|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#621 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Unpopular opinion-trådMulig at det er algoritmene på TikTok som preger mitt sync men jeg synes altså ikke det er unaturlig å fremstille sykelig overvekt som noe som er fullstendig ufarlig og egentlig ganske fint i sosiale medier.
![]() |
#622 |
flisespikker
|
![]() Sv: Unpopular opinion-trådDet er kjempeviktig å skjønne at selv om overvekt er en faktor som øker risikoen for en del sykdommer og plager på gruppenivå, så kan man ikke si noe om enkeltpersoner på grunnlag av vekt. Man kan ikke si at enhver tilfeldig person som veier 80 kg er mindre sunn enn enver person som veier 65 kg, for det er veldig mange faktorer som avgjør om man er sunn og frisk. Man kan heller ikke si at enhver person som veier 80 kg vil bli sunnere hvis hun går ned 10 kg; det kommer jo for eksempel an på hvorfor hun går ned i vekt. Og en person som går fra 70 til 80 kg kan også fint ha blitt sunnere og friskere i den samme perioden, selv om hun BMI-messig har gått fra «normalvekt» til «overvekt».
![]() |
#623 |
flisespikker
|
![]() Sv: Unpopular opinion-tråd
Det kan du jo si.
![]() |
#624 |
Shake it out!
|
Jeg elsker diskusjoner, og synes det er kjempefint å få perspektiver på mine upopulære meninger, så bring it on.
![]() |
#625 |
flisespikker
|
Jeg tror likevel det er et relativt lite antall folk som gjør det, sammenlignet med de titusenvis av mennesker som daglig hetser overvektige, både i virkeligheten og på sosiale medier. Og jeg vil også tro at grunnen til at noen føler behov for å komme med motvekt til det massive trøkket er nettopp at det er så massivt.
![]() |
#626 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Unpopular opinion-trådForøvrig overhode ikke uenig i et eneste ord du sier i det siste innlegget der, Skilpadda. Og det er jo det samme med feks røykere. Det finnes datapunkt med storrøykende bestemødre som døde kjernesunne i en alder av 95. Og min svigermor som aldri har tatt et trekk, eller vært passiv røyket, fikk lungekreft da hun var 65.
![]() |
#627 |
flisespikker
|
![]() Sv: Unpopular opinion-trådJeg skjønte hvilket du mente, Milfrid.
![]() |
#628 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Unpopular opinion-trådJeg er så 100 % enig med Skilpadda.
![]() |
#629 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Unpopular opinion-trådNoe jeg kom på nå med det som diskuteres her og som jeg har tenkt på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#630 |
Shake it out!
|
Jepp. Og derfor har bevisst også tatt med undervekt her når jeg snakker om vekt, ikke bare overvekt.
![]() |
#631 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Unpopular opinion-trådJa, det er trist når man forveksler fokus på helse med fokus på utseende.
![]() |
#632 |
can-jur
|
Morsomt. Er du kjent med kravene for å få dette godkjent i det offentlige?
![]() |
![]() |
#633 |
|
![]() Sv: Unpopular opinion-trådHvor mange kjenner du, som du også har sett avkledd, som har fått dette dekket, Pelen?
![]() |
![]() |
#634 |
|
Jeg har samme erfaring med min fastlege. Hun er tydelig på at hennes prioriteringer er 1) Psyken min, for det har mye å si for ungene mine. 2) At blodsukker er fint, og at vi forebygger alle muligheter for seinskader med blodtrykk og alt det der - for det har mye å si for ungene mine. 3) At jeg er sunn, frisk og sterk - fordi det er viktig for ungene. Slanking bare fnyser hun av, men bejubler når jeg greier å trene, eller at kostholdet fungerer bedre. Og er veldig tydelig på at middelveien er det vi går etter.
![]() |
![]() |
#635 |
|
Avkledde, kun tidligere gravidmager med overskudd av fett og hud. Det er helt greit om noen vil fjerne hud og fett, men jeg føler meg usikker på om jeg syns det er riktig at det offentlige skal betale når det ikke var noe hudvekk eller lignende som plager. Mulig at jeg støter på folk som er flinke på å overtale leger? |
![]() |
![]() |
![]() |
#636 |
Rockesøster
|
Altså, det er helt spesifikke, målbare krav for å få slike operasjoner dekket av det offentlige.
![]() |
#637 |
can-jur
|
Dette er kravet:
![]() |
![]() |
#638 |
|
![]() Sv: Unpopular opinion-trådDet er ikke venninner, men den ene har jeg blitt kjent med ... De hadde fått godkjent offentlig operasjon, dog noen år tilbake. Flott at det finnes relativt strenge kriterier, for det overrasket meg at de faktisk ikke var nødt å stå for det selv. Sist redigert av Pelen : 14-03-23 kl 08:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#639 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Unpopular opinion-trådJeg fikk dekket. Stort heng som alltid hadde utslett under seg. Det var både psykisk og fysisk belastende. Magemuskler ble også fikset i samme operasjon og gjorde kroppen min mye friskere. 4cm sprik u Magemuskler kan ikke trenes sammen. Jeg hadde nok slitt med å betale det selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#640 |
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
![]() Sv: Unpopular opinion-trådOg jeg hadde magemuskler på hver side av magen, type fikk ned en neve mellom og kunne bare drømme om å ta en situps. Konstant ryggsmerter. Fikk ikke dekt, for jeg hadde ikke heng. Glad jeg betalte det selv for livskvaliteten økte og smertene forsvant. Så nei, min oppfatning er at helse ikke alltid er så sinnsykt enkelt.
![]() |
|
|