Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Om guttejenter og enkle menn

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-01-12, 13:56   #61
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.461
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om guttejenter og enkle menn

Hahahahaha!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-12, 14:11   #62
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv
 
Marla Singer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 2.236
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Om guttejenter og enkle menn

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

For hvis man ser på det rent statistisk finnes det faktisk en del kjønnsforskjeller, men dette er kun på gruppenivå og slutningen "gjennomsnittsnivået av X er høyere hos kvinner enn hos menn, derfor er alle kvinner mer X enn menn " er helt feil.

Nemlig. Jeg synes det er skikkelig rart at så mange trekker den slutningen. Men det oppleves vel kanskje ikke som problematisk for mange av dem som faktisk passer godt inn i kjønnsrollene, slik Esme skrev over her. For mange av disse blir vel mytene bekreftet av hvordan de er skrudd sammen selv (og sikkert mange rundt dem). Men det er jo tillatt å tenke litt også. Tenke sjæl og mene.

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Nemlig. Jeg så forresten en skikkelig søtnos på et annet forum en gang som sa: hva har dere kvinner noensinne bidratt med? Vi menn har funnet opp alle kule ting og vært på månen.

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-12, 14:28   #63
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Om guttejenter og enkle menn

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Nemlig. Jeg så forresten en skikkelig søtnos på et annet forum en gang som sa: hva har dere kvinner noensinne bidratt med? Vi menn har funnet opp alle kule ting og vært på månen.

  Svar med sitat
Gammel 20-01-12, 15:09   #64
Kreps-77
Like blid
 
Kreps-77 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 1.759
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Om guttejenter og enkle menn

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Nemlig. Jeg så forresten en skikkelig søtnos på et annet forum en gang som sa: hva har dere kvinner noensinne bidratt med? Vi menn har funnet opp alle kule ting og vært på månen.

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 16:23   #65
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv
 
Marla Singer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 2.236
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Om guttejenter og enkle menn

Noen som så Ut i naturen i går? Handlet om ei ung jente som drev med friluftsliv. Hun koblet det at hun ikke hadde venninner med felles interesser til at hun er jente. Hun mente at dersom hun hadde vært gutt, hadde hun sikkert hatt venner å dra på tur med. "Men jeg ble jente, så da...".

Det kan jo selvfølgelig godt være at hun hadde rett, i den forstand at det av mange blir sett på som ei "guttegreie" å være ute og at det derfor er flest gutter som driver med det der hun bor. Men jeg synes det er trist at det skal være slik at hun føler det er ufordelaktig å være jente i forhold til fritidsinteresser.

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 16:35   #66
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Om guttejenter og enkle menn

Jepp. Det handler vel mer om at gutter blir mer oppfordret til syssler som telting, jakt og fiske enn jenter, ergo flere gutter som dyrke interessen sin med.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 16:48   #67
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv
 
Marla Singer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 2.236
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Om guttejenter og enkle menn

Opprinnelig lagt inn av Arkana, her.

Jepp. Det handler vel mer om at gutter blir mer oppfordret til syssler som telting, jakt og fiske enn jenter, ergo flere gutter som dyrke interessen sin med.

Men det er jo veldig synd for de jentene som liker slikt, at ikke de blir oppfordret til å holde på med interessene sine. Og for guttene som kunne tenke seg å gjøre andre ting. At interesser er delt inn i kjønnskategorier, liksom.

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 15:32   #68
Landmann
Når er man utlært?
 
Medlem siden: Apr 2012
Innlegg: 12
Landmann har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Om guttejenter og enkle menn

- og midt i diskusjonen: Kun knyttet til kvinnekarakteren finner vi primadonnabegrepet (mannen har ikke liknende), og den som utviser mot viser "mannsmot".

Og hvorfor er det slik at kvinner kan i sluttet lag omtale sine menn, mens menn sjelden utleverer sine kvinner???

Litt OT i fht trådstart.....

Landmann er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 15:50   #69
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om guttejenter og enkle menn

Opprinnelig lagt inn av Landmann, her.

- og midt i diskusjonen: Kun knyttet til kvinnekarakteren finner vi primadonnabegrepet (mannen har ikke liknende), og den som utviser mot viser "mannsmot".

Og hvorfor er det slik at kvinner kan i sluttet lag omtale sine menn, mens menn sjelden utleverer sine kvinner???

Litt OT i fht trådstart.....

Sludder. Jeg jobber i et svært mannsdominert miljø og de forteller masse dritt om konene sine, hvor dumme de er, hvor jålete de er etc.

