Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gruffetråd #19

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-09-24, 23:24   #581
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gruffetråd #19

Er på det allerede, karamell. Og dupholach. :kvalm:

Gammel 02-09-24, 07:41   #582
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kronikk i Aftenposten i dag om adhd medisiner.
Som sammenligner å bruke medisiner for adhd med anabole steroider
Og harselerer med medisinmangelen, «medisineringen framstår nærmest som en livsnødvendighet».

Jeg vil ikke linke til den, for den fortjener ikke klikk.
Men føkk åff altså! Virkelig

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv  
Gammel 02-09-24, 07:41   #583
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fant en tube hydrokortison i går kveld, er allerede bedre. Er egentlig ikke overrasket over at jeg reagerte, huden min er veldig sensitiv for sånne ting. Men nå er jeg ferdig med å klage over det, og kan heller klage over de vanvittige marerittene jeg hadde i natt.

Gammel 02-09-24, 10:07   #584
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Og harselerer med medisinmangelen, «medisineringen framstår nærmest som en livsnødvendighet».

Men i alle. Kunnskapsløse folk skal fortelle andre hva de trenger. Jeez. Takk for at du ikke linker, det tullet der orker jeg ikke lese.

Strå er ikke aktiv  
Gammel 02-09-24, 11:22   #585
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 224
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leste det og det er det drøyeste øynene mine har lagt merke til på en stund (og da fikk jeg med meg deler av fesjået i Geiranger i helga, altså). Den kronikken oser av kunnskapsløshet.

Gammel 02-09-24, 11:55   #586
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Er på det allerede, karamell. Og dupholach. :kvalm:

Kan varmt anbefale en solid porsjon popcorn! Der er der som funker best på magen min, og ikke minst er det godt

Gammel 02-09-24, 12:04   #587
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Det er så mye dritt som får spalteplass!

Gammel 02-09-24, 12:35   #588
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Det er så mye dritt som får spalteplass!

Ja! Av og til lurer jeg på om redaktøransvaret ikke gjelder kronikker. Kan man få all slags dritt på trykk altså?

Lhi-My er ikke aktiv  
Gammel 02-09-24, 12:41   #589
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Tenker du på kronikken som er skrevet av fem spesialister i barne- og ungdomspsykiatri?

annemede er ikke aktiv  
Gammel 02-09-24, 12:47   #590
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Påkjørt. Redd bilen min avgårde med døden nå.
Ikke skade på mennesker.

Gammel 02-09-24, 12:52   #591
Blånn

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Så ekkelt, Star!

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv  
Gammel 02-09-24, 13:12   #592
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke lest kildene de viser til, men jeg synes ikke dette var så ille, det er jo dette hele helsevesenet møter om dagen, krav fra pasientene om medikamentell behandling som ikke nødvendigvis støttes av forskning og anbefalinger.
Jeg kan lite om ADHD, men dersom det forskrives i så stort omfang som det påstås i kronikken, så har de jo et poeng?

Gammel 02-09-24, 13:19   #593
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns kronikken er god, og de har da en bakgrunn som gir dem et godt fundament for å uttale seg. At EN DEL får medisin som heller burde hatt annen hjelp, er ikke det samme som at alle som får det, ikke burde ha det.

Og diagnose-flodbølgen i sosiale medier er jo helt absurd overveldende, og mye setter merkelapper på ting som er ganske normale (som å gå i kjelleren for å hente noe, sette på en klesvask, og så glemme hva du skulle hente).

Gammel 02-09-24, 13:29   #594
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg oversvømmes i sosiale medier av diverse som sterkt antyder at jeg har adhd, ja. Jeg har ingen grunn til å sto et, men jeg kan krysse av på mange av punktene sosiale-medier mener er det.

Når jeg forsvinner ned i et kaninhull lurer jeg på om jeg burde utredes, men så titter jeg ut av det og kommer til at jeg er nok lett å distrahere og lett kaotisk i hodet, men ikke adhd nei

Gammel 02-09-24, 13:31   #595
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

(men da kan sosiale medier gi meg diagnosen procatination disorder eller noe sånn i stedet. Jeg er GOOOOOD på å prokastinere. Stort sett vil de dog da selge meg en app som skal forandre livet mitt båe hjemme, sosialt, på jobb, kjørlighetsliget og alt blir helt ekepsjoenlt bra ved hjelp av en app hvor jeg krysser av for at jeg har gjort ting, eller noe i den dur.... )

