Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-10-10, 12:07   #761
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det kan jeg også tro kan stemme. Men det er ikke bevist ut fra forekomst av kreft og kosthold i steinalderen.

Men i steinalderen ble vel ikke flertallet gamle nok til å utvikle kreft av betydning?

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 12:08   #762
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Men i steinalderen ble vel ikke flertallet gamle nok til å utvikle kreft av betydning?

Det var det som var hele poenget, ja.

  Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 12:37   #763
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.254
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Jeg er iallefall overbevist om at mange kreftformer skyldes kostholdet, tilsetningsstoffer og ja, livsstil - men at karbohydrater spiller en langt større rolle i utvikling av kreft enn hva mange eksperter har hevdet/hevder.

Interessant teori. Jeg tror ikke på den, men jeg har jo ikke mer belegg enn deg.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 12:52   #764
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det var det som var hele poenget, ja.



Lese tråden, ja.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 14:36   #765
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Jeg er iallefall overbevist om at mange kreftformer skyldes kostholdet, tilsetningsstoffer og ja, livsstil - men at karbohydrater spiller en langt større rolle i utvikling av kreft enn hva mange eksperter har hevdet/hevder.

De befolkningene som stort sett lever på kjøtt (som inuiter) har jo høy forekomst av enkelte kreftformer.

Jeg synes alltid det svinger tilbake til at et balansert kosthold er det beste, alle ekstremer gjør at man øker risikoen for et eller annet.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 14:40   #766
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.221
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Jeg er arvelig disponert for mage/tarm-kreft, magesår og irritabel tarm (og tror det henger ganske tett sammen), og merker stor forverring med mye rødt kjøtt og forbedring på vegetar-light-kost.

Så jeg tror Amelie tar feil.

:Også velfundert:

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 15:08   #767
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Jeg føler at det beste er å spise akkurat passe mye av et sunt og balansert kosthold av både proteiner, karbohydrater og fett. Jeg føler også at nok er lurt å bevege seg litt for å være i god form.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 15:12   #768
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.254
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Akkurat nå føler jeg at det er veldig lurt å spise bare bittelitt sjokoladekake og en neve lakris.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 15:14   #769
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Er du helt i kontakt med dine egne følelser da? Tror du ikke de lurer deg bittelitt?

Jeg har nemlig nettopp blitt lurt til å føle at det var smart å drikke kakao. Det var ikke det. :kvalm:

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 15:16   #770
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.254
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Kakao er egentlig litt oppskrytt. Men lakris, derimot ...

Følelsene mine pleier alltid å vingle sånn. 10 minutter senere sier de at jeg er sjempedomm fordi jeg spiser dustemat.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 15:22   #771
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.964
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.


Siden jeg allerede har ekspertisen her: Da bestemor døde fikk vite at det fantes tester som kunne utføres slik at man kunne få kartlagt om man var genetisk disponert. Problemet var at disse testene var veldig dyre, så man gjorde dem bare hvis et nært familiemedlem døde av tykktarmskreft før fyllte 50 (bestemor ble 67). Er disse testene mer tilgjengelige nå? Det begynner å nærme seg 20 år siden bestemor døde.


Hvis det kun er din bestemor i din familie som har vært rammet av tykktarmskreft (eller noen av de andre kreftformene assosiert med de samme genfeilene) tror jeg nok ikke at det ville bli starta noen utredning ut fra det. Det er omfattende tester og flere ulike gener det er snakk om.

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 16:08   #772
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Men i steinalderen ble vel ikke flertallet gamle nok til å utvikle kreft av betydning?

Hva vet vel vi om det? Kan jo hende de døde av kreft hele gjengen?

  Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 17:35   #773
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Jeg føler at det beste er å spise akkurat passe mye av et sunt og balansert kosthold av både proteiner, karbohydrater og fett. Jeg føler også at nok er lurt å bevege seg litt for å være i god form.

Jeg føler at du har helt rett i det.

Jeg føler også at det er litt forvirring mht begrepet karbohydrater hos Noen og Enkelte, siden man sier at man bør holde seg unna karbohydrater, men samtidig spise grønnsaker. En karbohydrar er jo ikke en karbohdrat lik, og det finnes dem man bør spise og dem man bør holde seg unna. Men det er fremdeles karbohydrater, okke som. Og man bør spise dem. De "snille" karbohydratene, altså.

