Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Stresser du med konfirmasjon?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Stresset du med konfirmasjon?
Det var mer stress en moro! 4 4,94%
Det var mer moro enn stress! 11 13,58%
Jeg opplevde det som stressende - er ikke vant til å arrangere for mange mennesker 6 7,41%
Jeg opplevde det som stressende - er vant til å arrangere for mange mennesker 3 3,70%
Jeg opplevde det ikke som stressende - er ikke vant til å arrangere for mange mennesker 8 9,88%
Jeg opplevde det ikke som stressende - er vant til å arrangere for mange mennesker 5 6,17%
Jeg har ikke arrangert konfirmasjon, men jeg tror ikke jeg vil stresse med det 36 44,44%
Jeg har ikke arrangert konfirmasjon, men jeg tror det vil være stressende 18 22,22%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 81. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-05-15, 18:35   #61
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Stresser du med konfirmasjon?

Vi er akkurat ferdige. Det var ikke så mye stress før dagen før, egentlig. Og da ble det jo travelt fordi jeg skulle lage all maten selv. Tidsplanen min holdt fint, og selve dagen gikk på skinner, så det var mer det at jeg rett og slett var sliten etter en hel dag på kjøkkenet, og så en dag med festligheter, overnattingsgjester (og dermed litt mer fokus på rydd&vask i heimen uka før) og denslags. Jeg skjønte ikke helt hva folk mente jeg skulle stresse med, men kjenner likevel at det var godt å komme i mål.

__________________
2000, 2003, 2010
og engelen Guro 2011
ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-15, 09:31   #62
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stresser du med konfirmasjon?

Det er på grunn av huset fullt jeg vil ha middagen et annet sted. Å skulle ha fest i hus, samtidig som man har mange overnattingsgjester er temmelig masete. Jeg har en familie som føler seg lite velkommen og veldig fremmedgjort om de blir lagt på hotell, så da blir det en haug med overnattingsgjester.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-15, 09:33   #63
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.359
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Stresser du med konfirmasjon?

Stresser ikke nå, men det blir jo alltid en del rett før, selv om jeg ikke egentlig tenker på det som stress. Seremonidato har vi fått, påmelding er bekreftet. Bunadssying er i gang, det blir litt min mor, litt kjøpt gjennom folk hun kjenner. Stakk og liv må bestilles, helst av noen lokale, så vi kan få prøvd uten å reise Norge rundt. Bunadssølvet er vi begynt å gi i gave til bursdag/jul, for å spre investeringskostnadene utover. Vi skal ha festen hjemme, blir vel mellom 25 og 30 et sted. Gikk helt fint sist, lånte et bord hos naboen. Ingen store oppussingsprosjekter på planen i den anledning. Bestiller mat, får hjelp til kaker. Konfirmanten har allerede klare planer om pynting, og blir nok sterkt delaktig i den biten. Alt i alt gleder vi oss!!

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-15, 16:56   #64
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.035
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Stresser du med konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Kan du fortelle mer om førstekommunion?

Det skjer i tredje klasse, og er den første gangen man mottar nattverd. Da har de gått på katekese en gang i måneden siden første klasse, så de har forberedt seg grundig. I tillegg har de katekeseleir i forkant. De skrifter for første gang også i forbindelse med dette. Guttene kler seg i dress, jentene i kjole, gjerne hvitt. Barna har en del oppgaver under messen, og skal bære dåpslysene sine. Vi kjente ikke til dette med eldstemann, men hadde heldigvis lysene liggende.

Dette er en av sakramentene i den katolske kirken, og må gjennomføres før man kan konfirmere seg, og senere gifte seg.

Det blir en fin dag, og gir barna en god mulighet allerede nå til å danne seg litt tanker om hva de synes om kirken. Og så blir det hyggelig familiefest hjemme. Det var litt synd med årets dato, da. Blir upraktisk for tilreisende familie.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-15, 22:19   #65
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.956
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stresser du med konfirmasjon?

Takk for info! Veldig spennende å lese om.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-15, 23:19   #66
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stresser du med konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg har etterhvert ganske bred arrangementserfaring og en konfirmasjon tar jeg på hælen, rett og slett. Det eneste som blir mas er det forbaskede bildeshowet jeg føler meg forpliktet til å lage, jeg har så sjukt mange bilder.

Vi skal sy inn og om en bunad, sende invitasjoner, bake litt og ellers har jeg planlagt å la noen andre stå for middagen. Vi blir litt over 50, bare nærmeste familie og faddere.

Bildeshow? Skal man ha det? Hm, det kan jeg ditche over på mannen min, han må gjøre noe han også.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-15, 08:29   #67
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.942
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stresser du med konfirmasjon?

Mitt eneste stressmoment i forbindelse med en eventuell konfirmasjon ville vært det med å finne et lokale. Selv om vi har forholdsvis stor stue så ville det blitt vanskelig å stable både familie og faddere der.

