Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Såpekassetråden #4

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-06-23, 14:39   #701
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.611
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Det er virkelig ikke fjertene fra kyrne som kommer til å få planeten til å gå under da. Og å fly belgfrukt og grønnsaker til Norge er ikke bare miljøvennlig det heller. Jeg sliter mitt med miljødelen i «spis mindre kjøtt altså». Ok, ikke i et globalt perspektiv. Men sånn bærekraft mht Norge kjenner jeg at det blir litt søkt. Rett meg om jeg tar feil, men store deler av Norge egner seg vel best til å dyrke gress - som vi mennesker ikke spiser. Skal vi da slutte med kyr, og importere nok grønnsaker, linser og belgfrukter, for å redde miljøet?? Hvor bærekraftig er det. Og hvor lite selvforsynte blir vi da?

Dette er den biten med kostrådene som bekymrer meg.
For å ta oss som eksempel (for n’t gang)
Om vi fjerner alt av kraftfôr og kjøpt gjødsel vil vi produsere et sted mellom en tredje del og en fjerdedel av det vi gjør i dag. Andelen matjord i bruk blir den samme, men drifta vil være sunnere for både folk og dyr. Mindre stress for oss, færre dyr å passe på (i dag har vi ansvar for 250 individer ca) jorda vil blir rikere og få mer jordliv.
Vi vil fortsatt dyrke gras, som er det eneste vi kan dyrke, men vil kunne beite mer i utmark (en av de tingene vi har måttet kutte ut fordi tiden rett og slett ikke strekker til) og mer ekstensiv drift betyr at dyra kan gå lengre ute, får bedre helse og bedre liv. Om man skal spise vesentlig mindre kjøtt er det helt greit om vi samtidig gjør en slik endring. Og om de som bor slik at de kan dyrke menneskemat gjør nettopp det.
Men slik Norge as driftes i dag er det, det motsatte som skjer. Store enheter som produserer masse kjøtt på importerte varer og som ligget sentralt overlever mens mindre enheter som ligger ugunstig til (vi slår 35 forskjellige jorder med fire forskjellige eiere i tillegg til det vi eier selv) og som ikke kan produsere noe annet enn gras og evt poteter til eget bruk rett og slett fases ut.
Men jeg har sluttet å bekymre meg. Selv har jeg kompetansen, utstyret, jorda og plassen. Vi og våre kommer aldri til å sulte. Resten får leve med den politikken de selv har valgt å føre.
Dagens lille solstreif herfra

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-23, 14:58   #702
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.765
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Nå er det vel kreftfaren som er hovedgrunnen til at det anbefales å begrense inntaket av rødt kjøtt, er det ikke? Akkurat det handler i alle fall ikke bare om klima og miljø (selv om det kommer i tillegg). Og ikke er det noe de plutselig kom på i går heller, sammenhengen mellom høyt inntak av rødt kjøtt, og kreft i tykk- og endetarm har vel vært kjent lenge.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-06-23, 15:21   #703
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Altså, jeg er ikke motstander av å redusere inntak av verken kjøtt, prosessert mat eller alkohol verken med tanke på helse eller miljø altså. Jeg synes bare at miljøskam-biten av rødt kjøtt er det man bør fokusere mest på for Norge sin del.

Skam knyttet til mat er jeg vel generelt liten tilhenger av når jeg tenker meg om.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-23, 15:23   #704
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.952
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Vi ligger nok over 350 gr pr pers. Kanskje ikke jeg, for jeg spiser ikke mat omtrent, men mannfolka gjør. Men vi har som regel kylling i tacoen da. Det jeg vet vi spiser for lite av er grønnsaker, frukt og belgfrukter. Vi kunne også hatt enda en fiskedag i uken, men ungdommene spiser for lite når vi har noe annet enn laks.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-23, 15:36   #705
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.936
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Det er virkelig ikke fjertene fra kyrne som kommer til å få planeten til å gå under da. Og å fly belgfrukt og grønnsaker til Norge er ikke bare miljøvennlig det heller. Jeg sliter mitt med miljødelen i «spis mindre kjøtt altså». Ok, ikke i et globalt perspektiv. Men sånn bærekraft mht Norge kjenner jeg at det blir litt søkt. Rett meg om jeg tar feil, men store deler av Norge egner seg vel best til å dyrke gress - som vi mennesker ikke spiser. Skal vi da slutte med kyr, og importere nok grønnsaker, linser og belgfrukter, for å redde miljøet?? Hvor bærekraftig er det. Og hvor lite selvforsynte blir vi da?

