Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Alternativ til stryking av klær?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-07-10, 18:24   #61
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Alternativ til stryking av klær?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg stryker bare bunadsskjorter og ting som skal brukes til riktig fint. mannen stryker skjortene sine selv.

Men mine kjør er ikke særlig krøllete etter vask, hvordan klarer dere å vaske og tørke ting så det blir krøllete, da?

Jeg sentrifugerer stort sett aldri på mer enn 1000 omdreininger, jeg lar det ikke ligge i vaskemaskinen, jeg rister tøyet godt ut før jeg henger opp (her er det mange som synder, tror jeg) og bretter det pent sammen med en gang når jeg tar det ned. Inn i skapet og ferdig til bruk.

Her sentrifugeres det på ca 1000 omdreininger og ristes veldig godt før det henges opp (prøver alltid å tørke i vinden så sant det ikke regner). Likevel er det en del av plaggene (ikke jerseyplagg og t-skjorter), men type bomull og lin som må stykes. Jeg liker ikke småkrøllene som stoffet lager. Merkelig nok er det som regel sommertøyet som må strykes, så jeg ser for meg at det er av tynnere stoffkvaliteter enn vintertøyet og at det er derfor.

Mannen stryker selvsagt egne ting. det vil si. Han stryker fint lite, men det bryr jeg meg ikke om. Jeg er jo ikke mammaen hans.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-10, 18:39   #62
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alternativ til stryking av klær?

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg har ikke strykejern. :løsningsorientert:


Jeg har. Storesøster perler mye, så det må jeg ha.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-10, 18:53   #63
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.658
Blogginnlegg: 262
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Alternativ til stryking av klær?

Jeg stryker det meste,
men strever fremdeles med å finne ut av om det er noe jeg burde være stolt over, skamme meg over, eller trenge å bli henvist til noe sted for

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-10, 18:55   #64
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.661
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alternativ til stryking av klær?

Moren min har et svinedyrt strykejern som hun bruker å dampe klær med. Henger opp klærne, poff poff og så er de glatte og fine.

Selv går jeg mye i lett krøllete klær, kjøper ikke klær jeg tror må strykes, og får noen ganger vaskehjelpen til å stryke litt. :Sjuske:

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-10, 19:03   #65
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.957
Blogginnlegg: 838
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Alternativ til stryking av klær?

De skjortene jeg har, som jeg ikke stryker men henger opp på hengere til tørk, blir mer krøllete utover dagen av bruk, enn de er ustrøket på hengeren. Så hvorfor skulle jeg gidde å stryke da?

Jeg stryker bomullskjoler etc som er tydelig krøllete, da. Og noen bluser med volanger foran som ser litt teite ut hvis de ikke ligger rett.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-10, 20:06   #66
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alternativ til stryking av klær?

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Man henger da selvsagt klærne opp på stativet etter fargene. Fra lyst mot mørkt. Det ser så pent ut når stativet står der.

Og truser og undertøy innerst, de største plaggene ytterst.

Jeg er vokst opp med at absolutt alt som ble vasket også ble strøket.
Etterhvert var det min jobb å stryke, og da ble det slutt på å stryke truser, sokker, vaskekluter og lignende.

Den dampsaken de bruker i butikker tror jeg er ganske dyr ...

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-10, 20:18   #67
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Alternativ til stryking av klær?

Strykejernet hos oss brukes også klart mest til å stryke perler.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-10, 21:32   #68
VisiliA
Brenner seg ut
 
VisiliA sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Midt i landet
Innlegg: 161
VisiliA er litt kul
Standard

Sv: Alternativ til stryking av klær?

Jeg sentrifugerer på 1100 omdreininger, tørketromler i 5 min på lav temp. så henges klærne pent opp på tørkestativ og skjorter/skjørt på hengere. Nesten ingen klær behøver stryking etterpå. Finskjorter som ev må strykes til jul og 17. mai o.l. stryker mannfolkene i huset selv, sønnene er opplært fra 10- årsalderen og mannen har alltid måtte stryke skjortene sine selv...Har sagt til guttaboys at de ikke må gjøre seg avhengig av et kvinnemenneske for å få klærne til å se greie ut...En veldig arbeidsbesparende løsning dette, ,men må av og til stryke en duk da...

__________________
Storebror -87
Lillebror -91
Attpåklatten -99
VisiliA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-10, 21:40   #69
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.794
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Alternativ til stryking av klær?

