Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Juletråden 2020

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-11-20, 13:30   #1
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Juletråden 2020

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Han får joggebukse og t-skjorter i mengder til jul, siden dette er det eneste han ønsker seg.

Jeg forsøker se etter en litt ok sommerpysj nå. Han liker det.

Mener å ha sett det flere steder nå i senere tid også.

Min 07-er liker heller ikke å bruke pysj, men vil ha det til jul likevel, for han liker å ha det på om morgenen, som kosedress, før han har på seg penklær. Men ikke typisk "julepysj" da, men en hvilken som helst pysj. I fjor fikk han en med gråmelert bukse som så mer eller mindre ut som en vanlig joggebukse, bare litt tynnere, og tynn genser til fra KappAhl. I år får han rutete flanellbukser med ensfarget genser til. Jentene får heller ikke typiske julepysjer, eldste får en lyseblå satengpysj fra BikBok, som hun ønsker seg (må finne ut hva jeg gjør med at buksa ikke kan strammes i livet, og strikken trolig er for vid - hvorfor kan ikke bare alle ha snøring? ), lillesøster får velourkosebukser fra Cubus og en søt pysjgenser fra KappAhl.

Gammel 30-11-20, 13:36   #2
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Mener å ha sett det flere steder nå i senere tid også.

Min 07-er liker heller ikke å bruke pysj, men vil ha det til jul likevel, for han liker å ha det på om morgenen, som kosedress, før han har på seg penklær. Men ikke typisk "julepysj" da, men en hvilken som helst pysj. I fjor fikk han en med gråmelert bukse som så mer eller mindre ut som en vanlig joggebukse, bare litt tynnere, og tynn genser til fra KappAhl. I år får han rutete flanellbukser med ensfarget genser til. Jentene får heller ikke typiske julepysjer, eldste får en lyseblå satengpysj fra BikBok, som hun ønsker seg (må finne ut hva jeg gjør med at buksa ikke kan strammes i livet, og strikken trolig er for vid - hvorfor kan ikke bare alle ha snøring? ), lillesøster får velourkosebukser fra Cubus og en søt pysjgenser fra KappAhl.

Man spretter et lite hull i linningen der det er søm, typisk midt bak, og trer inn en strikk som er passe stor ved hjelp av en sikkethetnål.

Erfaren. Det er eneste måten min eldste datter kan ha tights f. eks

Så klipper vi av og tar ut den strikken når hennes normalvektige søster arver dem noen år senere

Gammel 30-11-20, 13:13   #3
Frk_Fryd
i tåka

Frk_Fryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Frk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg var sikker på jeg hadde alle kalendergavene i boks, men det viser seg at jeg mangler SYV dager! Herrefred, kan ikke telle lenger heller...

Med julegavene er jeg sånn nogelunde i rute. Har en delvis plan på hva de vanskeligste skal få, og da er mye gjort.

Frk_Fryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-20, 14:42   #4
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Måle mot noe hun har må vel funke, og om hun sterkt ønsker denne så skal den vel ikke byttes.

Men ser utfordringen, det gjør jeg.

Koselig tradisjon, dog tvert motsatt av praksis hjemme hos oss. Men vet jeg er i utakt med mange andre på det punktet

Gammel 30-11-20, 14:53   #5
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Storebror vil heller dø enn å henge i sofaen med oss iført pysj er jeg redd (han vil hverken henge i sofaen med oss eller være sammen med oss iført pysj), så dette er egentlig bare et forsøk på å gi ham noe han uansett trenger og forsøke at han får litt det samme som de andre tross alt.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-20, 15:38   #6
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Storebror vil heller dø enn å henge i sofaen med oss iført pysj er jeg redd (han vil hverken henge i sofaen med oss eller være sammen med oss iført pysj), så dette er egentlig bare et forsøk på å gi ham noe han uansett trenger og forsøke at han får litt det samme som de andre tross alt.

Ser den ja. Det er ikke så lett å finne på noe til gutter i den alderen ... Et tegneserieblad, hvis han leser sånt? Regner med at godteri og brus og sånt kommer uansett, i tillegg.

Nå skal det sies at det bare er barna som er i pysj her da. Jeg sitter ikke i sofaen med pysj. Jeg eier ingen pysj, og ikke engang en kosebukse. Ikke sitter jeg i sofaen heller, jeg er i sving med å lage en fæntæstik julefrokost. Så han sitter der med søstrene sine.

Gammel 30-11-20, 15:38   #7
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes julepysjamas høres ut som en hyggelig tradisjon, men ingen av våre bruker pysjamas om natten så den ville i så fall bare blitt brukt på julaften morgen/formiddag. Synes ikke jeg kan forsvare kjøp av klær utelukkende ment for sofasitting i 3-4 timer så det utgår nok hos oss dessverre.

