Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Julemiddag og alkohol

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-12-07, 10:16   #61
Hønni
 
Hønni sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.348
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julemiddag og alkohol

Vi drikker vin til maten, men med måte!

__________________
Gutta (02) og Lillesøster (06)


Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 10:18   #62
Marge
Bør lage seg en tittel selv
 
Marge sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 3.669
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Julemiddag og alkohol

Jeg har ingen problemer med at folk drikker til maten på julaften, selv har jeg aldri gjort det. Min mann sin familie har alltid pleid å lage fyllekalas ut av julaften, og da vi feiret der i forfjor med unger så var det en forutsetning at folk ikke skulle bli fulle. Vi kan godt drikke litt vin eller øl foran ungene i helgen, men vi blir jo ikke synlig beruset.

I den settingen du beskriver så hadde jeg ikke servert alkohol overhodet. Som andre sier, så vet jo ikke den lille gutten at andre kan drikke uten å bli fulle, og kanskje blir han sittende å bekymre seg for dette på julaften. Jeg hadde heller ikke satt fram alkoholfritt øl, da det for gutten vil se ut akkurat som vanlig øl. Forklar situasjonen for de voksne som kommer, hvis de ikke har forståelse for alkoholkuttet så synes jeg de er svært egoistiske.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 10:29   #63
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.730
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julemiddag og alkohol

I Elias situasjon hadde jeg droppet all alkoholservering på julaften.

Alkohol har jo svært ulik plass i tradisjonene hos familier. Hos oss hender det at mannen drikker litt øl til julemiddagen, ellers ingen ting. For ham koster det lite å la være.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 11:21   #64
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julemiddag og alkohol

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Signerer helhjertet. Det er egentlig helt irrelevant om man bare drikker et lite glass pils og som sådan ikke er merkbart alkoholpåvirket etter måltidet. Hvis den stakkars gutten ser at det serveres øl eller vin, er vel sjansen stor for at han sitter og er redd for at folk skal bli fulle og lage bråk uansett, stakkars, og jeg synes barn bør bli spart for redselen over fulle folk også, ikke bare for den faktiske opplevelsen av dem.

Signerer Teofelia. Jeg synes som flere sier at lett-øl og alkoholfri vin også kan droppes i et slikt tilfelle som Elias beskriver. Vi drikker uansett ikke alkohol på julaften, så for oss hadde en slik situasjon vært ganske enkel. (Annet enn at vi måtte ha informert eventuelt besøkende selvsagt, men så lenge folk er i vårt hus mener jeg det er vår rett å bestemme hvorvidt det skal nytes alkohol eller ikke. På samme måte som med røyk egentlig.)

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 11:30   #65
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.561
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julemiddag og alkohol

Vi drikker VELDIG beskjedent (vi bruker stort sett bare pappvin, for jeg og mannen klarer aldri å drikke en hel flaske vin til sammen), så for oss er det uproblematisk med litt vin til julematen.

I din situasjon, der det er noen til stede som kanskje kan ha problemer med dette, ville jeg hatt det alkoholfritt. SÅ viktig er det ikke.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 11:36   #66
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.711
Blogginnlegg: 21
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julemiddag og alkohol

I Elias' tilfelle ville jeg droppet alkoholservering, og forutsatt at det voksne paret evner å ta innover seg andres behov, snakket med dem i forkant slik at det ikke blir en diskusjon rundt bordet.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 11:41   #67
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.318
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julemiddag og alkohol

Opprinnelig lagt inn av Observatøren, her.

I Elias' tilfelle ville jeg droppet alkoholservering, og forutsatt at det voksne paret evner å ta innover seg andres behov, snakket med dem i forkant slik at det ikke blir en diskusjon rundt bordet.

Signerer.

Jeg har også et noe anstrengt forhold til alkohol pga barndommen, og velger helt sikkert å være edru på julaften. Jeg drikker særdeles sjeldent sammen med mine barn, selv om jeg ikke ser noe problem med et glass vin i jubelåret. Julaften er ikke kvelden for alkohol for meg. Vi skal bort i år, og da er det i tillegg veldig greit å kunne kjøre.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 11:45   #68
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Julemiddag og alkohol

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Nei, for det lille barnet som blir utrygt spiller det liten rolle om det er en eller fem enheter som blir inntatt.



Opprinnelig lagt inn av Sitron

Jeg syns ikke alkoholfritt heller hører hjemme. Et barn kan ikke skille mellom hva det er alkohol i og ikke og bare lukten/synet av øl kan trigge dårlige minner jeg syns barn bør få unngå generelt sett og spesielt på julaften.

