Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

"Faen" ikke stygt lenger?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-12-06, 16:50   #61
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.527
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Faen" ikke stygt lenger?

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Hvis du snakker om nordlendinger i ordets rette forstand så skal jeg ikke uttale meg, snakker vi om folk nordfra så er jeg redd det du sier der ikke stemmer. Jeg hørte de ordene så mye i min oppvekst i Finnmark (fra både voksne og jevnaldrende) at jeg overhodet ikke reagerte. Jeg tenkte liksom ikke over hva de egentlig sa.

Jeg mente nordlendinger, som i folk fra nordland. Hra aldri hørt noen si hestkuk som et banneord utenom i revyer og i andre iråniske sammenhenger.

__________________
Whatever Your Mind Can Conceive, and Believe, the Mind can Achieve- Napoleon Hill
Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-06, 16:57   #62
Michayla
Nysgjerrig
 
Michayla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Innlegg: 2.456
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Faen" ikke stygt lenger?

Her banner det aldri og voksne får ikke lov til å banne i vårt hus eller i nærheten av våre barn.
Ungene vet godt at det de ordene er strengt forbudt å bruke om man aldri er så sint..

Fy søren, fyttikatta, dritt, shit,faderullan etc blir brukt her, men kun hvis vi knuser ting, får vondt etc.

Hater banneord som faen, helvete, jævlig etc..

Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-06, 17:03   #63
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.163
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Faen" ikke stygt lenger?

Hørt for 5 minutter siden i Hundremeterskogen;
Pappa, som prøver å henge en nisselue til tørk for x-te gang; "Herreguuud!" :irritert:
Poden, inspirert: " Herre Guuuuud!"
Mor;


Sånn kan det gå. Jeg slapp å be far passe på hva han sier, han tok hintet!

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-06, 17:09   #64
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Faen" ikke stygt lenger?

Jeg er hvertfall ikke snerpe og reagerer ikke særlig på banneord. Sa mye faen før, men har skjerpet meg etter jeg fikk unger. Jævlig anser jeg ikke som et banneord i det hele tatt, men rett og slett en beskrivelse av en tilstand. Det regner noe så jævlig ute nå. Da skjønner alle at det verken yrer eller regner som vanlig, men at det høljer ned.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-06, 17:09   #65
Myggstukket
sjelden
 
Myggstukket sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.303
Myggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Faen" ikke stygt lenger?

Jeg reagerer ikke så mye på banneord til daglig, da det er ganske vanlig å bruke dem her rundt omkring. Jeg reagerer hvis de brukes innenfor de fire veggene i vårt hus og hvis det bannes i nærheten av barna. Det syns jeg er idiotisk.
Har en mann som har vanskelig for å legge bort enkelte ord, men vi jobber med saken

Legger til at jeg banner ikke, det er ikke pent.

Myggstukket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-06, 17:18   #66
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: "Faen" ikke stygt lenger?

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Jeg mente nordlendinger, som i folk fra nordland. Hra aldri hørt noen si hestkuk som et banneord utenom i revyer og i andre iråniske sammenhenger.

Dere er nå så fiine på det dere nordlendinger

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-06, 18:25   #67
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Faen" ikke stygt lenger?

synes denne er herlig jeg:

http://www.nrk.no/programmer/tv/team...n/3429404.html

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-06, 18:30   #68
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Faen" ikke stygt lenger?

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Jeg mente nordlendinger, som i folk fra nordland. Har aldri hørt noen si hestkuk som et banneord utenom i revyer og i andre iråniske sammenhenger.

Ikke? Hva med han som ble anmeldt fordi han kalte en politimann for "din jævla hæstkuk" for noen år siden da? Kanskje han som sa det mente det ironisk?

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-06, 19:36   #69
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.527
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Faen" ikke stygt lenger?

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Ikke? Hva med han som ble anmeldt fordi han kalte en politimann for "din jævla hæstkuk" for noen år siden da? Kanskje han som sa det mente det ironisk?

Jeg var ikke der, så det forandrer ikke at JEG ikke har hørt noen si det dønn alvorlig.

__________________
Whatever Your Mind Can Conceive, and Believe, the Mind can Achieve- Napoleon Hill
Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-06, 19:39   #70
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Faen" ikke stygt lenger?

Jeg banner svært lite.
Jeg synes rett og slett at det ikke er pent.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-06, 19:57   #71
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Faen" ikke stygt lenger?

Jeg banner når det virkelig trengs. Ja, og av og til har jeg slike samtaler som Mim siterte med en kollega og tre, men aldri høyt slik at andre hører det. :bluss:

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-06, 20:02   #72
LaLuna
aldrende
 
LaLuna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.813
LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Faen" ikke stygt lenger?

Har ikke lest hele tråden, så jeg vet ikke om dere egentlig diskuterer noe helt annet nå, men for å svare på Mims spørsmål:
Jeg synes ikke du er en gammel snerpete dame. Er helt enig med deg når det gjelder synet på bannskap.