Gammel 30-11-20, 15:42   #8
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Her blir de gjerne brukt om morgenene i helgene også, og av og til om kvelden, når de har dusjet etter trening. Og jentene har det av og til med på overnatting. Men kun lillesøster som finner på å sove i den, sånn ellers. Men de jeg kjøper har som sagt ikke julemotiv da.

Gammel 30-11-20, 16:51   #9
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Holder et juletre seg bra dersom vi kjøper det nå og lar det stå ute frem mot jul? Ser de har medlemstilbud på coop bygg og det hadde passet fint å kjøpe i slutten av denne uken når mannen har fri.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-20, 17:10   #10
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Ja, det er jeg temmelig sikker på. Alle juletrærne er vel hugget for lengst så jeg har ingen tro på at man får et nyere tre ved å vente. Bare husk å oppbevare det ute.

Gammel 30-11-20, 21:05   #11
Malama

Malama sin avatar

Standard

Ungene i seng og siste rest av kalendergaver spredd utover bordet.

Mannen kommer opp fra legging og spørr hva han skal gjøre. Så jeg tilbød ham det jeg trodde var hans faste 30.11-oppgave. Henge opp pakkene etterhvert som jeg pakker inn.

Han svarte at da sier han som han på radioen som fikk en multiple choice oppgave.

Har du flere alternativer?

Ja, altså. Rydde og pynte trappa ute, det står en nissekone i gangen som skal ut dit. (og ideelt sett lys på rekkverket men så langt kom jeg ikke som å sidbet. Og det er mørkt og regnet så det kan han slippe i kveld)

Eller rydde den gangen innenfor, som trenger en real runde.

Han gikk ut

Men han har kjøpt kalender til meg da. Spent på helt hva,, skal ikke lese bakpå. Pink glam? Eller noe sånn. Sminke tror jeg, han sa jeg får dele med jentene om det er mer for barn. Vi får se.

Gammel 02-12-20, 21:20   #12
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Ene gaven til eldste er 3 ganger så stor som jeg trodde. Jeg kan ikke helt skjønne hvordan han skal kunne drasse rundt med den. Er jo rene parasollen.

Gammel 02-12-20, 21:25   #13
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-20, 22:26   #14
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her har vi fått to slag konfekt i boks i dag.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-20, 22:36   #15
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Her har vi fått to slag konfekt i boks i dag.

Hvordan i alle dager klarer dere å la være å spise det opp med en gang? Jeg laget biscotti forrige uke. Hele boksen var spist på under et døgn. Av meg. Og kun meg. Jeg har store planer om konfekt, men jeg kjenner meg selv...

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-20, 07:05   #16
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Hvordan i alle dager klarer dere å la være å spise det opp med en gang? Jeg laget biscotti forrige uke. Hele boksen var spist på under et døgn. Av meg. Og kun meg. Jeg har store planer om konfekt, men jeg kjenner meg selv...

Vi bare bestemmer at den skal stå, så da rører vi den ikke? Jeg har ikke noe bedre svar.

Alle her i huset må passe vekta, så å skille på hverdag og fest/høytid er helt nødvendig. Det er derfor jeg går litt av skaftet med alle forberedelser tror jeg, for når det er fest, så ER det fest.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-20, 09:15   #17
Novla

Novla sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Enkelt, det er bare å skaffe seg en familie der ingen liker julekaker noe særlig. Ungene liker pepperkaker, da.

Men vi MÅ jo liksom bake noe for stemningens skyld, så i tillegg til pepperkaker regner jeg med at det blir krumkaker (det er jo faktisk godt), havre-/eller mandelflarn og stjerneaniskaker. Satser på å lage pepperkaker nå til helga, og resten neste helg. I den grad vi spiser julekaker her i huset synes jeg egentlig det smaker best før jul, i selve jula er vi mest opptatt av gode frokoster og middager, så OM de mot formodning skulle bli spist opp før jul hadde det egentlig vært helt greit (så slipper vi å kaste så mye i januar ).

Gammel 03-12-20, 09:30   #18
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Novla: Det er ikke familien min som spiser. Det er jeg... Og jeg lager bare ting jeg liker...

Og jeg synes også kakene er best før jul, og jeg er opplært av min mor til at de er best ferskest mulig, men jeg bør likevel ikke spise en halv boks i døgnet.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-20, 22:42   #19
Malama

Malama sin avatar

Standard

Snakket med en bekjent i dag som har alle gaver i hus og alle kaker bakt. En ting er at vi kunne vært mer i gang emd gavene. Men vi hadde ikke hatt kaker til jul om de var bakt nå...

Gammel 02-12-20, 22:45   #20
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtid
Standard

Noen som kjenner til Lego tema jul som ikke koster 1000 spenn?
:leteretterjulegave:

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:10.