Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Gammeldagse ord som engasjerer

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-09-11, 11:35   #61
Gwen
Midtsommerprinsesse
 
Gwen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 977
Gwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gammeldagse ord som engasjerer

Dette er en makaløst fin tråd. Jeg er nesten forelsket.

Jeg liker "hytte med neven" ... det skjer ikke ofte lenger.

__________________
2004 | 2005
Gwen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-11, 12:02   #62
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gammeldagse ord som engasjerer

Opprinnelig lagt inn av Gwen, her.

Dette er en makaløst fin tråd. Jeg er nesten forelsket.

Jeg liker "hytte med neven" ... det skjer ikke ofte lenger.

Det skal jeg begynne med! Gå rundt og hytte med neven

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-11, 12:03   #63
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.034
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Gammeldagse ord som engasjerer

Kammerset ja, og bislag Brukes fortsatt her da, men bare i et spesifikt hus.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-11, 12:08   #64
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.883
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gammeldagse ord som engasjerer

Opprinnelig lagt inn av MokkMokk, her.

Googlet litt, og fant en del kostelige ord og uttrykk:

Inn i hampen
Fandens oldemor
Trøtt som en strømpe
Ablegøyer
Durkdreven
Hæla i taket og tenna i tapetet
Fryd og gammen
Falle i staver

Jaggu er jeg så gammel blitt at jeg bruker mange av disse rett som det er.

Jeg bruker også disse. Masse. Dessuten sier jeg "kjære, vakre vene" til stadighet. Særlig hvis jeg er på fotballkamp. "Men kjære, vakre vene, da, dommer!!" brukes til stadighet når jeg føler behov for å uttrykke meg litt ekstra kraftfullt.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-11, 12:19   #65
Gwen
Midtsommerprinsesse
 
Gwen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 977
Gwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gammeldagse ord som engasjerer

Opprinnelig lagt inn av Flubby, her.

Det skal jeg begynne med! Gå rundt og hytte med neven

Ja! Da kan vi være to.

__________________
2004 | 2005
Gwen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-11, 12:32   #66
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gammeldagse ord som engasjerer

Pjolter.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-11, 18:18   #67
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.877
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gammeldagse ord som engasjerer

Opprinnelig lagt inn av Gwen, her.

Jeg liker "hytte med neven" ... det skjer ikke ofte lenger.

Det er da ikke gammeldags? Veldig få av ordene i denne tråden er da det.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-11, 18:22   #68
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Gammeldagse ord som engasjerer

Tenåringsdatteren min lurte på hva "reol" er her forleden.

Til bursdagen min (for to dager siden, fortenkfortenk) fikk jeg Nostalgisk ordbok av Petter Schjerven. Håhå! En fantastisk samling ord!

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-11, 19:50   #69
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.877
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gammeldagse ord som engasjerer

Opprinnelig lagt inn av leaht, her.

Lån en "Stompa" lydbok på biblioteket og fråts i gamle kraftutrykk!

Å ja, det er der jeg har fusentastene fra.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-11, 20:10   #70
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.379
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gammeldagse ord som engasjerer

Beja/bejaelse.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-11, 21:37   #71
maggypop
nye muligheter
 
maggypop sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.275
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gammeldagse ord som engasjerer

Svinepels er også et godt gammelt uttrykk. For ikke å snakke om glemmeboken.

__________________
Januar2007
Whereever you go, there you are
maggypop er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-11, 21:45   #72
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gammeldagse ord som engasjerer

Skammekrok...
Jeg måtte forresten forklare "hakk i plata" for lillebror forleden. Det gir jo ingen mening lengre.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-11, 21:48   #73
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.877
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gammeldagse ord som engasjerer

Fløteputt
Slabbedask
Maule og bælme (eller er det bare dialekt?)

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-11, 21:50   #74
leaht
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 95
leaht er litt kulleaht er litt kul
Standard

Sv: Gammeldagse ord som engasjerer

Sjarlatan. Et bra ord på en tvilsom fyr...Husker bestemor brukte det om min far

__________________
Det vonde drep du ikkje med øks...
leaht er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-11, 21:58   #75
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Gammeldagse ord som engasjerer

Jeg forsøkte å bestille pjolter på Last Train - men tror jeg ombestemte meg da jeg forstod det bare var Vodka og Selters. (haha, Selters! Og Brigg!)

Dette liker jeg: Brillefint. Herrejemini. Milde Måne. Lurendreier. Støver. Mamelukker. Filipens. Fillipine (det er hvis man knekker en hasselnøtt og får to nøtter i en - tror jeg!?) Lumpen. Pjokk. Pikelill. Slyngel. Lømmel. Trolovede. Havna i uløkka. Flottenfeier. Kulemage og storkeføtter.
Et vennepar har en seilbåt som heter Saft Suse. Knallkult.

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-11, 22:01   #76
Maiden
Fear of the dark
 
Maiden sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.899
Maiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gammeldagse ord som engasjerer

Dette er gamle ord og utrykk fra der jeg vokste opp, det er jo ord der som selv jeg har vanskelig for å uttale. Det er kopiert fra tremenningen min sin blogg.