Men i går ble avgjørelsen tatt om at det ikke blir konfirmasjon, men markering av 15årsdagen. Og da skal vi jo plutselig ikke ha lokale samtidig med alle andre likevel. Så nå bare gleder jeg meg til å lage et stort og fint selskap for storesøster. Jeg elsker å lage selskap, men jeg hadde hatet å ha en lang prosess med å finne et lokale.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-15, 08:59   #68
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.179
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stresser du med konfirmasjon?

Jeg er ikke typen til å stresse over sånt. Men jeg er fornøyd med papirduk og at ting blir litt tilfeldig. Men lokale er på plass, vi tenker på å bestille koldtbord og kaker får jeg hjelp til.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-15, 10:26   #69
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stresser du med konfirmasjon?

Jeg er ikke av typen som stresser i lang tid på forhånd, og ble derfor rimelig "ke?" da den første "konfirmant i 2015"-tråden dukket opp for sikkert ett år siden. Likevel, det er ikke til å stikke under en stol at det er utrolig mye å gjøre den siste uken før konfirmasjonen, men det er jo ting det er vanskelig å få gjort noe med før; Fikse lokalet, dekke bord, fikse blomster, bake, stryke skjorter, og i tillegg ha huset noenlunde rent og ryddig til langsveisfarende gjester. Akkurat det momentet- (å være vert i eget hjem samtidig som man arrangerer en stor fest utenfor hjemmet) var kanskje det som var mest slitsomt. Vi bestilte mat og så baket jeg tre kaker selv. De andre 7 fikk jeg venner og bestemødre til å bake. Mitt råd (som erfaren konfirmantmor med konfirmasjon for to uker siden ) er at det blir nok stress de to siste dagene før dagen om man ikke skal begynne å stresse et helt år i forveien. Vår dag ble veldig fin, men jeg veksler mellom å synes det er trist at den er over og å synes det er utrolig deilig.
Og så er jeg stolt over å melde at jeg hadde både høye og lave ting på bordet (lave blomster, høye lys) helt uten å ha lest om det på FP først.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-15, 11:19   #70
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stresser du med konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Og så er jeg stolt over å melde at jeg hadde både høye og lave ting på bordet (lave blomster, høye lys) helt uten å ha lest om det på FP først.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-15, 23:29   #71
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.134
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stresser du med konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

.
Og så er jeg stolt over å melde at jeg hadde både høye og lave ting på bordet (lave blomster, høye lys) helt uten å ha lest om det på FP først.

Samme her. (Jada, jada. Jeg vet at det var jeg som skrev det.)

Vel overstått konfirmasjon.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-15, 23:32   #72
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.134
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stresser du med konfirmasjon?

Jeg var forresten gjest i konfirmasjon forrige helg, og må si at jeg var lite imponert over en del antekk. Damer i jeans med pen bluse, menn i penbukse og hverdagsgenser og en ungdom i russedress.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-15, 08:45   #73
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stresser du med konfirmasjon?

Takk, 007! Hos oss var det bare to damer som ikke hadde bunad, og de hadde kjole/ bluse og skjørt. Bare en jeans og skjorte å se, på en trettenåring, og da er det innafor, tenker jeg. Litt rart å gå i jeans og bluse i en konfirmasjon, jeg er enig i det. Russedress? Vedkommende kom sikkert direkte fra fest?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-15, 09:08   #74
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stresser du med konfirmasjon?

Vi har konfirmasjon om et år. Jeg har vært litt bekymret for lokale, men nå er det på plass og da er det ikke stressende. Jeg liker å være vertinne, og jeg er god på å administrere store arrangementer. Vi blir vel 25-30, og lager maten selv. Det blir travelt, men travelt er ikke det samme som stress.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-15, 09:21   #75
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.211
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stresser du med konfirmasjon?

Jeg har konfirmasjon idag. Frem til igår har det bare vært kos, men så ville ikke bringebærmoussekaken stivne, og da merket jeg litt hevede skuldre. Nå får det gå som det går, det blir nok hyggelig.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-15, 09:30   #76
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.031
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Stresser du med konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg er ikke av typen som stresser i lang tid på forhånd, og ble derfor rimelig "ke?" da den første "konfirmant i 2015"-tråden dukket opp for sikkert ett år siden.

Mens jeg ble kjempeglad da "Konfirmant i 2016"-tråden dukket opp. Ikke fordi jeg stresser, for det gjør jeg foreløpig ikke. Jeg gleder meg til å feire ungene og gruer meg til å arrangere selskap, men har landet på at det ikke er nok til at jeg stresser ennå. Jeg har lyst til å begynne å tenke og planlegge litt allerede nå, og da var det fint å kunne utveksle litt tanker og ideer med andre.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-15, 11:26   #77
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.942
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stresser du med konfirmasjon?

Jeg har laget utkast til gjesteliste. Og om alle kommer blir vi 52. Det blir litt matlaging.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no