Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-07-15, 14:48   #61
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.595
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Det valget er vel tatt av det norske folket? Man kan si mye om Høyre og Frp sin jordbrukspolitikk, men ikke at den har vært hemmligholdt av partiene? Jeg tror ikke at det er så mange bønder som er overrasket over politikken i landbruket. Er det?


Det er egentlig så trist at det er vondt. Tenk om folk visste hva de ødela?
De endringene de (helt åpent og ønsket) gjennomfører er irreverslible.
Hva er det med folk som gjør at de ikke kan tenke mer en et år eller to fram i tid, eller tenke litt uten for egen hverdag?

Faen heller, vi spiser mat hver enest dag. Vi må ha mat. Og vi må ha rent vann. Og vi holder på å ødelegge hele greia.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-15, 15:07   #62
Bobbelur
...we have cookies
 
Bobbelur sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 2.642
Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Det er egentlig så trist at det er vondt. Tenk om folk visste hva de ødela?
De endringene de (helt åpent og ønsket) gjennomfører er irreverslible.
Hva er det med folk som gjør at de ikke kan tenke mer en et år eller to fram i tid, eller tenke litt uten for egen hverdag?

Faen heller, vi spiser mat hver enest dag. Vi må ha mat. Og vi må ha rent vann. Og vi holder på å ødelegge hele greia.

Og jeg vet ikke noe om hva som er ødelagt.

Jeg så et program i en netflix-serie om en amerikansk kokk som sammen med sin bror begynte å tenke annerledes. De var vokst opp med bestemorens gård, og ville ta vare på den. De oppdaget at den holdt på å gro igjen, så det måtte gjøres noe. Og det ene tok det andre - gris fordi de trengte å gjøre sånn, kyr fordi jorda trengte at osv osv osv. Kokken hadde begynt å samarbeide med andre bønder, blant annet en bonde som produserte en sort gresskar for konsummarkedet. Konsummarkedet skulle ha store gresskar, så det ble fokusert på størrelse. Kokken lurte på om ikke de kunne forsøke å dyrke fram gresskar som var mindre og der smak var det viktigste. Det var ikke storskalaproduksjon, men... de fikk frem en som var mindre og som hadde smak - og som kokken brukte i sine restauranter.
Sånne historier blir jeg engasjert av. Og tenker på når jeg skal handle mat. Og jeg skulle ønske det var mulighet for at flere tenkte som den kokken.

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-15, 15:29   #63
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.595
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Opprinnelig lagt inn av Bobbelur, her.

Og jeg vet ikke noe om hva som er ødelagt.


Det er utrolig kompekst, men jeg skal prøve å forklare.
I Norge har vi et unikt konsept som heter Markedsregulator.
Markedsregulator har plikt til å hente råvarer (melk, dyr til kjøtt og egg)
hos de som produserer det. Markedsregulator og har også plikt til å selge disse varene (til kostpris) til alle som vil ha. Altså ikke matbutikker ol, men andre som vil lage produkter av disse råvarene og selv ikke vil/kan hente hos bonden. Mottaks og leveringsplikten er en av grunnsteinene i norsk landbruk. Det sikrer at det kan drives landbruk også på steder der det er langt å kjøre og marginale forhold. Lange avstander og marginale forhold gjør at smittepresset holdes nede og vi kan ha verdens suverent (med flesk på!!) laveste antibiotikabruk. Få dyr på hver gård og lang avstander er helt avgjørende for å beholde denne statusen.
For å hindre overproduksjon er det noen produksjoner som er kvotebelagt (melk) der man kun får produsere ett gitt kvantum pr år.
Andre har konsesjonsbegrensninger. Feks svin og egg/kylling/kalkun. Der hver gård har et maks antall.
Når det blir overproduksjon går prisen noe ned, men fortsatt slik at det går. Også lager man etablerer stopp slik at ingen bygger nye fjøs og evt betaler de eldste for å gi seg. Slik sikkrer man både stabil tilgang, man kveler ikke Markedsregulator i varer denne ikke blir kvitt og bonden sikkres et minimum av inntekt. Så forhandler man hvert år med staten om prisene på råvarene og tildels konsesjons og kvotegrensene.

Hele dette systemet vil sittende regjering til livs. De ønsker at markedet i mye større grad skal bestemme. Det vil, på sikt kvele landbruket i marginale områder og flytte husdyr produksjonene nærmere myene og mer sentralt. Ved å omportere mer kornråvare, legges norsk kornarealer over til gressproduksjon (det er vanskelig å importere gress i noe særlig omfang) og arealene der man bare kan dyrke gress (feks slik som der jeg bor) vil gå ut av produksjon.

Dette er irreverslible prossesser. Med store konsekvenser.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-15, 15:49   #64
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Oi! Da var dette med kjønnseparert sæd og NRF som melkerase feil! Takk for korreksjon Fakse og Floksa.

