Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gruffetråden #10

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-02-22, 22:57   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gruffetråden #10

Ordentlig gode, digitale læreverk er sikkert supert? Gamle skolebøker scannet inn og lagt tilgjengelig på iPad eller chromebook, derimot, må da være det verste fra to verdener?

Gammel 11-02-22, 23:00   #2
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ordentlig gode, digitale læreverk er sikkert supert? Gamle skolebøker scannet inn og lagt tilgjengelig på iPad eller chromebook, derimot, må da være det verste fra to verdener?

Har bare opplevd det siste.

Gammel 11-02-22, 23:07   #3
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp. Pilot (Gyldendal) for VG1/2 samfunnskunnskap er et veldig godt digitalt læreverk. Men det er ett av få jeg har vært borti.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Gammel 12-02-22, 01:47   #4
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nnnggh. Ja. Jeg endte med å kjøpe en bok, da de to kapitlene som var pensum antageligvis var kopiert og pdf-et mange timer ut i et eller annet heidundrandes julebord, jeg ble svimmel av å prøve å lese de pokkerns pdf-ene.

... og ble ganske lei meg da min sønn gjorde meg oppmerksom på at kvaliteten på de pdf-ene jeg bannet over var gjengs for ganske mye av hans pensum.

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 12-02-22, 08:35   #5
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Enig, Fintdethei! Jeg savner bøker. Jeg tror de lærer mye mer av å lese i bøker også.

Det er godt dokumentert i forskning også.

Jeg vil gjerne ha digitale bøker også, men ikke som en inn-scannet pdf-versjon av papirboka. Det må tilby noe mer, et digitalt univers som bygger opp og hjelper innlæringen.

Håndskrift-diskusjonen er jeg hjertens enig i.

Gammel 11-02-22, 23:06   #6
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Virkelig gode smartbøker er gull altså. Man kan markere i teksten, få den opplest av en ordentlig fortellerstemme (ikke en sånn mekanisk sak som ødelegger all læreglede), zoome slik at det blir enklere å lese for de som trenger det etc. MEN allikevel så erstatter det jo ikke helt den gode, gamle boken. Og for mange så vil det å sitte å lese i en ordinær bok nok gi et bedre læringsutbytte enn å stirre på en skjerm enda mer enn man gjør i hverdagen fra før. Jeg er for valgmuligheten!

Gammel 12-02-22, 10:06   #7
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Har vi egentlig lov å scanne inn bøkene da? Det finnes vel kopiavtaler, og den lovlige prosenten der er ikke SÅ stor.

Kommunen min har bestemt seg for at elevene skal digitaliseres i hue og ræva. Og har brukt penger på ipad og læringsportaler, og ikke på papirbøker. I mine fag er ressursene i læringsportalen så dårlige at jeg endte med å si fra til leder om at dette kan jeg ikke bruke, da det faglige innholdet er så svakt, og språk og visualitet så dårlig og uinspirerende at det er egnet til å drepe enhver faglig interesse. Leder var ikke helt uenig, og gamle, men betydelug bedre papirbøker brukes i mine timer, fram til de klarer å hoste frem noe nettgreier med kvalitet.

Kaija er ikke aktiv  
Gammel 12-02-22, 10:09   #8
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har lov til å kopiere inntil 10%,men i oppgavebøker og annet som er ment å brukes én gang er det aldri lov å kopiere noe.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Gammel 12-02-22, 10:13   #9
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når jeg sier innscannet, så mener jeg egentlig bare en pdf-versjon av papirboka (uten særlige andre funksjoner). Den kjøpes det jo lisens av.

Jeg ser at det er ganske vanlig på barneskolen å scanne inn sider for å legge dem i OneNote. Der syndes det nok en del mot 10-prosenten.

