Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvordan forbereder du deg på apokalypsen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-02-22, 19:24   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan forbereder du deg på apokalypsen?

Ja, den støtter jeg deg i.

Jeg tror det er ti i boksen, så jeg tenker det er til oss og naboene i det nærmeste huset, som jeg aldri kan tenke meg har noen. Og så får jeg bytte bort de siste to på gata, mot vin.

Gammel 27-02-22, 19:26   #2
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ja, den støtter jeg deg i.

Jeg tror det er ti i boksen, så jeg tenker det er til oss og naboene i det nærmeste huset, som jeg aldri kan tenke meg har noen. Og så får jeg bytte bort de siste to på gata, mot vin.

Hun litt oppi gata har ikke, og bytter gjerne mot vin altså.

Gammel 27-02-22, 19:29   #3
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Korleis var det med doseringen der?

Gammel 27-02-22, 19:30   #4
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor fort må man egentlig ta de tablettene?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv  
Gammel 27-02-22, 19:39   #5
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 316
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

I følge DSA er det først og fremst unge under 18, gravide og ammende som trengee jod-tabletter, mens unge voksne opp til 40 år kan ha nytte av dem. Jeg tror med andre ord det kan være ganske fornuftig å bytte de fleste mot vin eller batterier. På den andre siden skal man holde seg innendørs i situasjoner der man kan trenge tablettene så da funker det dårlig å lage byttemarked i gata. https://dsa.no/atomberedskap/jodtabletter#

Heilo er ikke aktiv  
Gammel 27-02-22, 19:48   #6
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Våre tabletter er 40 mil unna. Bør de virkelig sendes i posten nå. Jeg vet ikke om jeg orker å tenke at det kan være nødvendig.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv  
Gammel 27-02-22, 19:50   #7
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Våre tabletter er 40 mil unna. Bør de virkelig sendes i posten nå. Jeg vet ikke om jeg orker å tenke at det kan være nødvendig.

Igjen i følge DSA så vil ikke en atomhendelse i Ukraina utløse behov for jodtabletter i Norge. En ulykke i forbindelse med amerikanske atomubåter i norske havner er en mer sannsynlig trussel og i det perspektivet er det alltid lurt å ha jodtabletter i hus. :nabo til ubåthavn:

Heilo er ikke aktiv  
Gammel 27-02-22, 19:54   #8
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

I følge DSA er det først og fremst unge under 18, gravide og ammende som trengee jod-tabletter, mens unge voksne opp til 40 år kan ha nytte av dem. Jeg tror med andre ord det kan være ganske fornuftig å bytte de fleste mot vin eller batterier. På den andre siden skal man holde seg innendørs i situasjoner der man kan trenge tablettene så da funker det dårlig å lage byttemarked i gata. https://dsa.no/atomberedskap/jodtabletter#

Ah, men da burde jeg hatt noen, så kunne jeg byttet med alle de unge naboene i oppgangen ihvertfall.

Burde satt en plastboks med apokalypselager i kjellerboden, det er vel ned dit vi må rømme og ha nabotreff, kanskje.

-ea- er ikke aktiv  
Gammel 27-02-22, 19:56   #9
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Ah, men da burde jeg hatt noen, så kunne jeg byttet med alle de unge naboene i oppgangen ihvertfall.

Burde satt en plastboks med apokalypselager i kjellerboden, det er vel ned dit vi må rømme, kanskje. Er det innafor å spørre legenaboen om han har noe meds til oss andre, hvis nødvendig.

-ea- er ikke aktiv  
Gammel 27-02-22, 20:09   #10
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener å ha signert på at skolen kan gi barna jod ved behov? Så har liksom tenkt at de er dekket der? (Spørsmålstegnene indikerer at jeg lurer på om jeg husker riktig …)

Storm er ikke aktiv  
Gammel 27-02-22, 20:28   #11
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Storm, her.

Jeg mener å ha signert på at skolen kan gi barna jod ved behov? Så har liksom tenkt at de er dekket der? (Spørsmålstegnene indikerer at jeg lurer på om jeg husker riktig …)

Ja, hvis det skjer en atomhendelse i skoletida får de der.

Heilo er ikke aktiv  
Gammel 27-02-22, 19:55   #12
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har vin, ikke jod. Kanskje overdose oss på Multivitamintablettene, da? Eller ungene da. Mann er 52 og jeg har ikke kjertel.

Karamell er ikke aktiv  
Gammel 27-02-22, 20:26   #13
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Vi har vin, ikke jod. Kanskje overdose oss på Multivitamintablettene, da? Eller ungene da. Mann er 52 og jeg har ikke kjertel.

Tenkt på deg da jeg var på apoteket og så vanlige jod-tabeletter merket med stor lapp med «ikke egnet for beredskap».

Gammel 27-02-22, 20:59   #14
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skolen har et lager av tabletter, men vi lurer ganske mye på i hvilke tilfeller det faktisk er realistisk og praktisk at vi får delt dem ut.

Vi har jod her hjemme etter at jeg bygde opp beredskapslageret for to år siden. Jeg tror vi også har noe fruktcoctail som jeg ikke aner hvorfor jeg kjøpte og en boks bønner. Vi fikk faktisk bruk for en hel del da man skulle unngå å gå så mye i butikken, selv om jeg strengt tatt ikke vil kalle det en krisesituasjon. Jeg vet ikke om jeg gidder bygge opp lageret noe videre. Vi vil uansett ha mat til noen dager om noe skjer. Har også en del rødvin.

apan er ikke aktiv  
Gammel 28-02-22, 00:15   #15
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp, skolene fikk det pålagt for noen år siden. Skaffe, holde a jour lagrene, sørge for signaturer og ha rutiner for utdeling. Null stress.

Gammel 28-02-22, 11:05   #16
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jepp, skolene fikk det pålagt for noen år siden. Skaffe, holde a jour lagrene, sørge for signaturer og ha rutiner for utdeling. Null stress.

Kjempesannsynlig at man slår opp de signaturene i en nødsituasjon.

apan er ikke aktiv  
Gammel 28-02-22, 11:38   #17
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Kjempesannsynlig at man slår opp de signaturene i en nødsituasjon.

Men jeg tror faktisk skolene også er pålagt å ha dette i beredskapsplanene, øve på det og dokumentere at de har gjort det. Har et minne om at det var et ekstra fokus på beredskapsplaner og øving på disse rett før pandemien. Ekstra fokus på skoleskytinger, husker jeg. Så tror jeg det druknet i pandemi. Vi får se om noen børster støvet av det.

Gammel 28-02-22, 00:56   #18
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Jøss, har jeg signert på noe sånt altså?!
Det var den hukommelsen.

Gammel 28-02-22, 01:00   #19
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan ikke komme på noe sånt. Ikke i grunnskolen. Og på vgs har jeg vel ikke signert på noe som helst.

Karamell er ikke aktiv  
Gammel 28-02-22, 01:13   #20
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Kjenner at jeg har enorm forståelse for om akkurat det der pålagte byråkratiet kanskje har glippet litt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:42.