Altså; jeg er helt på linje med deg. Jeg blir så eitrende sint på mediene, som nører oppunder den polariserende debatten om rødt kjøtt. Det er flere ting som spiller inn her. Både miljø, natur og lokale premisser. Debatten er fordummende, etter min mening. Og de fleste mediene gjør sitt for at den forblir der.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-23, 15:50   #706
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.868
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Det er virkelig ikke fjertene fra kyrne som kommer til å få planeten til å gå under da. Og å fly belgfrukt og grønnsaker til Norge er ikke bare miljøvennlig det heller. Jeg sliter mitt med miljødelen i «spis mindre kjøtt altså». Ok, ikke i et globalt perspektiv. Men sånn bærekraft mht Norge kjenner jeg at det blir litt søkt. Rett meg om jeg tar feil, men store deler av Norge egner seg vel best til å dyrke gress - som vi mennesker ikke spiser. Skal vi da slutte med kyr, og importere nok grønnsaker, linser og belgfrukter, for å redde miljøet?? Hvor bærekraftig er det. Og hvor lite selvforsynte blir vi da?

Kjetil Rolness hadde akkurat ute et innlegg på dette med lenke til Morgenbladet. Det viser seg at ingen av dem som har skrevet om bærekraft har forsket på bærekraft. De som har det synes det hele ble for "naivt, overflatisk og villendende" og Sverige droppet bærekraftdelen helt fra kostrådene og vil øke kjøttproduksjonen.

https://m.facebook.com/story.php?sto...l&id=560205498

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-23, 15:53   #707
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.638
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Vi spiser endel kylling, må nok over på mer fisk og grønt.

__________________
05 og 08
millact er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-07-23, 23:24   #708
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.259
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Hei, Rødt og SV! Hva med å forstå hva forslaget deres om å "regulere utleiepriser" egentlig innebærer? Det er ikke så lenge siden Oslo hadde regulerte utleiepriser. Og hva skjedde? Jo, betaling under bordet, og at leilighetene ikke ble vedlikeholdt. For ikke å snakke om hva som skjedde når man forstod at det var teit å ha et regulert utleiemarked, slik at man gradvis økte leieprisene opp til nivået ellers i markedet. Da måtte de som tidligere hadde betalt flere hundre tusen under bordet, flytte. Genialt!

Hva er det underliggende problemet? Jo, at det er for få boliger, og at "alle" vil til Oslo og "alle" helst vil bo i sentrum. Dette blir ekstra tydelig ettersom Oslo er en studentby. Studenter trenger bolig. Hva med å gjøre en ekstra innsats for å få på plass flere studentboliger, for eksempel ved å tilby rimelige tomter?

Jeg har slett ikke peiling på hva som vil være fornuftig framgangsmåte for å kunne få ned utleiepriser, men jeg kan garantere at det ikke er å "regulere utleieprisene".

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-23, 00:37   #709
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.285
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Studentboliger er i hvert fall noe som virkelig ville bidratt, og frigjort kapasitet til resten.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-23, 09:15   #710
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.259
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Studentboliger er i hvert fall noe som virkelig ville bidratt, og frigjort kapasitet til resten.

Regulering av leiepriser vil gjøre det mindre attraktivt å leie ut bolig, noe som medfører at færre leier ut, noe som igjen vil medføre større press på de boligene som er tilgjengelig for leie.

Problemet er at det er for få boliger tilgjengelig. Det er problemet. De høye leieprisene er bare et symptom på problemet, ikke problemet i seg selv.

Både Rødt og SV står mitt hjerte nært politisk, men begge partiene må bli flinkere til å forstå hvordan økonomiske systemer fungerer.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-23, 09:24   #711
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.765
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Studentboliger er i hvert fall noe som virkelig ville bidratt, og frigjort kapasitet til resten.

