Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærerstreik!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Lukket tråd
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-06-14, 20:48   #61
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.341
Blogginnlegg: 44
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Matilda, jeg får ikke prikket deg, men applaus for et flott innlegg skal du få.

Jeg har et spørmål til dere lærere, hva tenker dere skal til for å lage så gode arbeidsforhold at dere kan tenke dere å tilbringe hele arbeidstida på skolen?

Hele arbeidstida tilsvarer gjennomsnittlig 44 timer i uka, det er ikke aktuelt for meg å tilbringe alt det på skolen. Det kommer ikke fram i mediene at det fortsatt skal være noen timer ubunden tid oppå de 37,5 timene.

Jeg synes ikke Lied fikk fram poenget i intervjuet på NRK nå nettopp. Det å måtte sitte på jobb er ikke det verste ved den nye avtalen. Problemet er at den ikke tar hensyn til at arbeidsbyrden ikke er lik fra uke til uke.

__________________
"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv  
Gammel 25-06-14, 20:49   #62
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Jeg er jo der at jeg ikke skjønner fusset over at man må være på arbeidsplassen sin i arbeidstida, og skjønner heller ikke helt greia med at man må kunne velge og sitte hjemme og uforstyrret for å rette og vurdere. Uforstyrret arbeidsro er vel rimelig utopisk for de fleste, å bli "forstyrret" av kollegaer/elever/kunder/studenter er vel en del av jobben i de fleste jobber? Så jeg er ikke så utpreget positivt innstilt til streiken.

Har du en jobb der du ikke har mulighet for hjemmekontor i det hele tatt, altså? Som lærer er man faktisk ganske mye på arbeidsplassen og gjør store deler av arbeidet mens man deler kontor med andre og altså blir mer eller mindre forstyrret. Greia nå er at KS vil stramme kraftig inn på de timene man faktisk har hatt mulighet for å jobbe i fred og ro. Er det så rart å skjønne at lærerne blir oppgitt over det. For meg er fleksibel arbeidstid et av de aller største godene ved jobben, viktigere enn både jobb og lang friperiode om sommeren og jeg kommer ikke til å bli i skolen et sekund lenger enn nødvendig hvis ikke streiken fører til en bedre avtale. Jeg er redd mange andre lærere tenker det samme.

rine er ikke aktiv  
Gammel 25-06-14, 20:50   #63
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.242
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Jeg tror ganske mange av oss sitter på felleskontor uten mulighet til å ta med jobben ut.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv  
Gammel 25-06-14, 20:50   #64
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.868
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Men er det reelt at man nødvendigvis mister muligheten til å gjøre noe jobb hjemmefra eller flexe? Jeg ser at man mister retten til dette, men en sånn rett er det jammen ikke mange yrkesgrupper som har, heller ikke de med stor fleksibilitet og hjemmekontor. Eller er det ikke rom for lokale løsninger over hodet her? Jeg har jo i utgangspunktet bundet arbeidstid, men det er jo helt greit at vi flekser. Men: det er arbeidsgiver som styrer dette, som styrer graden av frihet hos den enkelte. Jeg greier ikke helt å se problemet med det egentlig. Jeg skulle like å se den lederen som ikke gikk med på at en lærer dro hjem og rettet når det var dette som fungerte best.

Jeg tenker det samme. Jeg jobber jo en veldig fleksibel bransje, men også der må hjemmekontor og avspassering avtales med nærmeste leder, og om man ønsker jobbe kortere dager i en periode og lengre i en annen periode, så må det også avtales med nærmeste leder. Og det skulle bare mangle, tenker jeg. I utgangspunktet er man forpliktet til å være på arbeidsplassen i arbeidstida.

Cuyahoga er ikke aktiv  
Gammel 25-06-14, 20:52   #65
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg tror ganske mange av oss sitter på felleskontor uten mulighet til å ta med jobben ut.

Og hva så? Regner med at pasientene dine ikke går hjem kl. 14.00? Greie er at lærere har muligheten, men at de, uvisst av hvilken grunn, ikke fortjener samme tillit som andre yrkesgrupper med mulighet for hjemmekontor.