Og igjen, helt enig.
Ville droppet alt av alkohol, og alkoholfritt øl/vin i HIs tilfelle.
Og pratet med paret først, så de var klar over det før de kom, så de verken ble skuffet, eller diskuterte.
Tryggheten til barnet komme først.

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 11:50   #69
lille my
Erfaren
 
lille my sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 1.048
lille my er populærlille my er populærlille my er populærlille my er populær
Standard

Sv: Julemiddag og alkohol

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

I Elias situasjon hadde jeg droppet all alkoholservering på julaften.

Alkohol har jo svært ulik plass i tradisjonene hos familier. Hos oss hender det at mannen drikker litt øl til julemiddagen, ellers ingen ting. For ham koster det lite å la være.

Som jeg skulle sagt det selv.

__________________
Lille my med 3 skjønne gullunger
1998,2001 og 2003.
lille my er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 11:51   #70
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Julemiddag og alkohol

Elias har du sagt noe til dem som kommer og vil drikke? Hvordan tok dem det?

__________________
The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return.
eden ahbez, "Nature Boy" (1948).
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 11:56   #71
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Julemiddag og alkohol

Her drikker vi vin og øl i moderate mengder til julemiddagen. Alkohol er en del av samfunnet og barn bør få oppleve at voksne kan kose seg med alkohol. Unntaket er dog voksne som blir synlig beruset. Men å servere alkohol til julemiddagen når man vet at en eller flere av gjestene ikke takler måtehold, skal unger skånes for.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 11:58   #72
Elias
Superaktiv
 
Elias sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 317
Elias er populærElias er populærElias er populærElias er populær
Standard

Sv: Julemiddag og alkohol

Takk for enormt mange svar. Dette engasjerte visst. Og bra er det.

Vi hadde snakket om dette hjemme før jeg la ut innlegget, og vi kommer ikke til å ha noe alkohol julekvelden. Det er barnas dag, og de to voksne (som er svoger og svigerinne) de klarer definitivt å legge sin tradisjon til side denne kvelden. Dessuten er de nå blitt foreldre selv, og deres barn er knapt året.

Når det gjelder den voksne gutten som er sønn til en alkoholiker så har han fortalt at han aldri har gledet seg til jul. Han har trukket et lettelsens sukk hver gang jula var over. Helt siden han var liten. Når hans foreldre i tillegg er skilt og dermed bor hver for seg har han også hatt en lojalitetskonflikt hver eneste jul og påske.
Han er nå sammen med eldstedattera vår, og vil feire jul med oss.

Også av hensyn til ham lar vi også denne jula være helt alkoholfri......som alle andre julekvelder hos oss.
For meg er det ikke en del av julefeiringen å servere alkohol. Jeg vokste opp med avholdsforeldre og har slett ikke tatt skade av det.
Men jeg mener at hvis alkohol skal drikkes så hører det best hjemme til maten.
Nå er det jo slik at alle barn og unge før eller senere kommer i en situasjon der alkohol finnes....og ofte i store mengder. Så det bedre at de på en måte får "lære" litt omgangen med alkohol på en sunn måte hjemmefra, enn at de drikker seg stup fulle av noe de ikke vet hva er.

Så før eller senere må nok alle....også den lille gutten som har rusforeldre....lære seg fornuftige holdninger og omgang med alkohol.

Men ikke på julaften. Mener nå jeg.

Her er forresten en link om temaet:
http://www1.vg.no/helse/artikkel.php?artid=191229

Elias er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 12:01   #73
Elias
Superaktiv
 
Elias sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 317
Elias er populærElias er populærElias er populærElias er populær
Standard

Sv: Julemiddag og alkohol

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Elias har du sagt noe til dem som kommer og vil drikke? Hvordan tok dem det?

Har ikke sagt noe til dem om det. Men det går jo an å ha Munkholm eller Clausthaler. Problemet er bare at disse flaskene også ser ut som ekte ølflasker.
Må de ha juleøl så får vi heller ta det fram litt seinere på kvelden.


Sist redigert av Elias : 19-12-07 kl 12:06.
Elias er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 12:05   #74
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.481
Blogginnlegg: 1267
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julemiddag og alkohol

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Her drikker vi vin og øl i moderate mengder til julemiddagen. Alkohol er en del av samfunnet og barn bør få oppleve at voksne kan kose seg med alkohol. Unntaket er dog voksne som blir synlig beruset. Men å servere alkohol til julemiddagen når man vet at en eller flere av gjestene ikke takler måtehold, skal unger skånes for.

