Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-06-13, 07:38   #761
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Harriet:

Teofelia er ikke aktiv  
Gammel 11-06-13, 07:52   #762
Kahlan
Bør lage seg en tittel selv

Kahlan sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Kahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av -Nj-, her.

Ja, kanskje det. Syns ukene flyr avgårde.
Noen som har lest noen hinting om anking?

Ikke som jeg har fått med meg. Jeg har ett ørlite håp om at han ikke anker etter råd fra advokaten, men at riksadvokaten gjør det for å skape ny presidens. Og at det går rett vei med straffen så andre offer orker å ta kampen senere

Gammel 11-06-13, 08:38   #763
Mrs. S

Mrs. S sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av -Nj-, her.

Ja, kanskje det. Syns ukene flyr avgårde.
Noen som har lest noen hinting om anking?

Jeg har ikke sett MYL uttale seg i det hele tatt, bare den andre advokaten til RØ kom med en uttalelse like etter dommen. Det var en slik "vi vurderer anke" uttalelse. RØ hadde det famøse intervjuet dagen etter dommen, ikke mer fra han heller.
Jeg synes det har gått flere uker siden dommen. Jeg vet ikke om jeg håper på en anke (kansje RØ får noen mnd til ) eller å bli ferdig med dette. Jeg klarer ikke å la være å følge med.

Mrs. S er ikke aktiv  
Gammel 12-06-13, 00:30   #764
kris
kross

kris sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
kris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg hjemsøkes litt av et kort radiointervju jeg hørte av jenta etter rettssaken. Hun ble spurt om hvorfor hun ikke hadde snakket negativt om ordføreren under rettssaken og hun sa noe i retningen av at han jo hadde vært snill også, hadde latt henne fått oppleve mye fint, fått møtt mange, fått lært mye. Jeg fant det dypt forstyrrende, uten at jeg helt klarer å sette ord på hvorfor. Andre som hørte det?

Henter opp denne, for jeg kan ikke se at noen har svart deg.

Det som beskrives her er egentlig kjernen i de fleste overgrepssaker, og kanskje noe av det som gjør det så skadelig psykologisk? En overgriper er som regel en person barnet har tillit til, ser opp til, og ofte er glad i. I tillegg bruker mange overgripere nettopp det å gi barnet noe; opplevelser, penger, leketøy eller andre ting barnet verdsetter, i en prosess som leder opp til selve overgrepet/ene og hvor de seksuelle handlingene barnet gjør blir del av en slags "byttehandel". Ofte innfører de byttehandlingen på mer uskyldige ting, og utvikler det etter hvert ("her skal du få et kult dataspill - kan du bære denne sekken opp trappen for meg?"). Denne prosessen er en del av det som kalles "grooming", måten overgripere "klargjør" barna på.

Og gjennom groomingen oppstår det mange doble og vanskelige følelser for barna; de er takknemlige og glade for gavene de får, og vil ikke gå glipp av godene - og de får en opplevelse av at alt som skjer er noe de selv velger, at de selv deltar og er ansvarlige. Ofte plukker overgripere ut barn som er litt "utenfor" på en eller annen måte, og savner nettopp gode opplevelser, fine ting eller status. I tillegg er barna som sagt ofte glad i overgriper, i noen tilfeller er det jo familiemedlemmer de har kjent hele sitt liv, og skal fortsette å ha bånd til. Disse doble følelsene skaper store problemer for mange utsatte, det er ikke lett å plassere skylden der den rettelig hører hjemme.

Det ER dypt forstyrrende.

kris er ikke aktiv  
Gammel 12-06-13, 09:29   #765
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var en veldig god forklaring, Kris. Og en vond forklaring også.

Teofelia er ikke aktiv  
Gammel 12-06-13, 09:32   #766
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk, kris, der tror jeg du traff det. Den har gnuret i meg, den der. Det at hun fortsatt tenker litt sånn. Når går det over?

Gammel 12-06-13, 09:39   #767
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det kommer nok til å gå over, og da blir hun sint. Men manipuleringen er nok for nært innpå fortsatt.

Filifjonka er ikke aktiv  
Gammel 12-06-13, 16:50   #768
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Godt forklart. Og veldig foruroligende.

Gammel 12-06-13, 17:36   #769
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kris, her.

Henter opp denne, for jeg kan ikke se at noen har svart deg.

Det som beskrives her er egentlig kjernen i de fleste overgrepssaker, og kanskje noe av det som gjør det så skadelig psykologisk? En overgriper er som regel en person barnet har tillit til, ser opp til, og ofte er glad i. I tillegg bruker mange overgripere nettopp det å gi barnet noe; opplevelser, penger, leketøy eller andre ting barnet verdsetter, i en prosess som leder opp til selve overgrepet/ene og hvor de seksuelle handlingene barnet gjør blir del av en slags "byttehandel". Ofte innfører de byttehandlingen på mer uskyldige ting, og utvikler det etter hvert ("her skal du få et kult dataspill - kan du bære denne sekken opp trappen for meg?"). Denne prosessen er en del av det som kalles "grooming", måten overgripere "klargjør" barna på.