Nærmeste leder for mange lærere er rektorer som sitter i skrustikka i lutfattige kommuner. KS mener jo også at lærere skal ta vikartimer uten ekstra betaling innenfor disse 7,5 timene siden man "likevel er på arbeidsplassen."

rine er ikke aktiv  
Gammel 25-06-14, 20:53   #66
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.842
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lærerstreik!

Nå er jeg ikke lærer mer, men det handler ikke bare om kontorplasser. Det handler først og fremst om fleksibilitet til å jobbe mye når det trengs, og mindre når det er rolig.

Jeg tror rett og slett fagforeningene bør foreslå at det innføres fleksitid og timeføring for lærere. Da vil man kanskje få slutt på masinga. Det kan til og med tenkes at man kan få mer rettferdighet for de som har arbeidskrevende elever og mye karaktersetting.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv  
Gammel 25-06-14, 20:53   #67
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.916
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Greie er at lærere har muligheten, men at de, uvisst av hvilken grunn, ikke fortjener samme tillit som andre yrkesgrupper med mulighet for hjemmekontor.

Ja jeg skjønner ikke dette.

Anne C er ikke aktiv  
Gammel 25-06-14, 20:54   #68
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.201
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lærerstreik!

Jeg jobber i en administrativ stilling i skolen nå (inspektør) og har vært lærer i mange år. Jeg stemmer i Oslo og stemte ja, men ville også stemt ja i KS-avstemningen. Dette er et syn jeg har hatt lenge.

Som leder vil det være et pluss for meg at lærerne er på jobb. De aller fleste er til stede ut over bindingstiden sin, men jeg har også opplevd lærere som ikke legger opp uka til elevenes beste fordi de ikke har bindingstid etter undervisningstid på fredag og dermed ikke kan gjøre etterarbeid. Det frister å binde arbeidstiden til kl. 15 just to make a statement (kommer ikke til å gjøre det, men det frister). For meg vil et system med 7,5 timer tilstedeværelse være et fleksibelt system. Når rettebunken er stor er det bare å avtale med meg at man trenger rettetid hjemme.

I min avtale har jeg fleksitid, avspasering og hjemmekontorløsning. Det betyr som for de fleste andre med den løsningen at hjemmekontor må avtales med min leder (det holder å si i fra) og at jeg ikke kan avspassere uten at det er avklart på forhånd.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv  
Gammel 25-06-14, 20:55   #69
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.868
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Har du en jobb der du ikke har mulighet for hjemmekontor i det hele tatt, altså? Som lærer er man faktisk ganske mye på arbeidsplassen og gjør store deler av arbeidet mens man deler kontor med andre og altså blir mer eller mindre forstyrret. Greia nå er at KS vil stramme kraftig inn på de timene man faktisk har hatt mulighet for å jobbe i fred og ro. Er det så rart å skjønne at lærerne blir oppgitt over det. For meg er fleksibel arbeidstid et av de aller største godene ved jobben, viktigere enn både jobb og lang friperiode om sommeren og jeg kommer ikke til å bli i skolen et sekund lenger enn nødvendig hvis ikke streiken fører til en bedre avtale. Jeg er redd mange andre lærere tenker det samme.

Joda, jeg kan ta hjemmekontor. Men jeg kan ikke gjøre det uten at sjefen min har sagt ok, og de på gruppa mi kan ikke gjøre det uten at jeg har sagt ok. Og det er ikke noen automatikk i at svaret er "ok". Jeg kan forøvrig ikke gjøre jobben min like godt hjemmefra som fra kontoret, for en del av jobben min er å være tilgjengelig. (Og jeg irriterer meg titt og ofte over enkelte samarbeidspartnere, hvor det er "aldri" er folk på kontoret før tidligst ni, og det føles som folk har hjemmekontor annenhver dag, slik at man ikke får gjort det man skal.)

Som sagt, jeg kan godt skjønne at enkelte skoler bør ruste opp lokalene til lærerne, men det synes jeg er en annen diskusjon.

Cuyahoga er ikke aktiv  
Gammel 25-06-14, 20:56   #70
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.242
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Og hva så? Regner med at pasientene dine ikke går hjem kl. 14.00? Greie er at lærere har muligheten, men at de, uvisst av hvilken grunn, ikke fortjener samme tillit som andre yrkesgrupper med mulighet for hjemmekontor.

