Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-01-11, 16:05   #61
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

I tillegg til at det er nedlatende, så høres det utrolig snålt ut da, å si at man har hatt besøk av vaskeengelen. Jeg får litt Fjordland-reklame-vibber. Tannfeen, Ole Lukkeøye og vaskeengelen.

Jeg kunne sikkert brukt det om jeg våknet en morgen og det plutselig var pent og rent her.

Men jeg er ikke ening at man ikke kan si til noen at de er en engel, altså, sånn generelt sett, og blir litt overraske over å lese at noen (husker ikke hvem) ble fornærmet(?) over å ha blitt fortalt at man gjorde en vikti jobb som vaskehjelp. Man trenger jo ikke å ta alt opp i verste mening, det er jo mulig at personen bare hadde lyst til å si noe hyggelig til en og vise at h*n satte pris på jobben som ble gjort. Jeg kan finne på å si til barnevakten vår at hun er en engel når hun stille opp på timers varsel, uten at det ermet forsøk på å degradere jobben hun gjør. Men jeg kaller henne ikke barnevaktengelen vår, altså.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 16:08   #62
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av Mindy Macready, her.

Jeg kunne sikkert brukt det om jeg våknet en morgen og det plutselig var pent og rent her.

Men jeg er ikke ening at man ikke kan si til noen at de er en engel, altså, sånn generelt sett, og blir litt overraske over å lese at noen (husker ikke hvem) ble fornærmet(?) over å ha blitt fortalt at man gjorde en vikti jobb som vaskehjelp. Man trenger jo ikke å ta alt opp i verste mening, det er jo mulig at personen bare hadde lyst til å si noe hyggelig til en og vise at h*n satte pris på jobben som ble gjort.


Det var ikke meg som skrev det, men er du ukjent for at komplimenter kan være svært patroniserende? Dessuten er det nå i hvert fall patroniserende å si at Teo tar alt opp i verste mening all den tid du ikke aner hva som ble sagt.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 16:13   #63
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ah, så hos dere er det faktisk tannfeen som kommer og henter tennene.

Betyr dette at dere med vaskehjelp faktisk tror de er engler som kommer rundt og vasker?

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 16:18   #64
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Betyr dette at dere med vaskehjelp faktisk tror de er engler som kommer rundt og vasker?

Den kom litt feil ut.

:lang dag:

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 16:22   #65
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.177
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Betyr dette at dere med vaskehjelp faktisk tror de er engler som kommer rundt og vasker?

Omtrent like mye som jeg tror på at det faktisk er tannfeen som kommer og henter tenner.



Neida, jeg kaller ikke meg selv eller mannen for tannfe, og jeg kaller jo ikke vaskehjelpen vår for engel heller. Men noen ganger, hvis jeg synes det er morsomt der og da, så kan jeg si at "i går viste det seg at tannfeen gir hele 40 kroner for en hjørnetann" i stedet for "i går ga jeg Poden 40 kroner for en hjørnetann". Eller jeg kan si at "i dag har vaskeengelen vært her" i stedet for "i dag har vaskehjelpen vært her". Begge deler er spøkefulle uttrykksmåter som (i mine øyne) helt klart kan brukes både morsomt og teit. Context is everything. (Men jeg innser jo, når sånne tråder som denne dukker opp, at "vaskeengel" er blitt såpass vanlig og forslitt at det knapt kan være morsomt lenger. Så jeg kommer antagelig ikke til å si det mer rent privat engang.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 16:24   #66
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.209
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Jeg bruker ikke engel om verken vaskehjelp, helsepersonell, brøytebilsjåfører eller småbarn, og jeg syns å kalle noen for engel skurrer i alle sammenhenger.

Syns også det er utrolig fjollete å lese nyhetssaker om ulykker der "sjåføren hadde englevakt", som om det er noe reelt. Det ser jeg ofte.

Men dataonkel er jeg med på.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 16:24   #67
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.177
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Og sånn rent for spøk og i private sammenhenger kan jeg til og med finne på å si ord som "barnehagetante" og "kassadame" (og, for den del, "dataonkel") også. So sue me.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 16:28   #68
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av Mindy Macready, her.

Jeg kunne sikkert brukt det om jeg våknet en morgen og det plutselig var pent og rent her.

Men jeg er ikke ening at man ikke kan si til noen at de er en engel, altså, sånn generelt sett, og blir litt overraske over å lese at noen (husker ikke hvem) ble fornærmet(?) over å ha blitt fortalt at man gjorde en vikti jobb som vaskehjelp. Man trenger jo ikke å ta alt opp i verste mening, det er jo mulig at personen bare hadde lyst til å si noe hyggelig til en og vise at h*n satte pris på jobben som ble gjort. Jeg kan finne på å si til barnevakten vår at hun er en engel når hun stille opp på timers varsel, uten at det ermet forsøk på å degradere jobben hun gjør. Men jeg kaller henne ikke barnevaktengelen vår, altså.

