Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærerstreik!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-08-14, 22:45   #761
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
elg er litt kulelg er litt kulelg er litt kul
Standard

Sv: Lærerstreik!

Borte. For privat.

Sist redigert av elg : 17-08-14 kl 23:35.
elg er ikke aktiv  
Gammel 17-08-14, 22:48   #762
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av elg, her.

Det er vel rektors oppgave å følge opp at lærerne gjør det som blir pålagt av kommunen. Hvis rektor svikter, skjer det ingen ting. Jeg klarer ihvertfall ikke å se at skolesjefen gjør noe aktivt kvalitetsarbeid.

Du nevner en rekke ting som skolene i denne kommunen skal jobbe med. Det gjør de ikke på vår skole.

Alle sier at det merkes fort og blir tatt aksjon hvis en lærer / skole ikke fungerer. Hvorfor er det ingen som merker at det er noe galt på mine barns skole? Det er sikkert fordi foreldrene driver så mye med hjemmeundervisning at resultatene i snitt på nasjonale prøver er gode. Det er vel ingen som går tallene etter i sømmene og ser at skolen har mange flere i den dårligste gruppen og mange færre i den beste gruppen enn skolene rundt oss som har tilsvarende elevgrunnlag som denne skolen. Skolen klarer altså ikke å løfte elevene som den skal.

Jeg har snakket med flere foreldre til flinke barn som har sagt at de har gitt opp skolen og heller startet med strukturert hjemmeundervisning og til dels privatundervisning. De orker ikke ta det opp med skolen da de ikke tror det vil ha noen effekt og er redde for at negative tilbakemeldinger vil gjøre at deres barn får problemer på skolen.

Dårlig ledelse er svaret på det. Og er man misfornøyd med undervisningen, så går man den lange veien via rektor, skolesjef og fylket. Ja, det tar tid, men det kan være verd det.

Gammel 17-08-14, 22:48   #763
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Jeg skal love deg rektor får på pukkelen hvis skolen scorer dårligere enn forventet i forhold til naboskoler på nasjonale prøver. Herlighet, vi ble omtrent korsfestet da vi hadde 2,3 mens naboskolen hadde 2,4 i snitt et år.

Må legge meg - har årets mest spennende dag i morgen. Nye elever :-) Verdens beste betaling og motivasjonen for jobben jeg gjør, selv om KS gjør sitt ytterste for å demotivere meg.

Gammel 17-08-14, 22:49   #764
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Standard

Borte. For privat.

Sist redigert av elg : 17-08-14 kl 23:35.
elg er ikke aktiv  
Gammel 17-08-14, 22:50   #765
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

resultatene i snitt på nasjonale prøver er gode. Det er vel ingen som går tallene etter i sømmene og ser at skolen har mange flere i den dårligste gruppen og mange færre i den beste gruppen enn skolene rundt oss som har tilsvarende elevgrunnlag som denne skolen.

Hm, hvordan kan det gå til? Høyere snitt, men dårligere resultater?

Gammel 17-08-14, 22:52   #766
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Men hva hvis snittet er OK, men fordelingen i de tre gruppene ikke er det?

Vi får detaljerte søyler med antall i de ulike gruppene og må lage detaljerte oppfølgingsplaner for å løfte de svakeste. De flinkeste bryr de seg ikke så mye om, det skal sies. Det er min kjepphest - så jeg jobber en del ekstra med den gruppa.

Det er synd at skolen du har barn på ikke fungerer (har jobbet under en elendig rektor selv en gang, men foreldrene var fornøyde likevel, for vi lærere drev jo skolen selv). Du må ha både dårlig rektor og slappe lærere for å få det sånn, og det burde rapporteres.

Gammel 17-08-14, 22:53   #767
Molly
Bør lage seg en tittel selv

Molly sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Jeg kan godt begynne å fortelle om alle hjemmekontorene jeg hører om hvor folk både deltar på Luciatog i barnehagen, møter opp på "Månedens sang og dans" på skolen der barna mine går (den får aldri vi vært med på f.eks.)og går i butikken - men likevel tror jeg ikke hovedtyngden av folk med hjemmekontor sluntrer unna. De har nok nok å gjøre de også.

Hehe, jeg skjønner hva du mener. Jeg har ofte kombinert luciatog i bhg og andre arrangementer med hjemmekontor, men da avspasserer jeg den tiden jeg er på arrangementet og fører timer når jeg faktisk jobber. Det gjør vel de fleste som har hjemmekontor ved slike arrangementer, vil jeg tro.

Gammel 17-08-14, 22:55   #768
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Standard

Borte. For privat.

