Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Såpekassetråden #4

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-07-23, 21:37   #721
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.498
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Du høres akkurat ut som mannen min, Nextlife. Og i denne sammenhengen er det et stort kompliment.

Vi kjørte fra svigers til Evenes i sommer, en kort tur på litt over en halvtime og hver fjerde bil var en bobil. Og de fleste kjørte som om de hadde hjertet i halsen, 70 i nittisonen. Glad jeg ikke kjører de veiene der daglig, til og fra jobb f.eks. Da tror jeg det hadde klikka for meg.

Tror ikke folk sørpå aner hvor mange bobiler som drar mot Lofoten og andre vakre områder i nord om sommeren.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-23, 22:05   #722
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.212
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Du høres akkurat ut som mannen min, Nextlife. Og i denne sammenhengen er det et stort kompliment.

Vi kjørte fra svigers til Evenes i sommer, en kort tur på litt over en halvtime og hver fjerde bil var en bobil. Og de fleste kjørte som om de hadde hjertet i halsen, 70 i nittisonen. Glad jeg ikke kjører de veiene der daglig, til og fra jobb f.eks. Da tror jeg det hadde klikka for meg.

Tror ikke folk sørpå aner hvor mange bobiler som drar mot Lofoten og andre vakre områder i nord om sommeren.

Takk!

Det er vilt mye bobiler, virkelig. Alle nasjonaliteter og i svært variabel tilstand. Overraskende mange hadde tilhenger med bil bakpå, og det sier seg selv at da går det ikke så fort.
Strekket vi kjørte har mye dårlig og gammel veikvalitet og dritskumle gamle tunneler, og klart, det er mange som ligger å irriterer seg over tempoet i den køen som oppstår bak de der bobilene.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-23, 22:51   #723
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 11.041
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

(...)
Tror ikke folk sørpå aner hvor mange bobiler som drar mot Lofoten og andre vakre områder i nord om sommeren.

Akkurat det tror jeg at både Helten og jeg har en viss formening om ja. Selv om det er noen år siden vi kjørte selv nordover, fem-seks år. Det er sykt mange bobiler, selv på sånne avsidesliggende øyer nordhuset er på. Støtter jeg deg på antagelsen.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-23, 23:04   #724
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.602
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

De bobilene kjører jo forbi her også. På vei nordover. Og jeg skal innrømme at jeg irriterer meg veldig mye mer over de som skaper farlige situasjoner fordi de bare MÅ forbi enn over de som kjører langsomt. Og joda, det hender jeg blir forsinka både på jobb og andre viktigere oppgaver. Men heller det enn å ikke komme fram i det hele tatt.

Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-23, 23:40   #725
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.298
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Ikke så mye bobiler som kjører forbi på veien her, men sjukt mange mopeder og mopedbiler. Og ikke bare skal de bråke mest mulig, men de skal også ligge og jukke på gassen.

Så såpekassemeningen min blir: Foreldre! Skjerp dere! Ikke la poden slippe unna med trimming, avsagde potter og annet faenskap.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-23, 00:00   #726
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.212
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

De bobilene kjører jo forbi her også. På vei nordover. Og jeg skal innrømme at jeg irriterer meg veldig mye mer over de som skaper farlige situasjoner fordi de bare MÅ forbi enn over de som kjører langsomt. Og joda, det hender jeg blir forsinka både på jobb og andre viktigere oppgaver. Men heller det enn å ikke komme fram i det hele tatt.

I mitt tilfelle var det altså ingen som kjørte forbi, rett og slett fordi vei,- og tunnelstandarden er så jævlig her at ingen tør seg på slikt.
Jeg ble drit forbanna av dette, for det er så sykt unødvendig at kilometervis med biler med ulike ærender skal måtte ligge bak slike bobilsinker i mange mil, når de fint kan ta seg et par minutter innimellom å slippe folk forbi de forhistoriske bobilene med henger med en like forhistorisk bil på.
Vi lå bak i 12 mil, og jeg reiste med tidskritisk medisinsk utstyr.
Det fins forøvrig ikke en flyplass i timesvis omkrets å kunne få levert utstyret med.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-23, 00:26   #727
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.864
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Bobilturistene er da for fanken på ferie. De har tid til å stoppe. Hvor er politikontrollene? Hadde bobilføreren fått bot for å ikke ta hensyn ville det kanskje vært litt voksenoppdragelse i det.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-23, 00:31   #728
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.602
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