Og om du ikke har møtt mannlige primadonnaer så foreslår jeg at du tar en tur på nærmeste kirurgiske avdeling, der finnes det alltid noen.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 15:52   #70
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Om guttejenter og enkle menn

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Sludder. Jeg jobber i et svært mannsdominert miljø og de forteller masse dritt om konene sine, hvor dumme de er, hvor jålete de er etc.

Og om du ikke har møtt mannlige primadonnaer så foreslår jeg at du tar en tur på nærmeste kirurgiske avdeling, der finnes det alltid noen.

Jeg jobber også fullstendig mannsdominert og har grei kontroll på kollegaenes privatliv. Jeg tror dog ikke de vet stort om meg.

  Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 16:09   #71
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.461
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om guttejenter og enkle menn

Jeg tror kanskje Landmann prøvde å vise paradokset i de ordene, ikke at det er sånn.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 16:23   #72
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.640
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Om guttejenter og enkle menn

Primadonna betrakter jeg egentlig som en kjønnsnøytral beskrivelse, tror jeg.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 17:58   #73
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.640
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Om guttejenter og enkle menn

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg har også hørt det brukt om begge kjønn, men det er ikke en kjønnsnøytral beskrivelse. "Første dame" er betydningen.

Jaja, jeg vet jo det. Jeg mener at det har blitt mer utbredt å bruke det om menn (f.eks. italienske fotballspillere ), og derfor har det fått en mer kjønnsnøytral klang i mitt hode.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 22:30   #74
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv
 
Marla Singer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 2.236
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Om guttejenter og enkle menn

Ja, veldig, Hattifnatten.

Senest i dag snakket jeg med en nybakt far som syntes det var litt kjipt at han ikke kunne ta med ungen sin på fisketurer og annet friluftsliv. Fordi det var ei jente!

Heldigvis ble vi enige etterhvert, etter en solid bunke både rasjonelle og lett manipulerende argumenter fra min side, men det er ganske skremmende at det er nødvendig. Og denne faren var ung, altså.

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 22:42   #75
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Om guttejenter og enkle menn

Jeg kjenner at jeg bare elsker denne tråden!
Dette er noe jeg har kjent på hele livet, jeg har alltid vært en såkalt "guttejente", og har aldri trivdes i den klassiske rollen som omsorgsfull, kjærlig sladdredame. Jeg har dog aldri trivdes med å bli kallt guttejente heller, for jeg er jo ikke gutt, jeg er jente med andre interesser enn det som blir fremstillt som de ultimate kvinneinteressene, selv om jeg har blitt noe mer interessert i klær etter at jeg ble 30.

Det er trist at vi ikke kan godta en gutt i rosa kjole på lik linje med at man forherliger jenter som tør å klatre i trær.
Jeg oppfordrer mine unger til å følge det de liker å gjøre, jeg kommer ikke til å begrense dem i så måte. I vårt hus er det ingenting som heter eksempelvis gutte og jentefarger (selv om snart 4 åringen har fått klar beskjed om det motsatte i barnehagen) og inntil for to uker siden så gikk snart 4 åringen veldig gjerne i blå klær i barnehagen, det brånekter hun å gjøre etter at noen av de mer pyntede jentene i barnehagen kallte henne gutt.

Jeg misliker intenst de som absolutt skal knytte enhver handling opp mot kjønn, at alt man gjør er kjønnsbetinget, det er pokker så sneversynt at jeg mangler ord. De som kritiserer at jeg kler jenta mi for lite i kjoler er de samme idiotene som blir sjokkerte og mener at jeg gjør min sønn til homo (!) fordi jeg kler ham i storesøsterens rosa heldresser. Veslegutten elsker rosa, rødt og lilla (jeg har hørt et sted at de fargene virker beroligende på småbarn) og er fascinert av seg selv i lange tider når han får på seg noe i de fargene, men neida, jeg gjør sønnen min til homo.
Drittfolk med drittholdninger!

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 23:59   #76
Nelly Nickers
Slow reader
 
Nelly Nickers sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 2.648
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Sv: Om guttejenter og enkle menn

http://fett.no/2012/04/pippi-langstr...n-jente-jente/

Nok et blogginnlegg om temaet, tror ikke det er linket til det i denne tråden (?). Veldig bra skrevet!
Verdt å lese blogginnlegg fra en "jentegutt" som det er linket til i kommentarfeltet også.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-12, 08:29   #77
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.461
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om guttejenter og enkle menn

Takk for linkene Nelly. De var absolutt verdt å lese!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-12, 10:32   #78
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.697
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Om guttejenter og enkle menn

Ah, det var bra skrevet, Nelly. Det setter ord på en magefølelse jeg ikke klarer å formidle så bra selv.

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-12, 12:21   #79
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.856
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om guttejenter og enkle menn

Takk for linken, Nelly. Veldig bra!

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no