Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Nynorsk?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hva mener du om nynorsk som skriftspråk?
Burde avskaffes 15 12,00%
Beholdes, men frivillig sidemålsopplæring 55 44,00%
Beholdes som i dag 42 33,60%
Nynorsk bør erstatte bokmål 5 4,00%
Nynorsk og bokmål bør smeltes sammen til ett skriftspråk 7 5,60%
Annet, forklar i tråden 7 5,60%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 125. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-01-08, 21:31   #61
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nynorsk?

Jeg mener sidemål skal være inkludert i Norsk-faget, men ikke med egne eksamener og timer.

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 21:33   #62
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nynorsk?

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Tenk så fint det hadde vore om vi kunne kutte alt vi ikkje kom til å få bruk for seinare frå læreplanen :drømmer:
Eg hadde kutta ut geometri, algebra, fysikk og blokkfløyte

Det hadde vært nydelig. Så kunne vi hatt bingo hele dagen. *drømmer*

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 21:33   #63
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nynorsk?

Opprinnelig lagt inn av scilla, her.

Har ikke sagt at gjesteopptredenen trenger å være så liten, men jeg mener at man heller kan konsentrere seg om å få bra skriveferdigheter i ett norskspråk og ikke to.

Signerer!

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 22:03   #64
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.481
Blogginnlegg: 1267
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nynorsk?

Eg synes nynorsken i skulen skal halde fram slik den gjer i dag. Kvifor ikkje? Det er ikke akkurat ein stor bit av norskundervisninga som gjerast på sidemål, og kva med nynorskkommunane? Skal dei miste bokmål som obligatorisk sidemål? Eller er det berre nynorsk som ikkje er bra nok som obligatorisk sidemål?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 22:28   #65
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.650
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nynorsk?

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

HI si haldning er radikal og sårande nok (sjølv om dette er eitt av dei få innlegga eg skriv på mitt opprinnelege skriftspråk), og eg er veldig einig i Alfa, som skriv flott om dette og får meg til å angre på at eg stadig vekk skriv på bokmål.
.

Kan du ikkje berre skrive fleire innleg på nynorsk då?

Jo fleire som skriv nynorsk, jo betre.


:ventar på raude understrekingar:

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 22:38   #66
scilla
Bør lage seg en tittel selv
 
scilla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.106
scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Nynorsk?

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Og hvordan vil du da sette karakter? Eller vil du bare ha det som en liten gjesteopptreden i resten av norskfaget?

Nynorsk er jo ikke et eget fag, men en del av norskfaget. Ser ikke problemene med å karaktersette det. Det gis også bare èn matematikkarakter, man får ikke èn geometrikarakter og èn algebrakarakter.

__________________

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 22:42   #67
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Nynorsk?

Jeg vet at de har hatt gode resultater i en Osloskole der de har brukt nynorsk i andre fag enn norsk, si KRL f.eks. (Heter det KRL?) Det handler om at elevene skal føle at det er et levende, "nyttig" språk.

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-08, 07:41   #68
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nynorsk?

Opprinnelig lagt inn av scilla, her.

Nynorsk er jo ikke et eget fag, men en del av norskfaget. Ser ikke problemene med å karaktersette det. Det gis også bare èn matematikkarakter, man får ikke èn geometrikarakter og èn algebrakarakter.

Jeg gir da vitterlig en karakter i nynorsk skriftlig, en i bokmål skriftlig og en i norsk muntlig slik det er i dag.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-08, 08:25   #69
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.317
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nynorsk?

Opprinnelig lagt inn av scilla, her.

Nynorsk er jo ikke et eget fag, men en del av norskfaget. Ser ikke problemene med å karaktersette det. Det gis også bare èn matematikkarakter, man får ikke èn geometrikarakter og èn algebrakarakter.

For oss som går på nynorsk skuler så er jo nynorsk faget. Bokmål er jo for oss eit sidemål.

Og alle får jo ein karakter i begge målføre.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-08, 08:30   #70
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nynorsk?

Opprinnelig lagt inn av Nemi80, her.

For oss som går på nynorsk skuler så er jo nynorsk faget. Bokmål er jo for oss eit sidemål.

Og alle får jo ein karakter i begge målføre.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-08, 08:35   #71
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nynorsk?