I mitt tilfelle var det altså ingen som kjørte forbi, rett og slett fordi vei,- og tunnelstandarden er så jævlig her at ingen tør seg på slikt.
Jeg ble drit forbanna av dette, for det er så sykt unødvendig at kilometervis med biler med ulike ærender skal måtte ligge bak slike bobilsinker i mange mil, når de fint kan ta seg et par minutter innimellom å slippe folk forbi de forhistoriske bobilene med henger med en like forhistorisk bil på.
Vi lå bak i 12 mil, og jeg reiste med tidskritisk medisinsk utstyr.
Det fins forøvrig ikke en flyplass i timesvis omkrets å kunne få levert utstyret med.

Jeg er ikke uenig i at de bør vike og slippe forbi altså. Men der er ikke og vil aldri være de som skaper farlige situasjoner. Det er det de som kjører forbi som gjør. Og om man vet at dette er et fenomen om sommeren så må det beregnes mer tid. Noe vi måtte på torsdag da vi skulle kjøre 25 mil til en sykehus avtale. Mandagen før kom jeg forsent til samme avtale. Ikke på grunn av bobiler men fordi jeg glemte å ta dem med i tidsberegninga. Så da må vi legge inn fenomenet bobil i tidsestimatet. Akkurat som vi gjør med dårlig føre om vinteren.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-23, 01:48   #729
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Er med Nextlife her. Selvfølgelig kan man skape farlige situasjoner ved å ligge 20 km i timen under fartsgrensen i mil etter mil. Særlig siden de tenderer til å gasse på på alle strekninger hvor man har mulighet til å kjøre forbi, slik at man må bryte fartsgrensen med god margin for å gjøre det.

Og der er virkelig ingen grunn til at de stopper og slipper folk forbi.

Det er en grunn til at man kan få bøter for å kjøre for sent også.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-23, 08:51   #730
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.117
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Bobilturistene er da for fanken på ferie. De har tid til å stoppe. Hvor er politikontrollene? Hadde bobilføreren fått bot for å ikke ta hensyn ville det kanskje vært litt voksenoppdragelse i det.

Det var faktisk overskrift i Sunnmørsposten her om dagen, to bilar stoppa av UP grunna for lav fart.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-23, 09:20   #731
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.867
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Det var jo noen artige tyske turister som ble tatt i Bergen for et par uker siden: de hadde kjørt fra Nordkapp med traktor med campingvogn på slep....., da de kjørte i 40 i 70-sonen i Bergen, ble de stoppet og bøtelagt, ja. Da er man passe tulling.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-23, 09:26   #732
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.890
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Er med Nextlife her. Selvfølgelig kan man skape farlige situasjoner ved å ligge 20 km i timen under fartsgrensen i mil etter mil. Særlig siden de tenderer til å gasse på på alle strekninger hvor man har mulighet til å kjøre forbi, slik at man må bryte fartsgrensen med god margin for å gjøre det.

Og der er virkelig ingen grunn til at de stopper og slipper folk forbi.

Det er en grunn til at man kan få bøter for å kjøre for sent også.

Enig , rullete at se ikke stopper og slipper forbi.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-23, 09:37   #733
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.602
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Her var høyeste fart 133 i 80 sona og 7 forenkla forelegg på en halvtime.
Siden dette et såpekassetråden.
Det er ikke og kommer aldri til å bli sinkene som utgjør faren i trafikken. Det er ikke lav fart som skader og dreper. Slutt (!!!!!) å snakke som om det var sånn. Holdninger smitter og ungdommene deres hører hva som sies i bilen om sinkekjørere og adopterer holdningene.
Det er ikke farlig å komme 5-10 minutter (som regelen er det snakk om sekunder spart) senere. Det er ikke farlig å komme 5-10 for tidlig til noe fordi du hadde betegnet god tid og ting gikk glatt. Det er ikke og kommer ALDRI TIL Å BLI LAV FART SOM UTGJØR FAREN PÅ NORSKE VEIER!!!!!!
Og jada jeg kjører mye og jeg havner bak bobiler og traktorer og hattkaller. Og jeg har fått mannen min neste drept så mange ganger fordi idiotiske folk ikke forstår at en traktor faktisk kjører i femti og du kan ikke kjøre forbi den i en sving. Den er lang med henger og den går ikke i 15 km i timen som mange tror. Du trenger litt sikt for å komme forbi. Og nei, han kan ikke stoppe på hver eneste busslomme, for han er faktisk på jobb. Tenkt det.

