|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Aktiv
Medlem siden: Jul 2010
![]() ![]() ![]() |
Sv: Fra tynn/slank til overvektigJeg ser at nesten alle dere synes at trening er det ENESTE saliggjørende for å gå ned i vekt. Selv jobber jeg i treningsbransjen, og trener mye selv og elsker naturligvis å trene. MEN: det er ikke det at man ikke trener som gjør at vekten øker. Det er det som puttes inn i munnen. Naturligvis gjør trening sitt til at man kan spise mer, men man skal trene ganske hardt og lenge for gå ned bare ved hjelp av trening. (For å ta av ett kilo, skal man forbrenne ca 7000 kcal. Det vil si ca 14 timer med løping. Det er mye løping.) |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fra tynn/slank til overvektig
Det er jeg helt enig med deg i. Problemet kommer når man mister kontrollen, trøstespiser fordi man synes man er feit, osv. Så er man i den onde sirkelen. Jeg vet ALT om hva jeg bør og ikke bør spise, men det hjelper så lite når man ikke har kontroll. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Aktiv
Medlem siden: Jul 2010
![]() ![]() ![]() |
For all del - jeg skal ikke tøffe meg for mye her jeg sitter med Cola Zero, Stratos og ostepop... |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Pauset
|
Jeg er ikke enig. Dette tror jeg er veldig individuelt altså. Jeg kan leve på 1300 kalorier men ikke gå ned i vekt. For sure. Trener jeg ikke så skjer det ikke noe..... Dessverre. Tror ganske mange har det sånn. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Born to run
Medlem siden: Nov 2009
Jeg er veldig treningsfokusert, det er helt sant. Du har rett i at kosthold er ekstremt viktig ifm vektnedgang - skal man gå ned i vekt må kcal inn < kcal ut. Min teori går på at jeg tror svært få klarer å få en varig vektnedgang dersom de kun slanker seg ved å redusere matinntaket. Da vil jo forbreninningen gå ned slik at man legger på seg igjen så fort man spiser litt mer igjen. Det er ikke så mange som klarer å spise lite resten av livet. Trener man derimot mens man slanker seg (og etterpå), holder man forbrenningen oppe slik at man lettere unngår vektoppgang.
|
|
|
#6 |
|
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Heeelt enig, hvis man vil gå ned i vekt så mååå man gjøre noe med inntaket, MEN for å holde vekten så hjepler trening veeeldig godt! |
|
|
|
|
|
#7 |
|
etterpåklokest
|
Den setninga der kverna rundt i hodet mitt under gårdagens løpetur. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Fra tynn/slank til overvektigFor meg er det det altså.
|
|
|
|
#9 |
|
Sv: Fra tynn/slank til overvektigJeg var normalvektig frem til jeg var rundt 25 år. Da var jeg lei av å ha dålrig samvittighet for alt jeg puttet i munnen og slappet litt mer av. Det endte med at jeg la på meg. La sikkert litt på meg hvert år selv om jeg var flink til å trene. Så ble jeg gravid og la på meg mye. Livet som nybakt mamma var ingen dans på roser, og trøstespisingen startet. Så da la jeg på meg masse på kort tid. Klarte å gå ned endel, ble gravid og så var det samme runden igjen. Startet på lavkarbo for tre år siden og gikk ned 25 kg. 15 av de er på igjen. Jeg har et utrolig dårlig forhold til mat og trøstespiser når jeg føler at jeg mister kontroll over maten. Det er noe dritt og det er faktisk ikke bare å ta seg sammen. Det sitter litt lenger inn enn det. Jeg trener 4-5 ganger i uka, spiser greit, men er oververktig. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Når det gjelder tvangsspising/overspising (BED) så blir det jo det samme å si til en person som sliter med dette, at vedkommende skal ta seg sammen og slanke seg, som å si til en alkoholiker at vedkommende skal ta seg sammen og slutte å drikke. Jeg sier ikke at noen her i tråden sier det, men bare for å poengtere. Altfor mange sier at det bare er å ta seg sammen og bruke viljestyrke når det gjelder å gå ned i vekt, men det ER forskjell på 10-20 kgs overvekt og 70-100 kgs overvekt. I den siste kategorien finnes det som regel mennesker med store psykiske spiseproblemer. Man blir ikke så stor fordi man ikke går på Elixia.
|
|
|
#11 |
|
Epikur
|
Sv: Fra tynn/slank til overvektigAltså.
|
|
|
#12 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Jeg snakker, som sagt, om sykelig overvektige. Og det er nok av dem som får beskjed om å bare ta seg sammen.
|
|
|
#13 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Sv: Fra tynn/slank til overvektigTja, jeg er ikke i kategorien sykelig overvektig, enda.
|
|
|
#14 |
|
Ferdiglada
Sv: Fra tynn/slank til overvektigMen korfor er dette så vanskelig å ha kontoll over? Og korfor er det slik at så mange har full kontroll over resten av livet sitt men ikkje maten?
|
|
|
|
#15 |
|
Born to run
Jeg tror at det er vanskelig å få kontroll over matinntaket fordi mat er noe man ikke kan unngå - alle må ha mat. Skal man slutte med noe, er det lettere å slutte helt enn å slutte delvis.
|
|
|
#17 |
|
Born to run
Det er et tema jeg har tenkt en del på, ja. Delvis fordi jeg synes det er interessant å se hvor ulikt mennesker håndterer situasjonen når de legger på seg i voksen alder, og også fordi jeg kjenner en som slet veldig med å få jobb og vedkommende følte at vekten var årsaken.
|
|
|
#18 |
|
|
Nei, det er ikke problematisk for meg at du tror og mener, men du trekker noen ganske heftige konklusjoner om hva overvektige mener og synes om seg selv og hvilke konsekvenser det får i arbeidslivet. Selvsagt kan du synse selv om du ikke er overvektig, men konklusjonene blir litt for enkle, og du skal ikke se bort i fra at du støter noen. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Jeg passer ikke helt inn i det du tror noe om her. Jeg har over 6 års høyskoleutdannelse, og jeg går ikke rundt å tenker at andre tenker at jeg ikke har selvkontroll. På jobb har jeg stålkontroll. Nå kommer jeg riktignok aldri til å bli noen leder, men det er fordi jeg ikke har noe ønske om å bli inspektør eller rektor. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Born to run
Selvsagt fins det høyt utdannede som er overvektige - det var snakk om gjennomsnittlig BMI og da vil det naturligvis være høyt utdannede som har høy vekt og lavt utdannede som har lav BMI.
|
![]() |
|
|