Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Sunne og "morsomme" matpakker?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-08-12, 09:40   #701
Left
Passiv

Standard

Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?

(Kilde: youtube.com)

Hvor gammel er denne jenta her? 12?
Og samler på bilder av fine matpakker i Bentoboks? ehem...Åkkei, hun var veldig! mye bedre på matpakkemekking enn meg, som er 45 straks.

Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 09:53   #702
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det der med å forme maten til morsomme figurer er ikke noe jeg har lyst til å drive med til hverdags. Jeg liker rett og slett ikke ideen om at maten til barn skal se ut som noe annet, det blir for mye dill. Men til bursdag og halloween og sånne anledninger syns jeg det er veldig gøy å slå meg løs med kreativ utforming.

Hva slags matpakker andre lager bryr jeg meg svært lite med, både i den ene og den andre retningen.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 10:00   #703
Sola
Bør lage seg en tittel selv

Sola sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Det der med å forme maten til morsomme figurer er ikke noe jeg har lyst til å drive med til hverdags. Jeg liker rett og slett ikke ideen om at maten til barn skal se ut som noe annet, det blir for mye dill. Men til bursdag og halloween og sånne anledninger syns jeg det er veldig gøy å slå meg løs med kreativ utforming.

Hva slags matpakker andre lager bryr jeg meg svært lite med, både i den ene og den andre retningen.

Helt enig. En fiskekake kan godt se ut som en fiskekake og trenger ikke se ut som en stjerne. Jeg prøver å variere innholdet i matboksene så godt jeg kan uten å gjøre det for fancy, det skjønner jeg ikke vitsen med. Ungene trenger noe som metter og som holde de våkne og klare gjennom en tøff skoledag. Jeg spiste 2 skiver med leverpostei på hele barneskolen. Jeg hadde aldri noe annet.

Gammel 22-08-12, 10:09   #704
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker å forme egg jeg. Av ingen annen grunn enn at det er morsomt. Og det syns jeg bør være helt fair.

Også syns jeg sånne det gikk bra med meg-analogier er fullstendig meningsløse. Kan man ikke bare la andre ha det gøy da?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 10:15   #705
Mariss
Superduperaktiv

Mariss sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Tønsberg
Mariss er litt kulMariss er litt kulMariss er litt kul
Standard

Hi hi den videoen var skikkelig entusiastisk. Og en liten Dah-daaa på slutten!

Men hvor får man kjøpt eggeformer? Jernia? Finnes de egentlig i Norge?

Gammel 22-08-12, 10:17   #706
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lar andre ha det gøy, jeg. Men det er vel lov å uttrykke egne følelser angående morsomme egg?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 10:25   #707
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Putter man bare kokte egg opp i formen? Og så spises de hele etterpå?

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 10:25   #708
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg lar andre ha det gøy, jeg. Men det er vel lov å uttrykke egne følelser angående morsomme egg?

Svaret mitt var til sola som "ikke så vitsen" og deretter fortalte i ekte, norsk stil at hun hadde spist to med leverpostei gjennom hele oppveksten for så lenge det mettet og holdt barna våkne så hadde måltidet fyllt sin hensikt.

Jeg har lange tær i forhold til dette, etter å ha blitt beskyldt for både det ene mer nedlatende enn det andre de siste dagene bare fordi jeg av og til liker å være kreativ med matpakkene.

Det blir som å si til noen som kanskje viser fram et bilde de har malt og si "jeg ser ikke vitsen med å lage noe fint til veggene jeg. Jeg vokste opp med starlet-plakater". Ikke spesielt hyggelig.

Gammel 22-08-12, 10:29   #709
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Søk på egg moulds, dere finner dem på ebay, etsy og nettet generelt. Hardkok egget, skrell det mens det er varmt (jeg gjør det fjerne under rennende kaldt vann. Da brenner det ikke fingrene, og skallet løsner lettere). Plopp egget i formen, lukk igjen og avkjøl enten i kjøleskap eller vann.

Gammel 22-08-12, 10:33   #710
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Jeg må definitivt få meg noe sånt. Da hadde ungene spist egg tenker jeg.

Hva er forresten så galt i å lage små figurer el.l. av maten? Jeg kan veldig gjerne gjøre det til hverdags hvis det får gutta til å bli entusiastiske over maten. Selve maten er jo den samme, selv om formen er ulik?