Så slutt slutt slutt!!!!! å snakke som om det er lav fart som er en fare i trafikken. Jadda du kan bøtlegges. Jeg tipper det går 1000 (minst) fartsbøter på hver bot for lav fart. Lav fart er ikke farlig, beregn bedre tid, trekk pusten og husk at det er fart og din forbikjøring som skaper fare!! Skjerp deg!! Du kan IKKE kontrollere eller endre andres adferd i trafikken. Kun din egen!!

Sånn, rant ferdig. Gi meg de røde prikkene. Det er nemlig lite som fyrer av FP så mye som å be folk ta ansvar for egen kjøring. Jeg har gjort det før

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-23, 09:40   #734
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.117
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Med tanke på hva man faktisk ser og opplever i trafikken så er du veldig bastant, Floksa.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-23, 09:51   #735
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.212
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Skjerp deg sjøl, du skriver jo som om sinkekjøring er en menneskerett.
Absolutt alle i den køen vi lå i tok stort ansvar for egen kjøring, Floksa. På 12 mil var det to stk forbikjøringer, den ene var en ambulanse med blålys og den andre var en lett motorsykkel. Ellers lå alle pent og pyntelig på sin plass i køen. Mil etter mil.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-23, 10:23   #736
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.647
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Du får selvfølgelig rante så mye du vil i såpekassetråden, Floksa, men jeg er helt uenig med deg. Uansvarlig kjøring representerer en fare i trafikken, uansett om årsaken er uoppmerksomhet, feil plassering i veibanen eller å kjøre for fort eller for sakte utfra forholdene. Ansvarlig kjøring handler om å kjøre så forutsigbart som mulig. Altså at du kjører slik som det er naturlig for medtrafikantene å forvente. Også finnes det selvfølgelig unntak, som for eksempel at du kjører en traktor i femti i en åttisone. Som traktorfører er da det ansvarlige å gjøre at du kjører inn til siden og slipper forbi bilene jevnlig og hyppig. Selv om du er på jobb. Det er kanskje mange av dem som havner bak traktoren som er på jobb også. Og ja, jeg er enig i at de burde beregne nok tid til at de ikke blir superstressa av å havne bak en traktor i noen minutter, men det gjelder også traktorføreren. Hen bør beregne nok tid til at hen ikke blir superstressa av å slippe forbi trafikken på hvert busstopp.

Sånn ellers er det altfor mange bobiler og de kjører og parkerer som om de er de eneste i verden mange av dem. Heldigvis ikke alle.

Takk for meg.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-23, 10:43   #737
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.867
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Man legger ikke ut på ferietur, der man skal kjøre Norge på langs med en traktor med campingvogn, uten å ofre bilister bak en tanke. Uansett om det er fart som dreper eller ei.
Veiene er for transport, ikke til sightseeing.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-23, 11:30   #738
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.602
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Norge, landet der sinkekjøring er en menneskerett.
Og fartsgrenser er veiledende.

