Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kronprinsfamilien og skolevalg

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-06-14, 08:39   #61
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.845
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kronprinsfamilien og skolevalg

Jeg syns at Elin Ørjaseter satte fingeren på problemet:

"Nå kommer privatiseringens spøkelse, og det er følgende: Øvre middelklasse mister interessen for tilbud som de ikke benytter seg av. Det blir ingen igjen til å høylytt klage over dårlige sykehus, dårlige skolebygg og dårlige lærere hvis de som pleier å breie seg i samfunnsdebatten ikke bryr seg, fordi ungene deres har bedre tilbud.
Når det eksisterer gode, private tilbud, vil det offentlige tilbudet gli ut av middelklassens interessesfære. Det er det som er privatiseringens spøkelse. Mangel på engasjement fra de ressurssterke."
http://orjas.blogg.no/1403020455_kro...na_inn_i_.html

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-14, 08:43   #62
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.973
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kronprinsfamilien og skolevalg

Jeg innrømmer det. Jeg har tenkt litt på dette i morges, og jeg synes faktisk at det er mer og mer problematisk at den kommende norske dronningen skal gå på en internasjonal skole. Både den eksplisitte kritikken av den norske skolen som ligger i at de mener at man må gå på en engelskspråklig skole for å bli god nok i engelsk. Og at de ønsker at hun ikke skal kjenne og leve i det norske systemet.

Som sagt. Det er ikke veldig viktig for min holdning til monarkiet. Det har jeg vært i mot lenge. Men jeg har samtidig forsvart det norske kronprinsparet med at de faktisk prøver å tilpasse den kongelige rollen til et moderne samfunn. Det mener jeg at de nå forkaster fullstendig.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-14, 08:46   #63
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.897
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kronprinsfamilien og skolevalg

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Populariteten til kongefamilien er fundamentert på at de er folkelige. Det er det det handler om. Monarkiet er fortsatt foretrukket her i landet og kongefamiliens nærhet til folket er hovedårsaken til at monarkiet står så sterkt. Dette er det skrevet masse om. Det er den eneste grunnen til at jeg mener signaleffekten ved å gjøre ting som fjerner dem fra det folkelige er stor. Jeg tror de svekker sin stilling.

Men vil det betydelig svekke styrken ved å velge privatskular? Å velge privatskule i dag er vel ikkje berre forbeholdt den ypperste eliten men også "middelklassen" (for nokre grusomme ord!) etter vi kan lese blant anna i trådar her?

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-14, 08:48   #64
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.183
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kronprinsfamilien og skolevalg

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Og så syns jeg at monarkiet bør avskaffes og at signaleeffekten av at prinsen og prinsessen går på privatskole er enorm.

Enig! Jeg har lenge ment at monarkiet bør avskaffes også av hensyn til barna som fødes inn i en svært merkelig rolle. Dette er nok et eksempel på det. Jeg synes det er uheldig at det blir offentlig debatt om skolehverdagen til barn som er akkurat gamle nok til å kunne lese og få med seg debatten men egentlig ikke gamle nok til å forstå den. Samtidig som det er soleklart at det må bli debatt, all den tid kronprinsparets valg av skole for den kommende monarken faktisk ikke er en privatsak.

Jeg har ingen problemer med å forstå at enkeltpersoner hvis de har råd til å priorietere det ønsker å sende sine barn på en internasjonal skole. Slike skoler er eliteskoler, bl.a. som følge av den silingsprosessen som ligger i hvem som som sender barna sine dit. Det er ingen tvil om at det vil gi de fleste barn et utdanningsmessig fortrinn å gå på slike skoler. I forbindelse med et lengre opphold i utlandet som tenåring har jeg selv gått på en slik skole. Det var kjempefint for meg som var en i utgangspunktet flink og ressurssterk elev, og jeg hadde enormt utbytte av det både i forhold til hva jeg lærte av fag de årene jeg gikk der og hvilke holdninger og rutiner jeg lærte meg.