Selv på dager jeg ikke har pasienter kan jeg ikke ta med meg jobben ut av kontoret mitt uten å ha klarert dette, og selv om man har kontordag skal man være tilgjengelig for drøftinger og spørsmål fra omverdenen. Selv om jeg deler kontor med 5 andre som snakker i telefonen, snakker med hverandre, har uformelle møter og spiser knekkebrød.
Vi er ikke fornøyd vi heller, men akkurat det med suboptimale arbeidsforhold er faktisk ganske vanlig.

Men det var i og for seg ikke poenget sånn rent bortsett fra at det er endel andre yrkesgrupper (ganske mange faktisk) som heller ikke har gode nok arbeidsforhold. Enkelte skoler har ikke arbeidsplasser til alle, det blir noe annet.

Poenget var mer at jeg tror det er veldig få som har en rett til fleksibel/ubunden tid i en stor kollektiv arbeidsavtale. Sånt er vanlig å avtale lokalt med nærmeste leder.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv  
Gammel 25-06-14, 20:57   #71
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Blå: Hadde skolelederne (inspektører og rektorer) vært dyktigere i jobben sin, hadde 99 % av lærerstaben sluppet å bli straffet fordi lederen deres er konfliktsky og ikke tør å ta opp kampen med den ene læreren som aldri gidder å gjøre jobben sin.

rine er ikke aktiv  
Gammel 25-06-14, 20:58   #72
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.916
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Blå: Hadde skolelederne (inspektører og rektorer) vært dyktigere i jobben sin, hadde 99 % av lærerstaben sluppet å bli straffet fordi lederen deres er konfliktsky og ikke tør å ta opp kampen med den ene læreren som aldri gidder å gjøre jobben sin.

Amen til det.

Anne C er ikke aktiv  
Gammel 25-06-14, 21:01   #73
Levic
Bør lage seg en tittel selv
 
Levic sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nær Oslo
Innlegg: 2.801
Levic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lærerstreik!

Jeg er enig med Blånn.

Ser ikke det store problemet, alle vi ikke-lærere har bunden arbeidstid, og alt annet må avtales med leder.
Jobber administrativt på skole/ barnehagekontor.
Jeg har ikke de enorme rettebunkene, men har mange andre enorme bunker. Har heller ikke elever, men mennesker i alle aldre jeg må serve.

Jeg var heller ikke den som ropte så høyt da førskolelærere fikk bunden tid, jeg jobbet på den tiden som ped.leder.

__________________
Tripp 03, trapp 08, Crocs 12
Levic er ikke aktiv  
Gammel 25-06-14, 21:04   #74
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Whatever. Regner med at dere "ser problemet" om et år eller to når dere begynner å merke konsekvensene av den nye arbeidstidsavtalen på kroppen.

rine er ikke aktiv  
Gammel 25-06-14, 21:05   #75
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.201
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Blå: Hadde skolelederne (inspektører og rektorer) vært dyktigere i jobben sin, hadde 99 % av lærerstaben sluppet å bli straffet fordi lederen deres er konfliktsky og ikke tør å ta opp kampen med den ene læreren som aldri gidder å gjøre jobben sin.

Samtidig tenker jeg at man må være på samme sted for å kunne samarbeide tett på team. Som jeg forventer at de skal gjøre. Men som sagt, jeg har hatt dette synet på arbeidstid omtrent siden jeg var nyutdannet for 14 år side. Så det er ikke en ny tanke for meg.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv  
Gammel 25-06-14, 21:06   #76
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.341
Blogginnlegg: 44
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreik!

Og yes, rine. Vi har kanskje to stykker som kjører sitt eget løp, ikke vil samarbeide med noen og som går når de sjøl synes det passer, ikke når avtalen åpner for det eller det passer best med timeplanen til elevene. De kommer til å fortsette med det uansett.

Jeg kan ikke ta hjemmekontor når jeg vil nå heller. Jeg har 30 timer der jeg må være tilgjengelig på skolen, og det er ledelsen som bestemmer når det er, avhengig av elevers og kollegers timeplan. Men jeg har 14 timer uka jeg disponerer som jeg vil. Det er ganske stor forskjell på 14 og 6. En del av disse er jeg uansett tilstede på jobb, og jeg pleier å si fra til nærmeste leder om jeg tar så mye som en halv dag hjemme.

