Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-12-08, 10:49   #61
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.922
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

På den skolen jeg jobber nå har de visst et opplegg for alle i sambrukssalen på skolen. Jeg er veldig spent på hvordan det blir, alle må delta. Av det lille jeg har fått med meg er det en prest uten kappe som skal styre det. De elevene som skal konfirmere seg i kirken skal ha en lysparade eller hva de kaller det. Det er visst ikke mulig å få fritak fra dette opplegget, så dette blir spennende. Der jeg jobber før var det opplegg på skolen for de som ikke skulle i kirken. Jeg har aldri deltatt på det, men de hadde visst noe meningsfylt for de og.

Vi fikk brev fra skolen til sønnen vår om at man måtte levere en slipp hvis man ville at ungene skulle gå i kirken. Vi har døpt ungene våre så han skal gå. Julegudsjenester for barneskoler er ofte veldig fine og. Hvis presten er god.....

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 10:49   #62
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Hvorfor midtvintersblot, er vel ikke tilstrekkelig. Må vel kanskje ha med hva dette var. Rituelt slakt og blindfyll.

Nissen i Norge er jo en sammensmelting av flere ting så det er vel ikke så lett å forklare. Jeg sliter med den sammenblandingen selv jeg med nisser, vetter og en katolsk biskop.


Mener du at jeg skal skissere et fullt undervisningsopplegg for deg?

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 10:49   #63
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Hvis fordelingen er sånn som det der, Sitron, så forstår jeg godt hvorfor du er så steil.

*bor ikke i bibelbeltet*

  Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 10:51   #64
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Jeg kan forresten ikke huske at vi fikk noen undervisning i andre livssyn enn kristendommen før vi gikk på VGS. Men jeg er gammel.

  Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 10:51   #65
Karima
I tropene
 
Karima sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 2.497
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Nei, jeg mener at de (og jeg snakker om noen, næmerer bestemt 3-4 stykker jeg møtt) ser på kristendommen som den store, stygge ulven, og som helt klart stiller med mindre fordommer overfor islam eller buddhismen. De tror vel ikke på noen av delene, antar jeg. Det skulle tatt seg ut.

Men det er jo kristendommen som er "den store stygge ulven" i den forstand at det er den som pådyttes norske ateister via statskirken. Islam og buddhisme trenger man jo ikke forsvare seg mot på samme måten.

__________________
Lillesøster mai-08
Storebror feb-05
Karima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 10:53   #66
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Jeg kan forresten ikke huske at vi fikk noen undervisning i andre livssyn enn kristendommen før vi gikk på VGS. Men jeg er gammel.

Tror vi hadde en uke med jødedom.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 10:55   #67
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Hjemme, selvsagt.

Ja, for foreldre flest jo positive til å få tildelt oppgaver fra skolen. Det kan være vanskelig nok å få noen til å bake lussekatter (Hvorfor i huleste heiteste er det ingen som protesterer mot Lucia forresten?) da nekter jeg å tro at de smilende ville tatt imot læreplanen i RLE og gått hjem og undervist barna sine. (I et pensum som går over 10 år!) Noen kunne nok klart det, de fleste ikke.)

Opprinnelig lagt inn av Karima, her.

Skjønte jeg ikke helt. Hva mener du med ubevisst her?

Hvis det blir så mye bråk av skolegudstjenesten, hvorfor ikke bare kutte den ut? Det finnes da plenty koselige, julete måter å avslutte på, som i alle høyeste grad tar vare på vår kulturarv, hvis det er det man er opptatt av?

Ellers kan jeg ikke skjønne at en gudstjeneste skulle være den beste måten å informere om kristendommen til ikke-troende? Et skreddesydd undervisningsopplegg må da være en mye mer effektivt å formidle kunnskap om religionen? Hvis det er målet, og ikke forkynning.

Jeg mener at en del ikke har tatt bevisst stilling til hva det vil si å være ateist, men har blitt det fordi de har et anstrengt forhold til kristendommen.
Gudstjenesten er en tradisjon i Norge, spesielt rundt høytidene. Derfor bør barna (de som vil det) få lov til å ta del i den.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 10:58   #68
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Ja, for foreldre flest jo positive til å få tildelt oppgaver fra skolen.

Oppgaver fra skolen? Skjønner du ikke hva jeg sier?

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 11:01   #69
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Mener du at jeg skal skissere et fullt undervisningsopplegg for deg?

Det kunne jo vært interessant. Jeg tenkte jo ikke på Wicca Yule her men mere juleblot i førkristne Norge.

Siden du virker å sitte inne med "sannheten" om julenissens innvolvering, så ville jeg veldig gjerne vite det også. For jeg har fått med meg en salig sammensurium av flere figurer.

Hvor kommer gaver inn blandt nisser og vetter? Jeg vet ikke det, og har aldri fått svar på det.