Sist redigert av elg : 17-08-14 kl 23:34.
elg er ikke aktiv  
Gammel 17-08-14, 23:02   #769
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Standard

Borte. For privat.

Sist redigert av elg : 17-08-14 kl 23:34.
elg er ikke aktiv  
Gammel 17-08-14, 23:25   #770
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Elg, nå må du pigade rulle inn. Du gjør ikke jobben din som forelder heller hvis du ikke rapporterer dette eller faktisk fjerner ungene dine fra en så elendig skole som du beskriver og bruker som eksempel på omtrent samtlige norske skoler.

Hyacinth er ikke aktiv  
Gammel 17-08-14, 23:29   #771
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Slettet fordi det var tilsvar på noe elg skrev og senere har slettet.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West

Sist redigert av Pøblis : 18-08-14 kl 10:34.
Pøblis er ikke aktiv  
Gammel 17-08-14, 23:32   #772
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Har du vurdert skolebytte, elg?

Gammel 17-08-14, 23:34   #773
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Har du vurdert skolebytte, elg?

Samme lurer jeg på! Om ting virkelig er så ille (noe jeg ikke tror på i det hele tatt) så hadde jeg jo byttet til annen skole.

Gammel 17-08-14, 23:39   #774
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Standard

Jeg har slettet innleggene om mine barns skole. Det var ikke meningen i denne generelle diskusjonen å skrive om den skolen, og jeg har derfor fjernet dem. Det hadde vært fint om de som quotet også slettet mine innlegg om mine barns skole.

Beveger meg også ut av tråden da jeg hadde håpet på å få til en diskusjon om mulige måter ut av dagens situasjon, men helt tydelig ikke har klart til å få til det.

elg er ikke aktiv  
Gammel 17-08-14, 23:52   #775
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Hvorfor skal vi ut av dagens situasjon?

Gammel 17-08-14, 23:57   #776
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har også opplevd foreldre som har et helt annet inntrykk av mine barns skole enn det jeg selv har, og da gjelder det barn som er normalt flinke i begge familier. Viktig å huske at man ikke alltid bør ta alle foreldreklager på en skole for god fisk. (På samme måte kan en lærere oppleve en elev som slitsom og frekk mens en annen lærer ikke opplever det slik.) Til lags åt alle kan ingen gjere, osv...

Matilda: Jeg opplever det som at elg er misfornøyd med skolens resultat på nasjonale prøver og tror at det blir bedre om lærerne får fast kontortid.

rine er ikke aktiv  
Gammel 18-08-14, 00:05   #777
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Hvorfor skal vi ut av dagens situasjon?

Ja, det tenkte jeg også.

Hyacinth er ikke aktiv  
Gammel 18-08-14, 00:07   #778
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Akkurat det med å få tilrettelagt for unger som har et stort behov fordi de ikke er veldig flinke, bare veldig smarte på endel områder er vanskelig i norsk skole mange steder selv om lærere er enige, selv om det er åpenbart at det bør gjøres og selv om det foreligger rapporter fra spesped og ppt i sakens anledning, så hvis Elg sitter med en sånn sak skjønner jeg frustrasjonen. Jeg skjønner ikke konklusjonen at lærere flest ikke jobber nok ut fra dette, for mitt inntrykk er at de veldig gjerne vil, men de henger rett og slett ikke sammen.

Oslo: Jeg synes jo dere skal begynne å kreve av sjefene deres at de tar bort arbeidsoppgaver eller setter inn flere mennesker når dere åpenbart jobber dere halvt i hjel. Det er også ledelse å måtte ta stilling til sånt.

Gammel 18-08-14, 00:07   #779
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har jeg vært veldig lite på FP de siste månedene, (avspasering må vite!) men jaggu ga jeg ikke den siste røde prikken min til Elg- i denne tråden. Go figure...
Jeg tviler sterkt på at det det er så fryktelig mange lærere som ikke arbeider de timene de skal, og synes det er ekstra rart at alle disse bor rundt elg og mer enn gjerne innrømmer for han/henne at de ikke jobber så mye.

rine er ikke aktiv  
Gammel 18-08-14, 00:12   #780
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg tviler sterkt på at det det er så fryktelig mange lærere som ikke arbeider de timene de skal, og synes det er ekstra rart at alle disse bor rundt elg og mer enn gjerne innrømmer for han/henne at de ikke jobber så mye.

Det er vel på samme måte som at alle trygdesnyltere bor i ditt nabolag. :dukker:

Hyacinth er ikke aktiv  
Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:42.