Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er snusbruk i barnehagen ok?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-08-10, 14:21   #41
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er snusbruk i barnehagen ok?

Opprinnelig lagt inn av Haugtussa, her.

Som snusar sjølv hadde eg ikkje brydd meg om snusbruk i bhg, eg er vel mildt sagt inhabil.

Mitt inntrykk er at det ikke er noe logikk i at om man snuser/røyker selv, så er det slik at man samtidig synes at normer og regler rundt dette skal være vide og liberale.

Jeg synes at de som snuser kan gjøre det i pausene sine. Rollemodellbiten er ekstra viktig i en barnehage.

Gammel 30-08-10, 14:24   #42
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg er gift med snuser og kjenner at snus lukter. Jeg synes det er en uting med snus i barnehagen, på møter og andre steder der man er tvunget til å være profesjonelt sosial (i jobbsammenheng). Med andre ord kan folk snuse så mye de vil på sitt eget kontor og i uformelle, interne møter, men når man skal møte andre er det en uting. Det inkluderer barn og deres foreldre. Dessuten er det usunt, og bør unngås blant voksne som har betalt for å være rollemodeller. Det er en jobb de har valgt selv.

Ellers er jeg rimelig tolerant, altså. Selv mot røykere.

:eks-røyker:

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-10, 14:52   #43
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Hva er egentlig problemet? Jeg liker ikke at noen snuser rundt meg, hverken i barnehagen, på skolen eller ellers, men det er fordi jeg misliker lukten sterkt (jeg syns ikke det ser fint ut heller, men mistenker at det er lukten som gjør det også), og ikke fordi jeg tror det er særlig skadelig hverken for meg eller barna – ikke tror jeg det er veldig skadelig for den som snuser heller for den saks skyld. Personlig vil jeg heller at folk skal røyke rundt meg enn å bruke snus eller parfyme, men hva jeg liker syns jeg ikke er så veldig relevant. Er det noe som tilsier at barn som ser barnehageansatte snuse har økt risko for å bruke stimulerende stoffer selv? Hvis det ikke er greit med snus, er det greit om de ansatte tygger tyggegummi eller drikker kaffe så barna ser det?

Ben "please don't spit on the floor" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-10, 15:01   #44
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg har det litt med det at de som jobber med barn i barnehage også er rollemodeller. Når det er forholdsvis unge jenter som jeg har inntrykk av er ganske populære i barnehagen, og de snuser, så synes jeg ikke det er en ok ting. Jeg er ganske sikker på at snusing er mer skadelig enn å tygge tyggis liksom. Og det har noe om hvilke signaler man gir når man er på jobb.

Jeg er heller ikke tilhenger av at ansatte i bhg går med kaffekoppen sin hele tiden, men det er en annen type diskusjon.

Og jeg kan ikke skjønne at noen tror at snus ikke lukter? Jeg lukter alltid når noen rundt meg tar seg en snus. Men kanskje er det forskjell på snustypene og.

Uansett. Jeg har ringt styrer for å høre om dette er noe de har prata om. Og det er det visst. Han var i grunn veldig enig med meg, men siden det ikke er noen regler på dette fra kommuneadm sånn generelt har de sett an det litt, også ift om det kommer reaksjoner fra foreldrene. Og nå har det jo det. Og sikkert ikke overraskende at det var fra meg. Men han skulle ta det videre, og så får vi se.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-10, 15:13   #45
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Dette har ikke jeg reflektert over tidlige må jeg innrømme, men så har jeg heller aldri sett noen barnehageansatte snuse. De gjorde ikke det i barnehagen ungene gikk i, men de røkte og jeg var kjapp om å gi beskjed om at jeg ville de skulle røyke ute av synet for barna - det føyet de seg etter med én gang. I den nye er vi jo fortsatt nye, men jeg har så langt ikke lagt merke til dette og vet ikke om jeg ville tenkt så veldig mye rundt det heller. Men jeg synes jo at slikt kan holde seg til pauser og ikke er noe barna skal trenge å se, så ja - det beste er om de er gode rollemodeller og lar snusen være forbeholdt evt. pauser.

Gammel 30-08-10, 15:20   #46
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nei, jeg synes ikke det er ok.

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-10, 15:28   #47
Agurke
Fabelaktig

Agurke sin avatar

Blogginnlegg: 19
Agurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Snus lukter. At røyk lukter verre er irrelevant i denne diskusjonen.

Jeg er ikke spesielt prippen av meg, men hadde faktisk stusset over å bli møtt med en snusleppe når jeg leverer småen.

Enig!
Og ja, det lukter av snus. Jeg er gift med en som snuser døgnet rundt, så jeg vet hva jeg snakker om.

Gammel 30-08-10, 15:38   #48
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei det er vel like skadelig der også.