Og mht rødt kjøtt så er det vel bevist over en hver tvil at det blir liggende å godgjøre seg lenge og vel i tarmene. På samme måte som man lett blir oppblåst og rar av loff og kaker. Det de kompliserte karbohydratene skal bidra med er jo nettopp å få maten fortere gjennom systemet ( i tillegg til næringsbiten, seffers).

For å ta et case-study, min mann: Når vi er på ferie og han ikke spiser sin daglige frokost som består av fryktelig grov frokostblanding uten sukker what so ever (ren fullkornshvete), så blir han "tilstoppet" og må ha fibertilskudd for å "få ting gjennom systemet". Han har aldri de problemene hjemme.

Etter at vi gikk over til et kosthold med minmalt rødt kjøtt og mye fisk så fikk han rett og slett magebesvær da han spiste en saftig biff. Han lå våken hele halve natten med en mage som vred og vendte på seg - ikke kvalme og ubehag, bare en intens følelse av jobbende fordøyelse.

Forøvrig trodde (føler?) jeg at ideen om at steinaldermennesket spiste masse kjøtt var sterkt overdrevet? Det var vel sånn at de spiste masse kjøtt når de kom over det, men at det ikke var så fryktelig ofte de gjorde det, det var jo ikke akkurat slik at de hadde husdyr og bare kunne slakte en ku når det passet seg sånn. De måtte jakte på dyrene, med kanskje ikke de mest effektive våpnene i verden. Og spise det de fant ellers. Og at det er litt derfor kroppen vår er som den er mht å gjøre om proteiner til fett og lagre dem til bedre tider (når vi spiser mer proteiner enn det kroppen kan nyttiggjøre som energi).

Og om det nå var sånn at de spiste hauger med kjøtt daglig, så burde det jo være et argument som talte MOT at man gjorde det, iom at de ikke levde så lenge at det gjorde noe (når det er sagt så synes jeg det blir litt enkelt å bare se på kostholdet mht levealder da...).

(og dette var jo ikke akkurat rettet mot deg da, Java, minus den øverste setningen. ).

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 17:55   #774
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Jeg føler også at det er litt forvirring mht begrepet karbohydrater hos Noen og Enkelte, siden man sier at man bør holde seg unna karbohydrater, men samtidig spise grønnsaker. En karbohydrar er jo ikke en karbohdrat lik, og det finnes dem man bør spise og dem man bør holde seg unna. Men det er fremdeles karbohydrater, okke som. Og man bør spise dem. De "snille" karbohydratene, altså.[/color]

Jeg vet ikke hvem du sikter til med Noen og Enkelte, men jeg føler at dette var nedlatende skrevet. Jeg har ikke vært borti noen medlemmer her på FP iallefall, som holder seg helt unna karbohydrater. Eller som sier at de ikke spiser karbohydrater, og samtidig mesker seg med grønnsaker. Er det noen som har peiling på hvor mange karbohydrater det er i grønnsaker, og hvilke som er av de snille og slemme, så må det jo nettopp være folk som teller karbohydrater eller lever etter GI-prinsipper.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 18:15   #775
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Da er jeg nedlatende. Jeg sitter nemlig igjen med inntrykket av at det er noen her, uten at jeg har hengt meg opp i nick, generelt snakker om karbohydrater som noe negativt for kroppen, som noen kroppen ikke trenger. Og når det blir kommentert, så kommer det en oppfølging om at det ikke gjelder visse typer karbohdrater. Jeg tror i idlertid ikke det skyldes at folk er uopplyste, bare at det er vanlig å definere karbohydrater som brødvarer og poteter. Svigers feks, de sier de ikke spiser karbohydrater, mens de gafler i seg salt og grønnsaker. Og holder seg unna poteter, pasta og ris. Og brød - mens de spiser knekkebrød - og hold deg fast: riskjeks.

Forøvrig er jeg helt enig i at det er et smart kosthold. Det er bare ikke lavkarbo i mitt hode når man spiser en diger salat med kylling. Fornuftigkarbo derimot.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 19:04   #776
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Jeg tror det går fort i svingene noen ganger bare. Jeg kan feks finne på å si: Karber?

Med det mener jeg jo ikke at det er overordnet viktig å ligge unna paprika. Jeg mener at det er greit å ligge unna store mengder raske karbohydrater.

  Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 19:40   #777
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg tror det går fort i svingene noen ganger bare. Jeg kan feks finne på å si: Karber?

