Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Unpopular opinion-tråd

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-03-23, 14:52   #621
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Unpopular opinion-tråd

Mulig at det er algoritmene på TikTok som preger mitt sync men jeg synes altså ikke det er unaturlig å fremstille sykelig overvekt som noe som er fullstendig ufarlig og egentlig ganske fint i sosiale medier.

Men nå er jo dette en upopulær mening-tråd, så da spisses ting. Å snakke om stråmenn i denne tråden blir litt rart, selv om jeg ser poenget ditt.

Gammel 10-03-23, 14:54   #622
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er kjempeviktig å skjønne at selv om overvekt er en faktor som øker risikoen for en del sykdommer og plager på gruppenivå, så kan man ikke si noe om enkeltpersoner på grunnlag av vekt. Man kan ikke si at enhver tilfeldig person som veier 80 kg er mindre sunn enn enver person som veier 65 kg, for det er veldig mange faktorer som avgjør om man er sunn og frisk. Man kan heller ikke si at enhver person som veier 80 kg vil bli sunnere hvis hun går ned 10 kg; det kommer jo for eksempel an på hvorfor hun går ned i vekt. Og en person som går fra 70 til 80 kg kan også fint ha blitt sunnere og friskere i den samme perioden, selv om hun BMI-messig har gått fra «normalvekt» til «overvekt».

Det at det er mer overvekt i befolkningen sett under ett, og at dette er knyttet til mange såkalte livsstilsykdommer, er sant. Men det er ikke bare uhøflig og frekt å shame folk som er synlig overvektige og fortelle dem at de trenger å gå ned i vekt for å ikke bli syke og dø, det er for det første ikke hjelpsomt, siden skam sjelden får folk til å bli friskere, og for det andre er det ikke nødvendigvis sant en gang. Hvis man skal vite sikkert hvilke risikofaktorer en bestemt person har, og hva vedkommende eventuelt bør gjøre for å bedre helsen sin, så må man gjøre en vesentlig grundigere vurdering av dem enn å se på vekten.

(Og så er det jo ingen andre risikofaktorer som gjør at folk synes de har rett og plikt til å fortelle vilt fremmede at de burde skamme seg og/eller gjøre noe med saken. Bare det i seg selv burde jo være nok til å fortelle folk at fettfobi ikke er grunnet i menneskekjærlig omsorg for folk som trenger hjelp til å bli sunnere.)

Gammel 10-03-23, 14:55   #623
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Å snakke om stråmenn i denne tråden blir litt rart, selv om jeg ser poenget ditt.

Det kan du jo si. Men det er jo ikke det første temaet som har blitt tatt opp i tråden og som deretter har blitt gjenstand for diskusjon.

Gammel 10-03-23, 14:57   #624
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det kan du jo si. Men det er jo ikke det første temaet som har blitt tatt opp i tråden og som deretter har blitt gjenstand for diskusjon.

Jeg elsker diskusjoner, og synes det er kjempefint å få perspektiver på mine upopulære meninger, så bring it on.

Gammel 10-03-23, 14:59   #625
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Mulig at det er algoritmene på TikTok som preger mitt sync men jeg synes altså ikke det er unaturlig å fremstille sykelig overvekt som noe som er fullstendig ufarlig og egentlig ganske fint i sosiale medier.

Jeg tror likevel det er et relativt lite antall folk som gjør det, sammenlignet med de titusenvis av mennesker som daglig hetser overvektige, både i virkeligheten og på sosiale medier. Og jeg vil også tro at grunnen til at noen føler behov for å komme med motvekt til det massive trøkket er nettopp at det er så massivt.

(Selv har jeg så å si aldri sett noen fremstille kraftig overvekt som noe fint i sosiale medier - jeg tror deg såklart når du sier at det er mye av det, men vi ser jo alle bare en liten del av hva som finnes der ute.)

Gammel 10-03-23, 15:00   #626
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Forøvrig overhode ikke uenig i et eneste ord du sier i det siste innlegget der, Skilpadda. Og det er jo det samme med feks røykere. Det finnes datapunkt med storrøykende bestemødre som døde kjernesunne i en alder av 95. Og min svigermor som aldri har tatt et trekk, eller vært passiv røyket, fikk lungekreft da hun var 65.

Man skal vokte deg vel for å snakke om individer.

Edit. Det lange før der igjen. Du hadde skrevet i mellomtiden

Gammel 10-03-23, 15:04   #627
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Jeg skjønte hvilket du mente, Milfrid.

