Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Sunne og "morsomme" matpakker?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-10-11, 20:00   #601
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?

Her er våre (jeg trengte visst også i dag!) i dag:
S har en skive med makrell, en cherrytomat, 2 tynne skiver kålrot og litt nektarin med kanel. Jeg har tomat- og mozzarellasalat, peppermakrell i majones / rømme, 2 fiberrik og en neve cashewnøtter:

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 06:59   #602
Husfruen
Erfaren
 
Husfruen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 952
Husfruen er litt kul
Standard

Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?


To skiver som dere ser. Grisen fikk gul paprika på seg etterpå.


Skivene er dekket til med kjøleelementer. Så er det kyllingboller, eplebåter og paprika og agurk i den boksen.

Husfruen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-11, 19:10   #603
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?

Lekre eggmuffins, Elisabeth!

Jeg blir rent sulten av alle disse matpakkene. Her er Pluggens i morgen. Rester fra middagen, lompe med skinke og ost, et egg, en fruktmos, litt bær og druer, samt 2 brødskiver med skinkeost:

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-11, 20:03   #604
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.932
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?

Veldig mange lekre matpakker her! Jeg har kjøpt sånne matbokser som Ramses. Minsten hylgråt da han fikk den. Den var nemlig for stor, eller større enn han hadde forestilt seg. Tulla var fornøyd. Hun har hatt fine matpakker hele uka. Polarbrød, pastasalat, druer, gulrøtter, agurk, nøtter, grove vafler med ost, snackpaprika og frukt. Jeg rekker aldri å ta bilder av matpakkene. Lager de alltid om morgenen, og da rekker jeg ikke ta bilde. Kanskje jeg skal ha kamera liggende på kjøkkenbenken klar til bildeknipsing? Det er i alle fall inspirerende å titte her inne. Lillegutt har fått gode matpakker han også, men i en mindre matboks og med diverse nøtter, frukt osv. i små bokser og aliminumsfolie.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 07:29   #605
Husfruen
Erfaren
 
Husfruen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 952
Husfruen er litt kul
Standard

Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?


En skive med ovnsbakt leverpostei. Paprika og agurk som dere ser. Et egg og et eple.


Matpakkesalat. Brødbiter som er "ristet" litt i ovnen. Kalkunskinke, agurk, gul og rød paprika og gulrot i terninger.

Husfruen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 07:31   #606
Husfruen
Erfaren
 
Husfruen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 952
Husfruen er litt kul
Standard

Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?

Den lille hvite matboksen er kjempekjekk i kombinasjon med den "gitarposen". Den har nemlig kjøleelement i lokket. Som sitter fast, må legge hele lokket i fryseren.

Og den gitarposen er også kjekk

Husfruen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 11:34   #607
lilium3
Aktiv
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Asker
Innlegg: 137
lilium3 er litt kul
Standard

Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?

Så flinke dere er... Har stadig ambisjon om å bli bedre. Utfordringen min er at mange flotte oppskrifter er med egg. Og minstemann her er allergisk mot egg og melk... Og middagsmat blir det sjelden rester av, det sørger matmons minstemann for

Noen gode ideer til "annet-enn-brødmat" som ikke inneholder egg?

lilium3 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 12:24   #608
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?

Kan noen avsløre hvordan bringebær overlever frem til spisetid?
Jeg slo til med superfin matpakke her en dag forrige uke, nyinnkjøpte bringebær og greier, -det så kjempelekkert ut. Samtlige unger kom hjem og grøsset på ryggen over at bringebæra hadde bare vært syltetøy og klin da de kom på skolen. Saften rant utover, og jeg skjønte godt hvorfor de ikke hadde spist dem da jeg åpnet matboksene. Ungene går til skolen, og jeg fikser matpakkene på morgenen. De tåler da tydeligvis ikke tre timer og gåturen til skolen uten å bli fullstendig mos?

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 22:04   #609
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?

Juhu, I'm back. Kommet litt tregt igang etter ferie og sånn. Mange flotte matpakker her siden sist! Når jeg så den turkise tuppermatbosken i bruk kom jeg på at jeg også har en sånn i skapet og den er jo kjempelur.

Her er morgendagens matpakke.



Vi har ikke brød i hus så måtte finne på noe lurt. Kiwi, søtpaprika, sukkererter, tomat, pære- og ingefærmuffins (bakt med litt honning istedet for sukker, speltmel og havre), ostebiter og stekte kalkunpølsebiter.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 22:52   #610
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.734
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?

Jeg kokte ekstra pasta til middagen.
Jeg fikk guttungen hekta på å dyppe i litt saus (så kunne jeg sende med litt i en boks i matpakken)
Jeg kjøpte inn tomat, paprika, agurk (til pastasalaten) og druer og brokkoli som ekstra-godsaker.

Så kom jeg på.... Knerten "kommer sent dersom han kommer i morgen" som jeg sa i barnehagen. (Han skal nemlig ta blodprøve på barneklinikken, med de kjøreutfordringer og kø på venterommet dette innebærer) Og matpakken han har med til barnehagen, er til FROKOST. Så altså, han skal ikke ha matpakke i morgen...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 13:10   #611
Kreps-77
Like blid
 
Kreps-77 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 1.759
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?

Jeg har 2 av den tupperwareboksen som Meissa har bilde av.
I dag fikk;
* 6åringen: knekkebrød med gullsalami, kavring med leverpostei, en halv riskake, 4 jordbær og 5 knaskerøtter.
* 11åringen: to brødskiver med gomme og leverpostei, en halv riskake, 4 jordbær og 5 knaskerøtter.
* 15åringen: fikk ha på jordbær i skiver på brødskiva (etter eget ønske)

Og i hver av matboksene skrev jeg en lapp og hengte i lokket. "Du er super! Ha en fin dag " til de to yngste, og "Ha en fin dag " til eldste.

