Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

"Da damene dro" på tv2

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-02-09, 21:49   #61
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.127
Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Dei fleste som har studert media humrar nok gjenkjennande til den oppskrifta, ja.

Det er det som er så kjipt med å studere film og media, ingenting å se på TV lenger.

__________________

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-09, 21:52   #62
Travolta
Erfaren
 
Travolta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 811
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Jeg synes det var underholdende, jeg. Og selvfølgelig skjønner jeg at Husøy ikke er representativ for alle menn.

Og jeg fikk i alle fall lyst til å være turist i eget land - det ser helt fantastisk vakkert ut der!

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-09, 21:54   #63
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Opprinnelig lagt inn av AprilRyan, her.

Nei, men jeg er sikker på at jeg har rett. Slike konsepter er rett og slett ikke dokumentarer. Dokumentar er en egen sjanger og jeg kan ikke tro at dette faller innenfor. NRK-serien om alle familiene som reiste til fremmede land kan heller ikke kalles dokumentar. En kan strekke seg til å kalle det dramadokumentar/ dokusåpe.



Slike serier er ikke dokumentarer. For det første så er det en konstruert setting, det er ikke noen som filmer noe som allerede eksisterer. Dessuten er det mye strammere regi og man caster på en helt annen måte i realityserier i forhold til dokumentarer.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-09, 21:59   #64
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Opprinnelig lagt inn av AprilRyan, her.

Det er det som er så kjipt med å studere film og media, ingenting å se på TV lenger.

"No blir det jaggu kjedeleg å sjå film" er ein gjengangar ja.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-09, 22:06   #65
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Jeg tror serien vil vise at det tradisjonelle kjønnsrollemønsteret lever på Husøy, men kanskje også at kvinnene kan bli overrasket over at mannfolka klarer seg når de gir fra seg kontrollene..

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-09, 22:09   #66
maggypop
nye muligheter
 
maggypop sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.275
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Opprinnelig lagt inn av Trixie, her.

.... Mennene er ute å fisker(ekstremt hardt fysisk arbeid som kansje ikke så mange damer orker tenker jeg) og damene styrer hus og barnehager, butikker osv.
...

Og damer og vafler betyr ulykke i fiskebåt. er ikke det noe alle vet, da?
Det er godt mulig Husøy er spesiell, men det er ikke noe som fremkommer i forhåndsreklamen av programmet, såvidt jeg har sett. Uansett kan jeg tenke meg at TV2 plukker ut de aller verste eksemplene som fremkommer i materialet sitt.
Jeg har ikke sett programmet, ble irritert av å se 'traileren', og er glad jeg ikke er hjemme på tirsdagskvelder.

__________________
Januar2007
Whereever you go, there you are
maggypop er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-09, 22:12   #67
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Alle som lever liv som er uvante for dem, bruker litt tid på å finne seg til rette uansett om det er kvinner som blir mekanikere, eller menn som blir hjemmeværende. Jeg ser overhodet ikke poenget med å bevise for verden at "menn også er flinke husfedre". Man klarer da det man vil....

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-09, 22:13   #68
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Jeg kjenner irritasjonen boble hver gang jeg ser reklamen for serien. For min del ble det IKEA framfor Husøy i dag.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-09, 22:22   #69
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.937
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Jeg skjønner ikke helt spørsmålet "hvorfor skal dere ikke se det?"

For meg er det ikke sånn at jeg setter meg ned foran tven og ser på det som er på med mindre jeg aktivt velger vekk noe. Jeg må aktivt velge om det er noe jeg ønsker å se. Jeg synes ikke at dette høres interessant ut, og derfor har jeg ikke tenkt å se det. Trengs det noe mer grunn enn det?

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-09, 22:24   #70
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.127
Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Opprinnelig lagt inn av Maxine, her.

Jeg tror serien vil vise at det tradisjonelle kjønnsrollemønsteret lever på Husøy, men kanskje også at kvinnene kan bli overrasket over at mannfolka klarer seg når de gir fra seg kontrollene..

Det har du nok helt rett i. Det er nok det som har vært hovedlinjen i dramaturgien deres: Kvinnene drar, mennene takler ikke dette helt ("morsomt"), det skjer et vendepunkt når de begynner å få tak på ting. Vi vil sikkert se at de koser seg veldig med barna mot slutten og føler at de har kommet dem nærmere og fått mer forståelse for hvordan hverdagen til mor er.

__________________

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-09, 22:37   #71
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.453
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Opprinnelig lagt inn av Cille, her.

jeg syns det er ganske spesielt at det er så mange her som har så klare karakteristikker av et TV-program de bare har sett en 20 sekunders reklame for.

Mange av oss kan nok om media til å kjenne igjen konseptet.

Opprinnelig lagt inn av Alexy, her.