Neida, ikke helt feil. NRF er en melkerase, men vi spiser også kjøttet, og er på den måten er effektiv rase. Det tilbys kjønnsseparert sæd for NRF. For å skille X og Y fra hverandre gjennomgår sæden en prosess som gjør at fruktbarheten er litt dårligere enn ved normal nedfrosset sæd. Kjønnsseparert sæd har allikevel god fruktbarhet, men den er relativ kostbar og tilbys ikke fra alle okser. Derfor brukes det mest vanlig sæd i Norge, og derfor produseres det også oksekalver.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-15, 15:55   #65
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.595
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Neida, ikke helt feil. NRF er en melkerase, men vi spiser også kjøttet, og er på den måten er effektiv rase. Det tilbys kjønnsseparert sæd for NRF. For å skille X og Y fra hverandre gjennomgår sæden en prosess som gjør at fruktbarheten er litt dårligere enn ved normal nedfrosset sæd. Kjønnsseparert sæd har allikevel god fruktbarhet, men den er relativ kostbar og tilbys ikke fra alle okser. Derfor brukes det mest vanlig sæd i Norge, og derfor produseres det også oksekalver.

Ja. Og som en liten anekdote kan jeg fortelle at da GENO sluttet å sende sæden med en person (den må tappes tidlig, tidlig om morgenen, på Hamar, reise med bil til Gardemoen, fly til London og bil ut til der de har separeringsmaskinen i løpet av noen få timer) og gikk over til å sende den med "posten" gikk det dugelig til helvete. Så det har vært nesten helt tomt for kjønnsseparert sæd i ganske mange mnd. Men nå i juli er det nye doser på vei. de må ligge i karantene (dosene altså) fra England til Norge så det er en tidkrevende prosess.
Vi har fire slike kalver og to til på vei

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-15, 19:21   #66
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.242
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Har googlet litt og det ser da vitterlig ut som om de bruker geitesæd på samme måten som storfesæd? Den artikkelen du linker til Polyanna mangler hvem som har skrevet den og da også hvem vedkommende er i min browser. Ser ut som det kanskje er noe feil med formateringen? Det står: "nt-family: Times New Roman,serif; font-size: small;">" som første setning hos meg.

På forsiden stod den under "Dagbladet mener" så jeg tror det er en leder.

(Beklager sent svar på denne)

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-15, 08:13   #67
Bobbelur
...we have cookies
 
Bobbelur sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 2.642
Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Floksa, takk for et utfyllende svar.
Jeg er rystet. Jeg vil ikke ha stordriftstilstander slik som det er på deler av det amerikanske kontinentet - det gavner ingen her. Bare av den grunn kan jeg ikke stemme blått i det hele tatt altså ved neste valg.

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-15, 08:39   #68
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.085
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

I forhold til politikken er det vel ingen andre enn Senterpartiet som duger, har jeg inntrykk av. Basert på hva jeg leser på Facebook og blogg til bønder jeg kjenner, der det uttrykkes en god del misnøye med hva forrige regjering gjorde også.
Damned if you do, med andre ord ...

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-15, 10:28   #69
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.595
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Nja.... Senterparitet har sittet i regjering og det gikk feil vei da også altså.
Men en blanding av SP og De grønne tror jeg hadde vært bra.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-15, 10:36   #70
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.085
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Nja.... Senterparitet har sittet i regjering og det gikk feil vei da også altså.
Men en blanding av SP og De grønne tror jeg hadde vært bra.

Men det kommer nok neppe til å skje med det første ...

For å sitere en av foreleserne vi hadde i vår; "Folket er heldigvis smartere enn politikerne tror", og man skal ikke kimse av forbrukermakten.

Vi har for øvrig lenge hatt tilgang på hele lam, men det har vi ikke lenger. Jeg må finne meg en ny leverandør.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-15, 13:33   #71
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.250
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Vi har for øvrig lenge hatt tilgang på hele lam, men det har vi ikke lenger. Jeg må finne meg en ny leverandør.

http://www.smaksprodukter.no/smakslam.aspx

De leverer dessverre gigantiske mengder fårikålkjøtt, og jeg ikke så glad i akkurat det kjøttet. Vet noen om leverandører av hele lam som leverer lammekjøttdeig?

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-15, 13:46   #72
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.595
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

http://www.smaksprodukter.no/smakslam.aspx

De leverer dessverre gigantiske mengder fårikålkjøtt, og jeg ikke så glad i akkurat det kjøttet. Vet noen om leverandører av hele lam som leverer lammekjøttdeig?


Det er jo bare å kverne fårikålkjøttet så har du lammekjøttdeig

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-15, 17:12   #73
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.250
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Det er jo bare å kverne fårikålkjøttet så har du lammekjøttdeig

Hadde du visst hvor uvanlig flink jeg er på kjøkkenet, ville du ikke foreslått noe slikt.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no