Gammel 02-09-24, 13:45   #596
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Standard

Jeg har ikke lest kronikken, men når man slenger ut av "medisinering fremstår som livsnødvendighet" så kan de umulig ta mennesker med ADHD på alvor. Noen klarer seg godt i livet uten medisinering, mens andre gjør det ikke. Det å ha ADHD er ikke så enkelt at "har man truffet én, så har man truffet alle". Og medisinering er kun én del av hvordan man takler hverdagen. Men når man sier noe så riv ruskende dustete som "medisinering fremstår som livsnødvendighet" så tråkker man på alle de som jobber rævva av seg for å levere innen deadline, få med seg alt på skolebenken, rekke møtene, huske å takke ja til skoleplassen, handle middag, levere selvangivelse og hvahardu. Det koster dem uendelig mye mer å funke i hverdagen enn nevrotypiske, så for de som tar disse medisinene, så er de faktisk livsnødvendige! Det gjør at de mestrer!
Og til slutt; ingen vil ta disse medisinene uten at de må, for de kommer ikke uten bivirkninger.

Vi kan gjerne snakke om samfunn og hvordan det ikke er tilpasset nevrodivergente, men da må det gjøres med respekt og ikke tråkke på en gruppe mennesker som hele livet har prøvd å tilpasse seg.

Gammel 02-09-24, 13:48   #597
Malama

Malama sin avatar

Standard

Kronikken har ikke jeg heller lest, og slik den er fremstilt her så sleiver den hit og dit og det er ikke bra nei. Ikke i det hele tatt. Resept og forståelse bør kunne forventes fr den avsendergruppen?

Gammel 02-09-24, 13:59   #598
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Så ekkelt, Star. Håper det går bra med deg.

Gammel 02-09-24, 14:01   #599
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av star, her.

Påkjørt. Redd bilen min avgårde med døden nå.
Ikke skade på mennesker.

Godt du (og andre) er like hele, men så kjipt! Håper det ordner seg til din fordel forsikringsmessig.

Gammel 02-09-24, 14:12   #600
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Jeg har ikke lest kronikken, men når man slenger ut av "medisinering fremstår som livsnødvendighet" så kan de umulig ta mennesker med ADHD på alvor. Noen klarer seg godt i livet uten medisinering, mens andre gjør det ikke. Det å ha ADHD er ikke så enkelt at "har man truffet én, så har man truffet alle". Og medisinering er kun én del av hvordan man takler hverdagen. Men når man sier noe så riv ruskende dustete som "medisinering fremstår som livsnødvendighet" så tråkker man på alle de som jobber rævva av seg for å levere innen deadline, få med seg alt på skolebenken, rekke møtene, huske å takke ja til skoleplassen, handle middag, levere selvangivelse og hvahardu. Det koster dem uendelig mye mer å funke i hverdagen enn nevrotypiske, så for de som tar disse medisinene, så er de faktisk livsnødvendige! Det gjør at de mestrer!
Og til slutt; ingen vil ta disse medisinene uten at de må, for de kommer ikke uten bivirkninger.

Vi kan gjerne snakke om samfunn og hvordan det ikke er tilpasset nevrodivergente, men da må det gjøres med respekt og ikke tråkke på en gruppe mennesker som hele livet har prøvd å tilpasse seg.

Det er jo ikke så himla rart vi får et rush av diagnoser. Da jeg gikk på skolen het det MBD (litta hjerne dysfunksjon ) og det var noe de gærneste gutta hadde. Ikke så rart det når renner inn med diagnoser av godt voksne, særlig damer.
Det er også vist at dødsraten går ned når man er medisinert. Så det handler bokstavlig talt om liv og død.
Som en av de som faktisk VET hva forskjellen på medisinert og umedisinert er så vil jeg bare si at de må gjerne ta ei uke i mitt hue uten medisin.
Jeg har håndtert det i 46 år, og først nå fått innblikk i den verden andre lever i.
Og jeg gjentar: å føkk åff!!
Og minner samtidig om at det er gruffetråden. Om noen vil diskuterer at adhd medisin er sammenlignbart med steroider for kroppsbyggere så vil jeg si at de kan starte med å levere inn brillene sine!
De er jo prestasjonsfremmende.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland

Sist redigert av Floksa : 02-09-24 kl 14:26.
Floksa er ikke aktiv  
Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:19.