Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

22. juli-kommisjonen sin rapport - bør regjeringen gå?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-08-12, 16:53   #61
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 22. juli-kommisjonen sin rapport - bør regjeringen gå?

Jeg synes det å snakke om at ansvaret er hos ABB og sånt er å blande kortene. Det rapporten handler om er hva som sviktet av det man kunne ha forventninger til at hadde fungert. Det er ikke snakk om å være forberedt på gedigne katastrofer. Det kan man aldri være. Det handler om at tingene som burde ha virket ikke virket når de trengtes som mest. Jadda regjeringen er flink og det er sympatiske mennesker. Det kan også godt hende at de bør ta jobben med å ordne opp, men de bør passes godt på i prosessen. Jeg synes ikke det er bra at strakstiltakene som skulle igangsettes ikke er bedre fulgt opp enn de er.

De burde ha fulgt opp løftene etter 22 juli mye bedre. Nå har de ett år fram til valgkampen og tempoet på tiltak bør de helst sette opp hvis de skal slippe for mye pes der.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 16:54   #62
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.020
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 22. juli-kommisjonen sin rapport - bør regjeringen gå?

Jeg var og hørte på et veldig bra innlegg fra justisminister Faremo på Arendalsuka i dag, og hun tok veldig selvkritikk, både for politiaksjonen og faktisk også evalueringen, hvor hun rett ut sa at de hadde sviktet. Og hvor hun redegjorde for hvilke tiltak de allerede har satt i verk og hva fokuset blir framover, men presiserte at dette ikke var noe man kan fikse med en knips.

Per Sandberg (FrP) var også der, og han var faktisk ikke så kritisk som jeg hadde trodd han skulle være. Han sa rett ut at også han og andre stortingspolitikere også har hatt et ansvar her, og tidligere regjeringer.

Jeg tror alle kan være enige i at det er en dugnadsjobb som må gjøres her, hvor alle politikere og hele statsapparatet må trå til. Og til å lede denne jobben er jeg ikke i tvil om at en AP-dominert regjering har det som skal til. Det er tross alt de som var målet for terrorhandlingen, og det kan vel ikke være tvil om at de også er motivert til å sørge for at dette aldri skal skje igjen.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 17:05   #63
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.520
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 22. juli-kommisjonen sin rapport - bør regjeringen gå?

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jeg er helt uenig. Det blir helt tøysete at Siw Jensen skal sitte etter kommisjonens knusende rapport, og ta på seg hovedskylden for idiologien bak 22.juli. Det er mange som sitter i glasshus, men jeg synes faktisk ikke politikere som aldri har vært i posisjon til å gjøre samfunnsmessige endringer på riksplan (som alle de andre politiske partiene har) egentlig skal pekes ut som syndebukk. Hun har ikke slått politisk mynt på fremleggingen av rapporten overhodet, og jeg tror det er andre ting enn FrP som bør være i fokus i tiden fremover.

Eg meiner ikkje at det er FrP sin feil at ABB gjorde det han gjorde, altså. Men eg synest AP og dei andre politiske motstandarane var svært rause mot FrP for eit sidan. Det blei slått ned på fokuset på at gjerningsmannen hadde vore aktiv i FpU og det blei lagt stor vekt på at dette er tragisk for alle. Eg synest Jensen kunne vist noko av den same rausheita tilbake.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 17:40   #64
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: 22. juli-kommisjonen sin rapport - bør regjeringen gå?

Jeg kjenner jeg er så lei av tabloide løsninger på alt! Så når VG går ut å krever at statsministeren må gå av, så blir jeg vrang og uenig. Må de komme med "løsningen" med en gang, fikst ferdig tygd for oss?

Jeg tenker det er mye som har gått galt, mye fordi vi alle er naiv i forhold til terrorfaren og det kan virke som om det er en del rutiner som ikke fungerer en del steder. Mye tror jeg også handler om at man har vært litt for ivrig med sparekniven (feks i politiet)

Det er viktig at man tar tak i og ser på helheten, helst som et samarbeid fra alle parti så ikke hele greia koker bort i valgkamp. Å bare fjerne Jens - så er ansvar tatt og ting løst blir helt merkelig for meg.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 21:29   #65
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 22. juli-kommisjonen sin rapport - bør regjeringen gå?