Jeg banner selv i utvalgte krisesituasjoner, men synes absolutt ikke det er pent, og grøsser særlig ved tanken på barn som bruker slike ord.

__________________
Storebror (2003) og lillebror (2004)

Serenity now
LaLuna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-06, 20:03   #73
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Faen" ikke stygt lenger?

Opprinnelig lagt inn av LaLuna, her.

Har ikke lest hele tråden, så jeg vet ikke om dere egentlig diskuterer noe helt annet nå, men for å svare på Mims spørsmål:
Jeg synes ikke du er en gammel snerpete dame. Er helt enig med deg når det gjelder synet på bannskap.

Jeg banner selv i utvalgte krisesituasjoner, men synes absolutt ikke det er pent, og grøsser særlig ved tanken på barn som bruker slike ord.

Åhh! Skulle vi svare på noe? Jeg skriver som vanlig det som først faller meg inn når jeg leser en tråd.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-06, 20:34   #74
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.476
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Faen" ikke stygt lenger?

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Ikke? Hva med han som ble anmeldt fordi han kalte en politimann for "din jævla hæstkuk" for noen år siden da? Kanskje han som sa det mente det ironisk?

Men han ble vel ikke dømt, fordi det var helt "vanlig" å kalle noen det nordpå?

Jeg banner noen ganger, men jeg syns ikke det er pent. Bare noe som henger igjen etter 15 år i nord Norge....

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-06, 20:37   #75
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Faen" ikke stygt lenger?

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Men han ble vel ikke dømt, fordi det var helt "vanlig" å kalle noen det nordpå?

Nei, han ble ikke dømt...

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-06, 20:54   #76
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Faen" ikke stygt lenger?

Jeg er født og oppvokst på det blide sørland, der lærte jeg å banne så man skulle kunne se forskjell på hvem som var indremisjon og hvem som ikke var det. Nå bor jeg skikkelig langt østenfor oslo, der banner vi også en hel del fordi vi ikke kan så mange raffinerte krafuttrykk.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-06, 21:11   #77
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.568
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Faen" ikke stygt lenger?

Jeg kan være enig i at "Faen" og "jævlig" ikke er like kraftige bannord som det var for 20 år siden, men personlig syns jeg ikke de har noe med dagligtalen å gjøre.

Jeg har aldri brukt bannord med unntak av hvis jeg slår meg eller noe slikt.

Men for en stund siden begynte jeg å si "satan!" på tull, og nå henger det fast. (Begynte med at jeg hermet etter en kamerat som sier det hele tiden.) Nå merker jeg at det ramler ut en "satan" uten at jeg tenker over det. Må nok begynne å legge penger på banneglasset.

Om jeg prater med folk som bruker "jævlig" og "faen" som en vanlig del av språket reagerer jeg vel ikke så veldig, men jeg legger merke til det og liker det ikke.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-06, 21:36   #78
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Faen" ikke stygt lenger?

Er ikke tillhenger av stygge ord akkurat,
men må innrømme at det kommer noen gloser innimellom.
Hvor stygge ordene er kommer jo ann på hvordan man formulerer seg.
De styggeste ordene er de du roper ut når det skjer noe rundt det eller med deg, som skaper sterke følelser.
Prøver å holde meg til "milde" former for ord, men det er ikke alltid så enkelt.
men noen ord er styggere enn andre, spesielt kjønnsrelaterte ord.
Stygge ord om kjønnsorganene er værst,
når noen sier helvete eller faen reagerer jeg muligens litt,
men sier noen fitte blir jeg rett og slett perpleks. det er skikkelig stygt ja.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-06, 21:43   #79
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Faen" ikke stygt lenger?

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Åhh! Skulle vi svare på noe? Jeg skriver som vanlig det som først faller meg inn når jeg leser en tråd.

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-06, 21:49   #80
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.127
Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Faen" ikke stygt lenger?

Det kommer helt an på den sosiale settingen hvor mye jeg reagerer på det. Kameratgjengen til mannen banner hele tiden og jeg er nesten blitt døv for det. Når vi er hjemme hos mamma og pappa skvetter jeg til om det glipper noen banneord ut av mannen.
Språket er levende og folk har forskjellige forhold til det etter geografi og sosialt miljø. Da synes jeg faktisk det blir litt snerpete og fisefint å kritisere andres språkbruk uten forbehold.

Personlig skiller jeg litt mellom mer private situasjoner og situasjoner hvor en er i en "rolle"; jobbintervju, treffe svigers, butikkansatt osv. Da er det gjerne mer hensynsfullt og taktisk å være litt tilbakeholden med de groveste ordene. Det handler om skjønn. Enkelte mangler gjerne språklige antenner og greier ikke skille like godt mellom rollene. Om noen år tror jeg allikevel at ord som "faen" blir vanlige i de fleste sosiale situasjoner og jeg ser ingen problemer med det.

__________________

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no