Med det mener jeg jo ikke at det er overordnet viktig å ligge unna paprika. Jeg mener at det er greit å ligge unna store mengder raske karbohydrater.

Jeg tror du har rett i det med svingene. Og jeg gjør meg vanskelig. Det er bare en liten kjepphest for meg, det at det ikke er karber i seg selv som er problemet, men de raske. Jeg er vel bare uenig i det mange legger i begrepet lavkarbo - der høres så ekstremt ut når det egentlig bare er et fornuftig kosthold, som i de fleste tilfellene er i tråd med kostholdanbefalingene. Lavkarbo for meg er masse kjøtt, fisk og fett.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 19:51   #778
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Akkurat dette med karbo er vel strengt tatt veldig individuelt også? Jeg trives jo best med noe ala Lutz ("mye" fett, moderat med fornuftige karber), mens min mann trives best både psykisk og fysisk med noe ala Skaldeman/Kwasniewski (mye fett, liiiiiiiite karbo, nesten på grensen til 0 faktisk). Han har levd slik siden april nesten uten noen som helst sprekker overhodet, og har gått ned 25 kg, blitt kvitt rygg- og mageproblemer, sover bedre, har mer energi og er i det hele tatt blitt et nytt menneske. Det hadde han ikke blitt om det var usunt, det tviler jeg på. Men for HAM passer dette ypperlig, han stortrives slik og har ingen problemer med å leve sånn, tvert imot. For MEG passer det ikke så bra, jeg må ha litt korn og frukt innabords, bla.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 20:04   #779
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Jeg tror du har rett i det med svingene. Og jeg gjør meg vanskelig. Det er bare en liten kjepphest for meg, det at det ikke er karber i seg selv som er problemet, men de raske. Jeg er vel bare uenig i det mange legger i begrepet lavkarbo - der høres så ekstremt ut når det egentlig bare er et fornuftig kosthold, som i de fleste tilfellene er i tråd med kostholdanbefalingene. Lavkarbo for meg er masse kjøtt, fisk og fett.

Dette er det jeg spiser:

Frokost: Havregrøt med cottage cheese oppi. Ikke lenger kanel.

Lunsj: Et par-tre egg, litt middagsrester fra dagen før, kanskje kjøtt eller fisk - alltid grønnsaker i store mengder. Mengdefordelingen er typisk én kotelett, syv-ish småtomater, en skje kikerter, noen agurkskiver, litt løk. For eksempel. En sjelden gang er lunsj to brødskiver med pålegg.

Middag: Varierer veldig, men kan være feks en kyllingfilet eller en halv grillet kylling som jeg som regel ikke orker å spise opp, grønnsaker, kanskje en potet eller en skje eller to med ris. Nesten aldri pasta.

Kvelds: En kanne te, hver kopp har en skvett melk i seg. Det blir typisk 3 dl melk.

Mellommåltider hvis jeg er sulten og trenger mer mat:
Bringebær eller jordbær med Cottage cheese eller vaniljekesam eller blanding av disse.
Skyr
Eple
Appelsin
Gulrøtter
Ett eller annet annet.

Utskeielser: Rødvin når det er helg. Kan ta et stykke kake, men lar som regel alltid være.

See - det er ikke så mange som steiler og skriker opp over usunnheten i det der, tror jeg.

Tilskudd er: Trankapsler, D-vitamin, B-vitamin, multivitamin (fordi jeg :kremt: digger vitaminbjørner og ungene ikke liker de lilla)

  Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 20:08   #780
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Jeg sitter her og leser litt i denne tråden, må være ufattelig store kunnskapsløft på ernæringsfronten bare de siste 10-15 åra. Jeg fikk rømmevafler og helmelk av min gamle bestemor i barndommen, fyrstekake, krydderkake, kokesjokolade og rabarbra dyppet i sukker. Ikke ett middagsmåltid var uten nypoteter. Det var pølser, svineknoke, koteletter, diverse kjøtt, kjøttkaker, kjøttpudding, kjøttkoking og saus. Brun saus, hvit saus. Flesk og duppe, lefser og bakels. Og brød. Hjemmebaket brød med meierismør. Gult og deilig meierismør. På sommeren var de på setra og kjøpte seterrømme og fikk den på store glass de hadde tatt med. Og jeg fikk brødskive med smør og rømme. Selv knasket hun vitaplex, datidens vidundertilskudd.

Likevel var det ikke før jeg ble over 30 at jeg ble fet

__________________
...på bedringens vei?
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no