Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Barnehage slutter med Luciafeiring pga integrering

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-12-13, 13:58   #61
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.030
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integrering

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg synes ikke det er "krøll" på be om livssynsundervisning, eller å be om et godt alternativt opplegg når skolen drar i kirka, men når man ikke kan være med på Luciafesten før den har byttet navn til lysfest, bør man ta seg en lussekatt eller to, altså.

Nei. I dag ses jo dette som den største selvfølgelighet, i 1988 var det kjempespesielt og vi ble sett på som kjempesære/ vanskelige som ikke var med på julegudstjeneste(jeg var med læll da, siden jeg fikk synge solo i kirka ) eller hadde kristendomsundervisning.
Det viser vel egentlig bare at argumentene til HEF m.fl. har hatt noe for seg. Det betyr ikke at jeg er motstander av luciafeiring, men ting vi i dag ser på som selvfølgeligheter har tidligere vært viktige kampsaker for de som ønsker verdinøytrale tilbud i den offentlige skole/barnehage o.l.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-13, 13:59   #62
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.885
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integrering

Opprinnelig lagt inn av Lenam, her.

Jeg blir helt matt av at folk roper over seg over at barnehager og skoler velger verdinøytrale feiringer.
Om man mener at "våre" tradisjoner er viktige så kan man da vitterlig sørge for dette utenom barnehage og skole. Det går alldeles fint å ta med sine egne barn i kirken altså.

Men for mange barn er jo barnehagen kanskje den arenaen der de får laget julepynt og -gaver, lærer sanger og andre ting som går under allmennkunnskap. Og tilsvarende til påske etc. Det er slettes ikke alle barn som får dette hjemme.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-13, 14:12   #63
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.715
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integrering

Får litt samme følelsen her som med de flaggene i Ålesund. Førte til en kjempedebatt om bruk av internasjonale flagg i 17-maitogene generelt, basert på en misforstått ikke-sak, og når man omsider gikk problemstillingen nærmere i sømmene så var det ingen som egentlig kunne huske å ha sett noe særlig med utenlandske flagg i noe 17-maitog noe sted, og det var plent umulig å oppdrive en utlending som hadde interesse av å ha det.

Men fyret.nu klarte jo nok en gang å få folk til å hisse seg opp over disse "kravstore muslimene som forlanger at vi skal utslette vår kultur for å tilpasse oss dem", i det minste for en stund. Debatten stilnet merkverdig brått etter nok en 17-mai kledt utelukkende i rødt, hvitt og blått, med skuffende få arabiske innslag i togene.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-13, 14:16   #64
Lenam
awesom
 
Lenam sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.559
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integrering

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Men for mange barn er jo barnehagen kanskje den arenaen der de får laget julepynt og -gaver, lærer sanger og andre ting som går under allmennkunnskap. Og tilsvarende til påske etc. Det er slettes ikke alle barn som får dette hjemme.

Det er sant og et av våre samfunnsmandat i bhg er å utjevne akkurat disse forskjellene. Jeg mer ikke at vi skal slutte med hverken julepynt, eller annet i grunn. Jeg håper bhg og skole lærer barna om mange ulike religioner, kulturer og livssyn. Jeg tror og at det finnes medre måter å lære barn dette på uten at det nødvendigvis trenger å bli en festlighet som ikke alle kan delta på okke som.

__________________
Personality Goes a Long Way.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-13, 14:17   #65
Lenam
awesom
 
Lenam sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.559
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integrering

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Får litt samme følelsen her som med de flaggene i Ålesund. Førte til en kjempedebatt om bruk av internasjonale flagg i 17-maitogene generelt, basert på en misforstått ikke-sak, og når man omsider gikk problemstillingen nærmere i sømmene så var det ingen som egentlig kunne huske å ha sett noe særlig med utenlandske flagg i noe 17-maitog noe sted, og det var plent umulig å oppdrive en utlending som hadde interesse av å ha det.

Men fyret.nu klarte jo nok en gang å få folk til å hisse seg opp over disse "kravstore muslimene som forlanger at vi skal utslette vår kultur for å tilpasse oss dem", i det minste for en stund. Debatten stilnet merkverdig brått etter nok en 17-mai kledt utelukkende i rødt, hvitt og blått, med skuffende få arabiske innslag i togene.

Ja, eller nisselue i skolen.