Jeg er ganske kraftig overvektig selv, men er også ganske sunn og frisk. Da jeg var hos legen for litt siden og snakket om å prøve å gå ned i vekt, spurte han straks «hvorfor vil du det?». Han har aldri sagt et ord om at jeg burde gå ned i vekt eller at vekten er noe helseproblem for meg. Og det synes jeg er en veldig fin kontrast til de mange legene jeg hører om som maser om vekten til folk enten det er relevant for det de sliter med eller ikke, og enten de har sagt noe om vekten sin selv eller ikke. (En av grunnene, tror jeg, til at han ikke har sagt noe, er jo at det er supervanskelig å gå ned i vekt og ikke minst å holde vekten. Det er jo også en grunn til at det er litt bortkastet å «anbefale» folk å gå ned i vekt. Det er kjempevanskelig, og man må virkelig være motivert til det selv, og selv da går det ofte ikke.)

Gammel 10-03-23, 15:18   #628
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er så 100 % enig med Skilpadda.

Bare for å slenge inn det perspektivet, så er anoreksi den psykiske lidelsen det dør flest av i Norge i dag. Så det å snakke betraktelig mindre om kropp generelt, og nedsettende om det å legge på seg eller være overvektig spesielt, er en oppgave som mange av oss bør ta litt mer seriøst. (Sa hun, mens hun debatterte kropp.)

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-23, 15:29   #629
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noe jeg kom på nå med det som diskuteres her og som jeg har tenkt på.

Jeg syns at det offentlige litt for ofte betaler for operasjoner som har å gjøre med fjerning av overflødig hud etter vektnedgang eller stor mage etter f.eks. graviditeter. De fleste gangene, tror jeg, handler dette ikke om at det er store problemer med hudfliker og annet uten noe man gjerne vil få fjernet av andre årsaker. Jeg syns at legene, litt for ofte tillater at det offentlige betaler for den typen kosmetiske operasjoner.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-23, 16:25   #630
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Jeg er så 100 % enig med Skilpadda.

Bare for å slenge inn det perspektivet, så er anoreksi den psykiske lidelsen det dør flest av i Norge i dag. Så det å snakke betraktelig mindre om kropp generelt, og nedsettende om det å legge på seg eller være overvektig spesielt, er en oppgave som mange av oss bør ta litt mer seriøst. (Sa hun, mens hun debatterte kropp.)

Jepp. Og derfor har bevisst også tatt med undervekt her når jeg snakker om vekt, ikke bare overvekt.

Mitt poeng har forøvrig vært gjennom hele tråden at man må slutt å fokusere så mye på vekt, overvekt, normalvektig eller undervekt. Jeg synes det ekstreme fokuset som er på utseende er trist. Jeg syns bare ikke det blir bedre av masse fokus på kroppspositivisme i form av bilder.

Jeg elsker denne da: https://youtu.be/F9K5IS-inHs

Forøvrig mener jeg at kommentarfeltet i aviser burde stenges, inkludert når man poster artikkelen på sosiale medier. Jeg er normalt ikke for sensur, men det er en del mennesker som burde beskyttes mot seg selv, og vi andre burde slippe å måtte forholde oss til dem.

Gammel 10-03-23, 16:26   #631
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det er trist når man forveksler fokus på helse med fokus på utseende.

Gammel 10-03-23, 16:42   #632
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Noe jeg kom på nå med det som diskuteres her og som jeg har tenkt på.

Jeg syns at det offentlige litt for ofte betaler for operasjoner som har å gjøre med fjerning av overflødig hud etter vektnedgang eller stor mage etter f.eks. graviditeter. De fleste gangene, tror jeg, handler dette ikke om at det er store problemer med hudfliker og annet uten noe man gjerne vil få fjernet av andre årsaker. Jeg syns at legene, litt for ofte tillater at det offentlige betaler for den typen kosmetiske operasjoner.

Morsomt. Er du kjent med kravene for å få dette godkjent i det offentlige?
Eller synser du utfra magefølelse?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-23, 16:46   #633
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor mange kjenner du, som du også har sett avkledd, som har fått dette dekket, Pelen?

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-23, 17:04   #634
Serafin

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg skjønte hvilket du mente, Milfrid.

