![]() |
#601 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Unpopular opinion-tråd
Det er ikke en unpopular opinion i denne tråden da ser det ut til.
![]() |
#602 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg tror egentlig vi er enige, men hovedpoenget mitt er vel at jeg synes det er så himla unødvendig å måtte kle av seg for å "bevise" enten det ene eller det andre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#603 |
Textrovert
|
Enig. Jeg har tenkt mye på dette i sammenheng med det å være pen. Jeg har aldri vært pen, men mange har vært veldig insiterende på at "joda, du er jo pen, Divine". Som om det var viktig at jeg faktisk var pen. Jeg har i voksen alder alltid brukt mye sminke, for jeg skyldte liksom verden å gjøre alt jeg kunne for å bli penere. Men nå gir jeg mer beng - jeg er ikke pen, kommer i alle fall ikke til å bli det i min alder, men så? Jeg ser ut som jeg ser ut, og sånn er det med den saken.
![]() |
#604 |
geskjeftig
|
Ikke i verden heller, det er vel derfor kroppspositivistene jobber som de gjør.
![]() |
#606 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Unpopular opinion-trådDa får jeg være upopulær og si at jeg synes kroppspositivisme kan være ok. Jeg har mye issues med hvordan jeg ser ut, og det hjelper litt. Men det er fryktelig mye fokus på utseende, det skal jeg være enig i.
![]() |
#607 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Unpopular opinion-trådJeg synes ikke vi bør shame voksne damer som slanker seg heller. Eller slanke damer. Eller treningsnarkomane damer. Eller damer i det hele tatt. Eller menn.
![]() |
#608 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Unpopular opinion-trådMen kroppspositivisme er bare enda mer fokus på kropp og støtter opp om det at kropp betyr noe. Jeg er enig i at bilder som illustrerer bruk av kroppen er helt ok, men bilder av kropp bare for å vise kropp ser jeg ikke poenget med. Hvor tykk skal en kropp være før man kan vise den fram som «se, det er normalt å være tykk!», hvor mange strekkmerker?
![]() |
#609 |
ej ikke møjkets heije
|
Jeg tenker at det kommer litt an på hvordan det formuleres. Hvis legen sier noe som "Her kan du jammen skylde deg selv som har tillatt deg å bli så overvektig", så er det noe helt annet enn å vennlig forslå noe som "denne problemstillingen vil kanskje bli noe enklere hvis du går noe ned i vekt, skal vi forsøke å finne en løsning for hvordan det kan skje".
![]() |
![]() |
#610 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Unpopular opinion-trådJeg tror ikke det er helsefremmende å føle seg unormal, samme hva grunnen er.
![]() |
#611 |
Textrovert
|
![]() |
#612 |
Shake it out!
|
Helt enig i det.
![]() |
#613 |
can-jur
|
Utfordringen er at stort sett har de zipnada å foreslå. Og svært få leger greier å nærme seg temaet på en god måte.
![]() |
![]() |
#614 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Det går det ikke an å være uenig i, vil jeg si. Det er også et enormt problem at helsepersonell har farlige fordommer mot overvektige, som medfører at de blir feilbehandlet eller underbehandlet, ikke får hjelp, ikke ber om hjelp. Og at medisinsk hjelp mot overvekten er så uoppnåelig.
![]() |
![]() |
#615 |
Shake it out!
|
Normalisere as in fremstille det som «det er like bra å veie 160 kg som 80 kg». Jeg synes ikke det er bedre med modeller som er sykelig overvektige enn de som er sykelig undervektige. Det er jo ikke et forbilde, like lite som en sykelig undervektig modell er et forbilde.
![]() |
#616 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Unpopular opinion-trådJeg ble bedt om å gå ned i vekt da "svangerskapsforgiftnings"symptomene ikke ga seg etter keisersnitt. Jeg fikk et skriv med å spise mer grønnsaker, ikke spise smør og bytte ut H-melk med lettere melk.
![]() |
#617 |
Shake it out!
|
Jeg er (suprise!) helt enig i at det ikke er ok å påpeke overvekt som årsak til alle mulige helsemessig utfordringer. Øyebetennelse er vel neppe noe som man kan skylde på overvekten.
![]() |
#618 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Min bror er veldig overvektig. Veldig. Og endte opp med å få blodpropp på lungen som 30 åring (eller rundt der et sted) Han var i Spania da det skjedde, så han ble først innlagt på intensiven der i et par uker før han ble sendt hjem med ambulansefly. Og han sier at de i Spania behandlet han på en mye bedre måte, men mulig det har noe med at de skulle bare sørge for at han overlevde og sende han videre.
![]() |
![]() |
#619 |
flisespikker
|
Men det synes jeg er en såpass uvanlig ting å si, gitt hvor massivt trykket er av dem som sier det motsatte, at det er noe av en stråmann å si at det er viktig å slutte med det.
![]() |
#620 |
Textrovert
|
Og vi er så indoktrinerte på at lav vekt og vektnedgang bejubles, at jeg alltid blir forfjamset når jeg er hos hematolog eller snakker med kreftsykepleieren og de blir kjempeglade når de hører at jeg har gått opp i vekt siden behandlingsoppstart og holdt meg der. Jeg prøver alltid å unnskylde meg med at jeg tror jeg hadde et litt kunstig lavt utgangspunkt da jeg startet behandling, men det bryr de seg ikke om. Selv om jeg er overvektig, er de superglade hver gang jeg sier at jeg veier det samme som sist. Det føles nesten litt surrealistisk.
![]() |
|
|