__________________
Personality Goes a Long Way.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-13, 14:51   #66
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.086
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integrering

Barnehagen til Knøtteliten har ikke Lucia-frokost. Den forrige bhg hadde, og det hadde også den Knotten gikk i.
De har feiret Lucia på et vis, hun kan sangen og de har bakt Lussekatter. Jeg tror førskolebarna har gått tog på skolen.

Anyhur: Det var juletrefest/avslutning tidligere i uken. Ingen barn født i Betlehem, bare nisser og tenner våre lykter. Det var stappfullt, så de aller fleste må ha vært der, og det er folk fra overalt og mangslags religioner i den barnehagen. Det koster ikke så himla mange kalorier å gjøre det litt mindre religiøst, og dermed mer tilgjengelig.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-13, 18:47   #67
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integrering

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Nei. I dag ses jo dette som den største selvfølgelighet, i 1988 var det kjempespesielt og vi ble sett på som kjempesære/ vanskelige som ikke var med på julegudstjeneste(jeg var med læll da, siden jeg fikk synge solo i kirka ) eller hadde kristendomsundervisning.
Det viser vel egentlig bare at argumentene til HEF m.fl. har hatt noe for seg. Det betyr ikke at jeg er motstander av luciafeiring, men ting vi i dag ser på som selvfølgeligheter har tidligere vært viktige kampsaker for de som ønsker verdinøytrale tilbud i den offentlige skole/barnehage o.l.

Vel, jeg tenker at det er nok nå.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-13, 18:53   #68
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.671
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integrering

Jeg er veldig glad barnehagen til poden har Lucia-frokost, nissefest og lager julegaver i barnehagen. For meg er det viktig. Jeg skulle også ønske de store høytidsdagene til de andre religionene (selv om jula for meg ikke handler om kristendom) og livssynene som er repressentert der ble markert like sterkt.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-13, 19:37   #69
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.518
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integrering

Opprinnelig lagt inn av Susse, her.

Jeg kjenner saken godt, bor i samme by. Saken er blåst opp til det ugjenkjennelige og tatt helt ut av sin kontekst.
De har kuttet ut Lucia for de aller minste, som de erfarte at hadde lite glede av dette. De store barna har Lucia som før, og underholder også på eldresenteret i byen i tillegg til i barnehagen.

Seriøst? Det har dei jo gjort i vår barnehage og. Eller 3 og 4-åringane går Lucia-tog på eldresenteret, fordi det er for stor barnehage til at alle kan gå. Det er sikker muslimane, NAV og den tidlegare kommunistregjeringa si skuld, det og.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-13, 19:43   #70
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.518
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integrering

Eg er einig med Katta og hennar kjepphest i denne diskusjonen. Såkalla verdinøytralitet, eller livssynsnøytralitet som eg liker å kalle det, er like fullt eit verdival som alle andre verdiar. Det er ikkje slik at det å ta bort religion er meir nøytralt enn å inkludere det. Og det er ikkje "våre nye landsmenn" (som eg og synest er eit grusomt uttrykk) som står bak desse krava, det er i veldig stor grad HEF som krev verdinøytralitet. Mange muslimar vel å la vere å delta i feiringar av frammande gudar, men for dei er gudstrua så viktig at mi erfaring er i alle fall at dei har respekt for andre folk si gudstru. Det er dei utan gudstru som går rundt og trur at religion bare er ei meining og overhodet ikkje har noko med identitet å gjere, som roper høgast om verdinøytralitet. Så alle desse diskusjonane om kors og Lucia og liknande kjenner eg blir veldig vanskeleg å ta seriøst, nettopp fordi det ikkje stemmer at det er innvandrarane som står bak sekulariseringa av landet.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-13, 20:13   #71
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integrering

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg synes ikke det er "krøll" på be om livssynsundervisning, eller å be om et godt alternativt opplegg når skolen drar i kirka, men når man ikke kan være med på Luciafesten før den har byttet navn til lysfest, bør man ta seg en lussekatt eller to, altså.

Ikke engang jeg, som er militant ateist, har noen gang problematisert rundt Luciafeiringen, altså. Det er fordi jeg oppfatter den som ekstremt lite forkynnende. Det ville jo i og for seg vært litt komisk, med forkynnende katolisisme i alle barnehager og skoler i et land med protestantisk statskirke.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-13, 20:13   #72
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.845
Blogginnlegg: 215
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integrering

Opprinnelig lagt inn av Lenam, her.