Hørte på radioen at en fra TV2, som har jobbet med dette programmet, sa at det var reality, ikke dokumentar.

De har til og med sagt at det er kjønnsroller satt på spissen.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-09, 22:49   #72
Siri
seru
 
Siri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Innlegg: 1.812
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Jeg følte i hvertfall jeg fikk innblikk i en for meg fremmed verden.

Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-09, 22:50   #73
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Mange av oss kan nok om media til å kjenne igjen konseptet.


Det er eit fagfelt på lik linje med medisin, samfunnsøkonomi, sosiologi og jus.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-09, 22:59   #74
Grøten
Ser fremover!
 
Grøten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 3.179
Grøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Jeg har lest innlegg fra en av dem mennene som er med, det er IKKE en dokumentar!! Og dem har laget det til litt ekstra...funnet på litt sprell for at det skal se værre ut enn det er osv!!
Fikk ikke sett det selv i dag, vært på et møte..
Men har også lest at dem skal ikke bare ta seg av ungene hjemme da, men ta jobbene til konene dems i skole, bhg osv....så utfordringa er større enn bare barnepass!! Alle damene på den øya er liksom ikke hjemmeværende...
Hvilken som helst mann kan passe barna sine akkurat som hvilken som helst dame!!
Så tror ikke det er poenget jeg da men....men å se hva som skjer når sin bedre halv del og halvparten av øyas beolkning blir borte, nettopp fordi dem ar så avhengi av hverandre ALLE SAMMEN...mann som kvinne....

Det skal liksom være morsomt..og det fine med TV er at man kan slå av, på eller bytte kanal...programmet er testet i et par andre land og har faktisk vært vellykket!!
Jeg synes nå det er litt spennede...ikke selve programmet, men konseptet kanskje...
Tenker at det er vel ikke værre enn noe annet....????

Mulig jeg tråkker feil her..men bare mine tanker....=0P

__________________
02 & 06 & 10
Jeg kan motstå alt,unntatt fristelser.
(Oscar Wilde)
Grøten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-09, 23:00   #75
Lita
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Ja, det så jeg og det har tenkt til å gjøre fremover også!

  Svar med sitat
Gammel 03-02-09, 23:02   #76
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Hvorfor kunne ikke damene og mennene byttet da? Er det fordi kvinner har det så mye tøffere?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-09, 23:06   #77
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Opprinnelig lagt inn av maggypop, her.

Og damer og vafler betyr ulykke i fiskebåt. er ikke det noe alle vet, da?

Jo. Men de må ha godt med haillj. Ellers blir det ikke noe fisk.

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-09, 23:07   #78
Grøten
Ser fremover!
 
Grøten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 3.179
Grøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Hvorfor kunne ikke damene og mennene byttet da? Er det fordi kvinner har det så mye tøffere?

Ikke spør meg....vet ikke hvem som er tøffest eller ikke...
Kanskje dem har hatt loddtrekkning...

__________________
02 & 06 & 10
Jeg kan motstå alt,unntatt fristelser.
(Oscar Wilde)
Grøten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-09, 23:08   #79
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Opprinnelig lagt inn av c27, her.

Det skal liksom være morsomt..og det fine med TV er at man kan slå av, på eller bytte kanal...programmet er testet i et par andre land og har faktisk vært vellykket!!

Ja, jeg veldig glad for at det finnes en avknapp. Jeg tillater meg allikevel å engasjere meg i programmer som går på TV. Det være seg Nanny 911 eller serier av denne typen. Det hjelper liksom ikke barna i Nanny 911 at jeg skrur av fjernsynsapparatet når det sitter veldig mange andre og ser på.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-09, 23:17   #80
Grøten
Ser fremover!
 
Grøten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 3.179
Grøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Ja, jeg veldig glad for at det finnes en avknapp. Jeg tillater meg allikevel å engasjere meg i programmer som går på TV. Det være seg Nanny 911 eller serier av denne typen. Det hjelper liksom ikke barna i Nanny 911 at jeg skrur av fjernsynsapparatet når det sitter veldig mange andre og ser på.

Sef skal man engasjere seg...det som gjør det moro med tv!! Man har alltid noe å diskutere og prate om!!
Mye teit på tv...mye bra..vil jo si det er som med alt annet her i verden....??!
Men så lenge det IKKE er barn som lider i dette "forlattøy" programmet, så er det samme for meg!! Dem filmer vel bare litt små svette ferde som gjør så godt dem kan??
Og noe godt kommer det jo ut av det....damene får 10dagers husmorferie gratis??
Ja ja..enten man liker det eller ikke, så blir man aldri enig..jeg vet bare med meg selv at jeg passer best foran skjermen i sofan og ikke inne i tven i beste sende tid....

__________________
02 & 06 & 10
Jeg kan motstå alt,unntatt fristelser.
(Oscar Wilde)
Grøten er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no