Kom ikke å si at ikke jeg er inspirert av dere! Dette er for meg matpakker på HØYT NIVÅ.

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 13:12   #612
Kreps-77
Like blid
 
Kreps-77 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 1.759
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?

også er jeg bittelitte fornøyd med at minstemor får all mat enda, for hun går i bhg 2 år til ... Men jeg blir helt sikkert dreven til hun begynner på skolen.

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 13:20   #613
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Jeg kokte ekstra pasta til middagen.
Jeg fikk guttungen hekta på å dyppe i litt saus (så kunne jeg sende med litt i en boks i matpakken)
Jeg kjøpte inn tomat, paprika, agurk (til pastasalaten) og druer og brokkoli som ekstra-godsaker.

Så kom jeg på.... Knerten "kommer sent dersom han kommer i morgen" som jeg sa i barnehagen. (Han skal nemlig ta blodprøve på barneklinikken, med de kjøreutfordringer og kø på venterommet dette innebærer) Og matpakken han har med til barnehagen, er til FROKOST. Så altså, han skal ikke ha matpakke i morgen...

Haha, men han kunne jo ha spist matpakken til frokost hjemme da.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 14:18   #614
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.734
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?

Han KUNNE selvsagt det, men til hjemmefrokosten (han spiser alltid hjemmefrokost i tillegg) valgte han seg brødskive med prim. Han skal få god matpakke i morgen. Det faller ham nok ikke inn at han kan få matpakkefrokost hjemme, og siden han altså spiser to froksoter hver dag er jeg ikke så veldig interessert i at den hjemme også skal bli en sånn matpakkefrokost... Men han fikk en kvast brokkoli etter frokost da, og var glad for den. Han er veldig glad i det, også.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 22:06   #615
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?

Morgendagens:



Klementinbåter, polarbrød, ost og salami, agurk, tomat og søtparika og litt all bran og tørka fruktmix.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-11, 11:07   #616
lilium3
Aktiv
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Asker
Innlegg: 137
lilium3 er litt kul
Standard

Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Juhu, I'm back. Kommet litt tregt igang etter ferie og sånn. Mange flotte matpakker her siden sist! Når jeg så den turkise tuppermatbosken i bruk kom jeg på at jeg også har en sånn i skapet og den er jo kjempelur.

Her er morgendagens matpakke.



Vi har ikke brød i hus så måtte finne på noe lurt. Kiwi, søtpaprika, sukkererter, tomat, pære- og ingefærmuffins (bakt med litt honning istedet for sukker, speltmel og havre), ostebiter og stekte kalkunpølsebiter.

Oppskrift på den muffinsen??

lilium3 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-11, 11:50   #617
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?

Opprinnelig lagt inn av lilium3, her.

Oppskrift på den muffinsen??

Oppskriften er hentet fra Sophie Dahl sin kokebok.

2ts Bakepulver
1 ts natron
1ts malt ingefær
1ts malt kanel
1/4 ts kardemomme
145gr speltmel
145gr havreryn
225gr pærepure (babymos med pære og aprikos var det vi fant i butikken)
125gr naturell yoghurt
240 gr honning (vi brukte 40gr og muffinsene ble ikke spesielt søte, men gode)
1 stk kald skrelt pære uten kjerne
110gr rosiner (kuttet vi ettersom vi ikke liker det så godt)


Forvarm ovnen til 190 grader. Finn fram 12 store muffinsformer

Sikt bakepulver, natron, ingefær, kanel og kardemomme i en stor bolle. Rør inn mel og havre. Lag en grop i midten og tilsett de våte ingrediensene og rosinene. (man kan også dele opp pæra og ha den i, men vi delte den opp og stakk den nedi formene til slutt)

Rør sammen røra, men ikke for mye. Klumptete røre gjør lettere muffins.

Fyll formene 2/3 full og stek i 25-30 minutter

Pære og pærepuren kan erstattes med eple og eplepure og om man ikke har speltmel kan man bruke vanlig mel i stedet.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-11, 12:06   #618
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?

Vesla lagde i dag sin egen matpakke.

En liten boks med vaniljeyoghurt.
En clementin.
En håndfull mandler pakket inn i en rosa muffinsform.
Tre sugerør.
Og alt var lagt oppi en prinsessepose, av type man bruker som godteposer i bursdager.

Blir nok stas å spise i dag

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-11, 21:32   #619
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.616
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?

Opprinnelig lagt inn av Maxine, her.

Vesla lagde i dag sin egen matpakke.

En liten boks med vaniljeyoghurt.
En clementin.
En håndfull mandler pakket inn i en rosa muffinsform.
Tre sugerør.
Og alt var lagt oppi en prinsessepose, av type man bruker som godteposer i bursdager.

Blir nok stas å spise i dag

Tipper det, ja!

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-11, 11:24   #620
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.734
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?

De tre sugerørene underer jeg vagt på hva hun skal med da

Knerten hadde ikke matpakke i dag, han forsov oss nemlig til så sent at vi ikke ville rekke å være der til 8.30, og siden mannen skulle ta en blodprøve "mellom 9 og 14" ble det til at vi leverte mannen til legesenteret klokken 9 og dro i barnehagen etterpå, og da var frokosten der overstått og de var klar til samling. Men han fikk frukt og grønnsaker etter eget valg (en gulrot og ei plomme og ei drue) her hjemme da.

I morgen skal han få innholdsrik, god matpakke igjen, tenker jeg. Så får vi se til å komme oss ut av senga tidsnok til å være i barnehagen i tide til å spise den...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no