I tillegg til at det ville gjøre markedet mindre attraktivt for useriøse aktører som kjøper opp store, gamle, flotte hus, og bygger dem om til hybelhus som ikke oppfyller TEK, og som ødelegger nabolag slik at ingen familier eller eldre orker å bo der lenger.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-07-23, 09:34   #712
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.259
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Opprinnelig lagt inn av My, her.

I tillegg til at det ville gjøre markedet mindre attraktivt for useriøse aktører som kjøper opp store, gamle, flotte hus, og bygger dem om til hybelhus som ikke oppfyller TEK, og som ødelegger nabolag slik at ingen familier eller eldre orker å bo der lenger.

Slike ting syns jeg godt man kan forsøke å regulere bedre!

Og en helt annen ting. Hvorfor er det slik at du i Oslo kan eie uhorvelig mange boliger med eiendomsskattegrunnlag på 4 mill eller mindre (boligverdi 5,71 mill eller mindre) og slippe å betale ei krone i eiendomsskatt? Hvorfor legges ikke disse verdiene sammen?

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-23, 10:03   #713
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.765
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Slike ting syns jeg godt man kan forsøke å regulere bedre!

Absolutt, og det er også restriksjoner på den slags. Men mye av det skjer dessverre ulovlig, og da lar det seg vanskelig regulere. Aktørene søker om, og får godkjent en ting, og bygger noe helt annet. Det er et stort problem i byen her. Og det er veldig attraktivt, når presset på studentboliger er så høyt at man får leid ut omtrent hva som helst av bøttekott.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-07-23, 12:05   #714
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.690
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Regulering av leiepriser vil gjøre det mindre attraktivt å leie ut bolig, noe som medfører at færre leier ut, noe som igjen vil medføre større press på de boligene som er tilgjengelig for leie.

Problemet er at det er for få boliger tilgjengelig. Det er problemet. De høye leieprisene er bare et symptom på problemet, ikke problemet i seg selv.
.

Disse to utsagnene passer dårlig sammen. Det første er neppe sant, så lenge det er overskudd, er det attraktivt. Å leie ut i Oslo betyr mye inntekt for nesten ingen jobb. Dessuten, om det virkelig var mindre attraktivt ville jo også disse boligene blitt solgt og flere boliger blitt tilgjengelig på markedet. Dersom det var mindre attraktivt å leie ut bolig i Oslo ville det vært utelukkende en bra ting. De fleste utleieboliger i Oslo er ikke kjellerleiligheter som ville stått tomme uten leietakere. Utfordringen i Oslo er jo ikke bare at det ikke er nok boliger, men også at utleiemarkedet medfører at folk betaler MYE mer for en leiebolig enn for et boliglån og dermed effektivt hindres i å bygge opp egenkapital.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-23, 12:10   #715
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.690
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Slike ting syns jeg godt man kan forsøke å regulere bedre!

Og en helt annen ting. Hvorfor er det slik at du i Oslo kan eie uhorvelig mange boliger med eiendomsskattegrunnlag på 4 mill eller mindre (boligverdi 5,71 mill eller mindre) og slippe å betale ei krone i eiendomsskatt? Hvorfor legges ikke disse verdiene sammen?

Akkurat det er virkelig helt vilt provoserende.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-23, 15:27   #716
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.259
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Disse to utsagnene passer dårlig sammen. Det første er neppe sant, så lenge det er overskudd, er det attraktivt. Å leie ut i Oslo betyr mye inntekt for nesten ingen jobb.

Hvor har du det fra at det å leie ut i Oslo er mye inntekter og lite jobb? Jeg har leid ut bolig, og etter min erfaring var det verken mye inntekter eller liten jobb. For boliger som de My nevner over her, hvor man kan stappe mange studenter inn på liten plass, eller om man leier ut en del av boligen man selv bor i, så er det muligens tilfelle, men for vanlige sekundær-boliger, så er det i alle fall ikke slik. Et lite regneeksempel:

I Oslo er gjennomsnittlig årlig leie per kvm for toroms utleiebolig på 3390 per kvadrat. Kostnaden for å kjøpe en bolig, er ca 92000 per kvadrat. Å låne 92000 til 5 % rente tilsvarer 4600. Trekker man fra rentefradrag, så blir dette ca 3600. I tillegg kommer vanlige kostnader med å ha bolig (husleie eller eventuelt kommunale avgifter, forsikringer og så videre). I tillegg må man skatte av inntektene (om man ikke leier ut mindre del av bolig man selv bor i).