Gammel 22-08-12, 10:33   #711
lucifine

Medlem siden: Dec 2007
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Hjelpes den videoen fikk meg nesten til å dåne litt her jeg sitter. *oppriktig talt*

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 10:36   #712
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Hva er forresten så galt i å lage små figurer el.l. av maten?

Ingenting, trodde jeg først, men en kommentar i en annen tråd fikk meg til å tenke litt på det der med avskjær, så, synes jeg: Det er ingenting galt med å lage små figurer så lenge man ikke kaster det som blir til overs/avskjæret.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 10:37   #713
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Hvorfor i alle dagen skaper det så mye debatt når man begynner å snakke om mat og utforming av mat?
Er det sjalusi og misunnelse?

Jeg skal veldig gjerne innrømme at jeg skulle ønske jeg fikk til å være mer kreativ enn det jeg er i matveien. Men det er jo ikke Tallulah sin feil at jeg mangler et kreativt gen? Tvert imot så er det masse å lære av å se andre gjøre slikt.
Man trenger jo ikke å gjøre helt likt? Man kan ta enkelte elementer og blåse i resten om man vil? Eller så kan man spise to skiver med leverpostei og være fornøyd med det. Men det er da uansett ikke noe poeng å latterliggjøre andre?

Gammel 22-08-12, 10:37   #714
lucifine

Medlem siden: Dec 2007
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Taien: hva er det de ikke liker med egg? Snuppa her liker ikke det gule i eggene (med mindre det er blandet i eggerøre eller omelett) så her piller jeg ut det gule, blander det med majones og så stapper jeg det tilbake oppi egget. DA spiser hun egg! Noe for dere? Dersom det skal i matboksen legger jeg bare halvdelene sammen, dersom hun spiser det hjemme så kan jeg strø over litt paprikapulver.

(Er en slags barneversjon av "deviled eggs").

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 10:38   #715
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Ingenting, trodde jeg først, men en kommentar i en annen tråd fikk meg til å tenke litt på det der med avskjær, så, synes jeg: Det er ingenting galt med å lage små figurer så lenge man ikke kaster det som blir til overs/avskjæret.

Ja men den er jeg på nett med altså. Jeg har ikke tenkt annet enn at alt blir brukt på sin måte. Og de fleste forteller jo at de bruker alt.

Gammel 22-08-12, 10:39   #716
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan heller ikke forstå at andres matbokser kan skape så mye engasjement.

I dag ville poden ha brødskiver, den svikeren!

Gammel 22-08-12, 10:40   #717
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av lucifine, her.

Taien: hva er det de ikke liker med egg? Snuppa her liker ikke det gule i eggene (med mindre det er blandet i eggerøre eller omelett) så her piller jeg ut det gule, blander det med majones og så stapper jeg det tilbake oppi egget. DA spiser hun egg! Noe for dere? Dersom det skal i matboksen legger jeg bare halvdelene sammen, dersom hun spiser det hjemme så kan jeg strø over litt paprikapulver.

(Er en slags barneversjon av "deviled eggs").

Hmmm ikke dumt.
Her er jeg åpen for alle ideer, så den skal jeg prøve.

Gammel 22-08-12, 10:41   #718
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg kan heller ikke forstå at andres matbokser kan skape så mye engasjement.

I dag ville poden ha brødskiver, den svikeren!

Næmmen "fyss'a'MEI!" som småen her sier. Her er det dårlig oppdragelse ute å går altså.

Gammel 22-08-12, 10:41   #719
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Hvorfor i alle dagen skaper det så mye debatt når man begynner å snakke om mat og utforming av mat?
Er det sjalusi og misunnelse?

Jeg tror ikke det. Jeg tror heller at mange/de aller fleste i langt større grad enn før er opptatt av- og har sterke meninger om hvordan eget og barnas kosthold skal være, og sterke oppfatninger om noe fører jo ofte til debatt så lenge det ikke finnes en fasit.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 10:41   #720
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg orker ikke å gjøre så mye ut av matboksene, men det er tydeligvis mange som misunner dem matboksene i klassen siden de har mye oppkuttet frukt og grønnsaker oppi, samt ei fiskekake eller helt egg gjerne ved siden av. Ofte putter jeg oppi bare en hel stor tomat, det er gjerne stor stas. Men er ikke så kreativ ellers.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:00.