|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Glamorøs
|
Sv: Årets Lano-unge ble MikaelJeg syns du virkelig har noen grumsete holdninger Spetakkelrandi, og virker mye preget av jante.
Hvor leser du at det var foreldrene som la inn linken?
|
|
|
#42 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Årets Lano-unge ble MikaelJeg syns det var greiere med konkurranser den gang det var en jury som plukket ut beste bilde, i stedet for nå, hvor man overhodet ikke har noen sjans til å vinne - eller interesse av å delta - fordi du ikke vinner dersom du ikke plager hele nettverket ditt halvt i hjel med mas om stemmer.
|
|
|
#43 |
|
Glamorøs
|
Sv: Årets Lano-unge ble Mikael
Jeg syns ingen av metodene er bedre eller verre enn andre. Man kan si at nå er det mer anarkistisk, og man får vinnere som "folket" har stemt frem, ikke den juryen mener selger best, nemlig som regel en blond, smilende unge. Selvsagt er det ikke random hvem som vinner nå heller, de med størst nettverks om er villige til å stemme vil ha et forsprang, akkurat som blonde, passe runde unger vil ha det overfor en jury.
|
|
|
#44 |
|
Ringskrømt
|
Veldig enig.
|
|
|
#45 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Sv: Årets Lano-unge ble MikaelDen saken der er helt på kanten. I utgangspunktet er jo slike saker, der foreldrene realiserer seg selv gjennom små barn på nettet, smakløse i mine øyne. Men i dagens klima var jo denne ungen også dømt til å gå av med seieren. Og er endog ute av stand til å kunne reflektere særlig over greia, selv senere i livet. Synes det er en trist sak at slekta hans har utlevert ham på en slik måte. Tommel ned, både til Lano kåring og foreldre!
|
|
|
#46 |
|
Glamorøs
|
Hvorfor i all verden er det verre med dette barnet enn hvilket som helst annet barn? Babyer pleier ikke være veldig gode på å reflektere "over greia", selv uten å være handikappet.
|
|
|
#47 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Årets Lano-unge ble MikaelJeg sitter og leker med tanken: Hva om det hadde vært flere mulithandikappede barn med? Mange? Eller blir det ekstra feil å snakke om "den ungen er søtere enn den" når de er funksjonshemmet?
|
|
|
#48 |
|
![]() ![]() ![]() |
Les en gang til på neste innpust. Jeg liker ikke slike kåringer i det hele tatt. Vanlige unger vokser til og kan ta stilling til dette når de er store. Han her har ikke engang muligheten til det. Det som står igjen da er kun omgivelsene sine desperate exhibisjonistiske behov. Primitivt.
|
|
|
#49 |
|
Absolute Beginner
|
Hadde han vært med hadde til og med jeg stemt! |
|
|
|
|
|
#50 |
|
Glamorøs
|
Dette er jo helt teit å si. At andre barn kan reflektere over det om 10-15 år gjør ikke saken noe anderledes i utgangspunktet. Barna som det blir sendt inn bilde av, alle som en, er et resultat av at foreldrene vil fronte dem på ett eller annet vis. Det blir verken bedre, eller verre, av at de kan, eller ikke kan, reflektere over hva foreldrene gjorde når de blir tenåringer.
|
|
|
#51 |
|
![]() ![]() ![]() |
Trenger ikke å være rakett-sosiolog for å innse at det er snakk om egenskapen multihandicappet som har vært avgjørende her. Og mer sympati jo større avvik/synlig skade. Veldig politisk korrekt å mene at et slikt barn bør frem i lyset i en sammenheng som hittil har vært dominert av glansbilder. Først hvite nordiske barn. Senere etniske barn. Det var rått parti, egentlig.
|
|
|
#52 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Årets Lano-unge ble MikaelDet er klart det er det som har skjedd. Men det er kanskje fordi folk er litt smålei av å stemme på de peneste ungene også, og syns at andre ting skal komme frem? Og så ble dette en symbolsak for det?
|
|
|
#53 |
|
Leser
|
Sv: Årets Lano-unge ble MikaelJeg stemmer ikke i slike konkuranser og har aldri gjort det.
Jeg skjønner godt hva det menes (tror jeg). Det er mange aspekter ved det å vinne, og hva som skal til for å vinne. Det er ingen tvil om at sosiale medier har forandret en del konkuranser på den måten at den gamle konkuransefordelen: produktet ("et bra bilde av et sjarmerende barn") har vridd seg en del i forhold til konkuransefordelen: reklamen (via sosiale medier) har økt. For folk flest oppfattes det som mindre ærlig konkuranse.
|
|
|
#54 |
|
Glamorøs
|
Og det er der jeg mener folk bommer. De aller fleste foreldre mener at de har sjarmerende barn, og veldig mange tar bra bilder av dem også. Det hjelper derimot ikke hvis de ikke passer inn i "malen". Reklamemalen er at de skal være hvite, blonde, smile, gjerne med to tenner, ikke gjøre noen grimaser og være så "vanlige" at ingen kan ta seg nær av dem. Et hvilket som helst sjarmerende barn har ikke hatt noen større sjans til å vinne tidligere enn nå.
|
|
|
#55 |
|
![]() ![]() ![]() |
Skal ikke kverulere med deg om dette. Istedet skal jeg strekke meg et par cm og vedkjenne at jeg er enig med deg i det meste av det du sier
|
|
|
#56 |
|
Leser
|
De fleste mener vel alikevel at det finnes gradsforskjeller på kvaliteten på bildene?
Det er der jeg er uenig. Jeg mener at reklamen har blitt en mer fremtredene del av slike konkuranser. Før så man bildene og stemte, når får man i tillegg direktereklame på FB, man får knyttet en historie til barnet bak bildet etc
|
|
|
#57 |
|
Glamorøs
|
Jo selvfølgelig. Greia er at de som passer i malen, ikke nødvendigvis er mest sjarmerende eller pene, de passer rett og slett bare i blondt, hvitt barn-malen.
Før så gikk det kun på utseende, nå går det også på historie, er det en dårlig sak? Det at reklamen er en mer fremtrendende sak står ikke i motsetning til de jeg sa.
|
|
|
#58 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Årets Lano-unge ble MikaelJeg synes generelt at skjønnhetskonkuranser med unger er kvalmt, men synes det var coolt at han vant uansett årsak og metoder-
|
|
|
#59 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Årets Lano-unge ble MikaelMed et så dårlig bilde burde det ikke være mulig å vinne en sånn konkurranse, uavhengig av utseendet og funksjonsnivå på barnet. For meg blir det som å bli tildelt gullmedalje for et løp man kom sist i mål i; man konkurrerer tydeligvis på helt andre kriterier.
|
|
|
|
#60 |
|
Leser
|
Det er ikke "bra" eller "dårlig" i den forstand. Det jeg sier er at slike konkuranser har endret seg, produktet er kommet mer i bakgrunnen. Det er som forskjellen på fotball, hvor man seirer kun på resultat; antall baller i mål, og isdans hvor fokuset ligger like mye på hvordan man oppnår resultatet og ikke bare resultatet i seg selv.
|
![]() |
|
|