For meg blir det nesten like søkt som når vår generasjon vil lage opprop for å få jul i skomakergata tilbake som julekalender. For det var jo så koselig måvite! Vel la barn være barn av sin tid, skape egne tradisjoner sammensatt av det beste fra fortiden og nye perspektiv.

Nemlig!

Forøvrig har jeg hatt barn i en kristen barnehage som ikke feiret Lucia fordi det brøt med menighetens verdisyn. Jeg ropte ikke til avisa om det.

(og seriøst, noen må få folk til å forstå at fyret.nu er søplete propaganda på laveste nivå. :grøss: )

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-13, 20:35   #73
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integrering

Ja folk må snart innse hva fyret er for noe.

For øvrig tror jeg den beste måten å oppnå et samfunn med ekstremisme og radikalisering på er å leve i nøytralitetsillusjonen og tro at det å lage nye navn på fester er inkluderende.

Det er en del som ikke feirer bursdag. Skal man kalle det noe annet? Når muslimer feirer eid, skal man kalle det matfest? Hva er poenget?
For meg som ikke-katolikk er ikke Luciatradisjonen noe som jeg religiøst hører hjemme i, men lysfest?
Om ikke man kan formidle historie, kultur og gammel tradisjon inn i barnehage og skole får man heller kutte all feiring.
Nissefest er en i følge enkelte en skrekkelig tradisjon. Kutte ut? Kalle det"rødluefest"?

Skal vi lære å leve sammen tror jeg ikke det å sladde alle tradisjoner i det offentlige rom er noen god idé. Da tror jeg en del negative elementer vil forsterkes, evt vil behovet for friskoler øke og inkludering vil være en saga blott.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-13, 20:40   #74
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.715
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integrering

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Ja folk må snart innse hva fyret er for noe.

For øvrig tror jeg den beste måten å oppnå et samfunn med ekstremisme og radikalisering på er å leve i nøytralitetsillusjonen og tro at det å lage nye navn på fester er inkluderende.

Det er en del som ikke feirer bursdag. Skal man kalle det noe annet? Når muslimer feirer eid, skal man kalle det matfest? Hva er poenget?
For meg som ikke-katolikk er ikke Luciatradisjonen noe som jeg religiøst hører hjemme i, men lysfest? Om ikke man kan formidle historie, kultur og gammel tradisjon inn i barnehage og skole får man heller kutte all feiring.
Nissefest er en i følge enkelte en skrekkelig tradisjon. Kutte ut? Kalle det"rødluefest"?

Skal vi lære å leve sammen tror jeg ikke det å sladde alle tradisjoner i det offentlige rom er noen god idé. Da tror jeg en del negative elementer vil forsterkes, evt vil behovet for friskoler øke og inkludering vil være en saga blott.

For ørtende gang: Det er ingen som har døpt om Luciafeiringen til lysfest! Denne barnehagen hadde en lysfest den 5. - FEMTE desember, og det hadde ingenting med Lucia å gjøre. Ei uke senere, den trettende desember, på Luciadagen, feiret denne barnehagen Lucia, som de aller fleste andre barnehager i landet.

Så lenge man heller ikke har hørt om noen andre som har endret navnet på Luciafeiringen til lysfest, ser jeg ikke poenget med å diskutere hva man mener om det. Like meningsløst som å diskutere hva man ville ment dersom noen nå skulle begynne å kalle epler for pærer, fordi dette kunne vært tilfelle i en eller annen barnehage et sted i landet, men det er det ikke ...

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-13, 20:49   #75
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integrering

Jeg hadde fått med meg det lille my, men tok likevel den tråden opp siden flere her mente at det ikke ville ha noe å si å endre navn. Jeg hadde forlatt HI for lenge siden.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-13, 20:53   #76
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.715
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integrering

Ok, da så. For meg er det i grunn helt uinteressant hva folk mener om å bytte navn på denne feiringen, når problemstillingen aldri har vært aktuell. Ser selvsagt nytten i diskusjonen om hvorvidt offentlig skole og barnehage burde være verdinøytral eller ikke, men synes det er synd at det skal være muslimene som blir beskyldt for å komme her og kreve dette, når denne diskusjonen har pågått siden lenge før muslimer ble et vanlig syn her til lands.

