|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#661 |
nju nja njo
|
![]() Sv: Juletråden 2022Jeg har vaska hus i dag. Det var litt for nødvendig.
![]() |
#662 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Juletråden 2022Min bror henter/leverer gaver hos mamma i morgen, så vi pakker inn siste rest for henne.
![]() |
#663 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Juletråden 2022Tenk at det er julaften neste uke! Det føles som det går veldig fort nå. Årets julebakst ble innledet med nydelige lussekatter i dag. I morgen skal mellomste bake brune pinner og onsdag lager lillesøster jammie dodgers. Jeg lager nok pepperkakedeig i morgen, så kan den ligge kaldt noen dager før vi baker ut. I tillegg blir det i løpet av uken bakt shortbread, risboller i langpanne, kransekake og bordstabelbakkels (sistnevnte er min favorittjulekake). Kanskje lager vi karameller også, jeg kjøpte i alle fall 240 bittesmå papirformer til det i dag.
![]() |
#664 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() Sv: Juletråden 2022Vi har to slag kaker i hus. Hurra! Jeg er fortsatt optimist og tenker vi kan rekker å lage flere.
![]() |
#665 |
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Juletråden 2022Vi har tre, hvorav en er bakt hos min mor, en er kjøpt og en har vi bakt. Massevis av tid igjen.
![]() |
#666 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Juletråden 2022Vi har en eneste sort. Og tidligere år har vi fått krumkaker levert fra mamma og pappa, men mamma har ei dårlig arm og klarer knapt sine egne. Så det må vi lage selv i år. Bare låne jernet da, det må bli krumkaker. Alle i familien fikk velge en sort som er et must for dem. Og to av ungene valgte krumkaker. (selvvom eldste mente at alle måtte velge ulikt, så vi får flere sorter.)
![]() |
#667 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Juletråden 2022Jeg har mange sorter, men det er fordi jeg er dum og bruker baking som tidsfordriv, og jeg har funnet ut at de fleste julekaker slett ikke er avanserte å lage, noe jeg alltid har trodd. MEN: Det anbefales ikke! Jeg spiser alt selv, og det merkes på kroppen. Ingen andre har lyst på, og vi skal ikke ha noe selskap annet enn litt besøk på julaften. Jeg baker altså ikke for gjester, men for oss selv, og vi voksne har slett ikke godt av all den spisingen. Som JEG bedriver. Det er faktisk et problem… |
![]() |
![]() |
![]() |
#668 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Juletråden 2022Vi har foreløpig seks slag konfekt i bokser og fryseren full av rundstykker. I morgen starter jeg med selve julekakene. Det blir skikkelig bakehelg nå til helgen. Jeg starter med bakedag på fredag, da får jeg også tatt i mot feieren så det er i orden for vinteren, og så blir det baking hele helgen. Litt på mandag og tirsdag også muligens. Vi får se hvor flink jeg er på fredag.
![]() |
#669 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Juletråden 2022Jeg hadde tenkt å bare kjøpe kaker i år. De jeg liker best finnes på Bondens Marked og er kjempegode. Men så spurte jeg utenlandsstudenten og han hadde to favoritter av mine kaker som han ønsket seg til han kommer hjem, så da blir det baking av cookies med non-stop og kokosmakroner. Blir koselig det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#670 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Juletråden 2022Vi har ikke bakt noen ting. Bakerne i vårt hus har vært syk i over en uke, så det spørs om det blir noe. Jeg mener jeg har fått smultringer hos mamma, og jeg satser på at hun også deler med krumkakene som jeg tenker hun lager nå som hun er kommet hjem fra ferie.
![]() |
#671 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Juletråden 2022Jeg har laget julebrød, brune pinner, vepsebol og karameller så langt. Og pepperkakedeig, som fortsatt venter på å bli til pepperkaker. Det er ikke så mye mer jeg skal bake, men skal bake fine rundstykker og eltefritt grovbrød til frokostene, og et par kakeslag til, dvs risboller (ungenes jobb), karamellspon og marsipan. Har også begynt å kjøpe inn litt av julematen, av de "obligatoriske" varene som må kjøpes på Bondens marked (mens de fortsatt har igjen). Mangler fortsatt litt der, skal ha potetlefse, røykelaks og noen oster i alle fall. Den julematen som kjøpes i vanlig matbutikk tar vi når det nærmer seg litt mer.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 13-12-22 kl 12:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#672 |
En skrue løs
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
![]() Sv: Juletråden 2022Jeg baker aniskringler.
![]() |
#673 |
Eppur si muove.
![]() Sv: Juletråden 2022Vi har handlet alt av mat som varer helt til jul, dvs ribbe, kalkun, alt av julegodteri (inkludert julestrømpeinnhold), kjeks til ost, spekepølser, fenalår, spekeskinke osv. Alt av grønnsaker, gode oster, brød, fløte og slike ting må handles den siste uken. Jeg har alt jeg trenger til all bakingen så det er bare om å gjøre det og barna vil også bake en del ting alene.
![]() |
#674 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() Sv: Juletråden 2022Sju slag i boks |
![]() |
![]() |
![]() |
#675 |
![]() Sv: Juletråden 2022
Hos oss dukket bare en opp i skuffen i fjor. Og de to andre har ikke åpenbart seg i løpet av året. Så dette er litt krise. De er brodert av min mor med navn på hver enkelt unge. Så vi vet det er de to eldste sine som mangler.
![]() |
#676 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
To av våre er noe billig ræl, kjøpt for en slikk og ingenting på Nille e.l. for mange år siden. Men den tredje har jentungen selv laget tidlig på barneskolen, og det er en av de to som er borte. så jeg håper i alle fall den dukker opp. De to andre er det ikke så farlig med, jeg kan alltids skaffe to nye.
![]() |
#677 |
Eppur si muove.
![]() Sv: Juletråden 2022Krysser fingre for at alles julestrømper dukker opp i tide.
![]() |
#678 |
passe nerd
Medlem siden: Sep 2010
![]() Sv: Juletråden 2022Her bakte jeg lefser med ungene forrige helg, det hadde ikke gått uten. Lagde halv porsjon og selv da var gutten her lei av å kjevle etter 1/4, men han fullførte likevel!
![]() |
#679 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Juletråden 2022Jeg har pakket inn julegaver til lyden av spillelistene jeg har fått herfra og duften av kongerøkelse. :sukker: |
![]() |
![]() |
![]() |
#680 |
Våre har i alle år bodd i skuffen med juleduker, så jeg var rimelig lang i maska når jeg åpnet den og fant bare en.
![]() |
|
|