Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Bakes det syv sorter til jul?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-10-06, 12:15   #61
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.239
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Opprinnelig lagt inn av blomstermamma, her.

Maximillia: Jeg tenkte å prøve meg på aniskringlene. På butikken hadde de anisfrø. Skal jeg gjøre noe med dem, bruke dem hele eller kjøpe noe annet?

Malt stjerneanis heter det jeg bruker. Kjøpes i sånn vanlig krydderpose. Mulig du kan ta anisfrøene i foodprocessor eller morter så det blir helt finmalt. Lykke til.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-06, 12:16   #62
Babe
Palliasjonsnurse
 
Babe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.510
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Baker ikke sju slag. Men det blir en del likevel da.

Har ikke helt bestemt meg for hvilke slag som skal bakes i år, men det blir en blanding av tørre kaker som pepperkaker og sandnøtter, samt myke kaker som sjokoladekaker osv. Lager konfekt også.

Babe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-06, 13:17   #63
TGM
drømmende
 
TGM sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.200
TGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.


Mannen og jeg har hatt et pepperkakeprosjekt hvert år. Et år laget vi oljeplattform med helikopterdekk og helikopter og seigmann i redningsbøye i vannet. Andre prosjekter har vært Oslo rådhus, Holmenkollen (med seigmann i unnarennet) og stavkirke.

Har du bilder?

Jeg pyntet pepperkakehuset alene i fjor, og det ble rett og slett ikke noe fint.

TGM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-06, 13:38   #64
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Opprinnelig lagt inn av blomstermamma, her.



Cola som i karamell. Er stenger som deles på skrå.

Karamell er min favoritt. Har du oppskrift?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-06, 13:42   #65
vimjer
Tante Sofie
 
vimjer sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.632
Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Sju sorter?! Nix; jeg jobber i Posten.

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-06, 15:32   #66
Kaktus
St(r)ikkeplante
 
Kaktus sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.624
Blogginnlegg: 120
Kaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Cola-kaker

200 gram smør
200 gram sukker
1 ss sirup
1 ts vaniljesukker
2 ts natron
300 gram hvetemel

Trill deigen til 4 stenger. Stekes lysebrune på 180 grader i ca 10 minutter. Skjær på skrå mens de er varme

__________________
I am a bad girl. Go to my room.
Kaktus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-06, 15:40   #67
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.316
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Her bakes det ikke småkaker. Kanskje vi setter sammen et ferdigkjøpt pepperkakehus for skams skyld. :Pragmatisk:

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-06, 16:56   #68
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Opprinnelig lagt inn av TGM, her.

Har du bilder?

Jeg pyntet pepperkakehuset alene i fjor, og det ble rett og slett ikke noe fint.

Ja, men ikke digitalt og jeg heller ikke oversikt over hvor de er for øyeblikket (vi bor i pappesker).

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-06, 16:59   #69
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.048
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Vi pleier å ha tre-fire sorter. Men jeg ser mye jeg kunne tenke meg å prøve her .

Er det noen som har en god oppskrift på lyse kakemenn?

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-06, 17:06   #70
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.994
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Vi pleier å ha tre-fire sorter. Men jeg ser mye jeg kunne tenke meg å prøve her .

Er det noen som har en god oppskrift på lyse kakemenn?

Ja det har jeg, jeg hadde lagt den ut på NM.

100 gram meierismør
3 dl sukker
2 dl melk
1 ts hornsalt
1 liter hvetemel
konditorfarge

Smelt smør og avkjøl det. Rør sammen med sukker, melk hornsalt og halvparten av melet. Til sett mer mel til deigen er passe. La stå kaldt over natten. Bruk resten av melet til utbaking. Kjevl deigen ca. 1/2 cm tykk og lag figurer som stekes i 7 minutter på miderste rille ved 175 grader. La kakene avkjøles på rist og tørke helt før de pyntes med konditorfarge.

