Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hvor vanlig er det med slike meninger?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-09-07, 12:45   #61
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor vanlig er det med slike meninger?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg synes ikke noe særlig om Hegnars uttalelser heller, men det er en nyanseforskjell i det han sier og det Fiskerstrand sier.
Hegnar snakker om "mange" innvandrere. Hun generaliserer mye mer og snakker om at "de" snylter, noe som refererer til disse "negrene". Hun liker heller ikke pakistanere. Det blir noe helt annet enn det Hegnar sier.

Det må være lov å si at noen/få/mange innvandrere snylter, så lenge man kan belegge påstanden. Det blir som å si at mange finnmarkinger snylter. Eller at mange alenemødre snylter. Kan man belegge dette ser jeg ikke problemet, selv om jeg mener at man bør være forsiktig med ordet mange fordi det kan oppfattes veldig forskjellig.

Ja, det er en nyanseforskjell. Men heller ikke mer.

Problemet er at nyansen like godt kan skyldes måten uttalelsen kom fram på, som hennes personlige meninger. Hun ville garantert aldri skrevet en lederartikkel eller sendt ut en pressemelding med slike formuleringer. Og da ville hun også vært stueren.

Jeg prøve bare å si at du ikke kan bedømme rasister ut i fra bruken av ordet "neger", generaliseringen som "de snylter" eller "mange liker ikke".

De største rasistene er de som er flinkest til å skjule hva de egentlig mener.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-07, 16:57   #62
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.322
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor vanlig er det med slike meninger?

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Er også Trygve Hegnar rasist?

http://e24.no/makro-og-politikk/article1980477.ece

Det som skiller Hegnars uttalelser fra Fiskerstrands er bruken av ordet "neger", spesifiseringen av pakistanere, samt at Fiskerstrand brukte uttrykk som "Mange som irriterer seg over det".

Men det er ikke alt. Hegnar hadde god tid, og formulerte seg skriftlig. Han fikk tenkt seg om. Og var lur nok til å bruke begrepet "innvandrer". Derfor er han ikke rasist.

Men Fiskerstrand ble forledet av en journalist som bevisst brukte ordet "neger" - vel vitende om at mange mennesker bruker ordet uten å tenke seg spesielt mye om. Det er lett å kopiere ordvalgene til de du snakker med. Jeg syns ikke at denne typen journalistikk er bra. Jeg syns tvert i mot det grenser til manipulasjon. Man går rundt og bruker ordet neger, later som om man er en annen en man er, og går og jakter på en politiker man kan få lurt til å si ordet neger for skjult mikrofon, slik at man kan henge ut vedkommende etterpå. Det var ingen spesiell mistanke om at Fiskerstrand var rasist, og så vidt jeg forsto hadde journalisten testet ut ganske mange politikere. Og så gjorde Fiskerstrand den tabben å bruke ordet neger.

Men er hun en større rasist enn Hegnar bare fordi hun brukte det ordet som journalisten la i munnen på henne?

Jeg vet ikke helt hvorfor du gnager og gnager på at hun har brukt ordet neger. Hvis du leser innleggene mine en gang til, så sier jeg faktisk at det er noe annet som gjør at jeg reagerer spesielt: Hun sier at hun ikke liker folk fra en bestemt nasjonalitet. Ikke noen pakistanere, men pakistanere. Ikke noen svarte, men alle. Basert på nasjonalitet og rase.
Hegnar nyanserer og sier at "mange innvandrere snylter". Det er noe helt annet. Det er jo faktisk innvandrere som snylter, og Hegnar skriver en artikkel om det.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-07, 17:06   #63
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor vanlig er det med slike meninger?

Det er da ikke rasistisk å si at en del pakistanere snylter, det gjør mange nordmenn også. Somaliere og svensker også. Det kan ikke være tabu å si noe negativt om en gruppe dersom det stemmer.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-07, 19:13   #64
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.525
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor vanlig er det med slike meninger?

Nå virker det som om utskriften av opptaket er lagt ut.
http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/09/09/511455.html

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-07, 19:40   #65
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor vanlig er det med slike meninger?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Nå virker det som om utskriften av opptaket er lagt ut.
http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/09/09/511455.html

Nå har jeg fått hørt hele klippet NRK har lagt ut også. Det er vel der Dagbladets transkripsjon er hentet fra: http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/286096

Uttalelsene fra Osenbanden fremkommer her i sammenhengen de ble sagt i. Jeg syns ikke dette ble noe bedre for Toril Fiskerstrand dessverre. Jeg kan ikke se at journalisten «lurte» henne til å si disse tingene, og jeg vil heller ikke beskylde Osenbanden for å fremstille henne feil ved å gjøre den redigeringen de gjorde. Det ser virkelig ut til at Høyre trenger bedre rettningslinjer og opplæring for de som skal uttale seg på partiets vegne.

Ben "ville ikke stemt på henne uansett da" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-07, 19:51   #66
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvor vanlig er det med slike meninger?

Jeg oppfattet henne som en ren velger-fisker, og dreit rett og slett på draget ved å virke på linje med den personen hun trodde hun hadde foran seg.
Enten mener hun disse tingene og fremstår som dust, eller så prøvde hun å snakke ham etter munnen og fremstår som dust.

Okke som så var det ikke bra!

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no