Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning

Lærerne - en ny tv-serie i kveld

Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-08-09, 18:29   #61
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.993
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerne - en ny tv-serie i kveld

Opprinnelig lagt inn av Cille, her.

Da tror jeg at jeg hadde insett å det å ha sløyd på den måten ikke er spesielt givende for elevene, og funnet på noe annet.

Det er jeg vel ikke så sikker på at en nyansatt har mulighet til. Han fikk sikkert sløydtimene fordi ingen andre ville ha de. Han hadde ikke K&H, så han.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 18:29   #62
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.794
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerne - en ny tv-serie i kveld

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg så litt av programmet og likte det ikke. Jeg liker dårlig realityserier.

Jeg lurer veldig på hvordan NRK har jobbet inn mot barna og foreldrene i forkant og etterkant av denne serien. Jeg synes ikke det at foreldre har signert og godkjent osv. automatisk gjør en slik eksponering OK. Jeg synes det blir temmelig klamt å titte på slikt TV og kommer ikke til å se neste.

Hadde det vært snakk om skoler jeg kjenner så vet jeg om mange foreldre som hadde vært over seg av begeistring over at barnet deres skulle bli "kjendiser" og som ikke hadde sett noen negativt i å få livet til barnet brettet ut på TV.
Jeg har også sett foreldre som har solgt sjela si til Se og Hør for å eksponere seg selv og ungene.

Jeg liker ikke sånt rett og slett og hadde blitt fly f. om NRK hadde laget program i klassen til sønnen. Jeg hadde ikke likt å være den ene eller en av de to mødrene som hadde sagt blankt nei, men jeg hadde gjort det.

Jeg er ikke redd for media sånn ellers, men jeg hadde virkelig ikke likt om barnet mitt hadde blitt eksponert i skolesituasjonen.

Der hadde Hattifnatten sagt det jeg ville si.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 18:33   #63
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.794
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerne - en ny tv-serie i kveld

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Det er jeg vel ikke så sikker på at en nyansatt har mulighet til. Han fikk sikkert sløydtimene fordi ingen andre ville ha de. Han hadde ikke K&H, så han.

Jeg er egentlig enig med deg her altså, Karamell. Jeg synes det er forferdelig at man som nyutdannet blir kastet ut i en ny jobb uten noen som helst form for opplæring. I hvilke andre jobber blir man det egentlig? Man må lære ting "the hard way", det er sikkert. Jeg er personlig meget glad for at jeg ikke hadde et TV-kamera i nakken da jeg hadde mine første gymtimer som nyutdannet i klassen ingen andre ville ha.


Sist redigert av Minerva : 27-08-09 kl 18:41.
Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 19:23   #64
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.842
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lærerne - en ny tv-serie i kveld

Opprinnelig lagt inn av Cille, her.

Jeg er egentlig enig med deg her altså, Karamell. Jeg synes det er forferdelig at man som nyutdannet blir kastet ut i en ny jobb uten noen som helst form for opplæring. I hvilke andre jobber blir man det egentlig? Man må lære ting "the hard way", det er sikkert. Jeg er personlig meget glad for at jeg ikke hadde et TV-kamera i nakken da jeg hadde mine første gymtimer som nyutdannet i klassen ingen andre ville ha.

Takk for at du sa det. For det er slik jeg følte det også etter å ha gjennomført PPU. Det vi lærte der var hyggelig og interessant i forhold til diskusjoner med andre lærere i matpausen. Men det hadde ekstremt liten nytte i møte med elevene og foreldrene deres.

Ting som må innføres i den praktisk-pedagogiske utdanningen for å faktisk gjøre den praktisk:
-Hvordan legge tilrette undervisningen for elever med ulike lærevansker (vi lærte nada om dysleksi, dyskalkuli, konsentrasjonsvansker osv)
-Hvordan fange opp mishandling, og hva man skal gjøre hvis man mistenker at en elev ikke har det bra hjemme (noen som sa at det kommer få bekymringsmeldinger fra skolen?)
-Hvordan håndtere ulike adferdsvansker og legge opp undervisningen slik at de med ADHD, Asperger, Tourettes osv. klarer å få utbytte av undervisningen
-Hvilke lover og regler har vi å forholde oss til, hvilke konsekvenser har vi lov til å benytte overfor uønsket adferd, og hvilke plikter og rettigheter har elevene.
-Hvordan kommunisere med foresatte

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 21:41   #65
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.206
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerne - en ny tv-serie i kveld

Ny episode nå!

