Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Motivasjon for å droppe bil nr 2?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-12-23, 18:53   #61
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.163
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?

Har det ikke kommet bybanestopp på Haukeland?

På den annen side, så går jo bybanen i Bergen ganske sakte. Der er t-banen i Oslo helt suveren. Det er plass til masse folk, går relativt fort og havner sjelden i trafikkork.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-23, 18:56   #62
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.144
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?

Vi bor perifert og jobber enda mer perifert i hver vår retning. Vi trenger 2 biler for å komme oss til og fra jobb. Jeg kan ta buss og bruke 1,5 time ekstra i reising daglig, til mannens jobb går det ikke buss i det hele tatt.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-23, 19:04   #63
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.998
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Har det ikke kommet bybanestopp på Haukeland?

På den annen side, så går jo bybanen i Bergen ganske sakte. Der er t-banen i Oslo helt suveren. Det er plass til masse folk, går relativt fort og havner sjelden i trafikkork.

Jo, men den går fra Fyllingsdalen. Jeg snakket om den som er i bydel syd (fra Flesland).

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-12-23, 19:23   #64
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.912
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?

Mindre enn to biler hadde ikke gått, det kollektive er altfor dårlig til det. Å bruke en halv dag for å få levert og henter barn hadde vært helt uaktuelt rett og slett. Det største barnet hadde også slitt med å komme seg til og fra jobb.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-23, 19:24   #65
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.716
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?

Vi har to biler, tre sjåfører. Vi kunne fint hatt en bil - kanskje til og med ingen. Årsaken til at bil nummer to kom var fordi jeg fikk jobb hvor det innebar en del kjøring (krav om bil i arbeidskontrakt ) og mannen jobbet på utsiden av byen med latterlig dårlig kollektivtilbud. Nå ser verden annerledes ut. Jeg har samme jobb, men vi har nå firmabiler til kjøring+jeg sykler på sommeren, mannen jobber nært hjemmet. Tenåringen kjører den gamle bilen.

Jeg er demotivert for kollektiv for turen som tar 17 min med bil bruker 45 min med buss.- når bil nummer to takker for seg (12 år gammel elbil) blir den ikke byttet ut.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-23, 20:14   #66
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.739
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?

Å kjøre fra Majorstua til sentrum er helt vanvittig i mine øyne. Det er jo godt innenfor gangavstand. Jeg synes også det er rart at barn ikke kan gå 2,5 km til skolen, men her vi bor kommer foreldre i harnisk når ungdommene deres har fått anmerkning for å komme for seint på skolen når bussen er forsinket. At ungdom på ungdomsskolen skal gå maks 1,5 km for å komme seg på skolen, er helt utenkelig for dem. For noen uker siden var det kaos fordi de nye el-bussene ikke klarte å kjøre i -12 grader. Da fortalte barnehagen at mange foreldre ikke hadde hentet barna sine før 45 minutter etter at barnehagen stengte. De velger altså heller å hente 45 minutter for seint og stå utendørs i kulden og vente på bussen, enn å gå 1,5 km fra t-banen.

Vi har én bil, og den kjøpte vi da Lillesøster ble født. Da ble det for vanskelig å basere oss på kollektivt til svigerforeldrene mine, som bor 50 minutter herfra med bil. Når hun er blitt stor nok til at hun ikke plutselig må tisse, sovner på bussen eller må legge seg 18:30, kommer vi til å kvitte oss med bilen igjen. Vi bruker aldri bilen innad i Oslo, så den står for det meste i garasjen.

Jeg kjenner heller ingen som har to biler i Oslo, men nesten alle småbarnsforeldre jeg kjenner har én bil og minst én longtail el-sykkel.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.

Sist redigert av Input : 19-12-23 kl 20:51. Årsak: Grammatikkfeil
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-23, 20:23   #67
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.694
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Jo, men den går fra Fyllingsdalen. Jeg snakket om den som er i bydel syd (fra Flesland).