Samtidig så er det heller ingen tvil i mitt sinn om at en utvikling der stadig flere av de med mest økonomisk og kulturell kapital velger bort den offentlige skolen vil svekke både den offentlige skolens kvalitet (fordi man mister mange av de ressurssterke familiene og de ressurssterke elevene) og ikke minst redusere den politiske viljen til å prioritere skolen økonomisk og symbolsk. Og det er alvorlig! Offentlig skole er et gode for samfunnet. Det er et demokratisk og økonomisk fortrinn for Norge at vi har et sett med felles verdier og forståelser som det i stor grad er den offentlige skolen som har ansvaret for å forvalte og reprodusere. At både de på toppen og på gulvet i en bedrift deler en grunnutdanning og har den samme basisen.

Når kronprinsfamilien velger bort dette for sine barn så mener jeg faktisk at de samtidig velger seg bort fra et kongehus som er en del av folket.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-14, 08:48   #65
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.738
Blogginnlegg: 630
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kronprinsfamilien og skolevalg

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Svekker det demokrariet at Støre sine barn går på privatskole (om han skulle bli statsmister)? Eller er det kun kongelige som skal være folkelige.

Om Mette Marit hadde Marius på privatskole fra før er det selvsagt greit. Greia med kongelige er st de ikke har samme skulle mellom jobb og privatperson som en politiker. Og det er selvsagt riv, ruskende galt, men det er nå engang slik det er. Om det var et tydelig skulle hadde de f.eks kunnet bry deg ned politikk og fe kunne sluppet et enormt pressekorps på barnas merkedager. Jeg syns hele kongegreia er fullstendig hjerteskjærende, at man holder en familie gissel på den måten. Det kan jo også tenkes at det er private årsaker til valget, sosialt miljø, for eksempel. Og det er fryktelig at en familie ikke kan ta sluke valg uten å måtte snakke med en nasjon om det. Nettopp derfor er heg ikke royalist. Men enn så lenge de er i den stillingen kan de ikke ta valg uten konsekvenser utover seg selv.

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Eg undre meg slik over dette kravet til "folkelighet" for kongefamilien. Dei er ikkje som alle oss andre, dei ER over oss på dei aller fleste område både når det gjeld økonomi og anseelse. Kva er det med det norske som sette dette kravet til folkelighet for en monark og hans familie?

Fordi det er tradisjon for det. De har valgt ektemaker av folket, og har alltid prediket og symbolisert at de er en av oss. Remember Johnny fra Stovner? Derfor blir det problematisk når de tar valg som langt i fra er for folket. Man kan selvsagt si at det gjør de allerede, med luksuriøse ferier, gigahus, og en garderobe som kunne fødd et land. Og nettopp derfor blir det kanskje enda viktigere for folk at noen symbolske verdier beholdes.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-14, 08:49   #66
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.392
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kronprinsfamilien og skolevalg

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Jeg innrømmer det. Jeg har tenkt litt på dette i morges, og jeg synes faktisk at det er mer og mer problematisk at den kommende norske dronningen skal gå på en internasjonal skole. Både den eksplisitte kritikken av den norske skolen som ligger i at de mener at man må gå på en engelskspråklig skole for å bli god nok i engelsk. Og at de ønsker at hun ikke skal kjenne og leve i det norske systemet.

Som sagt. Det er ikke veldig viktig for min holdning til monarkiet. Det har jeg vært i mot lenge. Men jeg har samtidig forsvart det norske kronprinsparet med at de faktisk prøver å tilpasse den kongelige rollen til et moderne samfunn. Det mener jeg at de nå forkaster fullstendig.

Det hadde jeg ikke tenkt på, men jeg er helt enig.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-14, 08:49   #67
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.609
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kronprinsfamilien og skolevalg

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Men vil det betydelig svekke styrken ved å velge privatskular? Å velge privatskule i dag er vel ikkje berre forbeholdt den ypperste eliten men også "middelklassen" (for nokre grusomme ord!) etter vi kan lese blant anna i trådar her?

