Zappfe.


Sist redigert av Fargo : 06-12-08 kl 00:29. Årsak: hadde liten f i Fallkniven
Fargo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 00:25   #63
Trolljenta25
Erfaren
 
Trolljenta25 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 896
Trolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populær
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det tror jeg alle gjør, egentlig. Det er i alle fall stort sett ganske lett å kjenne igjen både nord- og vestlendinger - for ikke å snakke om trøndere - når de snakker fremmede språk, med mindre de er usedvanlig flinke til å legge om tonefallet. Nordnorsk ligger litt nærmere engelsk (eller tysk) tonefall enn det østnorsk gjør, så det blir gjerne ikke fullt så tydelig, men det er bare fordi vi har flaks med dialekten, ikke fordi vi er så himla flinke. (Noen er såklart det også, da, men ikke de fleste.)

Det er jeg helt enig i. Da min datter var liten og skulle snakke norsk (hun har engelsk som morsmål) hørtes hun ut som om hun snakket kav nordlansk. Altså pga. engelsk tonefall med norske ord. Det var veldig morsomt, egentlig, siden jeg selv snakker østfoldsdialekt. (Ikke av de "breiaste" østfoldsdialektene, men.)

Trolljenta25 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 00:28   #64
HSJ73
Henger i stroppen
 
HSJ73 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 1.669
HSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Opprinnelig lagt inn av vimjer, her.

Haugesunddialekten er den fineste.

Enig. Har ingen link til Haugesund, eller til haugesunddialekten, for den del, men det klinger som musikk i ørene mine. Stavangerdialekten er heller ikke så verst.

__________________
Storesøster f. 2000, Lillesøster f. 2006 og Minstesøster, september 2008
HSJ73 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 00:39   #65
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.127
Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Opprinnelig lagt inn av Fargo, her.

Hauge i Dalane, "Haua", har den for meg mest utilgjengelige dialekten. Å snakke med en innfødt der, sånn oppi dalstrøkene (det er jo der det kommer fra, "dalstråka innafor"), får meg til å tenke "Håhåjaja". Men, det er en rasende flott dialekt da.

Kjenner du noen derfra?

Jeg er ikke så veldig glad i dialekten rundt Fredrikstadområdet. Heller ikke den veldig breie Bergensdialekten og attpåtil snakker veldig høyt. "Vanlig" bergensk er egentlig ganske fint.

__________________

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 00:44   #66
Fargo
Hogger i stein
 
Fargo sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 602
Fargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populær
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Opprinnelig lagt inn av AprilRyan, her.

Kjenner du noen derfra?

Ja, Kvinnen er født i Flekkefjord av en mor fra Hauge i Dalane. Så der er vi en del. Når de sier "homma bilen", da får jeg nesten frysninger. Å oppdage hva "Åno" betyr er jo ellers en vanvittig åpenbaring, for oss som har hørt værmeldingen og kjører forbi elven Sira.

Fargo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 00:47   #67
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.342
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Jeg sliter litt med bergensk, stort sett alle møredialektene, finnmarking (spesielt Alta) og Oslo øst. Jeg fikser ikke chino og chøre heller. :grøss:
Tromsødialekten er den fineste nordnorske dialekten, men finest av de alle er den fra Kristiansandsområdet.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 01:13   #68
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.127
Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Opprinnelig lagt inn av Fargo, her.

Ja, Kvinnen er født i Flekkefjord av en mor fra Hauge i Dalane. Så der er vi en del. Når de sier "homma bilen", da får jeg nesten frysninger. Å oppdage hva "Åno" betyr er jo ellers en vanvittig åpenbaring, for oss som har hørt værmeldingen og kjører forbi elven Sira.

Jeg vet godt hva "Åno" er.

__________________


Sist redigert av AprilRyan : 06-12-08 kl 03:33.
AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 01:18   #69
Fargo
Hogger i stein
 
Fargo sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 602
Fargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populær
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Opprinnelig lagt inn av AprilRyan, her.

Jeg vet godt hva "Åno" er. Jeg er også en del innom Sokndal. Faren min kommer derfra.

"Sier du dét?, uttalte Kvinnen da jeg sa det.