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

Strykejernet hos oss brukes også klart mest til å stryke perler.



Den som stryker klart mest her i huset er mannen. De skjørtene, blusene og kjolene som må strykes blir lite brukt. :lat sjuske som hater å stryke:

__________________
Lofottorsk i nordens Paris
Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-10, 23:10   #70
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.871
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Alternativ til stryking av klær?

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

Strykejernet hos oss brukes også klart mest til å stryke perler.

Vårt også.

Klær henges opp på henger. Håndvask og stryking er helt utenkelig.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-10, 23:18   #71
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Alternativ til stryking av klær?

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Jeg holder på å stryke feriegarderoben nå. Det er faktisk litt gøy å se de skrukkete stoffene bli glatte og pene. Og det tar seg godt ut i kofferten.

Hallo, har det klikka nå eller?!

Vel-nå skjønner du kanskje hva jeg snakker om

  Svar med sitat
Gammel 07-07-10, 23:20   #72
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Alternativ til stryking av klær?

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Jeg stryker det meste,
men strever fremdeles med å finne ut av om det er noe jeg burde være stolt over, skamme meg over, eller trenge å bli henvist til noe sted for

Jamfør denne tråden, så er ikke jeg i særlig tvil om hvordan det ligger an med akkurat det altså.

  Svar med sitat
Gammel 07-07-10, 23:20   #73
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Alternativ til stryking av klær?

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Hallo, har det klikka nå eller?!

Vel-nå skjønner du kanskje hva jeg snakker om

Knis.

Åtteåringen lurte på om jeg ikke kunne stryke trusene hennes også. Hun trodde de ville bli enklere å rulle pent i kofferten. Hun er nok allerede fortapt, stakkars. Knis.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-10, 23:21   #74
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Alternativ til stryking av klær?

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Knis.

Åtteåringen lurte på om jeg ikke kunne stryke trusene hennes også. Hun trodde de ville bli enklere å rulle pent i kofferten. Hun er nok allerede fortapt, stakkars. Knis.

Åh, fine 8-åringen

  Svar med sitat
Gammel 07-07-10, 23:24   #75
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Alternativ til stryking av klær?

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Åh, fine 8-åringen

Jepp! Fjortenåringen har aldri forstått det, så det føles godt å ha lykkes med i alle fall en. (Guttungen bare kikker dumt på meg når jeg spør om jeg skal stryke shortsene hans. Han er sin far lik.)

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-10, 23:42   #76
siljemoren
Erfaren
 
siljemoren sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Internett
Innlegg: 964
siljemoren er populærsiljemoren er populærsiljemoren er populær
Standard

Sv: Alternativ til stryking av klær?

Jeg kom over denne bloggeren som skriver om stryking i et av posten sine, morsom lesing:

http://sjuskelines.blogspot.com/

__________________
Ingen ektemann er ennå blitt skutt mens han tok oppvasken.
Ukjent.
siljemoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-10, 00:14   #77
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Alternativ til stryking av klær?

Skaffe seg svigermor som jobber på vaskeri og uanfektet vasker og stryker/presser/damper klærne for deg.
*luksusfru*

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-10, 07:41   #78
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Alternativ til stryking av klær?

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Skaffe seg svigermor som jobber på vaskeri og uanfektet vasker og stryker/presser/damper klærne for deg.
*luksusfru*

Ja, svigermor gjør faktisk det, men jeg vet ikke om hun er så interessert i å ta all klesvasken vår altså... vi var uten vaskemaskin en periode for noen år siden, og da leverte vi søppelsekker til svigermor. Fikk til og med trusene nystrøket tilbake. Der er det ikke mye slinger i valsen.

  Svar med sitat
Gammel 09-07-10, 01:13   #79
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alternativ til stryking av klær?

Et triks må jo være å legge på seg en del, så alle klærne sitter skikkelig tight. Da slipper du tenke på skrukkene.

Evt kjøpe seg nye og trangere klær?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-10, 06:34   #80
Jinx
Tre små T
 
Jinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.499
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Alternativ til stryking av klær?

Jeg er også en stryker,og har ingen planer om å slutte. Men stryker ikke undertøy og vanlige gensere. Men sengetøy,kjøkkenhåndklær, duker,gardiner,skjorter/bluser etc. Ja det strykes.

__________________
T august 04, T februar 08 og T august 10.
Jinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no