Jeg tror det, ja. Vite kan man jo aldri.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-14, 08:50   #68
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.609
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kronprinsfamilien og skolevalg

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Jeg innrømmer det. Jeg har tenkt litt på dette i morges, og jeg synes faktisk at det er mer og mer problematisk at den kommende norske dronningen skal gå på en internasjonal skole. Både den eksplisitte kritikken av den norske skolen som ligger i at de mener at man må gå på en engelskspråklig skole for å bli god nok i engelsk. Og at de ønsker at hun ikke skal kjenne og leve i det norske systemet.

Som sagt. Det er ikke veldig viktig for min holdning til monarkiet. Det har jeg vært i mot lenge. Men jeg har samtidig forsvart det norske kronprinsparet med at de faktisk prøver å tilpasse den kongelige rollen til et moderne samfunn. Det mener jeg at de nå forkaster fullstendig.

Veldig godt sagt!

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-14, 08:53   #69
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.837
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kronprinsfamilien og skolevalg

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Jeg syns at Elin Ørjaseter satte fingeren på problemet:

"Nå kommer privatiseringens spøkelse, og det er følgende: Øvre middelklasse mister interessen for tilbud som de ikke benytter seg av. Det blir ingen igjen til å høylytt klage over dårlige sykehus, dårlige skolebygg og dårlige lærere hvis de som pleier å breie seg i samfunnsdebatten ikke bryr seg, fordi ungene deres har bedre tilbud.
Når det eksisterer gode, private tilbud, vil det offentlige tilbudet gli ut av middelklassens interessesfære. Det er det som er privatiseringens spøkelse. Mangel på engasjement fra de ressurssterke."
http://orjas.blogg.no/1403020455_kro...na_inn_i_.html

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Jeg innrømmer det. Jeg har tenkt litt på dette i morges, og jeg synes faktisk at det er mer og mer problematisk at den kommende norske dronningen skal gå på en internasjonal skole. Både den eksplisitte kritikken av den norske skolen som ligger i at de mener at man må gå på en engelskspråklig skole for å bli god nok i engelsk. Og at de ønsker at hun ikke skal kjenne og leve i det norske systemet.

Som sagt. Det er ikke veldig viktig for min holdning til monarkiet. Det har jeg vært i mot lenge. Men jeg har samtidig forsvart det norske kronprinsparet med at de faktisk prøver å tilpasse den kongelige rollen til et moderne samfunn. Det mener jeg at de nå forkaster fullstendig.

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Enig! Jeg har lenge ment at monarkiet bør avskaffes også av hensyn til barna som fødes inn i en svært merkelig rolle. Dette er nok et eksempel på det. Jeg synes det er uheldig at det blir offentlig debatt om skolehverdagen til barn som er akkurat gamle nok til å kunne lese og få med seg debatten men egentlig ikke gamle nok til å forstå den. Samtidig som det er soleklart at det må bli debatt, all den tid kronprinsparets valg av skole for den kommende monarken faktisk ikke er en privatsak.

Jeg har ingen problemer med å forstå at enkeltpersoner hvis de har råd til å priorietere det ønsker å sende sine barn på en internasjonal skole. Slike skoler er eliteskoler, bl.a. som følge av den silingsprosessen som ligger i hvem som som sender barna sine dit. Det er ingen tvil om at det vil gi de fleste barn et utdanningsmessig fortrinn å gå på slike skoler. I forbindelse med et lengre opphold i utlandet som tenåring har jeg selv gått på en slik skole. Det var kjempefint for meg som var en i utgangspunktet flink og ressurssterk elev, og jeg hadde enormt utbytte av det både i forhold til hva jeg lærte av fag de årene jeg gikk der og hvilke holdninger og rutiner jeg lærte meg.

Samtidig så er det heller ingen tvil i mitt sinn om at en utvikling der stadig flere av de med mest økonomisk og kulturell kapital velger bort den offentlige skolen vil svekke både den offentlige skolens kvalitet (fordi man mister mange av de ressurssterke familiene og de ressurssterke elevene) og ikke minst redusere den politiske viljen til å prioritere skolen økonomisk og symbolsk. Og det er alvorlig! Offentlig skole er et gode for samfunnet. Det er et demokratisk og økonomisk fortrinn for Norge at vi har et sett med felles verdier og forståelser som det i stor grad er den offentlige skolen som har ansvaret for å forvalte og reprodusere. At både de på toppen og på gulvet i en bedrift deler en grunnutdanning og har den samme basisen.

