Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Dessert på julaften?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-10-09, 19:06   #61
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dessert på julaften??

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.


Vi har alltid riskrem og mandel i, og premie. Det er like moro hver gang, alle prøver å late som om de har fått mandelen og alt blir bare helt vilt.

Det samme har og gjør vi Riskrem er tradisjon selv om jeg nok kunne tenkt meg noe lettere til dessert. Riskremen lager vi av "Nissegrøten" som vi alltid har på lillejulaften etter at vi har pyntet og tent lys på gravene.

__________________
De vennlige ord som sies i dag, kan bære frukt i morgen.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-09, 19:30   #62
Sundae
Bør lage seg en tittel selv
 
Sundae sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 1.417
Sundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt likt
Standard

Sv: Dessert på julaften?

Vi har vår helt egen julmat, tradisjoner fra to forskjellige land med vår egen vri.

Så jålete eller ei, vi har pannacotta med svisker i portvin til dessert på julaften og det er bare himmelsk godt. Man gleder seg nesten til neste jul når kvelden er over!

Sundae er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-09, 19:36   #63
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.952
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dessert på julaften?

Sundae: Kan jeg få oppskriften på panna cottaen din med sviskene og det hele?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-09, 19:56   #64
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dessert på julaften?

Jeg har vokst opp med multekrem som fast innslag, noe jeg ikke liker. Så det hendte at det ble jordbær og krem, eller riskrem og rød saus som alternativ. Det siste er vel det som jeg forbinder mest med dessert etter julematen.

Hva er himmelsk lapskaus?

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-09, 20:24   #65
Evita
Superduperaktiv
 
Evita sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 741
Evita er populærEvita er populærEvita er populær
Standard

Sv: Dessert på julaften?

Riskrem eller hjemmelaget mandelpudding.

Evita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-09, 20:34   #66
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.549
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dessert på julaften?

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg har vokst opp med multekrem som fast innslag, noe jeg ikke liker. Så det hendte at det ble jordbær og krem, eller riskrem og rød saus som alternativ. Det siste er vel det som jeg forbinder mest med dessert etter julematen.

Hva er himmelsk lapskaus?

Fruktsalat.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-10-09, 20:38   #67
Sundae
Bør lage seg en tittel selv
 
Sundae sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 1.417
Sundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt likt
Standard

Sv: Dessert på julaften?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Sundae: Kan jeg få oppskriften på panna cottaen din med sviskene og det hele?

Ja, selvsagt!

Vi har brukt denne oppskriften i tre år nå, så den kan jeg anbefale!

Vi danderer den litt annerledes enn på bildet, men det er smak og behag!

Sundae er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-09, 20:59   #68
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.210
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dessert på julaften?

Den så veldig god ut!

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-09, 22:15   #69
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dessert på julaften?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

9 pakker gelatin? Ikke 9 plater?

Skal det være, så skal det være.

OK, plater da.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-09, 22:27   #70
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.952
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dessert på julaften?

Tusen takk!

Jeg synes forresten ikke riskrem er noen spesielt tung dessert, på linje med karamellpudding (som jeg har store problemer med etter en julemiddag) etc.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 18:22   #71
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.133
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dessert på julaften?

Opprinnelig lagt inn av Nasse, her.

Vi har hjemmelaget karamellpudding etter pinnekjøtt m/tilbehør. Karamellpuddingen er kjempegod. Her er oppskriften til den vi bruker:

Karamellpudding til 4 pers:
5 dl melk
2 1/2 dl kremfløte
4 egg
50 g sukker
1/4 ts vaniljesukker

Karamell til formen (1l):
125 g sukker

Slik gjør du:
Smelt sukkeret i stekepanna. Rør til det er lysebrunt. Hell det i formen. Drei formen så den blir jevnt glasert med karamellen.

Kok opp melk og kremfløte. Pisk eggene lett sammen med sukker og vaniljesukker. Bland det i blandingen med melk og fløte. Sett en langpanne midt i stekeovnen og fyll den med 1/3 med vann.

Forvarm stekeovnen til 120 grader. Fyll røre i den glaserte formen. Steik karamellpuddingen i 1-2 timer. Avkjøl puddingen i formen før den blir veltet over på et fat. Pynt eventuelt med pisket krem, banaskiver, appelsinskiver og revet appelsinskall.

Dette er en oppskrift etter Arne Brimi. Vi pynter for øvrig kun med pisket krem.

Prøvekokte denne oppskriften i dag, da den var ferdig nedskalert. Må si den var UTROLIG GOD. Jeg byttet ut vaniljesukkeret med en halv vaniljestang som fikk koke med.