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Eg synest ein burde gjere noko for å unngå at nynorsk held fram med å vere så veldig upopulært. Men akkurat kva, dét veit eg ikkje.
Dersom ein tok bort det obligatoriske, ville det kanskje verte meir eksotisk å kunne nynorsk i enkelte delar av landet? Tvang framprovoserer gjerne uvilje, og dette har pågått i grunnskulen over lang tid.

Den tanken har jeg også tenkt. Når elevene får velge faget frivillig øker motivasjonen. I dag er det jo sånn at mange elever hører om dette fryktelige nynorsk flere år før de selv begynner med det på skolen, og de blir negativt innstilt til det.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-08, 08:35   #72
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.762
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Nynorsk?

Eg tykkjer dei kan ta bort sidemålet, som i mitt tilfelle var bokmål. I min kverulante ungdom ba vi om opplæring i samisk i staden for bokmål, då vi ikkje såg vitsen med sidemålsopplæring, samisk derimot var det ingen av oss som kunne, og det hadde det vore kjekt å kunna.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-08, 08:49   #73
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nynorsk?

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

...den tankegangen og argumentasjonen minner mistenkeleg om fornorskingspolitikken som vart brukt mot samane Uansett korleis du vrir og vender på det så meiner du at ditt språk er betre og meir verdt enn mitt. Treng eg gjenta at språkforskarar meiner at bokmål truleg vil forsvinne før nynorsk om språkutviklinga held fram som no?

Eg kjempar for å behalde det norske språket. Både bokmål og nynorsk. Gjer du?

Skjønnar du sjølv kva du seier her? Eg gjer det i allefall ikkje. Du meiner at du ikkje treng å underbygge påstandane dine fordi Sjølvsagt er det nokon som meiner at ikkje nynorsk er best for dei. Er det nokon som har hevda det motsette?

Argumentasjonsmessig er du på ein svært gyngande grunn her. Eg har forstått såpass som at du er for avskaffing av nynorsken, men du har ikkje gitt meg eitt argument som ein gong kan få meg til å forstå standpunktet ditt.

Problemet, Alfa, er at du VIL ikke forstå. Fordi jeg allerede i hovedinnlegget fortalte at jeg er for å avskaffe nynorsk, så greier ikke du lese innleggene mine.

Det er ingen (så vidt jeg kan se) som i denne tråden har hevdet at ett skriftspråk er bedre i betydningen mer verdifullt enn ett annet. Nå husker jeg ikke eksakte tall fra Elinblu sin tråd, men det var vel ca 75 % her på forum som har hatt bokmål som hovedmål på skolen. I tillegg viser pollen min i denne tråden at 42 % er for frivillig sidemål, og 13 % mener at nynorsk bør avskaffes.

Det hevdes gjerne at nynorsk er "folkets språk". Javel? Hvem da? Kanskje 25 % av befolkningen. Elinblu skrev et sted at det var drøyt 11 % av kommunene som har nynorsk som offisielt skriftspråk. Er det veldig vanskelig å se at "folket" faktisk foretrekker bokmål? Det er ikke bare et flertall av den norske befolkning som foretrekker bokmål, det er et STORT flertall.

Og for å ta den tafatte parallellen din til samisk: samisk er også et talespråk. Og et språk som er vesentlig forskjellig fra norsk. Nynorsk er fortsatt et skriftspråk, talemålet er de ulike dialektene. Samene ble undertrykket som en minoritet i Norge. Det ble begått grove overgrep mot dem, og det var mye mer enn språk det handlet om. De fikk ikke en gang lov til å SNAKKE samisk på skolen, for eksempel. Det å hevde at du som bruker av nynorsk er utsatt for det samme som samene ble utsatt for er både provoserende og tankeløst. Måten samene ble behandlet på ville vi i dag kalt rasisme - og er over hode ikke sammenlignbart med diskusjonen om ett eller to norske skriftspråk, og om hvorvidt opplæring i sidemål skal være obligatorisk eller ikke.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-08, 08:54   #74
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 29.006
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nynorsk?

Eg trur ikkje særleg på det Lomheim seier, og trur nok nynorsken er meir trua enn bokmålet, både innanfrå og utanfrå. Eg ser ganske mørkt på framtida for nynorsken. Det tyder ikkje at eg vil vere med på å bryte han ned.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-08, 08:55   #75
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nynorsk?