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Men eg stusser veldig over den tabloide framstillinga av at det ikkje ville vore nokon terroraksjon, om bare Grubbegata hadde vore stengt.

Akkurat dette sa jeg til mannen min i går kveld, husker jeg. At omfanget av terroraksjonen sikkert ikke hadde vært mindre om den gata var stengt. Det betyr selvfølgelig ikke at diskusjonen rundt Grubbegata er et sidespor. Det er jo ingen tvil om i dag at det beste hadde vært om den var stengt.

Jeg synes ikke at regjeringen skal gå, slik situasjonen står nå. Og jeg er ikke sikker på om en høyreregjering hadde gått heller slik en del antyder, dersom de hadde hatt makta. En mindretallsregjering ville muligens stått svakere, uansett politisk farge. Jeg har et inntrykk av at folk flest tror at situasjonen hadde vært akkurat den samme, nærmest uansett regjering. Vi har rett og slett vært så "heldige" at redsel for større terrorangrep har vært ganske fraværende, og sikkerhetsfokuset deretter.

En ting som fascinerer meg i diskusjoner som løper nå, er at en del ser ut til å basere kravet om at regjeringen skal gå på et generelt ønske om en annen regjering. Folk klarer ikke å skille snørr og bart i denne saken. Faremo bør gå etter 22. juli-kommisjonens rapport fordi hun er "stygg i trynet" og den slags, og Jens bør definitivt gå - på grunn av nisselua tredd nedover ørene og pottitland og molbopolitikk. Den type argumentasjon er vanskelig å bli klok på.

Jeg tror at folk har behov for at ledelse i politiet tar ansvar ved å forlate stillingene sine. Forskjellen på regjeringen og politiet (som begge har fått tildelt ansvar her), er at politiet i motsetning til regjeringen har gransket og hvitvasket seg selv. Dette har blitt ganske tydelig de siste dagene, med direkte faktafeil og særs lite sympatisk måte å diskutere på. Jeg så politidirektør Mæland svare en bistandsadvokat til etterlatte med et bryskt "Nå blir jeg irritert på deg!" i nyhetene når han ble presset, og det må han få lov til å være - men det tok seg ikke pent ut. I tillegg stusser jeg over at man i politiet ikke tar innover seg at internrapporten de la fram framsto feilaktig og ble lagt fram arrogant og hvitvaskete, men stadig viser til at de to rapportene framstår nesten like. Jeg synes at de burde vise større respekt for de berørte og etterlatte, deres reaksjoner på internrapporten kom jo ikke ut av intet?

Politiet som altså har granskningskompetanse i forhold til voldsomme og kompliserte kriminalsaker, klarer altså å granske seg selv dårlig og feilaktig. Det er lite tillitvekkende. Politiet har også så vidt jeg har skjønt fått tildelt større summer som har blitt stående ubrukt, og kommisjonen påpeker også at det ikke nødvendigvis er pengenød som er politiets hovedproblem. Jeg er nok også preget av å opplevd situasjoner i jobbsammenheng som har vært svært truende og alvorlige, hvor man fra den store politistasjonen et steinkast unna får vite at den ene patruljen dessverre er i huttiheita, og dermed ikke kan bistå. Ingen på kontoret kan heller lette på rumpa. Slike situasjoner (og flere andre) har gjort at min barnlige tro på at politiet kommer ilende i full fart når det står en innbruddstyv med våpen i stua på nattetid har forsvunnet. Jeg har større tro på at Securitas hjelper meg raskt i en slik situasjon, og slik bør det jo ikke være.

Dette ble mye negativt om politiet. Jeg har tro på at de gjør veldig mye bra også, altså. Men jeg har ikke stor tillit til politiet, og jeg har tenkt mye på øya full av barn som ble massakrert kontinuerlig - hvor politiet sto hjelpesløst og drev med observering eller hva det nå var. Hva skal vi med politi og militære hvis de ikke kan risikere eget liv for å stoppe en massakre på barn? Båter i fleng rundt området, helikopter fra NRK ( ) hengende over øya?

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no