Du kommer til haukeland ved å bytte på kronstad fra linje 1 til 2. Evt Nonneseter om du er dårlig til beins.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-23, 20:38   #68
Adele
In love with a fairytale
 
Adele sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 3.129
Adele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?

Vi er 3, straks 4 sjåfører her i huset. Vi bor i utkanten av byen, og jeg må ta 3 busser for å komme meg til jobb. Det tar fort 45-60 min med buss, mot 15 med bil. Vi la en plan for å kvitte oss med en bil i høst, men innså at da går ikke livet opp. Det er alt for mye logistikk med kjøring til og fra jobb, trening, fritidsaktiviteter, handling m.m.

Adele er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-23, 20:41   #69
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.952
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?

Hos oss så koker det ned til at så lenge vi bor her vi bor, og jobber der vi jobber så må vi ha hver vår bil.

I tillegg har 21 åringe som bor hjemme også egen bil. Minsten som blir 18 år i mars har lettmotorsykkel. Så vi har kanskje litt i overkant av kjøretøyer i familien akkurat nå så lenge begge bor hjemme.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-12-23, 20:55   #70
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.998
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Du kommer til haukeland ved å bytte på kronstad fra linje 1 til 2. Evt Nonneseter om du er dårlig til beins.

Joda, men her snakker jeg om når jeg ville vært villig til å bytte ut bilen med kollektivt, og da skulle det ikke vært bytter. I min verden. Jeg snakker jo helt teoretisk, jeg bor ikke i Bergen en gang.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-12-23, 21:03   #71
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.216
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?

Vi hadde to biler når vi hadde to voksne og to barn, etterhvert tre barn og jobber på ulike steder og fritidsaktiviteter her og der, kun av enkelhet for å slippe planlegge så mye og for å få logistikken til å gli. Etterhvert hadde vi faktisk 4 biler og 3 førerkort i familien, når vi telte med min veteranbil og sønnen sin bil. Men så døde den ene bilen vår av alderdom, og nå har vi bare en bil, og sønnen har sin. Men vi har flyttet mer sentralt og har kortere vei på jobb, kombinert med at vi bare har ett barn boende hjemme. Mannen har helt panikk av og til for at han føler at han ikke kan «dra på noe» med bilen, for da må vi klare oss uten. Jeg mener at vi greier oss helt fint en helg eller noe uten bilen.

Det som hadde gjort det bedre å klare seg med EN bil, tidligere var: MYE bedre sykkelveier og billigere el-sykler, og kanskje litt billigere lokal-buss og gode bussruter. Nå skal det også komme en tjeneste her i byen som kjører barn på fritidsaktiviteter, og det er så genialt at jeg nesten ikke får sagt det. Det hjelper også.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-23, 21:03   #72
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.994
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Å kjøre fra Majorstua til sentrum er helt vanvittig i mine øyne. Det er jo godt innenfor gangavstand. Jeg synes også det er rart at barn ikke kan gå 2,5 km til skolen, men her vi bor kommer foreldre i harnisk når ungdommene deres har fått anmerkning for å komme for seint på skolen når bussen er forsinket. At ungdom på ungdomsskolen skal gå maks 1,5 km for å komme seg på skolen, er helt utenkelig for dem. For noen uker siden var det kaos fordi de nye el-bussene ikke klarte å kjøre i -12 grader. Da fortalte barnehagen at mange foreldre ikke hadde hentet barna sine før 45 minutter etter at barnehagen stengte. De velger altså heller å hente 45 minutter for seint og stå utendørs i kulden og vente på bussen, enn å gå 1,5 km fra t-banen.

Vi har én bil, og den kjøpte vi da Lillesøster ble født. Da ble det for vanskelig å basere oss på kollektivt til svigerforeldrene mine, som bor 50 minutter herfra med bil. Når hun er blitt stor nok til at hun ikke plutselig må tisse, sovner på bussen eller må legge seg 18:30, kommer vi til å kvitte oss med bilen igjen. Vi bruker aldri bilen innad i Oslo, så den står for det meste i garasjen.