Det du driv med er språkfacisme, bina. Du meiner at nynorsk bør avskaffast, og all argumentasjonen din bygger på at majoriteten ikkje brukar nynorsk. Altså har du ingen annan argumentasjon enn minoritet vs. majoritet, og at minoriteten bør bukke under for majoriteten.

Kva er det forresten du meiner at eg ikkje vil forstå? Ja, du skriv i hovudinnlegget ditt at du er for avskaffing av nynorsken, og det argumenterer eg imot. Kva er det du meiner at eg ikkje klarer å lese i innlegga dine?

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-08, 09:06   #76
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nynorsk?

Opprinnelig lagt inn av bina, her.


Måten samene ble behandlet på ville vi i dag kalt rasisme - og er over hode ikke sammenlignbart med diskusjonen om ett eller to norske skriftspråk, og om hvorvidt opplæring i sidemål skal være obligatorisk eller ikke.

Men eg kan strekke meg til å endre setninga mi til:
...den tankegangen og argumentasjonen minner mistenkeleg om tankane bak fornorskingspolitikken som vart brukt mot samane . Altså at minoriteten bør bli som majoriteten.

Du trur det handlar om ein liten filleting, men det gjer det ikkje. Det handlar om identitet. Det er ein grunn til at Side Brok har tittelen Kar me kjeme frå på den nyaste CDen sin. Sjølv om nynorskbrukarar generelt sett beherskar bokmål betre enn bokmålsbrukarar beherskar nynorsk vert det likevel kunstig for oss å skrive bokmål.

I ein global samanheng er både bokmål og nynorsk totalt ubetydelege. Kanskje skal vi alle berre konvertere til mandarin, engelsk eller spansk, så er vi ferdige med det.


Sist redigert av Alfa : 11-01-08 kl 09:23.
Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-08, 09:11   #77
Mira
Bør lage seg en tittel selv
 
Mira sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.698
Mira er populærMira er populærMira er populærMira er populærMira er populær
Standard

Sv: Nynorsk?

Jeg hatet nynorsk helt til jeg begynnte på vidregående igjenn i høst.
Har fått 5 på begge skrivedagene vi har hatt så jeg får nok 5 i karakter i 1 halvår.
Ja, jeg er stolt! 5 i nynorsk! Liker nynorsk jeg. :hjerte:

Mira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-08, 09:28   #78
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.317
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nynorsk?

Ein annan liten ting er at for nynorsk folk flest så er det ikkje noko problem å skriva bokmål, mens for bokmåls folket så byr det ofte på problemer. Då er det etter mi meining ikkje ein løysning å fjerne skriftspråket. Heller meir og oppdatert læring. Nynorsk er ein viktig del av norsk undervisninga. Det er bygd på dialekter ja, men det er bygd på norske dialekter. Bokmål er jo ei fornorsking av dansk.


Viss ein skulle fjerne alle ting som var litt vanskelig så hadde me ikkje kommen langt her i verden

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-08, 09:35   #79
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.988
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nynorsk?

Opprinnelig lagt inn av Nemi80, her.

Ein annan liten ting er at for nynorsk folk flest så er det ikkje noko problem å skriva bokmål, mens for bokmåls folket så byr det ofte på problemer. Då er det etter mi meining ikkje ein løysning å fjerne skriftspråket.

Ut fra denne argumentasjonen burde det jo være en smart løsning å fjerne nynorsken, da, ettersom de fleste nynorskbrukere skal beherske bokmålet så godt uansett.

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff

Eg trur ikkje særleg på det Lomheim seier, og trur nok nynorsken er meir trua enn bokmålet, både innanfrå og utanfrå. Eg ser ganske mørkt på framtida for nynorsken. Det tyder ikkje at eg vil vere med på å bryte han ned.

Slik tenker jeg på det også. Innerst inne i meg bor det en liten samnorskentusiast; jeg er blant de få som har haket av for dette alternativet i undersøkelsen.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-08, 09:39   #80
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.342
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nynorsk?

Beholdes som obligatorisk undervisning, men ikke som tellende karakter. Det kan godt inngå i vanlige norsktimer eller smeltes sammen på et vis.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no