Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-02-11, 22:40   #1
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Anne C, jeg må korrigere meg selv: Jeg har misforstått noe grundig et sted. Jeg snakket med mannen om dette her med mastergrad, og han sa at de ansetter helst ikke folk med master. Fordi de har veldig begrenset bredde i fagkunnskap og kan ikke undervise i nok fag. Sorry. Jeg var på villspor. Ble faktisk skikkelig sjokkert over å ha misforstått så kraftig. Jeg mener fremdeles at det var det han sa en gang, men han benekter kraftig her.

Pluss at vi med hovedfag/master og PPU ikke kan undervise i 1.-4. (Eller, da må man ha småbarnsped. i tillegg.)

Gammel 09-02-11, 19:12   #2
m|nken
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2006
m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg er i grunn enig med SF i det at det er litt rart at man sammenlikner lærere og førskolelærere. Bortsett fra at vi er pedagoger, så er det vel fint lite annet som er felles? Beklager hvis jeg fornærmer noen førskolelærere. Jeg tar gjerne i mot korreks hvis man som førskolelærer kan fortelle meg hva jeg som ungdomskolelærer har felles med førskolelærere. Og som SF presiserer over, jeg tenker ikke lønn. For vi er vel alle enig i at førskolelærere tjener lite.

Fellesen er vel at begge yrker inneholder pedagoger som tilrettelegger for pedagogisk virksomhet og læring, men til dog ulike aldersgrupper.

Det er han som er varast i garden. (Olav H. Hauge).
m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 12:21   #3
Slettet bruker
Passiv

Standard

Neida - jeg begrunnet hvorfor jeg spurte om det da jeg spurte.

Jeg er selvsagt enig i (tror jeg, jeg vet ikke egentlig helt tallene mer :gullfisk: ) at pedledere tjener lite. Så mye ansvar burde lønnes bedre. Kanskje mer enn en lærer også. Eller mindre. Eller det samme. Men ikke på grunn av en lærerlønn.

Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 12:42   #4
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Neida - jeg begrunnet hvorfor jeg spurte om det da jeg spurte.

Jeg er selvsagt enig i (tror jeg, jeg vet ikke egentlig helt tallene mer :gullfisk: ) at pedledere tjener lite. Så mye ansvar burde lønnes bedre. Kanskje mer enn en lærer også. Eller mindre. Eller det samme. Men ikke på grunn av en lærerlønn.

Vi er egentlig enige. Lønna er ikke noe å skrike hurra for, for hverken lærere eller førskolelærere og lønna bør bli satt ut i fra yrkenes egne meritter. Førskolelærere har nok langt å gå enda og det er frustrerende noen ganger at folk vet så lite om den jobben vi gjør i barnehagen. Jeg har faktisk truffet foreldre som ikke aner at pedleder har utdanning engang. De var bare veldig forundret over at denne personen (pedlederen i barnets bhg) kunne si så mye lurt.

Gammel 09-02-11, 12:53   #5
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Jeg har faktisk truffet foreldre som ikke aner at pedleder har utdanning engang. De var bare veldig forundret over at denne personen (pedlederen i barnets bhg) kunne si så mye lurt.

Det sier jo mest om de foreldrene spør du meg.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 12:54   #6
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Vi er egentlig enige. Lønna er ikke noe å skrike hurra for, for hverken lærere eller førskolelærere og lønna bør bli satt ut i fra yrkenes egne meritter. Førskolelærere har nok langt å gå enda og det er frustrerende noen ganger at folk vet så lite om den jobben vi gjør i barnehagen. Jeg har faktisk truffet foreldre som ikke aner at pedleder har utdanning engang. De var bare veldig forundret over at denne personen (pedlederen i barnets bhg) kunne si så mye lurt.

Mens jeg for min del vet godt at pedledere skal være utdannet førskolelærere. Og hvorfor. Og dermed blir jeg irri-birri når jeg båssettes sammen med den gjengen der.

Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 23:30   #7
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Spesialpedagogene hos oss er ansatt som adjunkter eller lektorer, har helt vanlig undervisning etter samme ordning som alle andre, men man prioriterer vel i en viss grad å plassere dem i grupper man på forhånd vet vil være svake. Det er ingen ressurser til å ansette noen med kun spesialpedagogikk, det har de i tillegg til fagene sine. Vi har miljøarbeidere utenom, da. Jeg tror de har fri i alle skolens ferier, men de vi har hatt til nå har hatt noe undervisning også, gjerne 50/50. De eneste som har annen ferieordning er ledelsen, hvilket vil si rektor, assisterende rektor og det som før het inspektører, men nå kalles studieledere og annet sånt fint. Hos oss har samtlige av disse undervisning også, og får en tilsvarende prosent avspasering. Vaktmestere og rengjøringspersonale jobber også i deler av skolens ferier.

Gammel 31-01-11, 10:55   #8
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Å ha 44,5 times arbeidsuke og fri i sommerferie, høst, jul, påske og pinse høres for meg ganske lukrativt ut. Det betyr ikke at jeg synes lærerjobb nødvendigvis høres lukrativt ut, men feriemessig ville jeg anse det som et stort gode. Man får faktisk ta UT avspasering. Den går ikke tapt slik en del andre kan oppleve at avspasering gjør.

Det er veldig lukrativt. Det synes jeg. Jeg har hatt andre jobber der jeg ikke klarte å få tatt ut avspasering, og selvfølgelig ikke når jeg ville - man har jo ting som skal gå opp i andre jobber også. Det er ikke tvil om at en del lærere (tenker ikke her inne, men generelt) kunne ha godt av å teste en annen type jobb og se at det er ikke sånn at man gjøre "som man vil" hverken i løpet av dagen eller i løpet av året i andre jobber heller.

Noe av det jeg liker ved læreryrket er at man faktisk vet på forhånd når man får tatt ut avspaseringen, og at det ikke dukker opp andre planer da. At man ofte jobber en del i feriene, og at dette selvsagt går på bekostning av muligheten til langhelger og slikt, er bare en del av pakka.

Det fascinerer meg likevel at det så nonchalant foreslås i tråden at deler av den pålagte avspaseringstiden skal gå til planleggingsdager, og at det liksom skal være helt uproblematisk.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 11:19   #9
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Det fascinerer meg likevel at det så nonchalant foreslås i tråden at deler av den pålagte avspaseringstiden skal gå til planleggingsdager, og at det liksom skal være helt uproblematisk.

Jeg vil anta at grunnen til at det ikke oppfattes (fra de som er ansatt i barnehagen sin side), som et diskusjonstema, er at de i liten grad har medbestemmelsesrett på hvordan dette organiseres. Alle er jo nødt - i større og mindre grad - til å forholde seg til ytre rammer, om det er budsjett, timer, organisasjon etc og ofte er det jo den som utfører arbeidet som sitter igjen med svarteper.

Jeg mener at flere i tråden sier at de ville ha foretrukket andre løsninger, men at dette med å arbeide på kvelden og da det ut som organisert avspasering, er den beste løsningen med de reelle rammene som eksisterer.

Jeg tenker på Divine sin signatur når jeg leser denne diskusjonen: "La ikke det beste bli det godes fiende". For den hverdagen som flere som jobber i barnehage skisserer er definitivt ikke den beste - og da tenker jeg ikke primært på foreldregruppen. Det å bli presset til å arbeide ekstra, uten mulighet for komensasjon er ikke noe heldig. Jeg jobber ikke i barnehage, men det er jo dette som reellt sett beskrives flere steder i denne tråden.

Gammel 31-01-11, 11:21   #10
Plipp
Getting in tune

Plipp sin avatar

Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

Jeg er en av de som synes lærerne har veldig gode kår og mange goder som andre arbeidstakere kan se langt etter, som veldig fleksibel arbeidstid i perioder, lang sammenhengende ferie o.l Å være småbarnsforelder og lærer er god match. Jeg reagerer likevel på det samme som apan:

Dessuten ser det ut til at mange glemmer at arbeidstakere i en barnehage er av de som ikke har en så fleksibel arbeidstid eller romslig arbeidsavtale. Det er svært få muligheter til være fleksibel innenfor den oppsatte arbeidstiden, få muligheter til avspasering og nettopp: avhengighet av at du er på plass på grunn av kunder og kollegaer. Er du ikke der kan du risikere at barnehagen ikke drives forsvarlig og det er ikke noe vi ønsker som foreldre.

Gammel 31-01-11, 11:23   #11
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Beklager, så nå at du snakket om lærere, ikke ansatte i barnehager.

Emneord
klassiker, planleggingsdag

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:19.