Det var meg som sa det, og hvis jeg bare hadde hørt noe slikt én gang, hadde det vært uproblematisk, men det ble sagt slike ting ofte. Som i: gjerne flere ganger i uka, og gjerne fra de samme folkene, gang på gang.

Det er trenden i det som gjør det irriterende og som, for meg, viser at mange har helt spesielle holdninger til renholdere. Som sagt, hvem ville fortalt en rørlegger eller barnehagepedagog at "jobben du gjør er jammen viktig" som et kompliment? Det er jo aldeles opplagt, så når folk til stadighet fortalte meg at jobben jeg gjorde var viktig, føltes det som det de egentlig sa var "jobben du gjør har ingen status, men den er veldig viktig, så derfor understreker jeg at den er viktig, slik at du skal skjønne at jeg verdsetter deg selv om du har et absolutt lavstatusyrke".

Jeg tror selvsagt ikke at noen tenker slik bevisst, men at holdningene ligger der underbevisst er jeg ikke et sekund i tvil om.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 16:28   #69
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Context is everything.

Context is usually everything. Det kommer an på nemlig.

(og hvorfor sitter jeg her ennå? Lord give me a backbone so's I can hop home eller noe.)

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 16:29   #70
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.517
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Er det bare meg som ikke skjønner hva dataonkel er? Jeg får dessverre assosiasjoner til gubbe som sender grisemeldinger til unge jenter på nett.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 16:29   #71
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.975
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Jeg syns også bruken sv ordet er litt snodig, samtid som jeg kan finne på å kalle noen en engel selv... Men da uten betegnelse foran.

De årene vi hadde vaskehjelp, da jeg var barn, kalte vi henne ved fornavn.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 16:29   #72
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.773
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Context is usually everything. Det kommer an på nemlig.

: oversetterhumor :

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 16:29   #73
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Jeg sier også sånne ting hele tiden altså, fordi jeg rett og slett er ganske uhøvla og lite PK i språkbruken min. :vaskemunnenmedsåpe: Det hindrer ikke at jeg ser den biten med at det kan oppfattes nedlatende og patroniserende. Og selvsagt veldig snålt, når man tenker over hva man egentlig sier. Og jeg kaller ikke mennesker engler eller tannfe.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 16:30   #74
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.819
Blogginnlegg: 215
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Og sånn rent for spøk og i private sammenhenger kan jeg til og med finne på å si ord som "barnehagetante" og "kassadame" (og, for den del, "dataonkel") også. So sue me.

Du er sprut gæærn!

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 16:31   #75
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Jeg skal be om å få datatante som tittel neste gang vi får visittkort.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 16:31   #76
Heiko
Helt konge
 
Heiko sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 4.796
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Er det noe galt i å omgi seg med engler også nå da?

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 16:35   #77
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Er det bare meg som ikke skjønner hva dataonkel er? Jeg får dessverre assosiasjoner til gubbe som sender grisemeldinger til unge jenter på nett.

Hint: IT-support.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 16:39   #78
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.177
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

@Teo: Jeg gikk og tenkte på det der med å si til vaskepersonalet at de gjør en viktig jobb i sted, og fant ut at jeg godt kunne sagt det til min egen vaskehjelp - litt sånn "det er jammen godt vi har deg" eller noe sånt. (Hvis jeg altså var en person som sier sånt, hvilket jeg ikke er. ) Og det samme kunne jeg sagt hvis vi f.eks. hadde en fast barnevakt vi brukte. For i begge de tilfellene jobber de for meg. Men å si lignende ting til vaskerne her på jobb, som har samme arbeidsgiver som jeg har, det ville føles feil og nedlatende - og jeg ville heller ikke sagt slike ting til barnehage-/SFO-ansatte, som er ansatt av institusjonen de jobber ved, og hverken jobber for meg eller gjør meg en personlig tjeneste.

(Ellers er jeg også sikker på at det går an å si noe hyggelig til vaskepersonalet uten å være ekkel og nedlatende. Det er ikke bare kontekst som er viktig, tone kan også spille inn. )

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 16:41   #79
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.177
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Hint: IT-support.

Jeg har tenkt på det som "generell IT-person", jeg. Og at det, som "barnehagetante", brukes om ulike stillinger og folk med ulik utdannelse (eller uten utdannelse, for den del).

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 16:51   #80
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.177
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Dataonkel er et Teofelia-uttrykk, tror jeg. Jeg hadde i alle fall aldri hørt det før hun sa det i en diskusjon for noen år siden.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no