Jeg er ganske kraftig overvektig selv, men er også ganske sunn og frisk. Da jeg var hos legen for litt siden og snakket om å prøve å gå ned i vekt, spurte han straks «hvorfor vil du det?». Han har aldri sagt et ord om at jeg burde gå ned i vekt eller at vekten er noe helseproblem for meg. Og det synes jeg er en veldig fin kontrast til de mange legene jeg hører om som maser om vekten til folk enten det er relevant for det de sliter med eller ikke, og enten de har sagt noe om vekten sin selv eller ikke. (En av grunnene, tror jeg, til at han ikke har sagt noe, er jo at det er supervanskelig å gå ned i vekt og ikke minst å holde vekten. Det er jo også en grunn til at det er litt bortkastet å «anbefale» folk å gå ned i vekt. Det er kjempevanskelig, og man må virkelig være motivert til det selv, og selv da går det ofte ikke.)

Jeg har samme erfaring med min fastlege. Hun er tydelig på at hennes prioriteringer er 1) Psyken min, for det har mye å si for ungene mine. 2) At blodsukker er fint, og at vi forebygger alle muligheter for seinskader med blodtrykk og alt det der - for det har mye å si for ungene mine. 3) At jeg er sunn, frisk og sterk - fordi det er viktig for ungene. Slanking bare fnyser hun av, men bejubler når jeg greier å trene, eller at kostholdet fungerer bedre. Og er veldig tydelig på at middelveien er det vi går etter.

Jeg har aldri opplevd at hun har kommentert vekt negativt, eller hatt fokus på det.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-23, 20:27   #635
Pelen

Pelen sin avatar

Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Hvor mange kjenner du, som du også har sett avkledd, som har fått dette dekket, Pelen?

Avkledde, kun tidligere gravidmager med overskudd av fett og hud. Det er helt greit om noen vil fjerne hud og fett, men jeg føler meg usikker på om jeg syns det er riktig at det offentlige skal betale når det ikke var noe hudvekk eller lignende som plager. Mulig at jeg støter på folk som er flinke på å overtale leger?

Gammel 10-03-23, 20:34   #636
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Avkledde, kun tidligere gravidmager med overskudd av fett og hud. Det er helt greit om noen vil fjerne hud og fett, men jeg føler meg usikker på om jeg syns det er riktig at det offentlige skal betale når det ikke var noe hudvekk eller lignende som plager. Mulig at jeg støter på folk som er flinke på å overtale leger?

Altså, det er helt spesifikke, målbare krav for å få slike operasjoner dekket av det offentlige.
I særskilte tilfeller (f.ex store psykiske belastninger pga dette) kan kravene avvikes, men legene står der med målebåndet og måler fettheng og sidesynstestene må ikke bestås om man skal få dette.

Gammel 10-03-23, 20:35   #637
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er kravet:

Det er 2 til 5 års ventetid.
Og ja, jeg er godkjent for operasjon av både buk, armer og lår. Jeg kan ikke bade uten badedrakt og minimum knelang sykkelshorts. Helst bør jeg ha kompresjonstøy. Jeg må ha stramme klær for å kunne trene.
Men med mindre du har sett meg helt naken og studert meg ville du aldri ha sett det på meg.
Jeg var IKKE noen opplagt kandidat.
Så jeg tror ikke dine venninner er operert offentlig.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg 10D025D4-53ED-4C95-846F-4B6BF15B386F.jpg (24,3 KB, 290 visninger)

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-23, 21:06   #638
Pelen

Pelen sin avatar

Standard

Det er ikke venninner, men den ene har jeg blitt kjent med ... De hadde fått godkjent offentlig operasjon, dog noen år tilbake. Flott at det finnes relativt strenge kriterier, for det overrasket meg at de faktisk ikke var nødt å stå for det selv.

Med den store vektnedgangen som noen av dere har gjennomført skjønner jeg at det skaper utfordringer.

Sist redigert av Pelen : 14-03-23 kl 08:13.
Gammel 10-03-23, 22:26   #639
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg fikk dekket. Stort heng som alltid hadde utslett under seg. Det var både psykisk og fysisk belastende. Magemuskler ble også fikset i samme operasjon og gjorde kroppen min mye friskere. 4cm sprik u Magemuskler kan ikke trenes sammen. Jeg hadde nok slitt med å betale det selv.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-23, 12:22   #640
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Og jeg hadde magemuskler på hver side av magen, type fikk ned en neve mellom og kunne bare drømme om å ta en situps. Konstant ryggsmerter. Fikk ikke dekt, for jeg hadde ikke heng. Glad jeg betalte det selv for livskvaliteten økte og smertene forsvant. Så nei, min oppfatning er at helse ikke alltid er så sinnsykt enkelt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:13.