Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Anbefalingstråd for moderne barnebøker

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-08-08, 00:56   #61
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anbefalingstråd for moderne barnebøker

Vet ikke om den regnes for moderne, men Poden liker veldig godt denne boka av Max Welthuijs, Frosken og skatten. Nynorsk og del av en serie med bøker.



Denne var også veldig poppis en stund, "Hvem da?" av Nina Wirsén. ( En digresjon, men filmen ble også en skikkelig yndling.)

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-08, 11:24   #62
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.486
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anbefalingstråd for moderne barnebøker

Denne tråden ble så fin! Nå har jeg masse inspirasjon, både til biblioteksturer og bursdagsgaver.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 08:47   #63
Turte
Latsabb
 
Turte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.132
Turte er litt kulTurte er litt kulTurte er litt kul
Standard

Sv: Anbefalingstråd for moderne barnebøker

Når 3-åringen finner det for godt å våkne skal vi finne ut om fjerde bok om Farmor og Fiat blir like populær i heimen som de tre første var.

Turte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-08, 09:50   #64
Turte
Latsabb
 
Turte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.132
Turte er litt kulTurte er litt kulTurte er litt kul
Standard

Sv: Anbefalingstråd for moderne barnebøker

To nye favoritter i heimen:
Jakob og Neikob


Toto vil vinne


Ser det kommer enda ei bok om Toto snart. Toto tisser på dronningen

Turte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-08, 09:51   #65
Turte
Latsabb
 
Turte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.132
Turte er litt kulTurte er litt kulTurte er litt kul
Standard

Sv: Anbefalingstråd for moderne barnebøker

Opprinnelig lagt inn av Turte, her.

Når 3-åringen finner det for godt å våkne skal vi finne ut om fjerde bok om Farmor og Fiat blir like populær i heimen som de tre første var.

Og det ble den. Vi har lest den etthundreogfjørti ganger allerede.

Turte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-08, 09:53   #66
Turte
Latsabb
 
Turte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.132
Turte er litt kulTurte er litt kulTurte er litt kul
Standard

Sv: Anbefalingstråd for moderne barnebøker

Dumme Teo


Petra på 4 år synes ikke alltid det er like greit å ha fått en lillebror...

Turte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-08, 10:50   #67
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Anbefalingstråd for moderne barnebøker



Denne var ganske fin og litt annerledes om når Reidars mamma ble smelt på tjukken. Eller noe lignende.



Fin, tankefull og veldig koselig liten bok om den ensomme grisen Gaute, som tror at han kanskje er gravid.




Tigli er en "drømme seg bort i en verden av godteri"-bok, som vi koste oss med.



Englefjell er en poetisk barnebok som lar noe være usagt, og det kan jo være litt fint.

__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15)
Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-08, 10:57   #68
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Anbefalingstråd for moderne barnebøker

Tar med noen flere, jeg.



Denne er morsom, og Pija Lindenbaum har jo flotte illustrasjoner. Handler om da Lille-Zlatans Kule onkel Tommy får seg kjæreste. Og ting ikke lenger er som før.



Mer Pija Lindenbaum. Denne handler om da Åkes mamma ble helt gal (og i tillegg ble til en drage). Ja, da blir det kaos i heimen.

__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15)
Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-08, 13:07   #69
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Anbefalingstråd for moderne barnebøker

Opprinnelig lagt inn av Stellebord, her.



Denne var ganske fin og litt annerledes om når Reidars mamma ble smelt på tjukken. Eller noe lignende.

Den boka der irriterte meg kraftig. Jeg tok den med hjem, leste den, og leser altså at moren i fortellingen møter en mann på ferie, hun får et frø av ham som hun svelger, og så får hun barn i magen.
Nei, skal man først fortelle hvordan barn blir til, ser jeg ingen grunn til å omskrive virkeligheten sånn.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-08, 13:58   #70
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Anbefalingstråd for moderne barnebøker

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

Den boka der irriterte meg kraftig. Jeg tok den med hjem, leste den, og leser altså at moren i fortellingen møter en mann på ferie, hun får et frø av ham som hun svelger, og så får hun barn i magen.
Nei, skal man først fortelle hvordan barn blir til, ser jeg ingen grunn til å omskrive virkeligheten sånn.

Åh. Det tenkte jeg ikke på. Jentungen her i huset vet da selvsagt hvordan barn blir til, og hun synes den var fnisemorsom. "Særlig, som det er slik det skjer!". Alt man leser trenger da ikke være fakta og virkelighet.

Men leter man etter noe å irritere seg over, så.

__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15)
Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-08, 14:43   #71
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Anbefalingstråd for moderne barnebøker

Opprinnelig lagt inn av Stellebord, her.

Åh. Det tenkte jeg ikke på. Jentungen her i huset vet da selvsagt hvordan barn blir til, og hun synes den var fnisemorsom. "Særlig, som det er slik det skjer!". Alt man leser trenger da ikke være fakta og virkelighet.