At religioner tilpasser seg folketro er jo ikke noe nytt, nettopp da blir noen "sannhet" i mine øyne vanskelig å komme med. Sitron er derimot tydeligvis så allvitende at hun sikkert kan opplyse meg.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 11:03   #70
Karima
I tropene
 
Karima sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 2.497
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Tradisjon schmadisjon. Et argument jeg aldri har hatt noen sans for, men så er jeg ikke særlig tradisjonell av meg. Det er masse som er tradisjon som det ikke er noen grunn til å ta vare på. Manglende religionsfrihet, for eksempel.

Et tilbud om gudstjeneste til de som måtte være interessert er jo helt ok, så lenge man også lager noe hyggelig og spesielt for de som ikke synes de har noe i kirka å gjøre.

Jeg bor heldigvis på et sted i landet hvor dette neppe kommer til å bli noe problem.

__________________
Lillesøster mai-08
Storebror feb-05
Karima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 11:03   #71
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Nei, ellers takk, finner du ikke ut av sånt selv, så er det ikke min oppgave å gjøre deg smartere, selv om det åpenlyst trengs.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 11:05   #72
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Nei, ellers takk, finner du ikke ut av sånt selv, så er det ikke min oppgave å gjøre deg smartere, selv om det åpenlyst trengs.

Jeg tipper du ikke kan forklare jeg. Lett å svare sånn da og være så allvitende, når du ikke vil forklare. Gårdsnissene fikk riktignok grøt på julekvelden, og hjalp til med å passe dyrene på gården. Men han var vel mer full av pek enn gaver. Også hadde han vendbar lue som var grå på ene siden og rød på den andre.

På island er det vel kommet inn noe med gaver i senere tid med "julesvenner" men det er jo ikke noe med gammel nissetro å gjøre som jeg kan se.


Sist redigert av Maz : 07-12-08 kl 11:11.
Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 11:22   #73
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Jeg tipper du ikke kan forklare jeg. Lett å svare sånn da og være så allvitende, når du ikke vil forklare. Gårdsnissene fikk riktignok grøt på julekvelden, og hjalp til med å passe dyrene på gården. Men han var vel mer full av pek enn gaver. Også hadde han vendbar lue som var grå på ene siden og rød på den andre.

På island er det vel kommet inn noe med gaver i senere tid med "julesvenner" men det er jo ikke noe med gammel nissetro å gjøre som jeg kan se.

Jeg ser jeg har fått svar. . Kommer jo helt i julestemning jeg.

Sitat:

Har ikke noe behov for å opplyse slike som deg.

Passer godt med Pippi syngende på "nu er det jul igjenn i bakgrunnen".

Litt smigret over å være en "slik som deg". Sakligheten lenge lege.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 11:44   #74
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Tja, jeg kan jo lime inn e-posten jeg skrev til rektor forrige uke? Den er i høyeste grad et bidrag i denne debatten.

Hei,

som foreldre til Storesøster i 2A har vi mottatt periodeplanen for ukene 49-9.
Under RLE-faget er julegudstjeneste listet opp under "metode".

Vi stiller oss litt undrende til hvordan en gudstjeneste kan være et
metodepunkt i et fag med en læreplan som inneholder setningen: "I
undervisningen skal det ikke være forkynnelse eller religionsutøvelse."

Vi ser at metoden er relevant ifht. kompetansemålet slik det kommer til
uttrykk i periodeplanen, nemlig "samtale og markering av kristen
julehøytid". Men, i læreplanen for faget står det at kompetansemålet er
"samtale om kristendom og hvordan religiøs praksis kommer til uttrykk
gjennom leveregler, bønn, dåp, gudstjeneste og høytider", og vi kan ikke
se ordet "markering" noe sted.

Vi er klar over at det er et kompetansemål i faget å kunne beskrive
lokale kirker, men vil tro at dette er kompetanse som er mulig å
opparbeide seg ved å besøke kirkebygninger også når det ikke drives
forkynnelse der.

Julegudstjenesten var også oppført i periodeplanen under daværende
KRL-fag i fjor, stikk i strid med rundskriv F-15-07 til skolene fra
Kunnskapsdepartementet, hvor skolene ble bedt om å vise spesiell
aktsomhet ovenfor de laveste klassetrinnene når det gjelder deltakelse i
religiøse aktiviteter - og vi siterer fra brevet du sendte ut i
september i fjor - "Deltakelse i skolegudstjeneste eller andre religiøse
aktiviteter er ikke en del av KRL-faget".

Vi har forståelse for tradisjonen med julegudstjeneste (selv om vi
ikke ønsker at vår datter skal delta på den og håper at det i år er et
godt alternativt opplegg for henne i tråd med opplæringsloven §2.3 a),
det vi ikke forstår er hvilken funksjon og rolle den spiller innenfor
RLE-faget etter gjeldende læreplan, og sett i lys av dommen i Den
europeiske menneskerettighetsdomstolen.