Når kronprinsfamilien velger bort dette for sine barn så mener jeg faktisk at de samtidig velger seg bort fra et kongehus som er en del av folket.

Jeg ønsker en sterk offentlig skole - ikke at de beste lærerne og de mest ressurssterke elevene søker seg til privatskoler. Det er negativt for hele samfunnet.

(Jeg har selv vurdert å søke meg til privatskole som lærer pga elendige rammebetingelser som lærer i offentlig skole, men har latt være pga akkurat dette).

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-14, 09:03   #70
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kronprinsfamilien og skolevalg

Jeg er republikaner, og jeg blir ikke mindre overbevist om det av denne saken.

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Jeg syns at Elin Ørjaseter satte fingeren på problemet:

"Nå kommer privatiseringens spøkelse, og det er følgende: Øvre middelklasse mister interessen for tilbud som de ikke benytter seg av. Det blir ingen igjen til å høylytt klage over dårlige sykehus, dårlige skolebygg og dårlige lærere hvis de som pleier å breie seg i samfunnsdebatten ikke bryr seg, fordi ungene deres har bedre tilbud.
Når det eksisterer gode, private tilbud, vil det offentlige tilbudet gli ut av middelklassens interessesfære. Det er det som er privatiseringens spøkelse. Mangel på engasjement fra de ressurssterke."
http://orjas.blogg.no/1403020455_kro...na_inn_i_.html

Dette er ekstremt viktig. Grunnen til at vi har gode velferdstilbud i Norge, er nettopp at middelklassen benytter seg av dem. Forskning viser at økt privatisering sannsynligvis vil gi et dårligere offentlige tilbud på sikt.

Jeg tipper at OIS får økt søkning pga. dette. Mange foreldre er villig til å betale mye for å få egne barn inn på samme skole og i samme klasse som en kommende monark. Nettverksbygging starter tidlig i noen miljøer.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-14, 09:08   #71
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.183
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kronprinsfamilien og skolevalg

Opprinnelig lagt inn av noen, her.


Jeg tipper at OIS får økt søkning pga. dette. Mange foreldre er villig til å betale mye for å få egne barn inn på samme skole og i samme klasse som en kommende monark. Nettverksbygging starter tidlig i noen miljøer.



Jeg tror du har helt rett.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-14, 09:14   #72
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.843
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kronprinsfamilien og skolevalg

Som privatfamilie, syns jeg kronprinsparet har gjort et greit valg, ut fra barnas interesser og behov, ut fra pedagogikk (jeg hadde sjøl valgt Montesorri for min sønn om jeg hadde muligheten) og ut fra deres økonomi.

Som Kronprinsfamilie, syns jeg de sender feil signaler og markerer enda mer avstand til folket enn hva de allerde hadde fra før. De har alltid vært , og vil alltid være, endel av norges rikere "elite" - la de tro de er en del av folket så mye de vil, men de menger seg ikke akkurat med Per og Kari, Hassan og Fatima fra Oslo Øst fra før, og nå syns jeg de har understreket dette nok en gang.

Når det er sagt... Ja, det er stabilt og greit med et kongehus, og kjekt å slippe valgsirkuset hvert fjerde år når en president skal velges. (Juhu Carl Ivar for president - eller var der Rimi-Hagen, kanskje? )

Men - når det er sagt igjen - jeg syns hele kongehusgreia er udemokratisk. Hvem som enn sa at en hel familie holdes som gissler - ja, det stemmer. Disse barna er, av fødsel, programforpliktet til å fremme Kristne Verdier (de har ikke religionsfrihet) - til å unnlate involvere seg i politikk, de har ikke engang stemmerett. Enhver avgjørelse, enhver uttalelse (mangel på ytringsfrihet), et hvert krumspring, en hver kjole - alt blir nitidig fulgt i media, debattert og kritisert. Hva slags liv er det Norge som monarki dømmer disse barna til å leve?