”Snødreva”: Snøvær og vind.
”Oppetande auståvind så ligge å file rondt nåvedne.”
”Skreka” på hålkå: Skli på glatt føre.
”Det e kje utevaranes for ein hond”: då e det dårlig ver.
”Blindhålka”: Snødekka is.(ikkje godt å sjå kor det er glatt)
”Slovinter”: Milde fuktige vinter.
”De e menøuå rå te feta seg”: Glatt, vanskelig å gå.
”Det kryr opp me klakje”: Mildver som slår over til frost.
”Dørgane jønåvåte”: Våte til skinnet.
”Vadlasletta”: Sludd, snøslaps.
”Halltekkja”: Halvtak, Svalgang.
”Handspik”: Liten stokk som blir brukt som spett ved skoging.
”De skrøyve opp i la”: Krokete vedskier som gjere at det blir mykje luft i vedla.
”Idla brende”: Hadde gjort ein tabbe, gjere det ikkje fleire gonger jfr.Brent barn skyr ilden.
”Slibeita”: Drittsekk.
”Hiven”: Karslige, stolt.
”Lenten”: Fjåke, lett til sinns,
”I eksisen”: i militære.
”Kommars”:, ”ein fela kommars”: Oppstyr.
”Vandøvle”: Vanskapning eller lignende.
”Førkja” ”ei rektige førkja”: lett på tråden.
”Floksa”: omtrent som førkja.
”Koksa”: ei ”koksa me krem”
”Namjeten”: an va namjeten for eit elle anna =an va kjende for eit eller anna.
”Ødslesugga”: ei så sløse på ulike vis.
”Ulielige”: ufordragelige.
”pikketer”: lite grann.
”Alur” og ”brela”: sjau og spetakkel.
”Krosskonta”: sjøstjerna, konta kunne og bli brukt om noko anna..........
”Rongkjølsa”: Rognkjeks, blei og brukt som skjellsord.
”Långleggja”: gå fort med longe steg evnt. springa det ein klara
”Veitekjeft”: Der dreneringa kjem ut i dagen frå ei ekra.
”Å etla seg noko”: Å tenkja på å gjera noko.
”tverreving”: Båt som er tverr bak.
”Smael, smaladråga”: Smael: Sauer, Smaladråga: Sauaflokk!
”Slåsa”: fortelja ei slåsa, ein kort humoristisk historie.
”Spønsler”: Såg spønsler etter noko, for eksempel nokon som har rota i ”toledne” til nokon.
”Toledne”: Sakene, verktøyet eller lignende.
”Vøller”, ”Veller”: Verktøy eller lignende.
”Eg ska våga eien og livet på det” Eg ska vedda det eg eige og livet på det,
(eller er det æra og livet, er ikkje sikker)
”Vister” Liknande spønsler, men kan og brukast om noko som er fjerna, såg ikkje ”vister” etter det huset som sto der.
”Skyggja”: Ein halvslarven bygning, snaut nok ei ”halltekkja”.
”Kontralegt”: Vanskeleg.
”Vilja ver”: Var ikkje vanskelig å be. F.eks. Eg spurde om han kunne hente traktoren, og det var” vilja ver”.
”Ashål”: Det var eit forferdelig rot, det var eit skikkeligt ”ashål” , Dette ordet var vel ikkje særlig mykje brukt, det må vel vere ei fornorsking av engelske ”asshole”,.
”Eg lesste`kje vedgå”: Eg gjorde som eg ikkje høyrte de, brydde meg ikkje.
”Godtkjøpsutsalg”: Salg, utsalg.
"Klakaklons": Isklump.
"Klakajoklar": Istappar.
"Reta": Skriva." Eg reta nedpå nåke" Kan kanskje koma av engelsk "write"?
"Jeranslause" Har ikkje noko å gjera.
"Vørkå", "Vørkedag": Arbeidsdag. "Går du her å slenge mitt i vørkå?" Kan koma av engelke "work"?
"Eg heiv meg på ei nye brok": Eg kjøpte ei ny buksa. "An hadde heve seg seg duale nå"
"Høvring": Krabbe som er stor nok til å koke og ete.
"An lete vel": Då er det gode greier. t.eks. han let vel øve turen, det var ein fine tur.
"An lete idla": Motsatt av å leta vel.

__________________
"Minne kan gjera det småe stort"
Maiden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-11, 22:30   #77
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.877
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gammeldagse ord som engasjerer

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

Skammekrok...
Jeg måtte forresten forklare "hakk i plata" for lillebror forleden. Det gir jo ingen mening lengre.

Det gjør det definitivt for CD-ene her i huset. Banna bein!

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"

Sist redigert av Bluen : 23-09-11 kl 22:41.
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-11, 22:39   #78
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Gammeldagse ord som engasjerer

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Det gjør det definitivt for DC-ene her i huset. Banna bein!

Indeed!
Men DC-ene kom kanskje før CD-ene? Har visst gått glipp av dem.

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-11, 22:41   #79
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.877
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gammeldagse ord som engasjerer

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Indeed!
Men DC-ene kom kanskje før CD-ene? Har visst gått glipp av dem.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-11, 22:44   #80
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.857
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Gammeldagse ord som engasjerer

Månebedotten er flott!

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no