Da har jeg ikke nevnt de mulige økonomiske kostnadene som kan komme med å ha en leietaker (betaler ikke i tide, boligen blir mer enn normalt slitt, skader på boligen og man må pusse opp og reparere feil, får periode uten leieinntekter ved bytte av leieboer, må annonsere og ha visning, etc).

Så om man har sikkerhet (for eksempel i annen bolig) men skal låne alt, så risikerer man å gå i minus om man kjøper en bolig for utleie.

Noen haier tjener helt klart gode penger. Men at "vanlige" folk tjener så utrolig godt på boligutleie, det er i alle fall ikke min erfaring.

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Dessuten, om det virkelig var mindre attraktivt ville jo også disse boligene blitt solgt og flere boliger blitt tilgjengelig på markedet. Dersom det var mindre attraktivt å leie ut bolig i Oslo ville det vært utelukkende en bra ting. De fleste utleieboliger i Oslo er ikke kjellerleiligheter som ville stått tomme uten leietakere.

Oslo trenger at kjellerleiligheter som står tomme, blir tilgjengelig på markedet. Så har du sannsynligvis rett i at om det blir mindre attraktivt å leie ut, så er det mange som da vil selge utleieboligen. Men sannsynligvis ikke alle. Uansett blir det ikke flere boliger totalt (eie og leie) av at man får færre utleieboliger. Og hvordan i alle dager tenker man at boligene skal fordeles? Hvis det for eksempel plutselig blir slik at makspris på utleieboliger i Oslo er 2000 kroner per kvm per år - hvordan skal disse boligene fordeles? Jeg vil tro at utleier da enten ville kreve betalt under bordet, at utleier krever ekstra betalt på andre måter (for eksempel pusser opp) eller at utleier passer på at kun de mest attraktive leietakerne fikk flytte inn. De svakeste ville dermed fremdeles stå utenfor.

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Utfordringen i Oslo er jo ikke bare at det ikke er nok boliger, men også at utleiemarkedet medfører at folk betaler MYE mer for en leiebolig enn for et boliglån og dermed effektivt hindres i å bygge opp egenkapital.

Hvis det ikke er nok boliger, så er det ikke nok boliger. Det blir ikke flere boliger av at andre mennesker eier dem.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-23, 15:29   #717
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.285
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Akkurat nå er det i hvert fall et minusprosjekt å kjøpe for å leie ut, om man lånefinansierer det. Men over tid så er jo eiendomsprisene det som bærer investeringen.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-23, 20:29   #718
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.216
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Bobiler! Så forbanna mannsjit å ha etter veiene.
Der ligger de å loder etter veien i 50-60 km/t med en motor som faen ikke er stor nok til å trekke egen vekt, og noen av de har tilhenger. Med bil på. Da går det ennå saktere. Langs trange veier og livsfarlige tunneler i Nord-Norge. Og etter de ligger en droge med biler med mennesker som bl.a er på jobb i hjemmetjenesten, trailere med tidskritisk last, pasienttransport osv.
Ikke faen om de kjører ut og slipper forbi, nåneidu, her skal vi ligge å forsinke hundrevis av folk. Mil etter jævla mil.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-23, 21:05   #719
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.914
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Ja, kan ikke folk bare ta fly, heller?!

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-23, 21:12   #720
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.216
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Ja, kan ikke folk bare ta fly, heller?!

Kan ikke folk som velger å ta ferien sin langs veien i biler med alt for dårlig kapasitet på motoren bare kjøre ut og slippe forbi, sånn litt oftere enn hver 12. mil?

Det ER ulovlig å kjøre på en slik måte at man er til hinder for andre.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no