Det er mulig de har ræva full av penger. Det er mulig de lever et liv i sus og dus og luksus og de fester med fiffen - men søren ta, det kan ikke være et liv å trakte etter i bunn og grunn.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-14, 10:35   #73
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.673
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kronprinsfamilien og skolevalg

Mye lurt og bra er sagt her.

Jeg har venner som bor i Asker som har vært på flyttefot nylig og hadde som kriterium at de IKKE skulle flytte til Jansløkka skolekrets fordi den skolen var kjent for å ikke være særlig bra. Om det var ledelse eller miljø har jeg ikke peiling på, og som sagt: dette er hearsay - men de hadde visstnok også mindre bra resultater på nasjonale prøver, i den grad man vektlegger det. Så hvis din unge ikke har et bra skoletilbud/har det bra på skolen, og du har MULIGHET til å velge noe som er bedre, skal du da la være bare fordi avisene blir snurt?

Selvsagt må hver forelder velge det som er best for SIN unge. Det som er feil er at det finnes unger som er født uten reell valgfrihet på viktige ting, som Inagh skriver over her.

Og så måtte jeg fnise litt av den her: http://heltnormalt.no/nasjonensoye/2014/06/17/203000

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-14, 10:39   #74
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.287
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kronprinsfamilien og skolevalg

Jeg synes det er pussig at de velger Montessorri i Oslo, når det alt finnes Montessorri i Asker. OIS kan jeg forstå ut fra et sikkerhetsperspektiv. Bortsett fra det, er skolen uten tvil elitistisk, med barn fra et svært spesielt segment. Det er i Norge Ingrid skal bli dronning, ikke i FN (selv om MM og Krompen ser svært glade ut i å ferdes i internasjonale kule miljøer).

Jansløkka skole var en av de få ingangsportene Ingrid har til å lære om "vanlige folk", i all den grad foreldrene hennes ellers liker å menge seg med kjendiser og kulturfiffen. Det synes jeg er leit. Det er ingen Rehman som kom som flyktning til Norge for 4 måneder siden på OIS.

Bare det at man sender barna sine på skole i to andre kommuner enn der man selv bor er jo et signal om at man ikke er som andre folk (Neste gang MM snakker om å "kjenne på tidsklemma" skal jeg atter himle med øynene). Så kan de selvsagt invitere til gjestebud på Skaugum så mye de vil, og steke vaffler til skigåere for å folkeliggjøre seg, før MM går hjem og kler på seg Valentino.

__________________
07 og 10

Sist redigert av Pelle : 18-06-14 kl 10:47.
Pelle er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-06-14, 10:40   #75
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.719
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kronprinsfamilien og skolevalg

Jeg tenker at det blir flere diskusjoner som sauses sammen. Og grunnen til de sauses sammen er på grunn av det de aller fleste påpeker i tråden. Det er egentlig ikke noe reellt skille mellom rollen Kronprinsesse Ingrid og barnet Ingrid.

Jeg tror de fleste er enige om at man kan sette krav til rollen - det ville vært rart hvis ikke. Jeg har også roller i min jobb - også her på FP, som moderator. Og jeg mener det er rimelig og faktisk også - bra - at det stilles krav til rollene jeg innehar. MEN jeg mener jo at jeg må kunne være en privatperson også. For meg er dette enkelt, jeg har en "lav" rolle i alle sammenhenger, jeg har flere arenaer jeg kan bevege meg i, jeg har et frivillig forhold til alle rollene mine, og er omgitt av hyggelige folk (ikke minst her!), som er rause mot meg. Men man kan ikke gå inn i en rolle og forvente seg at man kan være 100% seg selv, det vil i alle fall være usannsynlig flaks i forhold til rollen og personligheten man innehar.

Nå må jeg si at jeg ikke helt greier å synes så synd på kongefamilien som flere andre, Håkon hadde faktisk mulighet til å abdisere, men gjorde det ikke. Synes ikke det er mer synd i ham eller barna hans, enn i feks Listhaug (som har vært i media fordi hun mottar drapstrussler). I begge tilfellene har foreldrene valgt for barna også.