Jeg kjenner heller ingen som har to biler i Oslo, men nesten alle småbarnsforeldre jeg kjenner har én bil og minst én longtail el-sykkel.

Jeg kjenner flere som har to biler i Oslo..Har nok også mye med hva og hvor man jobber/bor..

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-12-23, 21:21   #73
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.694
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Joda, men her snakker jeg om når jeg ville vært villig til å bytte ut bilen med kollektivt, og da skulle det ikke vært bytter. I min verden. Jeg snakker jo helt teoretisk, jeg bor ikke i Bergen en gang.

Min opplevelse er at så lenge banen går ofte nok, så er man villig til å bytte, her i Bergen sør i det minste. Hilsen tidligere bybanependler. Fra bane til buss er en helt annen historie.
Jeg har valgt jobb og bosted slik at jeg kan sykle/jogge.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-23, 21:58   #74
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 11.115
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?

Da de tre unga var yngre og hjemmeboende hadde vi en bil. Som regel gikk, jogget eller syklet de til trening og skole. Vi voksne tok buss eller kollektivt til jobben. Skulle de lenger av gårde til kamper eller stevner avtalte vi samkjøring med andre. Det samme hvis det var avtalt aktiviteter. Nå, uten hjemmeboende barn, har vi to biler. Min er 32 år år gammel og står mesteparten av tiden i en garasje på hytteøya og brukes av og til av andre trengende. Her sørpå brukes bilen til kjøring ved storhandel, jakt og besøk til folk som har bosatt seg et sted kollektivtransport er umulig. Jeg kjører så og si aldri. Helten litt mer.

Min motivasjon til å bruke kollektivtransport er at det er inni hampen kjedelig å kjøre når jeg kan sitte på buss, tog e.l. og lese eller se på verden eller...

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-23, 00:14   #75
P.K.
Mjau
 
P.K. sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 652
P.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?

For oss er det to forhold - det ene er kollektivtrafikk med få avganger, det andre er forholdene for myke trafikanter, slik som fortau, gatebelysning, fartsgrenser, brøyting og strøing.

P.K. er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-23, 07:55   #76
Frk_Fryd
i tåka
 
Frk_Fryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 1.900
Frk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?

Vi bor på bygda og har minimum 4 km reisevei uansett hva vi skal. Jeg pendler 5 mil hver vei til jobb. Vi klarte oss med en bil i mange år da barna var små. Mannen jobber turnus, og vi kunne låne mine foreldres ekstrabil i perioder.
Når barna (3 stk) vokste til og måtte kjøres på alle mulige aktiviteter, skaffet vi bil nr 2. Vi kunne i teorien klart oss med en bil ennå, men det hadde krevd svært mye logistikkarbeid, samt at mannen blir veldig isolert på dagtid i sine friperioder.

Frk_Fryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-23, 08:46   #77
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.947
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?

Det er jo klart stor forskjell på hvor sentralt man bor og hvilket kollektivtilbud man har. Men, jeg opplever at ganske mange som bor sentralt overvurderer hvor stort bilbehov de har.

Vi bor forholdsvis sentralt i Bergen. Sånn at vi kan gå til sentrum om vi må, men det tar 45 minutter, så jeg gjør det sjelden. Mannen, som er mer glad i å gå enn meg går 4 km til og fra jobb hver dag. Jeg tar bussen omtrent samme avstand. Men, vi har så god bussforbindelse at vi bare kan gå til busstoppet og satse på at det kommer en buss snart.

Vi har bare ett sertifikat (meg) og hadde bil så lenge vi hadde barn på barneskolen. Da opplevde jeg at det var såpass stort bilbehov, både med de gangene vi måtte hente i barnehage og på skole med kort tid mellom og med kjøring til besteforeldre og til aktiviteter. Det er også ganske styrete med bildelingsbil om man må ha to bilseter.