Gammel 30-08-10, 16:00   #49
astrid_d
Superduperaktiv

astrid_d er populærastrid_d er populærastrid_d er populær
Standard

Greit at de snuser i pausene sine, men ikke greit sammen med barna.

astrid_d er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-10, 16:07   #50
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Legger man merke til at noen snuser, altså? Jeg har en mann som gjør det og jeg aner ikke når han har en "bleie" i kjeften eller ikke. Jeg ser ikke noe problem i at barnehageansatte bruker det i arbeidstiden.

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Snus har ei alldeles grusomt kvalmande lukt. Eg heller nok mot at dei bør holde seg til snusing i pausane, ja.

Det lukter ikke av porsjonssnus.

Gammel 30-08-10, 16:10   #51
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Legger man merke til at noen snuser, altså? Jeg har en mann som gjør det og jeg aner ikke når han har en "bleie" i kjeften eller ikke. Jeg ser ikke noe problem i at barnehageansatte bruker det i arbeidstiden.

Det lukter ikke av porsjonssnus.

Ikke noe problem å se snusleppa her når vi henter nei.
Men det er kanskje ikke posjonsnus heller. Lukter gjør det helt klart.

Gammel 30-08-10, 16:12   #52
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg syns ikke det er i orden at barnehageansatte snuser eller røyker på jobb. De er rollemodeller.

Gammel 30-08-10, 16:20   #53
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde ikke likt det, både på grunn av lukta og fordi de ansatte i barnehagen bør være gode rollemodeller. Snus lukter skrekkelig, jeg har måttet gå fra kino flere ganger fordi det sitter en snuser i nærheten. Jeg synes porsjonssnus lukter også, selv om det muligens er litt mindre.

Gammel 30-08-10, 16:22   #54
era
Bør lage seg en tittel selv

era sin avatar

Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

-løs snus lukter og synes, en liten bleie snus, tja- bedre en at de står fem meter fra barne hagen og røyker og virkelig lukter lik etterpå.
Eller river hodet av nermeste treåring i nikotin abstinesns( jeg var rimelimelig kokko når jeg slutta.
)
Nikotin tyggis og snus(bleie typen) synes jeg folk må få gjøre hva de vil med- signaleffekt tja,jeg synes at det folk har inne i munnen sin er litt en privat sak og at å bli veldig provosert over snus prinsipielt er å dra den for langt.

Men..... jeg synes ikke det er greit å spytte snus rundt i bhg og det er ikke noe jeg synes de skal snakke om og ta foran ungene, diskre snusing privat sak, åpen snusing og diskusjon ikke privat sak lengere.

Gammel 30-08-10, 16:25   #55
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Men det må være litt enten eller tenker jeg. Sånn enten er snus ok, eller ikke. Det blir jo litt smårart å si at posjonssnus er ok, men ikke annet.

Jeg synes ikke nødvendigvis det er en privatsak når man jobber heller. Ikke når det er et nikotinprodukt som er helseskadelig.

Gammel 30-08-10, 16:26   #56
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Jeg synes forøvrig ikke det er særlig sjarmerende om folk som jobber i butikk, på kafé etc har snus heller jeg da.

Gammel 30-08-10, 16:30   #57
Left
Passiv

Standard

Hva de gjør på pauserommet hadde ikke kunnet interessere meg mindre, men at de snuser sammen med barna hadde jeg ikke likt. Da signaliserer de egentlig at snus er greit, og det er det i k k e.

Svar med sitat
Gammel 30-08-10, 16:32   #58
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Hva er egentlig problemet? Jeg liker ikke at noen snuser rundt meg, hverken i barnehagen, på skolen eller ellers, men det er fordi jeg misliker lukten sterkt (jeg syns ikke det ser fint ut heller, men mistenker at det er lukten som gjør det også), og ikke fordi jeg tror det er særlig skadelig hverken for meg eller barna – ikke tror jeg det er veldig skadelig for den som snuser heller for den saks skyld. Personlig vil jeg heller at folk skal røyke rundt meg enn å bruke snus eller parfyme, men hva jeg liker syns jeg ikke er så veldig relevant. Er det noe som tilsier at barn som ser barnehageansatte snuse har økt risko for å bruke stimulerende stoffer selv? Hvis det ikke er greit med snus, er det greit om de ansatte tygger tyggegummi eller drikker kaffe så barna ser det?

Ben "please don't spit on the floor" Murphy

...ja, og så er jeg helt enig.

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-10, 16:33   #59
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Jeg synes forøvrig ikke det er særlig sjarmerende om folk som jobber i butikk, på kafé etc har snus heller jeg da.

Det er det jeg også mener.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-10, 16:37   #60
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Men det er vel sånn at det er ganske usannsynlig at snus ikke er helseskadelig, eller?

http://www.ung.no/tobakk/972_Fakta_om_snus.html

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:13.