Men leter man etter noe å irritere seg over, så.

Grunne til at jeg ble litt irritert, er kanskje at jeg fikk dette spørsmålet av min datter etter at vi hadde lest den: (og ja, vi HAR hatt den samtalen om hvordan barn blir til...) "Mamma - puttet pappa tissen sin i munnen din, da?"

Jeg var bare veldig glad for at hun ikke spurte mens vi stod i køen på Kiwi...

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-08, 15:25   #72
Arran
Under cover
 
Arran sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.317
Arran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Anbefalingstråd for moderne barnebøker

For en fantastisk tråd!

Favorittboka over alle favorittbøker her i huset:


Barnehageboka mi av Kari Grossmann

Andre Grossmannbøker er også populære, f.eks denne:




Ellers går det mye i Ludde, Fiat, Den lille Larven Aldrimett, dyrebøker etc. Var så heldige å arve en haug barnebøker for de yngste, men nå er det på tide å utvide horisonten litt. Denne tråden er et skattekammer i så måte, så nå vet jeg hva jeg skal sette på veslas ønskeliste til jul

__________________
My mind is wandering and I can't find it...
Arran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-08, 16:37   #73
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Anbefalingstråd for moderne barnebøker

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

Grunne til at jeg ble litt irritert, er kanskje at jeg fikk dette spørsmålet av min datter etter at vi hadde lest den: (og ja, vi HAR hatt den samtalen om hvordan barn blir til...) "Mamma - puttet pappa tissen sin i munnen din, da?"

Jeg var bare veldig glad for at hun ikke spurte mens vi stod i køen på Kiwi...

Fnis. Den vinklinga så jeg faktisk ikke komme. Joda, jeg forstår at det gjorde noe med ditt forhold til den boka.

__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15)
Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-08, 13:01   #74
Turte
Latsabb
 
Turte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.132
Turte er litt kulTurte er litt kulTurte er litt kul
Standard

Sv: Anbefalingstråd for moderne barnebøker

Omtale av Myggsprayen og Tutomaten av Bjørn F. Rørvik.

Turte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-08, 13:23   #75
Turte
Latsabb
 
Turte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.132
Turte er litt kulTurte er litt kulTurte er litt kul
Standard

Sv: Anbefalingstråd for moderne barnebøker

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

Den boka der irriterte meg kraftig. Jeg tok den med hjem, leste den, og leser altså at moren i fortellingen møter en mann på ferie, hun får et frø av ham som hun svelger, og så får hun barn i magen.
Nei, skal man først fortelle hvordan barn blir til, ser jeg ingen grunn til å omskrive virkeligheten sånn.

Jeg tok med meg denne hjem fra biblioteket i går. Har ikke lest den skikkelig enda, men tror det er "den store sannheten" som kommer fram i den.
Slik ble jeg til

Turte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-08, 13:30   #76
Sue
Nye muligheter :o)
 
Sue sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.770
Sue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Anbefalingstråd for moderne barnebøker

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

Grunne til at jeg ble litt irritert, er kanskje at jeg fikk dette spørsmålet av min datter etter at vi hadde lest den: (og ja, vi HAR hatt den samtalen om hvordan barn blir til...) "Mamma - puttet pappa tissen sin i munnen din, da?"

Jeg var bare veldig glad for at hun ikke spurte mens vi stod i køen på Kiwi...

Sorry, altså, men nå måtte jeg le høyt her. Fantastisk!

__________________
Å leve er ikke nok. Solskinn, frihet og en liten blomst må man ha.
Sue er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-08, 14:04   #77
Maiden
Fear of the dark
 
Maiden sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.899
Maiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Anbefalingstråd for moderne barnebøker

Denne syns jentene mine er kjempe morsom.

Og denne

__________________
"Minne kan gjera det småe stort"
Maiden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-08, 14:33   #78
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anbefalingstråd for moderne barnebøker

Snill, av Gro Dahle var lenge Lillemors klare favoritt.
En vakker bok, synes jeg.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-08, 20:37   #79
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Anbefalingstråd for moderne barnebøker

Opprinnelig lagt inn av Turte, her.

Jeg tok med meg denne hjem fra biblioteket i går. Har ikke lest den skikkelig enda, men tror det er "den store sannheten" som kommer fram i den.
Slik ble jeg til

Hvordan var denne?

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-08, 20:53   #80
MegaMie
Multitaskingmaniac
 
MegaMie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Innlegg: 4.158
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Anbefalingstråd for moderne barnebøker

http://www.gruffalo.com/books.php

Jeg liker bøkene om Gruffalo og den som heter Apestreker. Veldig poppis hos 2-3 åringene i barnehagen.

__________________
Stor 07 Mellom 09 Mini 13
MegaMie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
barnebøker


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no