Etter at jentene ble større har vi klart oss med bildeling. Det var en liten overgang for meg, som var litt godt vant med å bare hoppe i en bil om det var noe. Men, det har gått seg veldig til og nå kunne jeg ikke tenke meg å gå tilbake til å ha ansvar for en bil, med alt det det medfører av verkstedsbesøk og utgifter.

Men, igjen, vi bor sånn til at vi har minst 20 bildelingsbiler i kort gangavstand. Og arbeidet med at vi må gå og hente og levere biler oppveies av at vi alltid har mange nye biler å velge mellom og at vi (les jeg), slipper å forholde oss til vedlikehold av bil.

Det går litt på hvor man bor. Men, vi har også bevisst bosatt oss slik at vi kan ta buss og også kjøpt hytte i et område der det er greit å komme med kollektiv. Så det ligger bevisste valg bak å kunne leve såpass uavhengig av bil.

Jeg tenker at den beste måten å motivere familier fra å droppe bil nr 2 må være å forbedre kollektivtilbudet. Og tror at det at det går buss ofte er viktigere enn at den koster lite. Dersom mange tar en rimelig buss så får man jo også bedre inntektsgrunnlag enn om få tar en dyr buss.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-23, 10:01   #78
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.715
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?

Vi er fire stk over 18 år i husholdningen. Alle har hver sin bil. Her vi bor er det et must. Kollektivtilbudet er helt elendig. Hovedveien i området er en europavei uten gangfelt(eller i hvert fall alt for lite gangfelt), så det er livsfarlig å ferdes for mye til fots eller på sykkel.

Det er bare en km til nærmeste butikk. Skal jeg til sentrum er det fem km. Det ville tatt ca 10 minutter med buss. Men skal jeg ta buss til sentrum må jeg ut på en skikkelig mjølkerute som tar ca tre kvarter.

Ja, det koster å ha bil. Men det koster veldig mye med kollektivt også. I hvert fall i forhold til hva du faktisk får for pengene her vi bor.

Ungdommene har ansvar for egen bil, de har kjøpt de selv og må stå for drivstoff og andre løpende utgifter selv. De får litt hjelp hvis det plutselig trengs noen reparasjoner eller lignende. Nettopp fordi det er et nødvendig onde å ha bil her vi bor.

I tillegg jobber mannen skift, så han kan ikke under noen omstendighet ta kollektivt til jobb. Selv om det faktisk går buss til akkurat der han jobber. Så han MÅ kjøre på grunn av arbeidstider. Så en bil er alltid bundet opp når han er på jobb.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-23, 14:53   #79
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.233
Blogginnlegg: 674
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Det har vært en fryd å slippe alt styret og kostnadene man har med bilhold. 10/10.

Ja, samme her. Jeg har så seriøst ikke lyst på bil, og liker overhodet ikke å kjøre. Personlig vil jeg heller stå på bussen i 30 minutter enn å kjøre bil i 10. Mye heller. Så det er klart dette henger sammen med preferanser og vaner, ikke bare åpenbart rasjonelle vurderinger. (Vi hadde bil i noen år fra vi fikk barn, men vi brukte den nesten aldri, så vi kvittet oss med den. Siden den gang har vi vært med i bildelingsklubb, men det er ikke hvert år vi faktisk benytter oss av det.)

