|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#661 |
|
både her og der
|
Sv: Lærerstreik!Men det er ikke timetelling som er det viktigste her. Det er å gi tillit til lærerne, at vi faktisk gjør jobben vi skal uansett om det er på skolen eller hjemme. Hvorfor skal vi gi fra oss den fleksibiliteten? Jeg jobber i team på vgs, og samarbeider jevnlig med lærere som har samme fag på samme trinn. I tillegg har vi selvsagt klasselærermøter og diverse andre møter. Det fungerer utmerket. Kontakt med elever (utenom undervisningstimene og elevsamtaler) har jeg stort sett gjennom It's Learning, og det fungerer også bra. Der kan vi også avtale flere møter med elevene dersom det er nødvendig. Hvis jeg er ferdig med timene mine klokka tolv en dag og jeg har hatt teammøtene mine, hvorfor skal jeg sitte på skolen på et overfylt arbeidsrom til klokka fire? Det gir ingen mening. Hvor er den pedagogiske begrunnelsen? Selv om jeg går hjem den dagen, vil det ikke si at jeg tar fri, men jeg fortsetter å planlegge/rette hjemme. Neste dag har jeg kanskje undervisning til halv fire. Jeg jobber alltid på kveldstid i løpet av uka, tar ofte en langdag på jobb (12-timer) og i retteperiodene blir det mye jobb også i helgene. En slik arbeidssituasjon er nødvendig for å kunne gi elevene det de trenger.
|
|
#663 |
|
villende
|
Sv: Lærerstreik!
Er det? Det er ikke mitt inntrykk er tilfellet på alle skoler, altså. Jeg har opp til flere ganger, med stor undring, hørt på lærere som har omtalt seg selv som "snille" når de har kommet på skolen klokken 10, siden de tross alt ikke har hatt undervisning før klokken 12. Eller hvor det har sittet langt inne å avtale et halvtimesmøte klokken 15, siden undervisningen deres var ferdig klokken 1330 den dagen. Det betyr ikke at jeg ikke tror de gjør jobben sin, men det er utfordrende å ikke være sikker på at det er mulig å gjøre avtaler innenfor ordinær kontortid, fordi læreren foretrekker å gå hjem og fortsette jobben der. |
|
|
|
|
#664 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() |
Sv: Lærerstreik!Jeg tror faktisk timetelling er viktig for at lærerne skal få økt tillit fra folk utenfor lærerstanden. I tillegg tror jeg at det vil være lurt om lærerne begynte å bruke de samme begrepene om sin arbeidstid som andre. Det vil medføre en økt forståelse av hva man faktisk snakker om. |
|
|
|
|
#666 |
|
villende
|
Sv: Lærerstreik!Og jeg tror timetelling kunne vært nyttig. Både for at dere fikk synliggjort hvor mye dere faktisk jobber, noe som er fint å kunne slå i bordet med i en haug med debatter, og fordi det på sikt vil kunne brukes som argument for å få flere ressurser og høyere lønninger at det er dokumentert hvor mye lærere faktisk jobber. |
|
|
|
|
#667 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det høres ekstremt, virkelig ekstremt rart ut. Kan du utdype dette, for slik du framstiller det har jeg problemer med å tro at det kan stemme. |
|
|
|
|
#668 |
|
Drømmer
|
Jøss, det har jeg aldri hørt hverken der jeg jobber eller der poden går. Det kan umulig være vanlig. |
|
|
|
|
#669 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Lærerstreik!På de skolene jeg har jobbet har jeg enten fått pålagt når tilstedeværelsen min skal være eller jeg har fått muligheten til å sette den opp selv. Det betyr jo at jeg befinner meg på skolen i den tiden jeg har satt opp. Si at jeg har undervisning først klokka tolv en dag kan det godt være jeg hadde satt opp tilstedeværelsen min klokka 10 eller 11 akkurat den ene dagen, men ville jo jobbe på skolen desto lenger en annen fastsatt dag.