Men selvsagt alt kan jo diskuteres. Hadde det gjort noe om gutter fikk være Lucia? Om man begynte å ha fargerike klær i luciatogene? Mange interessante hypotetiske tema å ta tak i her.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-13, 20:53   #77
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integrering

Jeg befinner meg også i nærheten av denne saken og folks reaksjon er jo helt forstyrret. Kommentarene fra helt vanlige folk gjør at jeg blir alvorlig bekymret. Det er et eller annet som har skjedd de siste årene som har skapt et større skille mellom norske muslimer og andre nordmenn. Det har skjedd noe som gjør at folk flestTM syns vi må ta vare på kristen kulturarv selv om de ikke tror det minste på Gud, som gjør at folk høylytt beklager seg over "disse burkaene" - sitat sjarmørkollega - som ikke tilpasser seg norske tradisjoner, og som gjør at "nyheter" som oppstår av rent hat og rasisme får plass som alminnelige sannheter i lokalpressen. Jeg syns det er så skummelt å se hvaa som rører seg blant folk nå. Det virker som om den jevne nordmanns menneskesyn er på ville veier.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-13, 20:54   #78
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.242
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integrering

Opprinnelig lagt inn av Lenam, her.

Hvorfor mener du at den ikke er verdinøytral? Å fjerne religionsaspektet fra feiringer fører til en hednisk feiring?

Jeg er for markeringer av ulike religøse feiringer i skolen og barnehagen, bare så det er sagt. Jeg synes det er veldig viktig at mine barn får ta del i ulike religiøse markeringer, da jeg tror dette vil være med på å gi dem toleranse og forståelse.

Jeg tror og at med bedre informasjon så ville de aller fleste barn, uansett kulturbakgrunn kunnet delta på slike markeringer. Jeg var på julegudstjeneste sammen med jobben tidligere i uken. Der så vi en annen barnehage som hadde satt opp julespill. Presten fungerte som presentatør og fortalte litt rundt hva advent betyr osv. Veldig fint egentlig. Men hvorfor må vi avslutte med å be fader vår?

Jeg synes det er problematisk at utdanningsinstutisjoner nærmest bruker kristendom som premissleverandør for hva som er gode tradisjoner som er viktige å feire.

Fordi at det å fjerne det religiøse aspektet fra en feiring og likevel markere den vil gjøre det veldig tydelig at det er nettopp en vridning av innholdet som er poenget. Det å lage en lysfest i desember uten noe som helst religiøst innhold er helt klart verdinøytralt. Å legge opp til juletema uten kristent innhold over hodet er et soleklart verdivalg som kan være vanskelig å svelge for mange. Det blir på ingen måte verdinøytralt fordi man velger andre verdier. (Luciafeiringen er vel mest lys og gimmik for de fleste av oss, så den blir et dårlig eksempel i denne sammenhengen).

Forøvrig er jeg enig med deg. Gjerne markeringer av ulike høytider, men religionsutøvelse har man andre arenaer for.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-13, 20:57   #79
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integrering

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Om ikke man kan formidle historie, kultur og gammel tradisjon inn i barnehage og skole får man heller kutte all feiring.
Nissefest er en i følge enkelte en skrekkelig tradisjon. Kutte ut? Kalle det"rødluefest"?

Skal vi lære å leve sammen tror jeg ikke det å sladde alle tradisjoner i det offentlige rom er noen god idé. Da tror jeg en del negative elementer vil forsterkes, evt vil behovet for friskoler øke og inkludering vil være en saga blott.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-13, 20:58   #80
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.715
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integrering

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Jeg befinner meg også i nærheten av denne saken og folks reaksjon er jo helt forstyrret. Kommentarene fra helt vanlige folk gjør at jeg blir alvorlig bekymret. Det er et eller annet som har skjedd de siste årene som har skapt et større skille mellom norske muslimer og andre nordmenn. Det har skjedd noe som gjør at folk flestTM syns vi må ta vare på kristen kulturarv selv om de ikke tror det minste på Gud, som gjør at folk høylytt beklager seg over "disse burkaene" - sitat sjarmørkollega - som ikke tilpasser seg norske tradisjoner, og som gjør at "nyheter" som oppstår av rent hat og rasisme får plass som alminnelige sannheter i lokalpressen. Jeg syns det er så skummelt å se hvaa som rører seg blant folk nå. Det virker som om den jevne nordmanns menneskesyn er på ville veier.

Du sier nøyaktig det jeg tenker.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no