Selvsagt har de fleste (alle?) steder i Norge dårligere kollektivtilbud enn Oslo sentrum. (Jeg jobber også midt i sentrum og kunne ikke parkert bilen her, hvis jeg hadde hatt en, så å kjøre til jobb har aldri vært aktuelt.) Men også i Oslo er det mange som fint kunne brukt kollektiv til mye av det de bruker bil til, uten at det hadde gått sterkt ut over livskvaliteten deres. Jeg blir litt trist og litt indignert over å høre (som her i tråden) om folk som kjører 16-åringer på trening så de skal slippe noe så skummelt som å skifte buss i sentrum (noe Datteren gjorde fra hun var åtte ). Det må de jo lære seg å gjøre! Både lære det rent praktiske, altså hvordan man gjør det, og å lære seg at dette er en helt rimelig og forventet ting å gjøre. Jeg husker at flere av Datterens skolekamerater på ungdomsskolen knapt noen gang hadde reist med t-banen, selv om de bodde like ved banen og skolen lå et par kvartaler fra Majorstuen.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-23, 15:11   #80
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.872
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ja, samme her. Jeg har så seriøst ikke lyst på bil, og liker overhodet ikke å kjøre. Personlig vil jeg heller stå på bussen i 30 minutter enn å kjøre bil i 10. Mye heller. Så det er klart dette henger sammen med preferanser og vaner, ikke bare åpenbart rasjonelle vurderinger. (Vi hadde bil i noen år fra vi fikk barn, men vi brukte den nesten aldri, så vi kvittet oss med den. Siden den gang har vi vært med i bildelingsklubb, men det er ikke hvert år vi faktisk benytter oss av det.)

Selvsagt har de fleste (alle?) steder i Norge dårligere kollektivtilbud enn Oslo sentrum. (Jeg jobber også midt i sentrum og kunne ikke parkert bilen her, hvis jeg hadde hatt en, så å kjøre til jobb har aldri vært aktuelt.) Men også i Oslo er det mange som fint kunne brukt kollektiv til mye av det de bruker bil til, uten at det hadde gått sterkt ut over livskvaliteten deres. Jeg blir litt trist og litt indignert over å høre (som her i tråden) om folk som kjører 16-åringer på trening så de skal slippe noe så skummelt som å skifte buss i sentrum (noe Datteren gjorde fra hun var åtte ). Det må de jo lære seg å gjøre! Både lære det rent praktiske, altså hvordan man gjør det, og å lære seg at dette er en helt rimelig og forventet ting å gjøre. Jeg husker at flere av Datterens skolekamerater på ungdomsskolen knapt noen gang hadde reist med t-banen, selv om de bodde like ved banen og skolen lå et par kvartaler fra Majorstuen.

Ja, jeg tror de aller aller fleste her, i rettferdighetens navn, kan busse på kryss og tvers, inkludert bytte i sentrum, fra de er MYE yngre enn 16. Når de er 16 har de jo dessuten kommet i en alder hvor de fyker byen rundt på elsparkesykler, har venner og kjærester på andre skoler, drar på hjemme-alene-fester i andre bydeler og snart skal begynne på VGS, og med den rette motivasjonen er svært så mobile. Så jeg ble veldig paff av uttalelsen. Men generelt virker det som om folk bare tar det for gitt at fotball=kjøring, og er innstilt på det. Jeg ble også paff første året datteren min skulle delta på hovedcupen i Skandia Cup (også fotball), som foregår på ukedager første uka i sommerferien, her i byen. De deltar vel der fra det året de fyller 12 eller 13 tror jeg (for de yngre foregår cupen på helg). Fra oss til arenaen er det ca 6 km, det går buss som stopper rett ved anlegget, ett bytte i sentrum. Foreldregruppa på FB begynte da helt seriøst å diskutere å sette opp en turnus for hvem som skulle ta fri fra jobb for å kjøre jentene til kamp de ulike dagene. Det virket som en helt fremmed tanke for mange, da jeg ytret at min plan var at min datter skulle komme seg dit på egenhånd.

Dette var aldri en problemstilling i Kulturskolen. Mulig noe av grunnen til det er at svært mange der (i alle fall på sirkusgruppa til jentungen) til vanlig gikk på ymse privatskoler, Steiner- eller internasjonal skole, og var derfor vant med å busse til motsatt kant av byen med diverse bytter for å komme seg på skolen, fra de var ganske små. De var i alle fall et hestehode foran fotballspillerne hva selvstendighet angikk, hvordan det nå hadde seg.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 20-12-23 kl 15:23.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no