Men nei. Fartsgrenser er ikke veiledende. De er øvre tillatte hastighet. Det betyr at du kan kjøre i 75, i 70, i 50. Men som med alt annet i trafikken så skal du vise hensyn. Det er vel veldig få (men noen opplagte unntak ) som synes 10 mil i 60, i 80 sona, uten å slippe forbi er særlig hensynsfullt.
Men og her kommer det store MEN. I trafikken er det kun en person sin kjøring du kan påvirke. Kun en sjåfør du kan ha kontroll over og styre. Og det er deg selv. Og kun deg. Du kan selv velge å bli sint, komme for sent, få høyt blodtrykk over andres hensynsløse kjøring. Du kan selv velge om du skal utsette deg og medtrafikantene dine for fare ved å agere på de følelsene. Det er den eneste sjåføren du kan påvirke. Uansett hvor hensynsløse andre trafikanter er. Det er fortsatt kun deg selv du kan påvirke (og litt de du lærer å kjøre bil i 16 år). Ja det er dritt å ligge i 50 i 80 sona når du har dårlig tid. Men det er fortsatt du som har beregnet for lite tid, dersom det faktisk velter lasset. Du kan ikke tvinge andre til å ta bedre valg.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-23, 11:43   #739
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.728
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Her var høyeste fart 133 i 80 sona og 7 forenkla forelegg på en halvtime.
Siden dette et såpekassetråden.
Det er ikke og kommer aldri til å bli sinkene som utgjør faren i trafikken. Det er ikke lav fart som skader og dreper. Slutt (!!!!!) å snakke som om det var sånn. Holdninger smitter og ungdommene deres hører hva som sies i bilen om sinkekjørere og adopterer holdningene.
Det er ikke farlig å komme 5-10 minutter (som regelen er det snakk om sekunder spart) senere. Det er ikke farlig å komme 5-10 for tidlig til noe fordi du hadde betegnet god tid og ting gikk glatt. Det er ikke og kommer ALDRI TIL Å BLI LAV FART SOM UTGJØR FAREN PÅ NORSKE VEIER!!!!!!
Og jada jeg kjører mye og jeg havner bak bobiler og traktorer og hattkaller. Og jeg har fått mannen min neste drept så mange ganger fordi idiotiske folk ikke forstår at en traktor faktisk kjører i femti og du kan ikke kjøre forbi den i en sving. Den er lang med henger og den går ikke i 15 km i timen som mange tror. Du trenger litt sikt for å komme forbi. Og nei, han kan ikke stoppe på hver eneste busslomme, for han er faktisk på jobb. Tenkt det.

Så slutt slutt slutt!!!!! å snakke som om det er lav fart som er en fare i trafikken. Jadda du kan bøtlegges. Jeg tipper det går 1000 (minst) fartsbøter på hver bot for lav fart. Lav fart er ikke farlig, beregn bedre tid, trekk pusten og husk at det er fart og din forbikjøring som skaper fare!! Skjerp deg!! Du kan IKKE kontrollere eller endre andres adferd i trafikken. Kun din egen!!

Sånn, rant ferdig. Gi meg de røde prikkene. Det er nemlig lite som fyrer av FP så mye som å be folk ta ansvar for egen kjøring. Jeg har gjort det før

Du skriver som om det bare finnes en fare i trafikken Floksa, det er det som er problemet. FAREN i trafikken. Det var ditt problem sist gang, og det er ditt problem nå. Det er INGEN som sier at det er farligere å kjøre sakte enn å kjøre fort. Det er INGEN som skriver at sinkekjøring tar flere liv enn råkjøring. Det er en hel masse hensynsløs, uaktsom og ulovlig adferd i trafikken som ikke er like farlig som å kjøre fort, eller å foreta uansvarlige forbikjøring, men som likevel skaper farlige situasjoner, OG DET ER HELLER IKKE GREIT!! SELV OM det er farligERE å kjøre fort.

ALLE vet at det er farlig å råkjøre og å ta risikable forbikjøringer.

Å lukke øynene for at det finnes andre ting enn råkjøring som skaper farlige situasjoner, og tro at det er kun er høy fart som er faren på norske veier, DET er farlig det.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-07-23, 12:02   #740
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.647
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Nå vet jeg ikke helt hvem du diskuterer med, Floksa. Såvidt jeg kan se er det ingen som mener at fartsgrenser er veiledende og at det er greit å bryte dem. Jeg ser heller ingen som mener at de kan kontrollere eller påvirke andre sjåfører, som er de to poengene du fremmer i det siste innlegget ditt. Mitt poeng er at å kjøre langt under den lovlige fartsgrensen uten å ta betydelig hensyn til medtrafikantene (for eksempel legge deg inn til siden så ofte du kan), faktisk er uansvarlig og uaktsom kjøring. Og da er det irrelevant at det også er uansvarlig og uaktsomt å kjøre for fort. Begge deler kan faktisk føre til at liv går tapt, og selv om fartsovetrederen ofte vil kunne være strafferettslig ansvarlig og sinkekjøreren ofte ikke vil være det, så er jo det aller beste å gjøre det man kan for å unngå situasjoner som kan føre til at liv går tapt.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no