Fargo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 01:20   #70
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.823
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Synes det er spennende med dialekter, og synes ingen er stygge, men det er jo klart at noen liker jeg bedre enn andre. Dessuten er det noen jeg virkelig ikke forstår uansett hvor hardt jeg prøver..
Glemmer aldri en gang vi var i Telemark-langt ute på landet. Jeg ble stående å prate med en mann som snakket uavbrutt i et kvarter, og jeg skjønte ikke et døyt av hva han sa Pinlig...Han måtte tro jeg var veldig rar som bare sto og smilte og nikket der jeg trodde det passet

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 01:30   #71
Tammen
Fjott
 
Tammen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.021
Blogginnlegg: 12
Tammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Vinjemål .
Jeg er skikkelig dårlig på å mislike dialekter. Med en gang jeg møter noen som fasinerer meg på en eller annen positiv måte så kobler jeg den holdningen til dialekten. Sliter skikkelig med å skille mening om dialekt, til mening om personer jeg kjenner/ har møtt/ vet av med den dialekten.
Før synes jeg folk fra Grenland snakket blodharry, men nå er det bare søtt. Klarte ikke bergensere, men nå blir jeg i kongehumør bare de åpner munnen. Ikke la meg begynne på folk fra Rogaland.

__________________


Cave ab homine unius libri
Ride si sapis ...

Sist redigert av Tammen : 06-12-08 kl 01:35.
Tammen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 01:35   #72
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Nå kommer dere sikkert til å le og synes jeg er domm såm et brø, og det er jeg jo, men jeg sliter litt med å forstå hva dere mener med denne kj- kontra ch-lyden. Jeg blir usikker på om jeg snakker "feil", men jeg snakker jo slik som alle andre jeg kjenner, med unntak av ei venninne fra Bryne. Hun har denne "tyske" uttalen når hun skal si kjøkken, kino osv. Som når man sier "ich". Er det det som er feil eller riktig? Er det en ch-lyd eller kj-lyd? Flaut å spørre, men jeg må jo ...

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.

Sist redigert av Dixie Diner : 06-12-08 kl 01:49. Årsak: Skrivefeil
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 01:37   #73
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Ang. pene og mindre pene dialekter; jeg liker best Stord-dialekten. Den er helt fantastisk, ingen over! *Halvt Stordsk*

Av mindre pene dialekter må jeg vel trekke frem trøndersk.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 01:47   #74
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.797
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Etter å ha bodd et år i Surnadal kan jeg si at jeg ikke kan finne den dialekten noe sjarmerende i det heletatt..

Synes surnadalsdialekta er deilig jeg!
Syssjå assjå nissjå...

Jeg er jo trønder selv og synes helt klart at jærsk er lite pent.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 02:05   #75
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...
 
Høyt&Lavt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.326
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Jeg kan faktisk bli grinete av å høre visse dialekter... Ikke særlig rasjonelt, det skal je ginnrømme. Og ang møredialekter; det finnes jo fader meg så mange forskjellige varianter oppi bøgda der at bbare du runder en sving (les: et halvt fjell eller noe) så har du en ny variant. Jeg er opprinnelig fra den kanten av landet selv, og må¨jo si jeg ikke liker alle "nabodialketene" like bra nei.. :snål:

__________________
jente 2001 - gutt 2005 - gutt 2011
Høyt&Lavt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 07:27   #76
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Jeg bryr meg ikke så mye om en dialekt er pen eller stygg. Forstår jeg ikke hva de sier så er noe av poenget med språk borte. Om en ikke kan kommunisere forståelig med språket og må ty til Engelsk eller et slags tegnspråk så synes jeg det er direkte fjollete.

Språk er til å kommunisere med.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 07:50   #77
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Nå kommer dere sikkert til å le og synes jeg er domm såm et brø, og det er jeg jo, men jeg sliter litt med å forstå hva dere mener med denne kj- kontra ch-lyden. Jeg blir usikker på om jeg snakker "feil", men jeg snakker jo slik som alle andre jeg kjenner, med unntak av ei venninne fra Bryne. Hun har denne "tyske" uttalen når hun skal si kjøkken, kino osv. Som når man sier "ich". Er det det som er feil eller riktig? Er det en ch-lyd eller kj-lyd? Flaut å spørre, men jeg må jo ...

Uttaler du ordet kjede og skjede likt? Hvis ikke skiller du mellom kj-lyden og skj-lyden.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 08:38   #78
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.148
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Opprinnelig lagt inn av Fargo, her.

Noe annet som facinerer meg, og jeg synes er søtt, er at østlendinger drar med seg dialekten over til engelsk. "And then we came to The Eastern Islands", kan du jo bare tenke deg hvordan Thor Heyerdahl sang det. Og slik snakker de engelsk, hele bunten. Salige Heyerdahl snakket pinadø spansk på samme viset.

Nordlendinger gjør akkurat det samme.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 08:41   #79
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.148
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Det er IKKE pent på trykk!

Ikke pent å høre på heller. :dukker:

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 08:53   #80
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Jeg må innrømme at jeg har problemer med å forstå trøndere til tider. Og sogndal. "Stao no pao" lizzm.

Haugesundsdialekten er nydelig. Min manns eneste feil er at han snakker Stavangerdialekt i stedet for Haugesundsdialekt.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no