Tips: I stedet for konditorfarge som pynt kan du få kjøpt noen matfargepenner fra Cacas som gjør at det er mye lettere å lage fine mønster og ansikter på kakene. Det gjorde jeg i fjor og Storesøster syntes det var kjempegøy å tegne på kakene.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)

Sist redigert av Nenne : 09-10-07 kl 09:24.
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 17:41   #71
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.576
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Ehhhh.... Nei, ikke syv sorter. Jeg lager peppenøtter, pepperkaker, kokosmakroner og sandnøtter. I år tror jeg ikke det blir det en gang, vi skal ikke feire jul hjemme.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 19:05   #72
Muskat
Bør lage seg en tittel selv
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.828
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Vi kommer til å bake i hvert fall disse sortene:
* Berlinerkranser
* Kanelstjerner
* Serinakaker
* Pepperkaker

Så får jeg smultringer og krumkaker fra min bestemor. Det blir vel 6 sorter det. Et par år har jeg og en venninne laget julekaker sammen. Vi laget to deiger hver så det ble fire sorter tilsammen. Så tok vi med alle ungene og bakte julekaker. Hyggelig og sosialt, og så får man ikke så fryktelig mange kaker når oppskriftene deles på to. Julekaker har jo en tendens til å bli liggende. (Vel ikke hos oss da, jeg elsker julekaker.)

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 19:25   #73
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.812
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

jeg baker ikke 7 sorter. Vi spiser jo ikke opp en engang!

tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 19:31   #74
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.843
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Her i huset bakes det ikke til jul...

Ingen av oss - vel med unntak av Storebror - er glade i kaker,
så det blir for dumt å bake en haug kaker for tradisjonens skyld -
og så mate pippen med dem i januar...

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 20:36   #75
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.624
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Her i huset bakes det ikke. Eller ungene får lov til å bake pepperkaker (som ingen spiser) og mormor baker safransbullar. Ellers så kjøpes pepperkakene. Noen andre kaker spises ikke i huset her.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 20:48   #76
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.136
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Jeg (eller vi) er veldig glad i julen, men kaker er det ikke noen vits å bake. Det virker som om mange baker som om hele byen/kommunen skal feire hos nettopp dem. Av erfaring vet man at det er mange selskaper i julen og mye annet godt man spiser... dessuten så legger jeg glatt på meg 3 kg i julen , så her skal vi opptre rolig og fattet.

Vi baker pepperkaker og jeg lager marsipanfigurer. Utover det regner meg med at moren min tar med noen formkaker (f.eks en marsipankake) og at jeg får noe av svigermor.

Jul skal det nok bli!

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 20:54   #77
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Har ikke SÅ mange gjester i jula.. og jo mer jeg baker jo mer spiser jeg selv..
Og det skal vi jo ikke ha noe av

Men må bake hvite kakemenn... samt slike nøttestenger med sjokolade... og kanskje en sort til..

Så får vi svigers på besøk, så antar svigermor tar med seg noe!

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 11:29   #78
maribo
Alltid like optimist
 
maribo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Orkdal
Innlegg: 2.603
maribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Her bakes det lite før jul. Jentene lager pepperkaker med bestemora, og har med en boks hjem hit. Jeg lager sikkert kokostopper + kanskje en ting til.

Mamma derimot, lager mange sorter kaker For 20-25 år siden laga hun vel dobbel porsjon av noen, men nå er hun vel nedi enkel eller halv porsjon - men det må være alle sortene Hun viderefører slektas tradisjonskaker

__________________
Maribo og 3 tuller(00, 02, 06)
maribo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-06, 22:40   #79
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.314
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.

jeg baker ikke 7 sorter. Vi spiser jo ikke opp en engang!

Vi må vel bake julemenn!

Det er nok for meg. Og en boks pepperkaker. Fra butikken.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-06, 22:42   #80
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.812
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

ja stemmer, det er jo vår tradisjon det!!!! Det skal vi få til i år og!

tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no