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 22:00   #66
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerne - en ny tv-serie i kveld

Jeg kjenner det samme nå som da jeg så vidt gløttet på programmet sist, det føles virkelig ikke greit at barn eksponeres på den måten.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 22:14   #67
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.794
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerne - en ny tv-serie i kveld

Jeg har ikke like mye bismak i munnen nå som jeg hadde forrige onsdag. Det er nok fordi jeg kjente meg mere igjen i flere av lærersitusjonene i denne episoden, og jeg synes ikke at var så mye fokus på enkeltelevers læringsvansker nå - men mer på lærerens hverdag og utfordringer.

Men er fortsatt enig med Irma i at jeg ikke vet hvor sunt det er å utlevere barn på denne måten, selv om foreldrene har samtykket.

Jeg synes den kvinnelige læreren i sort har en herlig tilnærming til elevene. Og for en ro.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 08:52   #68
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.508
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerne - en ny tv-serie i kveld

Opprinnelig lagt inn av Cille, her.

Jeg er egentlig enig med deg her altså, Karamell. Jeg synes det er forferdelig at man som nyutdannet blir kastet ut i en ny jobb uten noen som helst form for opplæring. I hvilke andre jobber blir man det egentlig? Man må lære ting "the hard way", det er sikkert. Jeg er personlig meget glad for at jeg ikke hadde et TV-kamera i nakken da jeg hadde mine første gymtimer som nyutdannet i klassen ingen andre ville ha.

Ehhh, det er da veldig, veldig vanlig i mange jobber. Jeg hadde null form for opplæring da jeg begynte i min første jobb etter siv.ing.studiet, og ble kastet direkte til ulvene da jeg begynte å jobbe. Det var ikke spesielt behagelig å ha en lærekurve som er så bratt at man føler det er en vegg, men at dette gjelder kun lærere er jo ikke sant. (Og ja, jeg er ekstremt glad jeg ikke hadde kamera på meg det første halve året i ny jobb.)

Men mangel på praktisk erfaring er en av de tingene jeg reagerte på da jeg så serien, og nevnte det til min mann at lærerstudiet burde utvides med et år hvorav et av årene var praksis i skolen, litt sånn som legene har praksisår nest siste året av studiet. Det å få være med på planlegging, gjennomføring av foreldresamtaler (den foreldresamtalen han nyutdannede hadde med foreldrene var jo bare fæl) og andre ting man kun lærer gjennom å faktisk gjøre det selv kunne med fordel vært en større del av utdannelsen. For til forskjell på min første jobb, hvor det i stor grad gikk ut over meg selv når jeg feilet (for da fikk jeg pes fra min overordnede og måtte jobbe døgnet rundt for å fikse det) så går mangel på erfaring ikke bare ut over læreren, men i meget stor grad ut over elevene. Og det er jo slettes ikke bra.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 09:04   #69
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerne - en ny tv-serie i kveld

Igjen, jeg signerer Adrienne. (jeg er ikke en stalker altså!)
I den jobben jeg har nå har jeg måtte finne ut det meste selv, og det har vært mange søvnløse netter og mye overtid for å komme opp på det kompetansenivået jeg har nå. Til tross for at jeg har mye teori inne, har det vist seg å være ganske annerledes å sette dette ut i praksis.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 18:07   #70
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.160
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerne - en ny tv-serie i kveld

Jeg signerer også Adrienne, og i tillegg må jeg si at dette er ikke en greie rundt at det er et sjokk å komme ut i jobb som lærer - jeg tenker at det er et sjokk å begynne i de fleste jobber etter en lang utdannelse. Men til forskjell ja, så går det utover elevene, så der bør man vurdere tiltak.

