|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#661 |
Pandemonium
Medlem siden: Dec 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Unpopular opinion-tråd
Vi har folk som begynte på fotball i 1. klasse, sluttet etter et halvt år fordi de virkelig ikke trivdes, og som nå, midt i 5. klasse forventer (foreldrene gjør) at de skal kunne hoppe rett inn som om tiden har stått stille, for det er jo en sosial aktivitet som vennene driver med. Trenerne (vi har mange, det skal de ha!) må derfor stå i bro for å tilpasse i alle retninger slik at alle skal føle mestring. Vi har også eksempler der trenerne må kjøre og hente spillere som har meldt seg på kamper, men glemt hele greia. Enden på visa blir at alle blir frustrerte.
![]() |
#662 |
ej ikke møjkets heije
|
Jeg har en sønn som noen sikkert vil mene at spilte fotball for lenge. Han begynte fordi han hadde veldig lyst, og fortsatte og fortsatte fordi han trivdes så godt med alle de andre på laget. Det var helt på det rene at han aldri kom til å "gjøre det bra", men han ville være der. Og sånne spillere skal det også være plass til.
![]() |
![]() |
#663 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg må jo si jeg synes det er temmelig oppsiktsvekkende å mene at 5. klassinger (10-åringer!) ikke skulle kunne bli med i det lokale fotball-laget og snakke som om de ødelegger for de som har spilt siden 1. klasse. Det er vel dette som gjør meg mest trist og sint når det gjelder idrett for barn; foreldre som glemmer at det faktisk er barn. Det er ikke slik at idrettskarrieren til Per blir ødelagt selv om Ivar får være med på laget etter å ikke spilt de første fire årene.
![]() |
![]() |
#664 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Nå synes jeg du vrangleser nera. Hun sier da ikke noe om at de som ikke har vært med fra start ikke skal kunne bli med etter fem år, men at det får være grenser for tilpasninger. Det er da merkelig at man ikke kan ha et lag eller egen trenging for nye fram til de har fått litt bedre kunnskap (og ferdigheter). |
![]() |
![]() |
![]() |
#665 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() |
#666 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Hvordan skal disse 2-3-4 barna bli gode da? Man må jo være et lag for å bli god i lagidrett.
og det skal vi alltid bli. Sist redigert av Input : 15-03-23 kl 08:39. Årsak: Satt inn et sitat |
![]() |
![]() |
![]() |
#667 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
Jeg mener at orientering er en slik idrett. Men den krever en del foreldreoppfølging, det beste er at foreldren(e) også er med og trener og løper (eller går, om det passer bedre). Jeg anser det som vinn-vinn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#668 |
ihuga feminist
Det lille jeg har hørt om orientering, er at det typisk er noe som nærmest går i arv og hvor familier typisk deltar, så du har nok helt sikkert rett i at det er mye foreldreoppfølging.
![]() |
#669 |
Glamorøs
|
Nja, det kommer krav om mer satsing der også. Man skal jo gradere omtrent årlig, og etterhvert må man ha et mye bredere treningsgrunnlag for å gå videre. Man kan selvsagt velge å bli på grønt belte, men da vil man jo etterhvert stå på linje med dem som er mye yngre enn deg. Og vi opplevde virkelig en forventning om satsning, egne sparretreninger osv.
![]() |
#670 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Jeg er selvsagt helt enig i dette, og mente absolutt ikke å si at det bare skal være plass til de som er gode eller vil satse. Mitt inntrykk er at hoveddelen ligger der et sted, unger som har idretten som hobby og ikke har ambisjoner om noe annet, som er med fordi det er sosialt og gøy. Men også disse må møte på trening og gjøre det de skal. De jeg snakker om er de som ikke kommer på trening, og når de først kommer, ikke gidder å gjøre noe, som åpenbart ikke har lyst til å være der. Og i de aller fleste andre aktiviteter der man er avhengig hverandre av å fungere sammen som en gruppe, også korps, kor, teater o.l. forventes det både oppmøte og innsats. Og det er urettferdig mot de dedikerte om mesteparten av tiden til instruktørene skal brukes på de som ikke gidder å gjøre noe, som ikke følger med, og som aldri øver.