Det er vel også på sin plass å vise at voksne kan kose seg uten alkohol også.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 12:08   #75
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.647
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Julemiddag og alkohol

Jeg ville sagt fra til dem paa forhaand om at det ikke blir alkohol. Saa rart det enn höres ut; Det finnes folk som synes at julemiddagen ikke blir noen ordenlig julemiddag uten öl og akevitt til. Selvsagt kan man klare se uten pga. hensynet til barna (som jeg skjönner i denne settingen, selv om vanligvis serverer alkohol til maten selv om barn er til stede helt uten aa tenke paa at det kunne vaere noe som helst galt i det). Jeg synes imidlertid at man bör faa beskjed paa forhaand. Jeg kjenner et par eldre menn, f.eks., som ikke hadde blitt noe som helst begeistret for slike (for dem) negative "nyheter" i siste liten. Noen av dem kunne ogsaa funnet paa aa lage en ukoselig scene.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 12:11   #76
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.561
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julemiddag og alkohol

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Helt enig. Clausthaler ser ut og lukter som pils, så jeg ville ganske sikkert ikke servert det heller. Jeg ville definitivt savnet øl til maten, men heller det enn å ha en ukomfortabel unge på besøk.

Det kommer an på alderen til barnet, synes jeg, og på hvor traumatisk forhold det har til alkohol. Hvis Elias føles seg trygg på at barnet er modent og trygt nok til å forstå at lettøl IKKE medfører ubehageligheter så er det jo ok. Men man må selvsagt være brennsikker. Kanskje det også, på sikt (trenger jo ikke akkurat gjøres i jula) kan virke trygt at man ser at ikke all drikking av lysebrun væske medfører ubehageligheter.


(Jeg kom på en historie fra en fosterfar som fortalte om en av fosterbarna han hadde hatt. Barnet hadde et forferdelig traumatisk forhold til alkohol (far drepte mor i fylla, med barna til stede), og for fosterforeldrene betød dette (selvsagt) totalavhold. En gang var de på besøk i naustet hos en bekjent av familien, som før de fikk summet seg hadde funnet frem glass og en brennevinsflaske. Helte oppi glassene, skrudde på korken og satte flaska tilbake i skapet. Og barnets reaksjon ble helt annerledes enn de fryktet: STOR, men glad, forundring: Gikk det an å skru korken PÅ en flaske??? Og sette den tilbake i skapet?? Det hadde barnet aldri sett før, og det reduserte faktisk litt av frykten. Hell i uhell, kan man kanskje si...

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 12:14   #77
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.561
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julemiddag og alkohol

Opprinnelig lagt inn av Elias, her.

Har ikke sagt noe til dem om det. Men det går jo an å ha Munkholm eller Clausthaler. Problemet er bare at disse flaskene også ser ut som ekte ølflasker.
Må de ha juleøl så får vi heller ta det fram litt seinere på kvelden.

Hvis det kan gjøres uten at det er unaturlig så kan det jo helles i glassene på kjøkkenet. :lur:

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 12:40   #78
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.602
Blogginnlegg: 809
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Julemiddag og alkohol

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hvis det kan gjøres uten at det er unaturlig så kan det jo helles i glassene på kjøkkenet. :lur:

Det syns jeg ikke var noe lurt, spesielt ikke av hensyn til barnet som har erfaring med rusmisbruk.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 14:08   #79
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.318
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julemiddag og alkohol

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Det syns jeg ikke var noe lurt, spesielt ikke av hensyn til barnet som har erfaring med rusmisbruk.

Enig, og drikking i smug er hvertfall dårlige signaler.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 14:18   #80
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Julemiddag og alkohol

Opprinnelig lagt inn av Elias, her.

Hvilket syn har dere på alkohol til middagen på julaften?
Er dette problematisk for dere, eller det selvfølgelig helt OK selv om man sitter sammen med barn som ellers ikke ser at de voksne drikker?
Mener dere at julekvelden skal være totalt fri for alkohol for barnas skyld?

Jeg spør fordi vi denne julekvelden skal ha til bords blant andre en voksen sønn av en alkoholiker, en liten gutt som ikke kan bo hos sine foreldre fordi de ruser seg, pluss et voksent par som har en sterk tradisjon om at man skal jo selvfølgelig ha øl til maten julekvelden.

Hva ville dere ha gjort?

Hos oss er det uproblematisk, vi har alltid hatt alkohol i begrensede mengder, altså vi voksne klarer fint å begrense det selv til et glass eller to til middagen og en mulig konjakk til kaffen. Jeg drikker nok litt vin utover kvelden. Ungene mine har ingen dårlige opplevelser knyttet til alkohol og ingen har problemer med alkohol i familien.
Men slik du skisserer deres opplegg ville jeg tatt hensyn til de gjestene som sannsynligvis har dårlige minner fra jul og alkohol, det ville vært et lite offer for alle hos oss.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no