Og gjennom groomingen oppstår det mange doble og vanskelige følelser for barna; de er takknemlige og glade for gavene de får, og vil ikke gå glipp av godene - og de får en opplevelse av at alt som skjer er noe de selv velger, at de selv deltar og er ansvarlige. Ofte plukker overgripere ut barn som er litt "utenfor" på en eller annen måte, og savner nettopp gode opplevelser, fine ting eller status. I tillegg er barna som sagt ofte glad i overgriper, i noen tilfeller er det jo familiemedlemmer de har kjent hele sitt liv, og skal fortsette å ha bånd til. Disse doble følelsene skaper store problemer for mange utsatte, det er ikke lett å plassere skylden der den rettelig hører hjemme.

Det ER dypt forstyrrende.

Dette var en tankevekkende forklaring. Og jeg tenker at dette er noe det er viktig som forelder å ha i bakhodet når det gjelder egne barns relasjoner til andre voksne.

Gaia er ikke aktiv  
Gammel 12-06-13, 18:22   #770
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Blærgh. Det viser seg at psykiateren som forsvarerne til Øygard var så sure for ikke fikk lov til å vitne under saksgangen har erklært seg inhabil. Hvorfor? Jo, han var visst hyttenaboen til Øygard, gitt.

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 12-06-13, 18:29   #771
Mrs. S

Mrs. S sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Er det noen som har sett MYL på tv i Dagsnytt 18? Hun skulle visst snakke om forhåndsdømming i media?

Mrs. S er ikke aktiv  
Gammel 12-06-13, 20:38   #772
Kahlan

Kahlan sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Kahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populær
Standard

Noe av det samme som her, kanskje: http://www.klassekampen.no/61590/art...avirker-juryen

Gammel 12-06-13, 20:54   #773
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Blærgh. Det viser seg at psykiateren som forsvarerne til Øygard var så sure for ikke fikk lov til å vitne under saksgangen har erklært seg inhabil. Hvorfor? Jo, han var visst hyttenaboen til Øygard, gitt.

Jøss. Har du en link?

banana er ikke aktiv  
Gammel 12-06-13, 20:59   #774
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir så ufattelig, ufattelig provosert av det den dama lirer ut av seg.

Gammel 12-06-13, 21:04   #775
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Jøss. Har du en link?

Fant det. I alle dager. Kom han plutselig på det nå, tro?

banana er ikke aktiv  
Gammel 12-06-13, 22:45   #776
Tante Sofie
Bladibladiblaah!

Tante Sofie sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eg orkar rett og slett ikkje meir frå MYL, så ignorerer eitkvart innslag der ho måtte dukke opp. Ein har trass alt eit visst ansvar for å ivareta eige blodtrykk.

Gammel 13-06-13, 08:01   #777
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Eg kunne i grunnen tenkt meg å ikkje anmeldt kanskje, men gått til erstatningssøksmål mot øygard og myl for å så så mykje dritt og insinuasjoner om jenta i saken.

annemede er ikke aktiv  
Gammel 13-06-13, 09:09   #778
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, anonym tipser. Da har vel "hevnaksjonen" startet muligens. Det blir nok ikke så lett for jenta og familien framover der i distriktet.

http://www.nrk.no/ho/oygard-venn-ins...ard-1.11076849

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv  
Gammel 13-06-13, 09:14   #779
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hovedsaken der er jo det anonyme tipset. Det virker jo rent ut ondsinnet (det ble jo ikke funnet noen klanderverdige forhold). At det så er en Øygard-venn som gjør inspeksjonen er vel mer illustrernde for at det har vært "Øygardvenner" i nært ut sagt alle viktige stillinger, enn at det sier noe om at han gjør noe klanderverdig i denne saken. De kan jo ikke la være å etterforske tips de får.

Gammel 13-06-13, 09:57   #780
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Uten å si noe om bygder og livet på bygda generelt: Det der er en av grunnene til at jeg vil forsvinne i mengden i en by.
Det er ikke sikkert denne Remen har gjort noe klanderverdig her, det er vel tipseren som i utgangspunktet er ute etter å sverte jenta og familien og man har vel plikt til å undersøke alle tips de får inn i Mattilsynet vil jeg tro.
Men det at man i små samfunn ofte har flere roller i forhold til hverandre gjør jo ting mer komplisert, særlig når det oppstår konflikt. Jeg hadde bare ikke orket det.

Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:52.