__________________
"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv  
Gammel 25-06-14, 21:10   #77
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Samtidig tenker jeg at man må være på samme sted for å kunne samarbeide tett på team. Som jeg forventer at de skal gjøre. Men som sagt, jeg har hatt dette synet på arbeidstid omtrent siden jeg var nyutdannet for 14 år side. Så det er ikke en ny tanke for meg.

Vi har fast samarbeidstid og jobber mye i team. Jeg har aldri hørt at det har vært et problem på vår skole at folk går hjem kl. 13.00 når det er satt opp teammøte kl. 14.00, tviler på at det er et reelt problem på så veldig mange skoler at lærere blåser i samarbeid.

rine er ikke aktiv  
Gammel 25-06-14, 21:12   #78
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.842
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lærerstreik!

Hvis vi snur på spørsmålet: Det mangler ganske mange tusen lærere i skolen. Det er flukt fra lærerutdanningene. Det blir stadig færre høyt utdannede folk i skolen, lektorene er en utdøende rase. Når 73% av lærerne sier at de ikke kan gjøre jobben sin med mer bunden tid, og en etter en av de dyktigste lærerne jeg kjenner sier at de kommer til å slutte, er det da noen mening i å diskutere saken?

Den bundne tiden som ikke har undervisning sløser rektor veldig ofte bort til meningsløse allmøter, "samarbeid" om å lage papirbunker som ingen bruker, og billige kurs som ingen får noe ut av. Det er dette, og frykten for å bli pålagt flere undervisningstimer "siden man likevel er på skolen", som gjør at lærerne er i harnisk. For- og etterarbeid tar tid, og hvis man sitter hjemme og jobber er man sikret at ikke kommuner eller rektorer i innsparingsøyemed stjeler den tiden.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv  
Gammel 25-06-14, 21:13   #79
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.916
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Jeg er litt frustrert over meg selv, jeg tar all denne mistilliten til lærere personlig. Jeg gjør for f... jobben min, og vel så det.

Anne C er ikke aktiv  
Gammel 25-06-14, 21:20   #80
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Hvis vi snur på spørsmålet: Det mangler ganske mange tusen lærere i skolen. Det er flukt fra lærerutdanningene. Det blir stadig færre høyt utdannede folk i skolen, lektorene er en utdøende rase. Når 73% av lærerne sier at de ikke kan gjøre jobben sin med mer bunden tid, og en etter en av de dyktigste lærerne jeg kjenner sier at de kommer til å slutte, er det da noen mening i å diskutere saken?

Den bundne tiden som ikke har undervisning sløser rektor veldig ofte bort til meningsløse allmøter, "samarbeid" om å lage papirbunker som ingen bruker, og billige kurs som ingen får noe ut av. Det er dette, og frykten for å bli pålagt flere undervisningstimer "siden man likevel er på skolen", som gjør at lærerne er i harnisk. For- og etterarbeid tar tid, og hvis man sitter hjemme og jobber er man sikret at ikke kommuner eller rektorer i innsparingsøyemed stjeler den tiden.

Akkurat, gajamor. Man trenger ikke å se lenger enn til våre naboland (Danmark og Sverige) for å se hva lignende tiltak har gjort med den offentlige skolen der. Jeg tror ikke man skal gamble på at lærere bare truer med å slutte, og de lærerne som faktisk gjør det, kommer til å være de dyktigste. Lærere mellom 30 og 50 med master eller hovedfag, lærere som har lang arbeidserfaring, men som ikke er for gamle til å orke å finne seg en ny jobb. Jeg synes det er helt irrelevant hvilke avtaler andre yrkesgrupper har med sin leder og når de kan ha hjemmekontor. Lærere har hatt en arbeidstidsavtale de er fornøyd med og en fleksibilitet i jobben som har vært gulroten for mange. Forsvinner dette, forsvinner mange lærere. Det er ikke vanskeligere enn det.

rine er ikke aktiv  
Lukket tråd


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no