Trodde det ble en tabbe da jeg lagde karamellen, for jeg fkk ikke ut alle sukkerklumpene, men så ikke noe til de etter at den sto i ovnen. Den ble kanskje litt vel skjelven, men jeg tror at om jeg lager den dagen før og lar den stå i forma fram til julaften så blir den perfekt.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 22:22   #72
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.254
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dessert på julaften?

Får dere til ¨det der med å få karamellen jevnt fordelt i formen? Det sliter jeg med. Må lage MASSE for å få det langt nok opp på sidene.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 22:36   #73
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dessert på julaften?

Jeg vokste opp med multekrem, men vi har byttet til riskrem. Så det hjelper deg kanskje ikke så mye, siden du ikke liker det? Har jordbærsaus laget på frosne jordbær til, og det blir så godt!

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 22:52   #74
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.133
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dessert på julaften?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Får dere til ¨det der med å få karamellen jevnt fordelt i formen? Det sliter jeg med. Må lage MASSE for å få det langt nok opp på sidene.

Nei, hele karamellgreien var rimelig mislykka sånn før jeg satte den i ovnen, den stivna med det samme i en diger klump. Men varma det litt opp igjen i forma på et gassbluss og fikk det nogenlunde jevnt utover bunnen, men ikke noe på sidene.

Ble masse god karamellsaus.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 22:57   #75
Kula
Trallallaa
 
Kula sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 3.263
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Dessert på julaften?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Får dere til ¨det der med å få karamellen jevnt fordelt i formen? Det sliter jeg med. Må lage MASSE for å få det langt nok opp på sidene.

Den skal jo bare være på toppen. Trenger ikke ha den på sidene.

Og man trenger ikke koke opp melk, egg og sukker heller. Om man bruker vaniljesukker istede for vaniljestang. Jeg bruker bare vaniljesukker. Da slipper jeg å få stygge sorte prikker i karamellpuddingen.

__________________
Storebror -93 og Jonas -02
Kula er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 23:04   #76
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.133
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dessert på julaften?

stygge sorte prikker?? Det er jo det som gjør at det blir ekstra ekstra godt!!

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 23:11   #77
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dessert på julaften?

Jeg foretrekker ekte vanilje pga. de sorte prikkene, synes det ser ekstra delikat ut, og når det er sorte prikker i iskrem/dessert vet jeg at det er ekte vanilje oppi og ikke bare ekkel vanillin. Bruker jeg vaniljesukker bruker jeg KUN det grønne og hvite med ekte vaniljefrø i, ikke Freia blå boks. Yukk.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 23:12   #78
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dessert på julaften?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Får dere til ¨det der med å få karamellen jevnt fordelt i formen? Det sliter jeg med. Må lage MASSE for å få det langt nok opp på sidene.

Jeg smelter sukkeret i en panne først og heller det i formen etterpå, og dreier på formen så karamellen dekker der den skal. Enkelt. Men opp på sidene? Jeg tror ikke jeg har vært borti en karamellpudding som er dekket av karamell? Det pleier vel helst å være på toppen, evt. litt nedover siden, men ikke mye?
Laget gammeldags karamellpudding til søndagsdessert for et par uker siden. Men jeg synes karamellpudding er ganske kvalmende så det er ikke ofte jeg lager det.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 23:48   #79
dolliemor
Aktiv
 
dolliemor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 228
dolliemor er litt kul
Standard

Sv: Dessert på julaften?

Vi er ikke så tradisjonsbundet når det gjelder desserten på julaften (i motsetning til julemiddagen), men vi har ofte multekrem og krumkaker. Barna vil helst ha is og ikke multekrem. Noen ganger har vi hatt is med varme bær.

__________________
Storebror-00, Lillebror-02 og Lillesøster-06
dolliemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 07:18   #80
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dessert på julaften?

Ad karamellpudding, der var min mor en mester (Schønnberg Erchen oppskrifter er gull verd). Mor gjorde først som Iset og smeltet karamellen i en panne. Men så oppdaget hun at det var mye bedre å lage karamellen rett i formen. Hun satte formene med sukker i stekeovnen. Du skal ikke røre og når det var smeltet brukte hun gode grytekluter og "svillet" karamellen så den satt seg litt oppover sidene. Karamell holder seg lenge så moderen laget dette i god tid og flere former samtidig.

Når det gjelder juledessert, så er det mange gode desserter i Schønnberg Erchen. Vi har derimot endt opp med det jeg hatet i min barndom. Rett og slett multer. Ikke multekrem men multer med fløte eller is. Ikke akkurat den billigste desserten da det jo går ganske mye multer.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no