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ja, de er jo nødt til å forholde seg til at folk er interessert i det meste de foretar seg, og ofte har en mening om det. Men det er forskjell på å innse at sånn er det nå engang, og å argumentere for at det er riktig at det er sånn.

Jeg synes det er riktig at man må forholde seg til den rollen man innehar. Det er mange ting man kan gjøre for at dette ikke skal bli så belastende, men dog. Dette er jo grunnen til at jeg også mener at leger må henvise til abort uansett hva de måtte mene om abort som privatpersoner. Når jeg treffer en lege har jeg en forventning til at vedkommende velger vekk en del private meninger, og setter meg som pasient i fokus. Samme gjelder lærere som er personlig kristne, det synes jeg er helt OK, men det er ikke OK med forkynnelse i skoletiden.

Forskjellen mellom kongefamilien og disse andre rollene er jo at rolleskille ikke er så tydelig, de er 100% "på" hele tiden. Og hvis rollen avviker veldig fra personligheten (noe den lett kan gjøre i og med at de tross alt blir født til rollen - minner meg forresten om filmen "the Kings speech") så kan dette bli en veldig tung belastning for enkeltpersoner. Men igjen - her er det Håkon som har valgt. Marta Loise har jo også valgt og blitt Fru Behn.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell

Sist redigert av him : 18-06-14 kl 10:55. Årsak: innehag -> innehar + tydeliggjøring
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-14, 10:46   #76
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.673
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kronprinsfamilien og skolevalg

Kongefamilien kan forresten velge skoler fritt i Oslo fordi de kan kjøre kongebilen sin fort forbi den eviglange køen fra Asker og det helt uten elbil-skilter! Vi kan jo være litt i harnisk for det også. Nok et fortrinn fremfor vanlige folk.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-14, 10:48   #77
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.287
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kronprinsfamilien og skolevalg

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Kongefamilien kan forresten velge skoler fritt i Oslo fordi de kan kjøre kongebilen sin fort forbi den eviglange køen fra Asker og det helt uten elbil-skilter! Vi kan jo være litt i harnisk for det også. Nok et fortrinn fremfor vanlige folk.


Akkurat det er jo også et sikkerhetsmoment, så synes ikke det er så ille igrunnen. I Bærum er det imidlertid også køer i den retningen, og ingen ekstra felt.

__________________
07 og 10
Pelle er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-06-14, 10:48   #78
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.108
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kronprinsfamilien og skolevalg

Jeg syns de har gjort et svært kontroversielt valg som kronprinspar, og jeg støtter det ikke.

Særlig begrunnelsen virker merkelig, man skulle vel tro at hvis noen skulle kunne kompensere ungene sine for middelmådig undervisning på skolen, så var det kronprinsparet.

Kronprinsparet er ikke privatpersoner, og særlig for Mette-Marit sin del så er det et valg. Haakon ble født kongelig, Mette-Marit gjorde dette valget, og dette valget innebærer en del forpliktelser. At barna går i offentlig skole er for meg en av de uuttalte forpliktelsene. At de bruker det offentlige helsevesenet en annen.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-14, 10:48   #79
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.183
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kronprinsfamilien og skolevalg

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Men igjen - her er det Håkon som har valgt. Marta Loise har jo også valgt og blitt Fru Behn.

Godt poeng. Marthas barn er ikke tronarvinger, og dermed ville valg av skole for dem vært mye mer av en privatsak enn valget for Ingrid og Sverre.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-14, 10:51   #80
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.108
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kronprinsfamilien og skolevalg

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Godt poeng. Marthas barn er ikke tronarvinger, og dermed ville valg av skole for dem vært mye mer av en privatsak enn valget for Ingrid og Sverre.

At barna til Märtha skal gå på Steinerskole er sånn som jeg ser det helt uproblematisk. Hun har gjort en del valg som har gitt henne denne friheten. Hun er kongens datter, men hun er ikke "kongelig høyhet" og hun mottar ikke apanasje.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no