Gammel 12-02-22, 10:59   #10
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Kjøpere på finn
Jeg har liggende en dunparkas som egentlig kostet godt over 4000,- ute til 1250,-
Så får jeg bud på 1000 som jeg aksepterer under forbehold om at den blir hentet/betalt fort.
Så hører jeg ikke mer fra kjøper, men får spørsmål av en med samme etternavn om jeg er villig til å gå ned i pris. Svarer at jeg godtar 1000 førstemann til mølla. Får svar om at vedkommende bare kan betale 800. Dette nekter jeg, så går hun opp til 900, som jeg også nekter. Deretter forsvinner både den som har bydd 1000 og den andre...

gnuri er ikke aktiv  
Gammel 15-02-22, 13:46   #11
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Jeg har vært hos en venninne i Bergen noen dager. Det er ikke gruff altså. Hun lager fantasisk fotokunst og jeg kjøpte et av bildene som jeg har sikla på lenge. Heller ikke gruff. Men altså, når man låser seg ut av leiligheten, slipper nøkkelen ned i postkassa og fire sekunder etter kommer på at bildet står igjen inne. DA altså!! På vei hjem uten bilde nå.

Gammel 15-02-22, 13:53   #12
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Jeg har vært hos en venninne i Bergen noen dager. Det er ikke gruff altså. Hun lager fantasisk fotokunst og jeg kjøpte et av bildene som jeg har sikla på lenge. Heller ikke gruff. Men altså, når man låser seg ut av leiligheten, slipper nøkkelen ned i postkassa og fire sekunder etter kommer på at bildet står igjen inne. DA altså!! På vei hjem uten bilde nå.

Å nei så ergerlig! Går det an å sende det? Er det stort, innrammet, eller kan det rulles sammen i en sylinder?

Ellers har du jo en god unnskyldning for å besøke venninnen din gjen snart, eller for henne å besøke deg.

Gammel 15-02-22, 15:39   #13
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Å nei så ergerlig! Går det an å sende det? Er det stort, innrammet, eller kan det rulles sammen i en sylinder?

Ellers har du jo en god unnskyldning for å besøke venninnen din gjen snart, eller for henne å besøke deg.

Det er både stort og innrammet. (Og veldig fint.) Det kan nok sendes, men når jeg kommet hjem skal jeg se om det lar seg gjøre å finne noen som skal kjøre oppover i vinterferien.

Hadde gjort seg med mer besøk, det er et godt poeng.

Gammel 15-02-22, 17:21   #14
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Tenner. Det er fanker'n ta meg første gang på evigheter at jeg har glemt formiddagspussen. Så da et straffen strålevondt i alle tannrøtter som lever, i kinnet og så bortetter. Jeg blir gal. Eneste som hjelper når det står på er ibux, som jeg jo helst ikke skal ta.

Strå er ikke aktiv  
Gammel 15-02-22, 13:50   #15
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av gnuri, her.

Kjøpere på finn
Jeg har liggende en dunparkas som egentlig kostet godt over 4000,- ute til 1250,-
Så får jeg bud på 1000 som jeg aksepterer under forbehold om at den blir hentet/betalt fort.
Så hører jeg ikke mer fra kjøper, men får spørsmål av en med samme etternavn om jeg er villig til å gå ned i pris. Svarer at jeg godtar 1000 førstemann til mølla. Får svar om at vedkommende bare kan betale 800. Dette nekter jeg, så går hun opp til 900, som jeg også nekter. Deretter forsvinner både den som har bydd 1000 og den andre...

Sikkert samme person....

Gammel 16-02-22, 09:06   #16
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Jeg fikk ikke jobb. Jaja, jeg kom på intervju, og det var mer enn 300 søkere på stillingen så jeg får ta det som en seier, men bah altså. Jeg er nå trist uansett.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv  
Gammel 16-02-22, 09:07   #17
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pappalille. Høres ut som om det var en prestasjon bare å komme på intervju

Blå er aktiv nå  
Gammel 16-02-22, 09:11   #18
kamp
ASD

Medlem siden: Mar 2010
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hvorfor skal det være så vanskelig Å SOVE?

Gammel 16-02-22, 17:32   #19
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtid
Standard

Krystallsyke.

Gammel 16-02-22, 17:53   #20
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er sliten, kjei, lei trist og sur.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv  
Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:50.