Med vennlig hilsen

Acsa og Ulvefar

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 11:49   #75
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Jeg har ventet på at du skulle dukke opp i denne tråden Acsa. Flott brev! Hva svarte rektor, og ble det et ordentlig tilbud på skolen?

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 11:55   #76
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.323
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Hvorfor ikke se på kirkebesøket som nettopp det du sier; et informativt besøk. (At troen blir pushet på skolebarna,er i alle fall bare tull. Er det f.eks noen her som har opplevd å få kristne barn hjem etter kirkebesøket?)

Merkelig påstand. En gudstjeneste er forkynnende, og kan dermed ikke ses på som et "informativt besøk". Og angående omvendte barn etter kirkebesøk - min eldste gikk en stund i kristent barnekor fordi det var det eneste tilbudet med kor i nærheten. I pausene oppdaget jeg at de faktisk drev med forkynnelse til de små, og min datter kom hjem og fortalte merkelige historier om gud og Jesus og presenterte disse som sannheter.
Barn er lettpåvirkelige og jeg vil ikke at mine barn skal utsettes for slik forkynnelse.

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Og hvor skal barna da få undervisning om religion?
7-11? Religionsundervisning har like mye i skolen å gjøre som f.eks historie. Det ville blitt svært vanskelig å undervise i fag som norsk, engelsk, historie og samfunnskunnskap hvis man skulle kuttet ut alt som har med religion å gjøre.

Det er ikke snakk om å kutte ut alt som har med religion å gjøre, men religionsopplæringen kan foreldre fint ta seg av selv i den grad de ønsker det. Det har blitt meg fortalt at i Nederland får barna fri fra skolen et gitt antall timer som er tiltenkt religionsopplæring, slik at foreldrene selv velger hva slags informasjon barna skal få.

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Ja, for foreldre flest jo positive til å få tildelt oppgaver fra skolen. Det kan være vanskelig nok å få noen til å bake lussekatter (Hvorfor i huleste heiteste er det ingen som protesterer mot Lucia forresten?) da nekter jeg å tro at de smilende ville tatt imot læreplanen i RLE og gått hjem og undervist barna sine. (I et pensum som går over 10 år!) Noen kunne nok klart det, de fleste ikke.).

Jeg skjønner ikke helt sammenlikningen av oppgavene lussekattbaking og religionspåvirkning. Det å bake lussekatter er noe som tar mye tid den dagen det skal gjøres, gjerne en tid mange ikke har. Religionsopplæring kan gjøres når det føles hensiktsmessig, og går gjerne inn i hverdagen til den enkelte familie.



Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Gudstjenesten er en tradisjon i Norge, spesielt rundt høytidene. Derfor bør barna (de som vil det) få lov til å ta del i den.

Og de barna som ikke ønsker å delta i den, skal de sitte på skolen og løse matteoppgaver?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 12:01   #77
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.211
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Jeg er overrasket over hvor dårlig det står til med alternativer enkelte steder.

Selv har jeg nettopp skrevet under på hvilket alternativ jeg ønsker for barna, enten julegudstjeneste eller arrangement på skolen med lystenning for fred, høytlesning, sang, samtale om vennskap, fellesskap, omsorg og fred. Da ser jeg ikke problemet.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 12:02   #78
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Jeg kan forresten ikke huske at vi fikk noen undervisning i andre livssyn enn kristendommen før vi gikk på VGS. Men jeg er gammel.

Jeg er født i 77, og vi lærte om de fleste tror jeg, og bygde så videre på dette på vgs. Kristendommen var selvsagt dominerende, men vi hadde jo om de andre også.

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Selv har jeg nettopp skrevet under på hvilket alternativ jeg ønsker for barna, enten julegudstjeneste eller arrangement på skolen med lystenning for fred, høytlesning, sang, samtale om vennskap, fellesskap, omsorg og fred. Da ser jeg ikke problemet.

Høres ut som et veldig bra opplegg.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 12:05   #79
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av Electronica, her.

Jeg er født i 77, og vi lærte om de fleste tror jeg, og bygde så videre på dette på vgs. Kristendommen var selvsagt dominerende, men vi hadde jo om de andre også.

Jeg er født i 67, og vi hadde bare kristendom.

  Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 12:08   #80
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.922
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jeg er overrasket over hvor dårlig det står til med alternativer enkelte steder.

Jeg tror det er rett og slett fordi det ikke nødvendigvis er så lett å finne noe som er bra nok. Dessuten så trenger man en eller flere personer på de enkelte skolene som faktisk klarer å komme på noe som er bra. Man tester ut litt ulike ting, noe funker, annet funker ikke. Det er sikkert riktig at mange skoler ikke er så positive til å lage et "ekstra" opplegg, men det er faktisk mange steder man jobber skikkelig for å finne på noe bra uten at det nødvendigvis blir det. Kanskje skoler skulle blitt flinkere til å dele erfaringer med hverandere.....

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Emneord
religion, tro


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no