|
|
#670 |
|
navnet sjemmer ingen
Og vi har til 15.45 to dager. |
|
|
|
|
#671 |
|
villende
|
Nei, jeg har ikke lyst til å utdype ut over det jeg har skrevet. Og jeg stusser litt over at du har problemer med å tro det, når jeg forteller at det er egenopplevd (og at det altså ikke er viderefortelling). |
|
|
|
|
#672 |
|
Kontrollfrik
Sv: Lærerstreik!Jeg på min side synes det er rart å trekke fram helt spesielle enkelttilfeller som et bidrag (og et langt sådan, ikke en digresjon engang) i en tråd som denne. Det blir litt som om jeg skal argumentere ved å fortelle om den udugelige legen jeg møtte en gang. Jeg tror selvsagt ikke du lyver, men jeg må innrømme at jeg tenker at det kan ha skjedd en misfortåelse. Kan det ha vært en lærer som jobber kun en liten stilling, for eksempel? |
|
|
|
|
#673 |
|
både her og der
|
Sv: Lærerstreik!Jeg synes også at det høres veldig rart ut.
Cora og tre avkom (1999, 2001 og 2002) Sist redigert av cora : 17-08-14 kl 12:14. |
|
|
|
|
#674 |
|
Tittel og tittel....
|
Hos oss må alle møte kl 8.15 til morgenmøte.
|
|
|
#675 |
|
Kontrollfrik
Her også. 8.00. Men ikke jeg, for jeg jobber kun en liten prosent. Sist redigert av Hyacinth : 17-08-14 kl 13:16. |
|
|
|
|
#676 |
|
Fartsfantom
|
Sv: Lærerstreik!Jeg vil vise til denne artikkelen igjen. Streiken handler om mer enn hvor mange timer vi skal være på jobb eller ikke. Det handler om mistilliten fra arbeidsgiver og til dels av samfunnet rundt. Det handler om at vi får mindre og mindre tid til kjerne oppgavene våre - undervise, for- og etterarbeid, byråkratisering av yrket. Les denne: http://www.dagsavisen.no/nyemeninger...3/#post_304263 |
|
|
|
|
#677 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() |
Sv: Lærerstreik!Dere har helt rett i at det er et problem at lærerne mangler tillit. Som jeg har sagt noen ganger tror jeg den manglende tilliten skyldes at folk er usikre på om lærerne jobber de timene de får betalt for. Tillit er ikke noe man kan be om men noe man må gjøre seg fortjent til. Jeg tror at timetelling og en tydelig avspaseringsordning kan være gode steg for å øke tilliten til lærerne. |
|
|
|
|
#678 |
|
maler
|
Selvfølgelig er skolen barnepass også for de yngste elevene. Det er ikke derfor de er på skolen, det er helt klart, men skolen kan ikke bare frasi seg ansvaret for elevene den tiden de er på skolen, da stopper samfunnet opp. Når vi sender barn helt ned til 5 år til skolen er det åpenbart at skolen også har en funksjon som barnepass i tillegg til undervisningen som er hovedgrunnen til at de går der. Det er blant annet derfor det er voksne ute i friminuttene.
|
|
#679 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Lærerstreik!Gaia: Jeg tror på deg når du sier det, for jeg har jobbet med slike lærere selv noen ganger. I snitt finnes det vel en slik kommer kl. 10.00 og går kl. 14.00 på hver eneste skole, vil jeg tro. Spørsmålet er om det er riktig å gjøre yrket mindre attraktivt og arbeidsdagen vanskeligere for det store, store flertallet som faktisk er på skolen mye mer enn fire timer pr. dag. Jeg avtaler gjerne møter med foreldre kl. 9.00 selv om undervisningen min ikke begynner før 10.00 og det kunne virkelig ikke falle meg inn å si til foreldrene at jeg er snill (?) som er kommer en time før undervisningen begynner. |
|
|
|
|
#680 |
|
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
Jeg skjønner hva du vil frem til og er enig. I tillegg er dette med begreper viktig, spesielt for at "mannen i gata" skal skjønne hva det egentlig er snakk om. |
|
|
![]() |
|
|