Jeg syntes forøvrig ikke det var et sjokk å begynne å jobbe som lærer etter å ha hatt en annen jobb i 7 år; jeg har hatt glede av det aller meste jeg har lært i de andre jobbene jeg har hatt og synes ikke det har vært spesielt tøft, men dersom jeg ikke hatt andre jobber før hadde jeg sikkert syntes det.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 20:02   #71
MegaMie
Multitaskingmaniac
 
MegaMie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Innlegg: 4.160
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lærerne - en ny tv-serie i kveld

Opprinnelig lagt inn av Cille, her.


Jeg synes den kvinnelige læreren i sort har en herlig tilnærming til elevene. Og for en ro.

Helt enig! Blir faktisk litt inspirert av å se på henne.

Men jeg får veldig vondt at han nyutdannede som har 5. trinn, han virker så overveldet og usikker.

__________________
Stor 07 Mellom 09 Mini 13
MegaMie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 20:25   #72
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.797
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lærerne - en ny tv-serie i kveld

jeg fikk ikke sett i går, og webtv opplyser om at episoden ikke er tilgjengelig. Når kommer de i reprise, noen som vet?

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 20:26   #73
isola
Kakemonster
 
isola sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Innlegg: 3.732
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lærerne - en ny tv-serie i kveld

I helgen, mener jeg, ganske tidlig? Jeg fikk ikke med slutten, duste-PVR!

__________________
2009 2013
isola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 20:35   #74
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.650
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerne - en ny tv-serie i kveld

Jeg synes det er et flott program, som viser hva lærerne faktisk har å slite med i en vanlig skolehverdag. Om dette kan hjelpe til at flere folk ser det, og at kanskje lærerne får bedret jobbsituasjon og endelig bedre lønn, så jubler jeg faktisk.

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 20:38   #75
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lærerne - en ny tv-serie i kveld

Opprinnelig lagt inn av cille

Jeg synes den kvinnelige læreren i sort har en herlig tilnærming til elevene. Og for en ro.

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Men mangel på praktisk erfaring er en av de tingene jeg reagerte på da jeg så serien, og nevnte det til min mann at lærerstudiet burde utvides med et år hvorav et av årene var praksis i skolen, litt sånn som legene har praksisår nest siste året av studiet. Det å få være med på planlegging, gjennomføring av foreldresamtaler (den foreldresamtalen han nyutdannede hadde med foreldrene var jo bare fæl) og andre ting man kun lærer gjennom å faktisk gjøre det selv kunne med fordel vært en større del av utdannelsen. For til forskjell på min første jobb, hvor det i stor grad gikk ut over meg selv når jeg feilet (for da fikk jeg pes fra min overordnede og måtte jobbe døgnet rundt for å fikse det) så går mangel på erfaring ikke bare ut over læreren, men i meget stor grad ut over elevene. Og det er jo slettes ikke bra.

Opprinnelig lagt inn av nabojenta

Jeg synes det er et flott program, som viser hva lærerne faktisk har å slite med i en vanlig skolehverdag. Om dette kan hjelpe til at flere folk ser det, og at kanskje lærerne får bedret jobbsituasjon og endelig bedre lønn, så jubler jeg faktisk.

Enig!

Men jeg syns at assistenten til gutten med CP og ståstol, var for overkjørende og styrete. Skjønner godt gutten ble provosert og sint! Han var så god da!

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 21:05   #76
M@M
Erfaren
 
M@M sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
Innlegg: 844
M@M er populærM@M er populærM@M er populær
Standard

Sv: Lærerne - en ny tv-serie i kveld

Det er ikke lett å være ny lærer. Tøft av ham å stille opp sånn. Ei jeg kjenner har sagt at lærere bør ha et turnusår hvor de følger en annen lærer. Veilederlønn til læreren og turnuslønn til den nye. Synes det er en genial ide, for det er mye man trenger å lære, og mye positivt å plukke opp. Og de som jobber sammen med nye lærere veileder jo mye, og så slipper man å ha pang ansvar for alt første året. Noen politikere her som kan plukke opp den ideen?