![]() |
#671 |
ihuga feminist
Oi! Det var skuffende å høre.
![]() |
#672 |
Glamorøs
|
Ja, nå har vi bare erfaring fra EN da, så jeg skal ikke si at det er sånn over hele linja. Og ja, det var alle aldre (bortsett fra voksne) på partiet, men det ble en ganske naturlig inndeling etter alder, siden mange begynte samtidig. Jeg kan tenke meg at det er mindre press på andre, større partier. Dette var lokalkidsa i gymsalen, liksom. Da ble det veldig merkbart om én ikke fulgte graderingene sånn nogenlunde likt som de andre.
![]() |
#673 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Unpopular opinion-trådJeg har samme inntrykk som Tally med ett av barna på judo i noen år. Grunnen til at hun sluttet var forventning om satsing og avansement, flere og hardere treninger. Det ble for vanskelig å kombinere med den andre aktiviteten, som hun ikke ønsket å slutte med (hun var da 12)
![]() |
#674 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
100 % enig. Selvfølgelig skal en tiåring som aldri har tatt i en ball kunne begynne på fotball. (En tolvåring og femtenåring også.) Og selvfølgelig skal hen være like inkludert og tilrettelagt for som alle de andre spillerne. Og ja, breddeidrett for tiåringer er og skal være en sosial (og fysisk) aktivitet som man gjør med vennene sine, det er ikke en karrierevei.
Har du sett seksåringer spille fotball, eller?
![]() |
#675 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Unpopular opinion-trådVi hadde en som mestret svømming veldig bra, men vr ganske dårlig i fotball. Han sluttet på svømming når de begynte å kreve svømmetrening mange ganger i uken, inkludert før skolestart. For 12-åringen var det uaktuelt å stå opp kl fem, seks for å trene. Han sluttet, men hold ut fotballen til han var 13 eller14-ish. Sluttet etter Norwaycupgulroten.
![]() |
#676 |
Shake it out!
|
Man har en tendens til å glemme at det ikke er proffe trenere, men foreldre som frivillig trener lag. Og som skal finne opplegg og tilpasse trening til spillere på ulike nivå, og bli kjeftet huden full av foreldre som ikke synes deres barn får det de mener barnet trenger. Med null ønske om å engasjere seg selv, verken mht trening eller dugnad eller whatever.
![]() |
#677 |
Shake it out!
|
Jeg hadde to barn som gikk på taekwondo i USA. Hensikten var mestring og idrettsglede. Eldste hadde dysleksi og ADD og slet med skolen. Hun sluttet ganske kjapt, selv om hun var veldig flink. Årsaken? For å gradere måtte de ha med karakterutskrift fra skolen. Så ble det høytopplesning og beskjed om at «joda, du er flink i taekwondo, men du må jobbe hardere på skolen». Snakk om full ydmykelse og blanding av kort.
![]() |
#678 |
Shake it out!
|
Det skal være plass til alle i idretten. Både de som vil ha det som en sosial greie, og de som brenner for idretten og ønsker å satse og bli gode. Det må tilrettelegges for alle. Uten at det går på bekostning av noen av dem. Da må man kunne ha nivåer og differensiere og ikke forvente at de som begynner når de er 10 eller 15 skal spille på 1-er laget.
![]() |
#679 |
ihuga feminist
![]() |
#680 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Unpopular opinion-trådJeg har vært håndballtrener for en gjeng med 10-11-åringer med svært forskjellig motivasjonsnivå. Vi hadde ett opplegg klart til hver trening. Dette måtte alle gjøre. Det var på ingen måte noe påbud om å få til, men man skulle prøve. De som ikke prøvde og/eller aktivt saboterte de andres trening (sterk korrelasjon der), fikk beskjed om å sette seg på benken og bli med når de ville gjøre det som resten gjorde. Vi var 2 voksne på 15-20 unger. Mer tilpasning enn det klarer man faktisk ikke; som fullstendig ufaglært trener (som aldri har spilt håndball, men drevet mye med annen ballidrett).
![]() |
![]() |
|
|