__________________
Mammaen til supergutt 2003
Drømmer om lillebrøster, men det tar visst sin tid..
M@M er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 23:37   #77
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lærerne - en ny tv-serie i kveld

Et sånt turnusår har de i Tyskland, i hvert fall de som har universitetsutdanning og noe tilsvarende PPU.
Jeg tok PPU deltid mens jeg jobbet fulltid i skolen. Da jeg var i praksis på annen skole, måtte jeg søke fire uker permisjon uten lønn, min arbeidsgiver hadde fire vikarer i sving for å gjøre min jobb, og jeg hadde til sammen 90 minutter med undervisningspraksis på praksisskolen. Håper lærerhøyskolene har mer meningsfulle praksisordninger enn det.

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 23:55   #78
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.842
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lærerne - en ny tv-serie i kveld

Så vidt jeg har skjønt har lærerhøyskolene mer bruk av fellespraksis. Dvs at noen av dem som går ut fra lærerhøyskolene knapt har fått forberede og gjennomføre en hel undervisningstime alene før de står der i en ny jobb og har eneansvar for 30 elever 6 timer om dagen. Fritt fram til å rette på meg, det kan være bare løse rykter.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-09, 07:35   #79
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lærerne - en ny tv-serie i kveld

gajamor: Det er riktig at det stort sett er gruppepraksis i lærerutdanningen, men det er (meg bekjent) stort sett første studieårets praksisperioder som preges av felles-opplegg. Fra andre studieår av forventes det at studenten kan planlegge og gjennomføre noe undervisning på egen hånd, selvsagt med støtte i resten av gruppa. Ideelt sett deler studentene dager mellom seg (i småskolen) for å få erfaring med å legge opp en hel dag. Når det er sagt, blir det på denne måten få dager per student, men samtidig er det også mye læring i å observere og veilede medstudenter. Erfaring med å legge årsplan, legge opp en ukerytme osv, får studentene uansett ikke, for det er gjort før de kommer ut i praksis. Og om studenten i det hele tatt får observere en foreldresamtale eller et foreldremøte, beror helt og holdent på øvingslærer. I hvert fal er det sånn her i byen.

Det er uansett helt klart (for meg ) at det bør være mer praksis i lærerutdanningen. Turnusår hadde vært drømmen.

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-09, 09:15   #80
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv
 
LittLemen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.556
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lærerne - en ny tv-serie i kveld

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Så vidt jeg har skjønt har lærerhøyskolene mer bruk av fellespraksis. Dvs at noen av dem som går ut fra lærerhøyskolene knapt har fått forberede og gjennomføre en hel undervisningstime alene før de står der i en ny jobb og har eneansvar for 30 elever 6 timer om dagen. Fritt fram til å rette på meg, det kan være bare løse rykter.

Jeg retter gjerne litt på deg
Ja, man har praksis i grupper, men det er ikke slik at alt man gjør gjøres i fellesskap. Det stilles også andre krav til praksis for en fjerdeårsstudent enn til en førsteårsstudent. Man skal planlegge og gjennomføre undervisning alene, og man skal også ha eneansvar for noen hele dager i løpet av praksisen. Man observeres av øvingslærer og medstudenter og får tilbakemelding fra dem i etterkant. Når man ikke selv har undervisning observerer man den som underviser og elevene, og det er også lærerikt. Jeg føler absolutt ikke at det er på området planlegging og gjennomføring av undervisning man får for lite øvelse i løpet av utdanningen.

Når det gjelder skole-hjemsamarbeid, årsplanlegging, hva man gjør ved mistanke om problemer hjemme, samarbeid med PPT og andre eksterne instanser, problemadferd etc. blir det dessverre alt for tilfeldig hva man kommer borti i løpet av praksis, og det er alt for lite vektlagt i undervisningen på høyskolen også.

Et turnusår kunne kanskje vært lurt, men jeg tenker at en fadderordning på arbeidsplassene kunne vært vel så bra. Man vil da kunne gjøre en selvstendig jobb, men ha en erfaren lærer som veileder og kunne ta opp aktuelle problemer og situasjoner med veilederen ved behov.

__________________
~
LittLemen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no